klawesynistka; ur. w Krakowie.
Jest absolwentką krakowskiej Akademii Muzycznej, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej. W 1999 r. otrzymała Diploma di Merito Accademii Musicale Chigiana w Sienie. Następnie ukończyła roczne studia w Guildhall School of Music & Drama w Londynie w klasie Nicholasa Parle, uzyskując stopień MMus. W latach 2003 – 2006 studiowała w Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei w klasie Jörga Andreasa Böttichera. Brała udział w kursach mistrzowskich, gdzie doskonaliła swoje umiejętności współpracując ze światowej sławy muzykami: Kennethem Gilbertem, Christophem Roussetem, Elisabeth Joyé oraz Jesperem Christensenem. Była stypendystką Accademia Musicale Chigiana (1998, 1999, 2000), Ministerstwa Kultury (2001/2002), Guildhall School of Music & Drama (2002/2003) oraz Rządu Szwajcarii (2003/2004). W 2009 r. otrzymała stopień doktora sztuki, przedstawiając rozprawę wraz z nagraniem pt. Róznorodność stylów w praktyce wykonawczej basso continuo na klawesynie w świeckiej muzyce niemieckiej pierwszej połowy XVIII wieku. W 2011 r. przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zostało jej przyznane Stypendium dla Młodych Naukowców. W 2014 r. nadano jej stopień doktora habilitowanego.
W 2003 r. w Londynie Ewa Mrowca została wyróżniona podczas VI Konkursu Klawesynowego im. J.Broadwooda na instrumentach historycznych. Jest także laureatką nagrody Łódzkie Eureka 2012.
Poświęca się wykonawstwu muzyki na instrumentach oryginalnych jako solistka i członek zespołów iBaroque oraz Nova Casa (od 2006 r.). Prowadzi ożywioną działalność koncertową w Polsce, Francji, Niemczech oraz USA, współpracując z rozmaitymi zespołami muzyki dawnej. Występowała na jednej scenie ze Stephenem Prestonem, Joshua Rifkinem, Jordi Savallem.
Uczestniczyła w wielu prestiżowych festiwalach, takich jak Wratislavia Cantans, Festiwal Handlowski, Festival Saint-Riquier, Les Ecrins, Dni Bachowskie, Maj z Muzyką Dawną, Mazowsze w Koronie, Chopiniana, Festiwal Brezice oraz występowała podczas cykli koncertowych w Fenton Fouse, Handel House, w Wieczorach Wawelskich.
Ewa Mrowca wraz z Olgą Pasiecznik i Nova Casa w 2009 r. przygotowała premierę spektaklu Tre Donne Tre Destini z muzyką G.F.Händla dla Warszawskiej Opery Kameralnej. Przedstawienie to zostało utrwalone w formie DVD (PMC 2010) dla fundacji Pro Musica Camerata. Jej pierwszy solowy album z Pieces de clavessin Jeana Nicolasa Geoffroy (Dux, 2012) przez luksemburski magazyn muzyczny "Pizzicato" w 2013 r. był uznany za odkrycie, a także został nominowany do prestiżowej nagrody International Classical Music Awards 2013. W kolejnym 2014 r. otrzymał wyróżnienie 5 du Diapason.
Prowadzi działalność pedagogiczną na stanowisku adiunkta w Katedrze Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Od 2012 r. jest członkiem Rady Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu i Instrumentów Dawnych tejże uczelni. Jako wykładowca była związana również z Warsztatami Wykonawstwa Muzyki Dawnej dla nauczycieli i uczniów szkół muzycznych w Świdnicy, gdzie wykładała w latach 2004, 2005, 2006, 2007. Ponadto prowadziła kursy realizacji basso continuo we Francji (Les Heures Musicales de la Valée de la Brasle 2005, 2006, 2007) oraz w ramach Letniej Akademii w Akademii Muzycznej w Łodzi (2011, 2012). Do 2008 r. wykładała realizację basso continuo w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu. Jako doświadczony pedagog w 2011 r. działała w zespole powołanym przez Centrum Edukacji Artystycznej, opracowując podstawy programowe dla szkół średnich w zakresie realizacji basso continuo.
aktualizacja: grudzień 2015 (wa)