Przejdź do głównej treści

Wojciechowski Sławomir

Wojciechowski Sławomir

Fot.: Monika Pasiecznik
Nawigacja Kompozycje
  • kompozytor, wykonawca

kompozytor i pedagog; ur. 3 maja 1971, Łódź. W latach 1995-97 studiował kompozycję pod kierunkiem Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Następnie odbył studia w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w zakresie teorii muzyki i nowych mediów u Matthiasa Hermanna (1998-2002) oraz kompozycji w klasie Marka Stroppy (2000-2004). Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów i seminariów muzycznych, prowadzonych m.in. przez Helmuta Lachenmanna, Briana Ferneyhougha, Karlheinza Stockhausena, Klausa Hubera, Louisa Andriessena, Pawła Szymańskiego i Irvina Arditti.

Uzyskał stypendia Donaueschinger Musiktage, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta m.st. Warszawy.

W swojej twórczości skupia się przede wszystkim na jakości i tożsamości dźwięków pochodzących z różnych źródeł: dźwięków akustycznych, sampli, przetworzeń elektronicznych audiosfery, kompozycji audiowizualnych.

Jego utwory wykonywane były na wielu festiwalach muzyki współczesnej, m.in. "Musica Polonica Nova" i "Musica Electronica Nova" we Wrocławiu, Elektronische Nacht w Stuttgarcie, Intersonanzen w Poczdamie, Berlin Biennale, "Ad Libitum", na Festiwalu Prawykonań w Katowicach i "Warszawskiej Jesieni". Premiera jego pierwszej opery Zwycięstwo nad słońcem z librettem Marcina Cecko odbyła się w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (2014).

Są w repertuarze takich zespołów, jak Orkiestra Muzyki Nowej, Orkiestra Polskiego Radia, Sinfonia Varsovia, Plus-Minus Ensemble, BIT20, Junge Musik Berlin, Kwartludium, Kwadrofonik, Cellonet, Smash Ensemble, Lux:NM, KammerensembleN Stockholm, Kwartet Śląski i NeoQuartet, Sepia Ensemble i in.

W 2007 współorganizował Festiwal "Musica Electronica Nova” we Wrocławiu. W 2015 roku, wraz z Moniką Pasiecznik, był kuratorem organizowanego przez fundację Bęc Zmiana festiwalu Rewolucja Cyfrowa Muzyki, poświęconego najnowszym tendencjom w muzyce europejskiej oraz tezom niemieckiego filozofa muzyki Harry’ego Lehmanna; festiwal odbył się w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie.

Sławomir Wojciechowski zajmuje się również publicystyką i tłumaczeniami literatury muzycznej. Współpracuje z "Ruchem Muzycznym”, "Glissandem” oraz Polskim Radiem.

Od 2016 roku jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina; prowadzi zajęcia, poświęcone muzyce elektronicznej.


aktualizacja: 2014 (Anna Iwanicka), 2016, 2025 (Wiktoria Antonczyk)

Strona internetowa kompozytora: https://slawomirwojciechowski.wordpress.com/ 

Kompozycje

  • Quintet na kwintet dęty (1997)
  • Ge-Sheng na flet, akordeon, skrzypce klarnet i wiolonczelę (2008)
  • Riesenfalter na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2009)
  • Rope of Sands dla Kwartludium (2009)
  • sight/light na klarnet basowy, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2010)
  • Double Pendulum na skrzypce i sample (2011)
  • warsaw soundmap, utwór elektroniczny (2012)
  • Rapid Repeats, partytura graficzna dla Kwartludium i Robina Rimbauda aka Scannera (2012)
  • Blind Spot na preparowany kwartet smyczkowy (2010, 2013)
  • Fingertrips na 8 preparowanych wiolonczel (2013)
  • rizoom na flet, saksofon, obiekty i elektronikę (2013)
  • Zwycięstwo nad słońcem, opera kameralna do libretta Marcina Cecki (2013-2014)
  • Machina zawiła na sopran, fortepian, 2 perkusje, obiekty i elektronikę (2014)
  • a matter of choice for ensemble and electronics (2014)
  • Room 404, spektakl multimedialny na klarnet, skrzypce, perkusję, obiekty, sampler i wideo (2014)
  • …play them back... for ensemble and electronics (2015)
  • Speedcore na perkusję i elektronikę (2015-2016)
  • King Ludd dla LUX NM ensemble (2016)
  • Aaron S., spektakl multimedialny na LUX NM ensemble, elektronikę i wideo (2015-2016)
  • Triple Pendulum na wiolonczelę i wideo (2017)
  • uno on off for double bass, ensemble and soundtrack (2018)
  • Claude for ensemble and soundtrack (2018)
  • Handmade na instrumenty i wideo (2018-2019)
  • Woyfer/Zajwert na elektronikę, syntezatory analogowe i wideo (2019)
  • Rituals na fortepian preparowany i wideo (2020)
  • Sci-Fi Retro: Hommage à Georges Méliès na skrzypce, wiolonczelę, gitarę elektryczną i wideo (2020)
  • Magenta for string quartet and soundtrack (2021)
  • ITAKA, spektakl multimedialny na instrumenty, głosy, aktorów, elektronikę i wideo (2021)
  • Digging for Gold na orkiestrę symfoniczną i sample (2022-2023)
  • Paradoks ukrytej cykady, monodram dla Ewy Bukały (2023)
  • Plexus for 2 flutes and soundtrack (2024)
  • Elastic fictions na skrzypce, fortepian i MicroKORG (2024)
  • Equally real na chór, orkiestrę kameralną i elektronikę (2025)

(aktualizacja: Beata Dźwigaj)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: polmic@polmic.pl

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry