Skip to main content

Młodziejowski Jerzy

Młodziejowski Jerzy

Nawigacja Kompozycje
  • Kompozytor, Wykonawca
(pseudonim Jerzy Korab), kompozytor, dyrygent, publicysta muzyczny, geograf, taternik i fotograf; ur. 2 lutego 1909, Łuhinki (Wołyń); zm. 7 maja 1985, Poznań. Jego pierwszym nauczycielem gry na skrzypcach był Jan Masłowski. W 1919 w Poznaniu został przyjęty do gimnazjum klasycznego, a także zaczął uczęszczać na prywatne lekcje gry na skrzypcach u Edwina Jahnkego. Rok później wstąpił do Konserwatorium Poznańskiego do klasy skrzypiec Stanisława Pawlaka, zaś w zakresie teorii muzyki jego nauczycielami byli: Władysław Raczkowski, Henryk Opieński, Stanisław Wiechowicz i Wacław Gieburowski. W 1927 rozpoczął studia geograficzne na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Uniwersytetu Poznańskiego, które ukończył w 1932.
Do II wojny światowej pracował m.in. jako pedagog, prelegent, śpiewał, później także kierował poznańskim Chórem Męskim „Echo”. Po wybuchu wojny uczestniczył w kampanii wrześniowej, od 1940 do 1945 był więziony w obozie jenieckim w Woldenbergu, gdzie prowadził złożoną z jeńców orkiestrę symfoniczną i chór męski, grał w kwartecie smyczkowym, założył zespół „góralski” (w którym poza nim grali: marynarz, kupiec, chemik, inżynier i nauczyciel), jak również komponował pierwsze utwory tatrzańskie.
Od 1947 pracował jako altowiolista w Filharmonii Poznańskiej oraz prywatnie studiował dyrygenturę pod kierunkiem Waleriana Bierdiajewa. W latach 1948-52 był najpierw asystentem, następnie drugim dyrygentem Filharmonii w Poznaniu. W 1952 założył i do 1954 prowadził w Opolu orkiestrę symfoniczną. Po powrocie do Poznania został kierownikiem artystycznym i pierwszym dyrygentem Wielkopolskiej Symfonicznej Orkiestry Objazdowej (później Państwowej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Kurpińskiego), w której pracował nieprzerwanie do 1970. Od 1954 jednocześnie grał na altówce w założonym przez siebie Poznańskim Kwartecie Smyczkowym, od 1961 kierował Poznańską Radiową Orkiestrą Smyczkową, od 1970 pracował jako redaktor muzyczny Polskiego Radia w Poznaniu. W latach 1973-76 organizował w Rabce Festiwal „Muzyka i poezja w górach”.
Jerzy Młodziejowski w Zakopanem i Tatrach był po raz pierwszy w 1923. Od tamtej pory bywał w Tatrach bardzo często – poznawał Podhale, Spisz, Liptów i Orawę. Uprawiał także taternictwo i w 1929 został członkiem Sekcji Turystycznej Polskiego Towarzystwa Taterniczego. Swoje wyprawy opisał we wspomnieniu Na skalnych urwiskach (1932). Wkrótce ograniczył taternictwo na rzecz intensywnych badań naukowych w Tatrach. Jego najważniejsze prace z tej dziedziny to: Rola kwarcytów permo-triasowych w krajobrazie tatrzańskim (1932), nagrodzona medalem Uniwersytetu Poznańskiego, Zjawiska tektoniczne na grzbietach Tatr Zachodnich (1934), rozprawa doktorska Morfologia glacjalna Siwych Sadów w Dolinie Kościeliskiej w Tatrach (1934), Krajobraz geograficzny Doliny Pańszczycy w Tatrach (1934), Smreczyny w Dolinie Kościeliskiej (1936), Rzeźba Polskich Tatr Zachodnich (1937). Zajął się też badaniami stawów tatrzańskich. W 1934 uczestniczył w pomiarach stawów polskich Tatr, przeprowadzonych przez Wojskowy Instytut Geograficzny, a ich rezultaty przedstawił w pracach: Stawy Jamnickie w Tatrach Zachodnich (1936) i Bystre Stawy w Tatrach Zachodnich (1937) oraz małych monografiach: Stawy w krajobrazie Tatr (1935) i Morskie Oko (1937). Pisał również artykuły, sprawozdania, reportaże, wspomnienia o tematyce tatrzańskiej oraz o ludziach związanych z Tatrami, m.in. Jerzym Leporowskim, Stanisławie Witkiewiczu, Mieczysławie Karłowiczu, Karolu Szymanowskim, Janie Gwalbercie Pawlikowskim, Stanisławie Pawłowskim, Zygmuncie Noskowskim, Juliuszu Zborowskim, Stanisławie Staszicu. Ponadto jest autorem książek: Morskie Oko (Sport i Turystyka, Warszawa 1966), O Tatrach rozmowy (Nasza Księgarnia, Warszawa 1974), Moja tatrzańska symfonia (Wydawnictwo Literackie, Kraków 1981), Orawą Podhalem Spiszem. Gawęda krajoznawcza (Sport i Turystyka, Warszawa 1983). Przygotował nowe wydania pism tatrzańskich Karłowicza W Tatrach (PWM, Kraków 1957).
Jego pasją była fotografia. Pozostawił po sobie prawie 7000 negatywów, z których część została wykorzystana w jego książkach i artykułach.

