Przejdź do głównej treści

Rathaus Karol

Rathaus Karol

Nawigacja Kompozycje
  • kompozytor, wykonawca

kompozytor, pianista i pedagog; ur. 16 września 1895, Tarnopol; zm. 21 listopada 1954, Nowy Jork. Studia z zakresu kompozycji odbył pod kierunkiem Franza Schrekera w Wiedniu i Berlinie. Równolegle studiował historię na Uniwersytecie Wiedeńskim, uzyskując w 1922 stopień doktora.

W 1919 zadebiutował w Wiedniu jako pianista, grając własne Wariacje na temat Regera op. 1 (1919). W latach 1921-32 uczył kompozycji w Berlinie. W 1932 wyemigrował do Paryża, gdzie do 1934 prowadził zajęcia z zakresu kompozycji. W 1934 przeniósł się do Londynu – tu również wykładał kompozycję. W 1938 zamieszkał w Stanach Zjednoczonych. Od 1940 do 1954 pracował jako pedagog w Queens College w Nowym Jorku.

Był aktywnym członkiem amerykańskich organizacji muzycznych (m.in. ISCM, American League of Composers from Austria, American Society of Composers, Authors and Publishers), honorowym wiceprezydentem Jewish Music World Center, działał w organizacjach polonijnych (m.in. Komitecie Muzycznym Instytutu Kultury).

Karol Rathaus po napisaniu w 1930 muzyki do filmu Der Mörder Dimitri Karamasoff w reż. Fedora Ozepa zdobył popularność i uznanie jako kompozytor tego gatunku muzyki. Jeszcze w czasie studiów podpisał z Universal Edition dziesięcioletni kontrakt na bieżącą publikację wszystkich powstałych po 1920 utworów, co z pewnością przyczyniło się do jego wielkiego sukcesu w Europie w latach 20-tych.

aktualizacja: 2008 (mk)

Kompozycje

Wariacje na temat Regera op. 1 na fortepian (1919)

Sonata na fortepian nr 1 op. 2 (1920)

Pięć utworów na fortepian (1920)

Symfonia nr 1 op. 5 (1922)

Symfonia nr 2 op. 7 (1923)

Kwartet smyczkowy nr 1 op. 10 (1924)

Sonata na skrzypce i fortepian nr 1 op. 14 (1925)

Tanzstücke op. 15 na orkiestrę (1925)

Concertino op. 16 na fortepian i orkiestrę (1925)

Der letzte Pierrot op. 19, balet w 1 akcie (1926)

Sześć małych utworów na fortepian (1926)

Sonata na fortepian nr 3 op. 20 (1927)

Cztery tańce na orkiestrę (1927)

Uwertura op. 22 na orkiestrę (1927)

Serenada na klarnet, trio smyczkowe i fortepian (1927)

Eine kleine Serenade op. 23 na rożek angielski, klarnet, fagot i fortepian (1927)

Sonata na fortepian nr 2 op. 8 (1928)

Trzy mazurki na fortepian (1928)

Fremde Erde op. 25, opera w 5 aktach (1929)

Suita op. 27 na skrzypce i fortepian (1929)

Suita op. 29 na orkiestrę (1930)

Allegro concertante na orkiestrę (1930)

Kleines Vorspiel für Streicher und Trompete op. 30 (1932)

Serenada op. 35 na orkiestrę (1932)

Prelud i toccata na organy (1933)

Symfonia nr 3 op. 50 (1934)

Polonaise symphonique op. 52 na orkiestrę (1934)

Kwartet smyczkowy nr 3 op. 41 (1936)

Ballada – Wariacje na temat melodii katarynkowej na fortepian (1936)

Pastorale i Dance op. 39 na skrzypce i fortepian (1937)

Le lion amoureux op. 41, balet (1937)

Sonata na skrzypce i fortepian nr 2 op. 43 (1937)

Jacobs Traum – Notturno op. 44 na orkiestrę (1938)

Koncert na fortepian i orkiestrę op. 45 (1938)

Preludium i gigue na orkiestrę (1939)

Muzyka na smyczki (1942)

Trzy tańce polskie na fortepian (1942)

Landscape in Six Colours na fortepian (1942)

Trzy pieśni angielskie op. 48 na głos i fortepian (1942)

Psalm XXIII na chór (1943)

Trio na skrzypce, klarnet i fortepian (1944)

Vision dramatique op. 55 na orkiestrę (1945)

Cztery etiudy według Domenico Scarlattiego op. 56 na fortepian (1945-46)

Five Moods after American Poets op. 57 for voice and piano (1946)

Sonata na fortepian nr 4 op. 58 (1946)

Kwartet smyczkowy nr 4 op. 59 (1946)

Uriel Acosta Suite na orkiestrę (1947)

O inventes, kantata akademicka na tenor, chór mieszany i orkiestrę (1947)

Lament op. 61 na chór i róg (1947)

Salisbury Cove op. 65, uwertura na orkiestrę (1948)

Wariacje na temat G. Böhma na fortepian (1948)

Dedication und Allegro op. 64 na skrzypce i fortepian (1949)

Kwintet fortepianowy (1949)

Rapsodia notturna op. 66 na wiolonczelę i fortepian (1950)

Diapason op. 67, oratorium na baryton, chór mieszany i orkiestrę (1951)

Sinfonia concertante op. 68 na orkiestrę (1951)

Trio Serenade op. 69 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1953)

Preludium op. 71 na orkiestrę (1953)

Kwartet smyczkowy nr 5 op. 72 (1954)

Requiem na chór i fortepian (ca 1941)

Rondo na chór i fortepian (ca 1941)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry