2005 nr 3
Fundacja PRO MUSICA VIVA
Ku uciesze najwierniejszych Czytelników, w 3 numerze "Glissanda" redaktorzy przywrócili polaryzację głównych tematów, choć w nieco innej formule. Aż 35 stron poświęconych zostało najmłodszym polskim kompozytorom: obszerny wprowadzający esej Michała Mendyka komentowany jest w dyskusji, gdzie autorzy zastanawiają się, czy można mówić tu o zjawisku pokolenia, czy to jednak może typowa prasowa łatwizna. W piśmie znalazły się również prezentacje sylwetek, biogramy, katalogi utworów i przede wszystkim obszerne wywiady z wybraną ósemką twórców (pełne wersje wywiadów znajdą się równolegle z premierą numeru 3 tylko w internecie!). Parę mostów (wywiady z wiecznym eksperymentatorem Krzysztofem Knittlem oraz młodymi improwizatorami: Pawłem Szamburskim, Andrzejem Izdebskim i Michałem Górczyńskim) prowadzi do drugiego bloku tematycznego, w którym pod lupę wzięty jest fenomen free improvisation: to pierwsza tak duża prezentacja w Polsce, pod redakcją Michała Libery i Krzysztofa Trzewiczka. W tym bloku tematycznym znajduje się manifest Christiana Munthe, eseje Michała Libery, Jacka Skolimowskiego i Dariusza Brzostka, recenzje najważniejszych płyt nurtu, wywiady, panel dyskusyjny (wśród uczestników Fred Frith i Keith Rowe!) i obszerna bibliografia.
Oprócz powyższych tematów głównych, są i poboczne, choć nie mniej ważne: o Zappie i wokół Zappy to cztery artykuły, wśród których znalazły się: wybrane fragmenty jego autobiografii, dialog o estetyce zappowskiej (Dominik Mokrzewski i Jan Topolski) oraz dwa teksty o artystach zupełnie innych, choć przecież w czasem doń podobnych: Cpt. Beefhearcie (Tomasz Kamiński) i The Residents (Mariusz Gradowski). W tradycyjnej serii "Muzyka i..." tym razem o związkach muzyki z poezją na przykładzie T. S. Eliota (Agata Pyzik) oraz Paula Celana (Joanna Roszak), a także dyskusji z udziałem Autorek oraz kompozytora Tomasza Praszczałka i poety Adama Wiedemanna. Wreszcie dwa wnikliwe omówienia arcydzieł muzyki współczesnej w serii "Wodzenie za ucho" – Koncert podwójny Eliota Cartera przybliża Krzysztof Kwiatkowski, zaś trylogią Territory Band zajmuje się Jan Topolski. W wolnej przestrzeni pomiędzy tymi tematami pozostają rozważania o wzniosłej muzyce Tomasza Sikorskiego inaugurujące nowy cykl "Muzyka i filozofia" (Sławomir Wieczorek) oraz prezentacja niezależnej oficyny Rossbin w ramach "małe jest piękne" (Tadeusz Kosiek), a także sylwetki równie niezależnych artystów: śpiewaczki nie tylko bluesowej – Niny Simone (Łukasz Mikołajewski) oraz śpiewaczki nie tylko alikwotowej – Sankyo Namtchylak (Radosław Siedliński).