aktualizacja: 2007, 2008 (mk)

Kompozycje

Elegia na śmierć Janosika na 4-głosowy chór męski a cappella (1941)

Osiemnaście pieśni na głos solowy i fortepian (1941-76)

Kwartet smyczkowy nr 1 (1943)

Legenda o Janosikowej sławie, miłości i śmierci [wersja I] na sola, chór chłopięcy, męski i orkiestrę (1943)

Elegia fantastyczna na spalony dwór w Czombrowie na altówkę i orkiestrę (1944)

Rapsodia orawska na orkiestrę (1944)

Orawa na orkiestrę (1947)

Kantata o wielkości [wersja I] na chór męski a cappella (1948)

Septet na flet, obój, róg, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i kontrabas (1948)

Słowianie na głosy solowe, chór i orkiestrę (1948)

Białczańska muzyka, suita na orkiestrę (1949)

Kantata o traktorach na tenor solo, chór męski i orkiestrę (1949)

Pieśń o rewolucji na baryton solo, chór męski i orkiestrę (1949)

Kantata o wielkości [wersja II] na chór męski i orkiestrę (1949)

Weselne tańce wielkopolskie na orkiestrę (1951)

Suita raciborska na orkiestrę (1951)

Sonatina na obój i fortepian (1951)

Pieśni karpackie na sopran, tenor i orkiestrę (1951)

Koncert na flet i orkiestrę (1952)

Tatrzańskie drzewa na orkiestrę (1952)

Rapsodia opolska na orkiestrę (1952)

Kwartet na 2 oboje, rożek angielski i fagot (1952)

Niech się zbudzi drwal, melodram (1952)

Orawskie nuty na chór mieszany a cappella (1952)

Na opolskim rynku na chór mieszany i orkiestrę (1953)

Czarodziejskie Azoty, operetka (1953)

Jest u mnie kraj na chór męski a cappella (1953)

Wesele lubuskie na orkiestrę (1953)

Sponad Odry na orkiestrę (1953)

Fantazja kujawska na flet i małą orkiestrę (1954)

Ballada na flet i małą orkiestrę (1955)

Żniwa na orkiestrę (1956)

Pieśni podhalańskie na tenor i orkiestrę (1956)

Opowieść o św. Jacku Odrowążu, kantata na głosy solowe, recytatora, chór męski i orkiestrę (1957)

Oda na cześć Ten Tsinga, zdobywcy Everestu na orkiestrę (1959)

Soła, mała kantata na solo sopranowe, chór dziecięcy i orkiestrę (1960)

Hej! za mną w Tatry [wersja I] na chór męski i orkiestrę (1960)

Hej! za mną w Tatry [wersja II] na chór męski a cappella (1960)

Wierchowa nuta na chór męski a cappella (1960)

Muza grecka, 4 epigramaty do starogreckich epitafiów na głos recytujący i małą orkiestrę (1961)

Legenda o trzech braciach na sola tenorowe, barytonowe i basowe, chór męski i orkiestrę (1961)

Wysoko z przełęczy, poemat symfoniczny na flet i orkiestrę (1962)

Tańcowali zbójnicy, uwertura na orkiestrę symfoniczną (1963)

Suita tetmajerowska na orkiestrę (1963)

Piosenki włóczykija na jeden lub dwa głosy równe z towarzyszeniem gitary lub akordeonu (1963)

Ciemnosmreczyński las na klarnet i orkiestrę (1963)

Samotna limba na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1963)

Ballada na róg i orkiestrę smyczkową (1963)

Obłoki na chór mieszany a cappella (1963)

Grunwald na chór męski a cappella (1963)

Idzie na pola na chór męski a cappella (1963)

Koncert na puzon i orkiestrę (1964)

Jaworzyńskie nuty na sopran i orkiestrę (1964)

Moje za grobem zwycięstwo na chór męski a cappella (1964)

Od Orawy do Spisza na głosy solowe, chór i orkiestrę (1964)

Legenda o Janosikowej sławie, miłości i śmierci [wersja II] na sola, chór chłopięcy, męski i orkiestrę (1964)

Kwartet smyczkowy nr 2 (1965)

Ballada o Janosikowej śmierci na tenor solo i orkiestrę symfoniczną (1965)

Puszcza jodłowa, poemat symfoniczny z cyklu Moja Polska (1965)

Suita wielkopolska na orkiestrę (1965)

Koncert na skrzypce (1965)

Liryka gruzińska na sopran, flet i kwartet smyczkowy (1966)

Poezjo! na mezzosopran i małą orkiestrę (1966)

Trifonia na 3 flety (1967)

Wawelskie wzgórze, poemat symfoniczny z cyklu Moja Polska (1967)

Koncert na dwa oboje i orkiestrę (1967)

To gra śmierć, poemat na mezzosopran i małą orkiestrę (1967)

Ararat, poemat wokalny na baryton i orkiestrę (1967)

Stanąłem na przełęczy na baryton i orkiestrę (1968)

Pieśń o polskiej elektrowni na sola sopranowe, altowe i tenorowe, recytację i orkiestrę (1968)

Szeptem, 5 pieśni na głos średni i fortepian (1969)

Concertino na obój i smyczki (1969, 1972)

Preludia na kwartet smyczkowy (1971)

Sonata na dwoje skrzypiec (1971)

Kwartet smyczkowy nr 3 (1972)

Sonata fagotowa (1972)

Sonatina fortepianowa (1972)

Rapsod żałobny na śmierć Franciszka Ratajczaka na solo sopranowe, recytację i orkiestrę (1972)

Concertino na flet i smyczki (1973)

Sonata „Słowiki włoszakowickie” na flet solo (1974)

Dwie myśliwskie ballady śląskie na baryton i orkiestrę smyczkową (1974)

Kwartet smyczkowy nr 4 (1975)

Concertino na klarnet i smyczki (1975)

Sonatina wielkopolska na wiolonczelę i fortepian (1975)

Alfabet poznański na recytację i małą orkiestrę (1975)

Koncert na obój i orkiestrę (1977))

Kwartet smyczkowy nr 5 (1978)

Jabkenicki nokturn na kwartet smyczkowy (1978)

Sonatina brevissima na klarnet i fortepian (1978-79)

Ostatni dzień lata na kwartet smyczkowy (1979)

Mitologia dawnego Podhala, melodram (1979)

Sonatina skrzypcowa (1980)

U nas w Ludomierzu, melodram na głos recytujący i małą orkiestrę (1980)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry