śpiewaczka (sopran) i kompozytorka; ur. 20 lipca 1983.
Studiowała na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalnym w klasie Zdzisławy Donat i na Wydziale Kompozycji w klasie Mariana Borkowskiego. Swoje wykształcenie uzupełniała na studiach podyplomowych na Wydziale Wokalnym w Royal Academy of Music w Londynie u prof. Philipa Doghana i prof. Iana Partridge’a. Była stypendystką Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, Solti Foundation, Royal Academy of Music i Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie. Umiejętności wokalne doskonaliła również na kursach u Barbary Bonney, Toma Krause, Rosemary Hardy Alberto Zeddy, Teresy Żylis-Gary, Roberta Teara, Wolfganga Holzmaira, Margreet Honig i Franza Lukasovskiego.
Jako śpiewaczka zdobyła I nagrodę na XV Concorso Internazionale di Musica „Euterpe” we Włoszech wraz z pianistą Michałem Pietrzakiem (2013).
Od wielu lat jest związana z Teatrem Wielkim w Warszawie. Tam odbył się jej debiut w głównej roli w operze Aleksandra Nowaka Sudden Rain pod dyrekcją Marka Mosia. W jej repertuarze operowym znajdują się także partie Paminy z Czarodziejskiego fletu W. A. Mozarta, Serpiny z La serva padrona G. B. Pergolesiego, II Sopranu w operze Pascala Dusapina Medeamaterial.
Specjalizuje się również w wykonawstwie muzyki współczesnej – dokonała kilkudziesięciu prawykonań muzyki polskiej, w tym utworów oratoryjnych. Dzieła te wykonywała podczas licznych koncertów w kraju i za granicą ze znanymi zespołami: w 2007 Stabat Mater J. Haydna pod dyrekcją Krzysztofa Kusiela-Moroza z Concerto Avenna, w 2013 Missa pastorita J. Zajdlera pod batutą Dariusza Zimnickiego z Sinfonią Vivą i Chórem Archikatedry Warszawskiej, w 2014 Lobgesang F. Mendelssohna-Bartholdy’ego pod batutą E. Delamboye z Reńską Filharmonią i Bach-Chor, Collegium Vocale, Vokalensemblean der Liebfrauenkirche w Koblencji (Niemcy), Krönungs-Messe W. A. Mozarta pod dyrekcją Z. Szablewskiego z chórami Motet et Madrigal, Bydgoski Chór Kameralny, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej, Chór Archikatedry Warszawskiej, Cantores Sancte Barbarae i Orkiestrą Symfoniczną PSM im. Józefa Elsnera.
Wielokrotnie brała udział w festiwalach, takich jak: Koblenzer Mendelssohn-Tage (Niemcy), Oxford Lieder Festival (Anglia), Radnicke hudebni (Czechy), „Warszawska Jesień”, „Łańcuch”, „Laboratorium Muzyki Współczesnej”, Warszawskie Dni Muzyki Pasyjnej, „Ars Moriendi”, „Musica Sacra”, „Musica Moderna”, „Gaude Mater”, Festiwal Pieśni Kompozytorów Polskich, „Sacrum – Non Profanum”, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”.
Jej utwór4 quasipieśni na sekstet wokalny i wiolonczelę amplifikowaną został zamówiony przez Stowarzyszenie Artystyczne „Miód Materia” w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyku i Tańca.
Najlepsze wykonania Łucji Szablewskiej zostały utrwalone w postaci nagrań: w 2006 roku nagrała Krzewy płonące Zbigniewa Bujarskiego z pianistą Davidem Højerem dla wytwórni GEMA, Niemcy (nagranie live), w 2013 roku dla wytwórni DUX Chantefleurs et Chantefables i Lacrimosę Witolda Lutosławskiego pod batutą Daniela Raiskina z Filharmonią Łódzką. W 2014 roku wraz z sekstetem wokalnym muzyki współczesnej proMODERN nagrała debiutancką płytę Where are you. Pieces from Warsaw dla wytwórni Sarton oraz Responsoria Tenebrae Pawła Łukaszewskiego dla wytwórni DUX. Płyty te zdobyły trzy nagrody polskiego przemysłu fonograficznego – Fryderyk.
Obecnie jest solistką Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, a także członkiem sekstetu wokalnego muzyki współczesnej proMODERN.
aktualizacja: październik 2015 (wa)