śpiewaczka (sopran); ur. 13 listopada 1958, Warszawa. Studiowała w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem i nagrodę im. Kazimierza Czekotowskiego.
Będąc studentką III roku zadebiutowała w stołecznym Teatrze Wielkim, by po ukończeniu studiów związać się z nim na stałe. Kreowała tu tytułową rolę w
Madama Butterfly Giacomo Pucciniego, postacie: Roxany w
Królu Rogerze Karola Szymanowskiego, Violetty w
Traviacie, Amelii w
Balu maskowym, Leonory w
Mocy przeznaczenia, Marii w
Simone Boccanegra i Elwiry w
Ermanim Giuseppe Verdiego, Małgorzaty w
Fauście Charlesa Gounoda, Micaëli w
Carmen Georgesa Bizeta, Sophie w
Kawalerze z różą Richarda Straussa, Mimi w
Cyganerii i Liu w
Turandocie Giacomo Pucciniego, Sophie w
Wertherze Julesa Masseneta, Hanny w
Strasznym dworze i Neali w
Parii Stanisława Moniuszki, Marii w
Mazepie Piotra Czajkowskiego, Paminy w
Czarodziejskim flecie, Donny Elwiry w
Don Giovannim i Hrabiny w
Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta, Neddy w
Pajacach Ruggero Leoncavalla, Antonii w
Opowieściach Hoffmanna Jacquesa Offenbacha, Elwiry we
Włoszce w Algierze Gioacchino Rossiniego, Xeni w
Borysie Godunowie Modesta Musorgskiego, Ewy w
Raju utraconym Krzysztofa Pendereckiego, Oriony w
Amadigi i Romildy w
Xerxesie Georga Friedricha Haendla, Frei w
Złocie Renu Richarda Wagnera, Aldony w
Litwinach Amilcare Ponchiellego.
Śpiewała główne partie sopranowe w koncertowych wykonaniach
Trojan Hectora Berlioza,
Zamku Sinobrodego Béli Bartóka,
Siostry Angeliki i
Płaszcza Pucciniego,
Il Tramonto Ottorino Respighiego. Z powodzeniem wykonuje także repertuar oratoryjno-kantatowy (
Stabat Mater Antonína Dvořáka, Szymanowskiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego,
Wielkiej mszy c-moll Mozarta,
Requiem Verdiego,
Magnificat Johanna Sebastiana Bacha,
IX Symfonii Ludwiga van Beethovena,
Dies irae,
Polskie requiem,
Credo i
Siedem Bram Jerozolimy Pendereckiego,
III Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego). W styczniu 2001 uczestniczyła w prawykonaniu
Missa pro pace Wojciecha Kilara (dzieło dedykowane Filharmonii Narodowej w jej stulecie istnienia). W 2003 wzięła udział w japońskim tournée Opery Narodowej (
Turandot). Wystąpiła także na noworocznym koncercie w Osace jako solistka Filharmoników Wiedeńskich (Johann Strauss Ensemble).
Izabela Kłosińska występowała gościnnie w Amsterdamie, Utrechcie, Eindhoven, Hanowerze, Dortmundzie, Lipsku, Dreźnie, Berlinie, Hamburgu, Zurychu, Bernie, Londynie, Glasgow, Watykanie, Tallinie, w także w Korei Południowej, Japonii, Wenezueli, Brazylii i Stanach Zjednoczonych. Śpiewała w amerykańskich realizacjach
Króla Rogera w Buffalo i Detroit, a także wzięła udział w amerykańskim prawykonaniu oratorium
Święta Ludmiła Dvořáka (Carnegie Hall) oraz w przesłuchaniach i przygotowaniach do tytułowej partii w
Rusałce Dvořáka (Metropolitan Opera). Uczestniczyła w festiwalach w Alicante, Maastricht, Bayonne, w „Warszawskiej Jesieni” i „Wratislavia Cantans”.
Ma na swoim koncie wiele nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Zarejestrowała na płyty CD i DVD większość dzieł Krzysztofa Pendereckiego. Arie w jej wykonaniu, nagrane dla Polskiego Radia, uznano za najlepsze nagranie roku 1990. W 2006 otrzymała nagrodę w Japonii za rejestrację
Polskiego Requiem Pendereckiego pod dyrekcją Antoniego Wita (Record Academy Award 2005, przyznawaną przez japoński magazyn muzyczny „Geijutsu” za najlepsze nagranie muzyki współczesnej).
Izabela Kłosińska w 1996 została wybrana „Divą Roku” w rankingu „Przeglądu Tygodniowego”. W 1999 otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za osiągnięcia w dziedzinie muzyki wokalnej, w 2000 – Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za najlepszą rolę operową sezonu 1999/2000: Cio-Cio-San w
Madama Butterfly. Została też odznaczona Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Prowadzi równocześnie działalność pedagogiczną w Akademii Muzycznej w Warszawie.
aktualizacja: grudzień 2009