Przejdź do głównej treści

Garbal Aleksandra

Garbal Aleksandra

Nawigacja Kompozycje
  • kompozytor

kompozytorka; ur. 3 kwietnia 1970, Wielowieś koło Gliwic. Studiowała na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Katowicach. Studia ukończyła z wyróżnieniem w 1996. W latach 1993-98 kontynuowała studia podyplomowe w zakresie kompozycji pod kierunkiem Józefa Świdra oraz w klasie klawesynu Marka Toporowskiego (dyplomy z wyróżnieniem w 1998). W 2000 ukończyła dwuletnie Podyplomowe Studia Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Warszawie. W latach 2002-2005 studiowała w Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Wokalno-Instrumentalnym w klasie fortepianu Marii Kubień-Uszok oraz Moniki Sikorskiej-Wojtachy (dyplom z wyróżnieniem w 2005). W latach 2009-2012 kontynuowała studia podyplomowe w zakresie kompozycji pod kierunkiem Mariana Borkowskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wynikiem bardzo dobrym w 2012).

W 1987 uzyskała letnie stypendium Janaćkovej Akademie Muzićskich Umeni w Brnie. W latach 1994, 1995 i 1997 była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki, w 1996 otrzymała letnie stypendium kompozytorskie Akademii Muzycznej w Rheinsbergu w Niemczech a w 1998 - stypendium Gaudeamus Foundation w Amsterdamie.

Brała udział w międzynarodowych kursach kompozytorskich, warsztatach i sympozjach naukowych prowadzonych m.in. przez takich kompozytorów, jak Paul-Heinz Dittrich, Helmut Zapf, Osvaldas Balacauskas, Jonathan David Kramer, Tom Johnson, Martin Bresnick, Daryl Runswick, Claude Lefebvre, Louis Andriessen i Sylvano Bussotti. Uczestniczyła również w międzynarodowych kursach klawesynowych prowadzonych przez Aline Zylberajch i Jacques Ogg.

Jest laureatką wielu konkursów pianistycznych (1983, 1984, 1987, 1988, 1989), a także konkursów kompozytorskich: w 1993 otrzymała II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Bairda za Adagio con espressione na sopran i orkiestrę (1993), w 1997 – I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu za Uwerturę „Ażdacha” na orkiestrę symfoniczną (1996). W 1998, jako jedyna kompozytorka z Polski, otrzymała stypendium Gaudeamus Fundation i była honorowym gościem międzynarodowego Festiwalu „Gaudeamus Music Week” w Amsterdamie.

Koncertowała na klawesynie m.in. w ramach VI Dekady Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Cieszynie, na koncertach Śląskiej Trybuny Kompozytorów w Katowicach, na koncertach muzyki dawnej w Klubie Niezależnych Stowarzyszeń Twórczych w Katowicach, w Niemczech, Walii i Stanach Zjednoczonych.

Utwory Aleksandry Garbal wykonywane były m.in. na Festiwalu Młodych Kompozytorów w Krakowie (1994), XVIII Festiwalu Sacrosong '94 w Kościele Błogosławionej Królowej Jadwigi w Krakowie, w ramach Śląskiej Trybuny Kompozytorów w Katowicach (1994, 1995, 1996), na Muzycznych Spotkaniach Młodych „Alkagran” w Bielsku-Białej (1994, 1995), VI i VII Dniach Muzyki Współczesnej, Górnośląskim Festiwalu Kameralistyki „Ars Cameralis Silesiae Superioris” (1995, 1996), IV Dniach Muzyki Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu (1995), w Filharmonii Opolskiej (1995), na autorskich koncertach kompozytorskich w Katowicach (1997, 2001, 2015, 2016, 2017, 2018) i koncertach z cyklu "Kompozytorzy Śląscy" w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (1995,1996,1997,1998, 2005, 2010),  Koncercie Muzyki Perkusyjnej z okazji 65. rocznicy urodzin prof. Jana Zegalskiego w Akademii Muzycznej w Katowicach (1997), Koncercie Finałowym XX Międzynarodowych Kursów dla Młodych Kompozytorów w Radziejowicach (2000), koncertach kompozytorskich w Pałacu Szustra w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym im. Stanisława Moniuszki (2010, 2011, 2012), na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (2010, 2011, 2012, 2013, 2014), 41. i 43. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” (2012, 2014), koncercie muzyki perkusyjnej w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu - cykl „Poznańscy kompozytorzy i ich goście” (2012) oraz w Niemczech (Musikakademie Rheinsberg 1997, Hochschule fur Musik Berlin 1998), Holandii (Amsterdam 1998), Francji (III Concours International de Piano, Orleans 1998, Hericourt 2005), Walii (The Llangollen International Musical Eisteddfod, The Royal International Pavilion in Llangollen,The Prestatyn Youth Arts Festival Programme in the Parish Church, The International Festival in Ruthin, The Collegiate Church of Saint Peter in Ruthin 2005), Stanach Zjednoczonych (Panna Maria Historical Society, The Church in Panna Maria, The University of Texas - Institute of Texan Cultures at San Antonio, The University The Lady of the Lake in San Antonio, The International Festival of Culture in Corpus Christi 2001 i 2015, Floresville, San Antonio 2015), w Auli im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach - na autorskim koncercie kompozytorskim „Pamięci Profesora Józefa Świdra w drugą rocznicę śmierci" (2016) w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów podczas XXXIII Konfrontacji Chopinowskich „Słowo i Dźwięk" w Antoninie (2016), na Koncercie Polskich Kompozytorek w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (2016), na Międzynarodowym Festiwalu Kultury Polskiej w Olewsku na Ukrainie (2016), w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie (2017), na Dworze Artusa w Toruniu (2017), podczas 70 Sesji MUSICA MODERNA w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (2017), w Akademii Sztuki w Szczecinie (2017, 2018), w Filharmonii Szczecińskiej (2018), Polskim Wydawnictwie Muzycznym w Warszawie (2018), na X Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej im.Janiny Garści (2019), Koncercie Kompozytorskim w PSM w Strzelcach Opolskich (2019) oraz w rodzinnym mieście Toszek.

Od 1996 roku pracuje jako nauczyciel w Szkole Muzycznej w Strzelcach Opolskich, a także współpracuje ze Szkołą Muzyczną im. Grzegorza Fitelberga w Chorzowie, Szkołą Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Opolu, Szkołą Organową w Gliwicach, Kolegium Muzyki Kościelnej w Gliwicach i Uniwersytetem w Opolu. Od 1995 roku współpracuje również z Chórem Tryl w Toszku.

Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

aktualizacja: 2016 (wa), 2017 (iz), 2020 (ac)
 
Oficjalna strona kompozytorki: www.aleksandra-garbal.pl

Kompozycje

Podróże Krasnoludków na fortepian (1980-2005)

Adagio con espressione na sopran i orkiestrę (1993)

Incantation na klarnet solo (1993)

Incantation na klarnet solo (1993, 2009)

Muzyka na 2 fortepiany (1994)

Mały koncert dla 4 perkusistów (1994)

Trzy utwory „Modlitwy zwierząt” na chór mieszany (1994)

Koncert na perkusję i recytatora (1994-96)

Aria na obój solo (1995)

Pieśń na sopran i wibrafon (1995)

Thoughts I na flet solo (1996)

Uwertura koncertowa na orkiestrę symfoniczną (1996)

Chanson na kwintet smyczkowy (1996)

Zornig und Verzogen na zespół instrumentalny (1996)

Chanson na 4 viole da gamba (1996)

Uwertura „Ażdacha” na orkiestrę symfoniczną (1996)

Chorał na marimbafon solo (1996, 2012)

String Quartet „Chanson” (1996-2004)

Kantata na baryton solo, recytatora i orkiestrę symfoniczną   (1996-97)

Koncert na gitarę i orkiestrę (1996-98)

Dwanaście kolęd na trio klarnetowe (1997)

Thoughts II na fortepian solo (1997)

Nocturne for bassoon, percussion and harpsichord (1997)

Presto na 2 congi (1997)

Koncert na klawesyn i fortepian (1997-98)

Adagio na sopran, 2 flety, obój, fagot, trio akordeonowe, kotły i kontrabas, pamięci Andrzeja Krzanowskiego (1997-99)

Etiudy na fortepian (1998-2005)

Stała Matka Boleściwa na sopran i chór mieszany (2000)

Air for voice and delay, for Christine Ascher (2000)

