Mamczarski Jarosław
-
kompozytor, wykonawca
kompozytor i teoretyk muzyki; ur. 24 kwietnia 1974, Gliwice. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, którą ukończył na dwóch kierunkach: teorii muzyki (1998) oraz kompozycji w klasie Józefa Świdra (2000). W 2006 uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej, na podstawie pracy pt. Genus Computationis – Koncert skrzypcowy, obronionej pod opieką Eugeniusza Knapika. Kompozycja, będąca przedmiotem rozprawy doktorskiej, miała swoje prawykonanie w 2010 roku podczas festiwalu "Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, w wykonaniu Szymona Krzeszowca i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. W 2014 roku nadano mu stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej "kompozycja i teoria muzyki".
Głównym obszarem zainteresowań twórczych kompozytora jest muzyka elektroniczna i improwizacja. Uczestniczył w licznych warsztatach kompozytorskich, m.in. w 2001 roku w Gdańsku, prowadzonych przez Krzysztofa Knittla i Elżbietę Sikorę. Brał także udział w konferencjach naukowych oraz koncertach poświęconych problematyce muzyki elektronicznej. Stworzył w środowisku Max/MSP aplikację, której zadanie polega na iteracji zadanej ilości
"pokoleń” zgodnie z podanymi regułami. Odmianą twórczości elektronicznej jest aktywność związana z udziałem muzyki
(elektronicznej i nie tylko) w działaniach wizualnych - jego muzyka do filmów, spektakli i instalacji. Współpracował m.in. z pracownią Animacji oraz Multimediów katowickiej Akademii Sztuk Pięknych. Występował również w roli artysty wizualnego realizując na żywo obraz w trakcie 4 edycji (2007 – 2010) Mikołajkowego Konkursu Gitarowego w Rybniku organizowanego przez Śląskie Stowarzyszenie Miłośników Gitary Klasycznej SILESIANA. W 2013 roku dokonał szeregu audiowizualnych rejestracji prawykonań utworów realizowanych przez Filharmonię Śląską w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Zamówienia Kompozytorskie 2013–2014”. Wśród nich można wymienić: Koncert organowy Stanisława Moryty (prawykonany przez Juliana Gembalskiego oraz Orkiestrę Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka) czy II Koncert wiolonczelowy Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko (prawykonany przez Tomasza Strahla z towarzyszeniem tejże orkiestry).
Jako improwizator uczestniczył m.in. w Międzynarodowych Warsztatach "Media i Tradycja”, występując z Mattiasem Mainzem – trąbka ćwierćtonowa (Cieszyn 2005, Katowice, Kolonia 2006), a także z Richardem Ortmannem – saksofon, w ramach projektów: "Soundcheck” (Katowice 2006) i „C.O.A.L. – Carboniferous to Open-eyed Artists on Landscape” (Katowice 2007, Dortmund 2008). Efektem jego działalności na polu improwizacji były także wystąpienia w trakcie Jaz Festiwalu Muzyki Improwizowanej – z Piotrem Domagałą (2005) i Piotrem Toruńskim – klarnet basowy i orkiestrą Haagsche Hofmuzieck w projekcie „_brandenburg_320” w zabytkowej kopalni GUIDO w Zabrzu (2006). W 2008 roku wystąpił również jako członek kwintetu jazzowego w programie muzyki filmowej Krzysztofa Komedy w projekcie Nóż w wodzie.
W 2007 roku założył wraz z Krzysztofem Wołkiem improwizujący duet Loadbang Ensemble. Zespół w kolejnych latach wystąpił m.in. na festiwalach "Audio-Art”, Festiwalu Muzyki Nowej w Bytomiu (2008), New Music Festival w Louisville w Stanach Zjednoczonych (2009, z gościnnym udziałem Alison Ogden i Johna Ritza), "Musica Moderna” w Łodzi (2011), I Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Elektronicznej w Tbilisi w Gruzji (2012) i II Międzynarodowym Festiwalu "Brand New Music” w Katowicach (2012, z gościnnym udziałem grającego na różnych odmianach fletu Hong-Da Chin).
Jego utwory wielokrotnie prezentowane były podczas renomowanych festiwali, m.in. "Warszawska Jesień", Festiwalu Muzyki Nowej, "Musica Polonica Nova", "Musica Electronica Nova", Jesiennego Festiwalu Muzycznego "Alkagran” w Czechowicach-Dziedzicach, Śląskich Trybun Kompozytorów, festiwalu "Musica Moderna”, Festiwalu Prawykonań w Katowicach, New Music Festival w Louisville (2009), I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Elektronicznej w Tbilisi (2012).
Za muzykę do fabularnej miniatury Tomasza Jurkiewicza Franciszek zdobył Nagrodę Publiczności na Międzynarodowym Festiwalu "Etiuda & Anima” w Krakowie (2005), Nagrodę Główną Mały FeFe na Festiwalu Filmowym "FeFe Felliniada” w Warszawie (2006) i Nagrodę Brązowej Framugi na Festiwalu Filmowym "Drzwi” (2007). Jest również autorem muzyki do filmu Czarne serca. Kopalnia Wujek 16 grudnia 1981 r. (2006) i filmu eksperymentalnego Barbary Kasperczak Podróż (2007) oraz warstwy dźwiękowej i muzycznej projektu Lost in Katowice Agaty Stebnickiej (2011). W 2012 roku dla Teatru Śląskiego napisał muzykę do sztuki Sławomira Mrożka Kontrakt.
