dyrygent; ur. 29 maja 1984, Tczew. Po ukończeniu studiów w klasie skrzypiec Andrzeja Kacprzaka pogłębiał wiedzę muzyczną na Wydziale Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Rajskiego. W 2016 roku Rada Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku nadała mu tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura.
Jest założycielem, dyrygentem i dyrektorem artystycznym Orkiestry Kameralnej Progress – młodego, dynamicznego zespołu, który od 2009 roku z powodzeniem koncertuje w Polsce i poza jej granicami. Od października 2013 związany jest jako pedagog z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury symfoniczno-operowej.
Jako dyrygent współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową, Teatrem Wielkim w Łodzi, Polską Operą Królewską, Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus, Śląską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Kameralną czy Filharmonią Bałtycką. W sezonie 2014/2015 pełnił funkcję dyrygenta-rezydenta Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. W marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego prezentując dzieło trójmiejskiej publiczności (Opera Bałtycka) oraz debiutując na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. W sezonach 2015/2016 i 2016/2017 był dyrygentem Opery Bałtyckiej w Gdańsku, gdzie w listopadzie 2017 sprawował kierownictwo muzyczne nad światową premierą opery Sąd Ostateczny Krzysztofa Knittla, a w grudniu tego samego roku przygotował premierę baletu Piotra Czajkowskiego Dziadek do orzechów. W listopadzie 2018 wystąpił na scenie Filharmonii Narodowej w Warszawie podczas Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. rocznicy urodzin Kompozytora.
Szymon Morus stale propaguje muzykę współczesną młodych, polskich kompozytorów, dokonując szeregu prawykonań w tym, m.in.: Phantasmagoria, Fickleplans Pawła Kwapińskiego, Przemawiam językiem zrozumiałym dla wszystkich Justyny Kowalskiej-Lasoń, On the edge of conciousness Przemysława Schellera, Fonemy Kaszubskie Karola Nepelskiego, czy In Credo Agnieszki Stulgińskiej. W swym dorobku ma wiele nagrań płytowych.
Współdziała z instytucjami kulturalnymi Wybrzeża. Pełni funkcję prezesa Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Giovane”. Jest pomysłodawcą i organizatorem cyklicznych projektów m.in.: „Gdańskich Impresji Muzycznych”, „Coś klasycznego dla Żaka Gdańskiego” czy „Otwieramy bramy muzyki”.
Jest laureatem Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2016.
aktualizacja: 2015 (ai); 2019 (wa)