Jam jest dudka, pastorałka na chór mieszany (2000-2001)

Czarna rola na chór mieszany (2001)

Etiuda na fortepian solo (2002)

Trzy impresje na fortepian solo (2002-2005)

Aria na sopran, skrzypce (lub obój) i fortepian (2003)

Old Castle na recytatora i orkiestrę symfoniczną (2003-2004)

Dreams na bas i 11 wykonawców (2003-2004)

Kogutek [wersja I] na chór dziecięcy i fortepian (2004)

Kogutek [wersja II] na chór dziecięcy, fagot i fortepian (2004)

Kogutek [wersja III] na fagot i fortepian (2004)

Dwa wiatry na dwa flety (2004)

Wietrzyk na flet solo (2004)

Missa Paschalis na chór mieszany (2004-2005)

Etiuda na lewą rękę (2004-2005)

W ZOO na fortepian (2004-2005)

Kolorowe miniaturki na fortepian (2004-2005)

Sześć ludowych melodii na dwa klarnety i fagot (2005)

Gdzie te owiecki moje, pieśń na sopran i fortepian (2005)

Pasterze mili, kolęda na chór żeński (2006)

Aria na sopran i fortepian (2008)

Medytacja na organy (2008)

Osiem kołysanek na fortepian (2008-2009)

Medytacja na sopran i organy (2008-2009)

Magnificat na 3 chóry, fortepian (organy) i orkiestrę smyczkową (2009)

Magnificat [wersja II] na sopran i organy (2009)

Adoramus Te Christe na sopran i delay (2009)

Adoramus Te Christe na sopran i organy (2009-2010)

Introductio - Magnificat na 2 chóry, kwartet waltorniowy, fortepian i orkiestrę smyczkową (2009-2015)

Recitativo e arioso per violoncello (2010)

Aria i Taniec na wiolonczelę i fortepian (2010)

Pater noster na chór mieszany (2010)

Dyptyk na fortepian solo (2010)

Stabat mater na sopran i organy (2010-2011)

Requiem aeternam na sopran i organy (2010-2011)

Kyrie na sopran i organy (2010-2011)

Agnus dei na sopran i organy (2010-2011)

Postcommunio na sopran i organy (2010-2011)

Trzy preludia na organy solo (2010-2011)

Toccata na organy solo (2010-2011)

Capriccio na organy solo (2010-2011)

Hostias na chór mieszany (2011)

Affresco na saksofon altowy i fortepian (2011)

Tryptyk na Boże Narodzenie na sopran i organy (2011)

Pięć preludiów na fortepian solo (2011, 2014)

Melisma - Birds of Heaven na flet i fortepian (2011-2012)

Zalotne, miłosne i rodzinne pieśni ludowe Śląska Opolskiego ze zbioru Adolfa Dygacza i Józefa Ligęzy w opracowaniu na głosy solowe, zespoły wokalne i fortepian (2011-2012)

Pięć poematów bez słów na sopran i fortepian (2011-2016)

Aria na sopran solo (2012)

Pie Jesu na sopran, chór i orkiestrę, pamięci Norberta Blachy (2012)

Hejnał miasta Toszek na chór i orkiestrę (2012)

Melodie ludowe Śląska Opolskiego w opracowaniu na chór dziecięcy i fortepian (2012)

Pozdrowienie anielskie na sopran i organy (2012-2013)

O magnum mysterium per coro misto (2012-2013)

Vox in Rama per coro (2012-2013)

Medytacje na organy (2012-2014)

Pieśni opolskie - zbiór 16 pieśni na głosy solowe i fortepian (2012-2016)

Utwory pedagogiczne dla dzieci i młodzieży na fortepian solo (2012-2016)

Attende Domine per coro misto (2013)

Regina caeli per coro misto (2013)

Walc jednej chwili na fortepian solo (2013/2017)

Aria II na sopran i fortepian (2014)

Corpus Christi per coro misto (2014)

Missa brevis per coro misto (2014)

Credo per coro misto (2014)

O sacrum convivium per coro misto (2014)

Libera me per soprani e organo (2014)

Nocturni per pianoforte (2014)

Alleluia per coro misto (2014-2015)

Fortepianowe utwory pedagogiczne na 4 i 6 rąk (2014-2016)