Oprócz kompozycji zajmuje się także realizacją materiału elektronicznego w utworach innych kompozytorów i nagraniach. Współpracuje w tym zakresie z Orkiestrą Muzyki Nowej, od początku istnienia zespołu, dla której realizował m.in. utwory Andrzeja Krzanowskiego. W 2009 roku realizował warstwę elektroniczną w operze Fausto Romitellego Index of metals (m.in. podczas festiwalu Musica Electronica Nova) oraz partię elektroniki w Muzyce lustrzanej Stanisława Bromboszcza (podczas III Festiwalu Prawykonań w Katowicach). W 2013 roku realizował warstwę elektroniczną w utworach: Inspiracje Ernsta Małka (podczas koncertu z okazji 40. rocznicy powstania Śląskiej Trybuny Kompozytorów), Arietta e i fiori Włodzimierza Kotońskiego (na V Festiwalu Prawykonań), Koncercie organowym Stanisława Moryty i II Koncercie wiolonczelowym Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko.
Ma duże doświadczenie w działalności organizatorskiej. Brał udział w pracach Rad Programowych festiwali "Musica Electronica Nova” (2009) i "Brand New Music” (2010, 2012), był współorganizatorem Festiwalu Muzyki Nowej (2007, 2008), organizatorem koncertów w ramach Śląskich Trybun Kompozytorów (2011, 2013) i Śląskich Dni Muzyki Współczesnej (2012, 2014). Ponadto był koordynatorem streakingu w projekcie C.O.A.L. w trakcie internetowego koncertu między Katowicami, Dortmundem i Lille oraz zajmował się koordynacją przebiegu wydarzenia "Guck mal! Schlesien” w Düsseldorfie (2010).
Od 1998 roku jest zatrudniony w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Był opiekunem Studia Muzyki Elektroakustycznej, zajmował się organizacją koncertów i konferencji (m.in. Styl Późny – 2000, 2004 i Musica Inter Artes – 2009). Pełnił funkcje pełnomocnika rektora do spraw sprawozdawczości (od 2010), pełnomocnika rektora ds. ewaluacji (od 2012), prodziekana Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu (2012-2016), profesora Akademii Muzycznej (od 2016), dziekana Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu (2016-2019), dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii i Edukacji Muzycznej (2019-2020, 2020-2024) oraz przewodniczącego Rady ds. Nadawania Stopni Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (od 2019). Został wybrany rektorem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na kadencję 2024-2028, i był jedynym kandydatem na to stanowisko.
Jest członkiem-założycielem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (od 2005 roku). Należy do Związku Kompozytorów Polskich (od 2008 roku); w 2010 roku został powołany do pełnienia funkcji wiceprezesa zarządu Oddziału Katowickiego ZKP.
Kompozycje
- Waves & atoms na taśmę (1997)
- Sonata na saksofon i fortepian (1998)
- Hyporchemata I – III na taśmę (1998)
- Liquid Motions na taśmę (2000)
- Microconcerto I na media audio-video (2001)
- Opcodes na dwa fortepiany, dwa saksofony i media elektroniczne (2001)
- Microconcerto II "Just do not stop” na media audio – video i puzon (2002)
- AMIE 5=4 na sześć instrumentów dętych i media audio-video (2003)
- Biped Sound Suite na taśmę (2003)
- Divertimento I na fortepian i taśmę (2003)
- Divertimento II na kontrabas i taśmę (2003)
- M(a)yday na media audio-video (2003)
- Nettext, projekt intermedialny na dowolny wiersz i elektronikę (2003)
- Weather forecast na taśmę (2003)
- Ogapir Project One projekt intermedialny (2004)
- Franciszek, muzyka do etiudy fabularnej w reż. Tomasza Jurkiewicza (2005)
- Gabinet doktora Caligari, muzyka do niemego filmu (2005)
- Nosferatu. Symfonia Grozy, muzyka do niemego filmu (2005)
- Tauto na saksofon i komputer (2005)
- Czarne Serca, muzyka do filmu i wystawy (2006)
- DataMine I na taśmę̨ (2006)
- DataMine II. Underground na taśmę (2006)
- Genus Computationis, koncert skrzypcowy (2006)
- PureProject na klarnet i media elektroniczne (2006)
- Soundcheck (2006)
- Studium Geometryczne na flet, klarnet i media elektroniczne (2006)
- Ins of Outs na media elektroniczne (2007)
- _brandenburg_320_ na media elektroniczne i klarnet basowy (2008)
- Loadbang Ensemble na media elektroniczne (2008)
- Quintett F na flet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i marimbę (2009)
- Loadbang Solo I na media elektroniczne (2010)
- M(usic)I(nteractions)R(elations), instalacja (2010)
- Loadbang Ensemble: Evolution na media elektroniczne (2011)
- Psalm 119 na chór mieszany i saksofon dedykowany pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego (2011)
- Quartett D (2011)
- Kontrakt, muzyka do sztuki teatralnej (2012)
- Loadbang Solo II na media elektroniczne (2012)
- Loadbang Trio na media elektroniczne (2012)
- Psalm LXXIV na chór mieszany i saksofon (2013)
- Microconcerto IV na głos, elektronikę i zespół instrumentalny (2015)
- Poemat Liczb na baryton, kontrabas, fortepian i elektronikę (2016)
- Microconcerto V na fagot i media audio-video (2017)
- Quartett Fis na głos, elektronikę i kwartet smyczkowy (2017)
- Drop na skrzypce i fortepian (2018)
- Psalm XVII na organy i chór mieszany (2019)
- Sonare na flet i fortepian (2020)
- Psalm VIII na ośmiogłosowy chór mieszany (2021)
- Microconcerto VI - Quintett Es (2021)
- Koncert na klarnet i orkiestrę (2022)
- Passagio na flet i live electronics (2024)


