pianista; ur. 4 czerwca 1980; Nowy Tomyś. Grę na fortepianie studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie (klasa dr. hab. Mariusza Sielskiego) i w poznańskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego (klasa prof. dr. hab. Bogumiła Nowickiego). Dzięki otrzymanemu stypendium artystycznemu odbył trzyletnie studia Artist Diploma w Azusa Pacific University w Los Angeles. Ukończył również studia doktoranckie w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, gdzie jego opiekunem artystycznym i naukowym była prof. zw. dr hab. Maria Korecka-Soszkowska. Tematem jego pracy doktorskiej była metafizyczna strona wyrazu artystycznego w twórczości fortepianowej Franza Schuberta i Arnolda Schönberga.
Ważnym elementem jego rozwoju artystycznego były roczne mistrzowskie studia pianistyczne w Talent Music Academy w Bresci pod kierunkiem Diny Yoffe. Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich pianistów, jak Aleksander Slobodyanik, Vitaly Margulis, Pavel Nersessian, Natalia Trull, Janusz Olejniczak. Jedną z najważniejszych osób kształtujących jego osobowość muzyczną była wybitna rosyjska pianistka i pedagog Irina Rumiancewa, u której kształcił się prywatnie.
Jakub Dera jest laureatem wielu konkursów pianistycznych. Zdobył m. in. Grand Prix i nagrodę specjalną za wykonanie kompozycji Fryderyka Chopina na III International Competition-Festival of Young Pianists and Teachers Dedicated to Aldona Dvarionaitė (Litwa, Visaginas), Grand Prix podczas 29. International Music Festival (USA, Palos Verdes), III nagrodę na Franz Liszt International Piano Competition (USA, Los Angeles).
Występował z recitalami solowymi w Polsce, Hiszpanii, Włoszech, USA, Azerbejdżanie, na Litwie i Ukrainie, w takich salach koncertowych, jak filharmonie w Poznaniu, Gorzowie, Krakowie, w Norris Theatre (Palos Verdes), Richard Nixon Library (Yorba Linda), Teatro Marcello i Sala Baldini (Rzym), Sala Koncertowa Fazioli (Mediolan), Museo Diocesano (Bresci), Azerbejdżańskim Państwowym Teatrze Pieśni im. R. Behbudova.
Brał udział w takich festiwalach, jak Roma Festival Musicale delle Nazioni, Los Angeles Music Festival, Palos Verdes Music Festival, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku.
Oprócz działalności koncertowej zajmuje się również działalnością naukową. Obszar jego badań naukowych stanowi przede wszystkim psychologia muzyki i jej duchowy aspekt. Wielokrotnie prezentował efekty swoich badań naukowych podczas konferencji muzycznych w Polsce i za granicą, w tym na UMFC w Warszawie, Akademii Muzycznej w Poznaniu, Azerbejdżańskiej Państwowej Akademii Muzycznej, Odesskiej Narodowej Akademie Muzycznej im. A. W. Nieżdanowej.
W listopadzie 2015 roku na zaproszenie Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Baku wystąpił z recitalem chopinowskim w Azerbejdżańskim Państwowym Teatrze Pieśni im. R. Behbudova, jak również poprowadził kurs pianistyczny dla studentów Azerbejdżańskiej Państwowej Akademii Muzycznej.
aktualizacja: sierpień 2017 (wa)
artykuły
Sechs Kleine Klavierstücke Arnolda Schönberga – język muzyczny, ekspresja i wyraz artystyczny, „Notes Muzyczny”, 2014 nr 2
Obraz artystyczny dzieła muzycznego i duchowy aspekt sztuki z perspektywy muzyka XXI wieku, „Notes Muzyczny”, 2015 nr 4