Ogniwo na 2 fortepiany i 2 perkusistów (2015)

Giardino in miniatura per due clarinetti e fagotto: 1. Qui sta il nocciolo della faccenda, 2. Continuo per tre voci e sempre staccato (2015)

Fanfara na 4 waltornie (2015)

Uroczysta Nowenna do Matki Bożej Toszeckiej na sopran i baryton solo, recytatora, chór dziecięcy, chór żeński, chór męski, sześciogłosowy chór mieszany, chór wiernych i organy (2015-2016)

Nokturny na fortepian solo dedykowane Marcinowi Tadeuszowi Łukaszewskiemu (2015-2017)

Agnus Dei z Missa „Pacem in terris” na mezzosopran i organy (2016)

Von guten Mächten wunderbar geborgen for mezzo-soprano, boys’ choir and organ, text by Dietrich Bonhoeffer (2016)

Poezye Michała Anioła Buonarrotiego na mezzosopran i fortepian (2016)

Koncert - Fantazja na fortepian, chór dziecięcy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2016)

Uno Momento Mistico na flet, klarnet i fortepian (2016)

Hymnus „Caritas Christi urget nos” per coro di voci bianche, coro maschile, campane, timpani e organo do słów Biskupa Józefa Marcina Nathana i Andrzeja Cypriana Golisa (2017)

Magnificat per coro misto, pianoforte e orchestra con una dedica Marcin Tadeusz Łukaszewski (2017)

Taniec śniegowych płatków po niebie na fortepian solo (2017)

Toccata „Sursum corda – Habemus ad Dominum” per organo solo con una dedica Professore Diane Bish (2017)

„Z dawna Polski Tyś Królową” - fantasy for organ solo dedicated Professor Diane Bish (2017)

Hejnał Strzelec Opolskich (2018)

Plac Grunwaldzki w Szczecinie na kwintet dęty, dedykowany FeelHarmonyQuintet (2018)

Taniec śniegowych płatków po niebie na trio fortepianowe (2018)

Opera Polonica Rustica „Polskie Malowanki”, opera kameralna w stylu narodowym na 7 solistów: sopran, kontralt, tenor, baryton, skrzypce, wiolonczelę i fortepian, libretto: A.J. Garbal (2018)

6 pieśni do słów Josepha Freiherra von Eichendorffa na sopran, mezzosopran, alt, tenor, baryton i fortepian (2018-2019)

Etude de Polonaise pour piano A Monsieur Artur Cimirro (2019)

Music for Texas (2019)

Concerto POEM na recytatora, głosy solowe, instrumenty solowe, chór dziecięcy, perkusję i orkiestrę symfoniczną (2019)

Hymn ku czci Św. Jana Nepomucena na alt i organy (2019)

Modlitwa do Św. Jana Nepomucena na mezzosopran solo (2019)

Litania do Św. Jana Nepomucena na chór i kwintet smyczkowy (2019)

Trzy nokturny na skrzypce i fortepian dedykowane Adamowi i Beacie Musialskim (2019)

Unfinished Symphony „Beethoven’s Friends Visions” in 5 parts for Dialog Felder e.V. Bonn (2019)

Quasi suite per cembalo (13 tanecznych obrazów) (2019)

Suite for piano-harp-pedal or piano or harpsichord  (2019)

Tajemnicza Con Tenerezza, suita baletowa - baśń w 3 aktach do libretta A.J.Garbal (2019-2020)

Oratoriani Volgare “ Last words of Angels and Human Hearts before the End of Time” for own texts (libretto) and prayers of St. Pope John Paul II, Pope Leo XIII, Pope Francis, bl. Cardinal Stefan Wyszyński, St. Thérèse of the Child Jesus, Bl. Natalia Tułasiewicz, Maria Nowak-Kowalska, Kornelia Czogalik and Father Antoni Dębiński (2019-2020)

Orations na 2 harfy  (2020)

Scherzi na zespół fletowy dedykowane Małgorzacie Szymańskiej (2020)

Hymnus 3 for St.Anna 2020 for brass orchestra (3 versions)  (2020)

Hymnus 3 for St.Anna 2020 for oboe and 5 harps (3 versions)  (2020)

Symphony No. 2 “Alma Mater” in seven parts (2020)

Symphony No. 3 (2020)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry