multiinstrumentalista, kompozytor; ur. 1 lutego 1979, Warszawa. Uczeń i współpracownik Marii Pomianowskiej. Etnicznych technik śpiewu i gry na instrumentach uczył się od autentycznych mistrzów, wykonujących muzykę tradycyjną. Specjalizuje się w grze na kilkunastu instrumentach smyczkowych i etnicznych z całego świata: wiolonczela elektryczna, kontrabas, fidel płocka, basy trzystrunne, kemancze, sarangi, wspak, drumla, cytra chińska, chiński er-hu, riq, morin-huur, gadułka, duduk, saaz, lauto, daf, didgeridoo. Śpiewów gardłowych i alikwotowych (chöömej) uczył się u mistrzów z Tuwy (Syberia). Jest uważany za prekursora użycia technik śpiewu alikwotowego w polskiej muzyce współczesnej, folkowej i rozrywkowej. Jego gardłowy śpiew zainspirował Krzesimira Dębskiego, który zaprosił artystę do udziału w nagraniach muzyki do filmu Jerzego Hoffmana Stara baśń.
Karierę muzyczną rozpoczął z zespołem Yerba Mater, grając improwizowaną klasyczną muzykę Indii i Persji. W 2003 roku z zespołem tym zdobył I nagrodę na Festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” w Warszawie oraz nagrał dwie płyty (Meditation, Raga Praga). W roku 2005 z zespołem „Magdalena i zakute łby” otrzymał III nagrodę na festiwalu „Nowa Tradycja”. Kolejne nagrody na tym festiwalu zdobył w 2013 roku: Grand Prix wraz z zespołem „Cicha & Spółka” oraz indywidualnie – nagrodę specjalną „Złote Gęśle” w kategorii najlepszy instrumentalista.
Koncertuje i nagrywa płyty z uznanymi artystami i zespołami, m.in. z Marią Pomianowską, Gendosem, Masalą, Mosaik, Village Kollektiv, orkiestrą Lutosłowianie, Michałem Rudasiem, Radio Samsara, gadającą Tykwą, Laterną, Cicha i Pałyga, Kawalerami Błotnymi.
W 2015 roku Kalendarium, utwór z elementami wolnej improwizacji na głos i zespół kameralny, stworzony przez Krzysztofa Knittla, Ryszarda Lateckiego, Bartka Pałygę, Tadeusza Sudnika i Tadeusza Wieleckiego, został zamówiony przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyku i Tańca. Jego prawykonanie miało miejsce 28 listopada 2015 roku w Sali Koncertowej Urzędu Miasta w Radomiu.
Artysta znany jest z poszukiwania nowych brzmień na etnicznych instrumentach. Swoją wiedzą i umiejętnościami dzieli się, prowadząc liczne audycje edukacyjne we współpracy z Filharmonią Narodową (do chwili obecnej zrealizował ponad 600 audycji w całej Polsce) oraz warsztaty.
aktualizacja: listopad 2015 (wa)