Skip to main content

Pstrokońska-Nawratil Grażyna

Pstrokońska-Nawratil Grażyna

  • Kompozytor

kompozytorka i pedagog; ur. 16 lipca 1947, Wrocław. Studiowała kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu początkowo u Stefana Bolesława Poradowskiego (1966-1967), a następnie w klasie Tadeusza Natansona (1967-1971). W 1978 roku jako stypendystka rządu francuskiego uczestniczyła w wykładach Oliviera Messiaena (Konserwatorium) i Pierre Bouleza (IRCAM) w Paryżu, a także w seminarium autorskim Iannisa Xenakisa w Aix en Provence. Była również stażystą w Studio Muzyki Eksperymentalnej w Marsylii.

Jest laureatką wielu konkursów kompozytorskich, m.in. Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich (1968 i 1973), Konkursu im. Grzegorza Fitelberga (1972), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego GEDOK w Mannheim (1975). W 1987 jej utwór Ikar na wielką orkiestrę symfoniczną (1979) uzyskał III lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu.

Od 1971 pracuje w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu (obecnie Akademia Muzyczna), gdzie w latach 1991-2017 kierowała pracą Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki (obecnie Katedra Kompozycji). W 1993 otrzymała stopień naukowy profesora. W latach 1998-2009 była również wykładowcą w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Uczestniczyła w pracach Komisji Repertuarowej Festiwalu „Warszawska Jesień” (1994-1997). Od roku 1996 do 2008 pełniła kolejno funkcje doradcy programowego, kierownika oraz dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova”. Została zaproszona do komitetu honorowego Światowych Dni Muzyki Wrocław 2014.

W 1989 otrzymała Nagrodę Miasta Wrocławia oraz Nagrodę Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży, w 1998 – Nagrodę im. Św. Brata Alberta, w 2002 – Wrocławską Nagrodę Muzyczną, w 2004 – Nagrodę Doroczną Związku Kompozytorów Polskich, w 2006 i 2018 – Doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Dziedzinie Muzyki, a w roku 2013 - Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

 aktualizacja: 2002, 2008 (mk), 2014 (ai), 2017 (iz), 2022 (wa)

Twórczość

p-nDorobek kompozytorki obejmuje kilkadziesiąt pozycji w większości ujętych w cykle: freski (I Reanimacja – człowiek i życie, II Epitaphios człowiek i śmierć, III Ikar człowiek i marzenia, IV …alla campana… – człowiek i pamięć, V Eternel – człowiek i wiara, VI Palindrom – człowiek i tęsknota, VII Uru Anna – człowiek i światło), cykl utworów na perkusję (Ostinato, Kanon, Studio per violino e tam-tam, BIS – JOKE *, TRIANGLE !), myśląc o Vivaldim (…el Condor… wiosna, …como el sol e la mar… lato), madrygały (W poszukiwaniu wędrującego echa, Algorytm snu wielkiego miasta, Ptaki na horyzoncie zmierzchu, Madrygał), reportaże (Niedziela Palmowa w Nazareth, ICE – LAND …tęczowe mosty nad Dettifoss…, Figury na piasku …wędrówki odwiecznego skarabeusza…), ekomuzyka (Le soleil, Pejzaż z pluszczem, Terra, Bartokiana, Muzyka lidyjska, Strumyk i słonko, Lasy Deszczowe, Assisi, Galaktikos α, Tryptyk)

Niezależnymi pozycjami są: balet W królestwie jesiennych liści, dwa kwartety smyczkowe – Arabesca i Kwartet lidyjski, utwory dla dzieci i młodzieży, MAGNIFICAT MM na sopran, chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną (2004), HARMONIES na orkiestrę (2011).

Kompozycje

Trio-sonata na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1967)

Concerto grosso na klarnet, róg, fortepian i orkiestrę (1970-1971)

Fresco I – Reanimacja na wielką orkiestrę symfoniczną - człowiek i życie (1972)

Nokturn na wiolonczelę i fortepian preparowany (1973)

Ostinato na kwartet perkusyjny (1974)

Fresco II – Epitaphios na wielką orkiestrę symfoniczną - człowiek i śmierć (1975)

Kanon na grupę motoryczną – 4 perkusje i fortepian (1976)

Studio per violino e tam-tam (1977)

Fresco III – Ikar na wielką orkiestrę symfoniczną - człowiek i marzenia (1979)

La vetrata na fortepian (1979)

Papież Słowiański, kantata na sopran, baryton, recytatora, amatorski chór i orkiestrę (1979)

Arabeska na kwartet smyczkowy (1980)

Eco per 2 flauti (1980)

Eco per flauto grande (1980)

Fresco IV – ...alla campana... na fortepian i orkiestrę - człowiek i pamięć (1982)

BIS - JOKE* na perkusję i fortepian (1985)

Pieśni niespokojne na baryton i orkiestrę (1985)

Pejzaż z pluszczem na sopran i 3 skrzypiec (1986)

Fresco V – Éternel na sopran, chór chłopięcy, chór mieszany i wielką orkiestrę - człowiek i wiara (1987)

W królestwie jesiennych liści, balet dla dzieci (1989)

TRIANGLE! na sekstet perkusyjny (1990)

Le soleil, koncert na instrumenty perkusyjne i orkiestrę (1991)

Fresco VI – Palindrom na wielką orkiestrę smyczkową z klawesynem amplifikowanym - człowiek i tęsknota (1994)

Kwartet lidyjski – myśląc o Andrzeju na kwartet smyczkowy (1994)

Terra na chór męski i fortepian (1995)

Bartokiana [wersja I] na 2 wiolonczele i fortepian (1995)

el Condor (wiosna), na 2 marimby i orkiestrę smyczkową (1996)

Fresco VII – Uru-Anna (Światło Nieba) na tenor, wielki chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną - człowiek i światło (1998-1999)

W poszukiwaniu wędrującego echa na dwoje skrzypiec (2000)

Bartokiana [wersja II] na marimbę i orkiestrę kameralną (2000)

Algorytm snu wielkiego miasta na marimbę solo (2001)

Muzyka lidyjska na orkiestrę smyczkową (2002)

Magnificat MM na sopran, chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną (2004)

Ptaki na horyzoncie zmierzchu na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2006)

Strumyk i słonko na inkrustowany fortepian (2007)

...como el sol e la mar... (lato) na flet i orkiestrę kameralną (2007-2008)

Niedziela Palmowa w Nazareth na saksofon, perkusję i organy (2009)

ICE-LAND. Tęczowe mosty nad Dettifoss na 22 instrumenty smyczkowe i harfę amplifikowaną (2011)

Madrygał na dwa fortepiany (2011)

HARMONIES na orkiestrę (2011)

Lasy Deszczowe na flety i orkiestrę symfoniczną (2013)

Figury na piasku …wędrówki odwiecznego skarabeusza… na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2014)

Galaktikos α na flet i organy (2015)

Bartokiana [wersja III] na flet, saksofon i fortepian (2015)

Tryptyk na 2 flety amplifikowane i organy (2017)

Assisi, koncert na wiolonczelę, chór dziecięcy i orkiestrę symfoniczną (2017)

Galaktikos β, tryptyk na 2 flety i organy (2017)

W zenicie słońca na flet, dzwonki,wibrafon, marimbę, harfę i wiolonczelę (2018)

Ring of Tara na oktet perkusyjny (2018)

Figury na piasku …wędrówki odwiecznego skarabeusza… [wersja II] na kwintet fletowy i małą perkusję (2019)

AoTeaRoa - Kraina długich, białych obłoków na klawesyn i orkiestrę smyczkową (2019)

Landmannalaugar Sonata na 2 flety i klawesyn (2019)

Słowik i Kamień na 2 fortepiany i 2 perkusje (2020)

SudavikSonata na fortepian i altówkę (2021)

Madrygały, cykl na akordeon i altówkę (2021)

ULURU. Czas Snu z cyklu Ekomuzyka na orkiestrę symfoniczną (2022)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry