Skip to main content

Adieu, Krauze Zygmunt

Adieu, Krauze Zygmunt

Utwór Adieu Zygmunta Krauzego wykonany po raz pierwszy na „Warszawskiej Jesieni” 2003 wywołał spore zainteresowanie. Jego przyczyną była solowa partia przeznaczona na pianino. Nieczęsto na estradzie Filharmonii Narodowej, a i na estradzie jakiejkolwiek filharmonii, pojawia się ten instrument. Spotyka się go raczej w charakterze rekwizytu w westernach, gdzie stanowi ważny mebel saloonów w zapyziałych miasteczkach Dzikiego Zachodu, tudzież w małych mieszkaniach osiedli z wielkiej płyty. Pianino to po prostu „ubogi krewny fortepianu” – jak mówi Zygmunt Krauze – czy ma jednak piękną historię i zasłużyło sobie, aby wreszcie stanąć na estradzie obok orkiestry, to rzecz dyskusyjna. W utworze Zygmunta Krauzego pełniło wszakże rolę istotną, przyczyniając się do stworzenia swoistego nastroju o nostalgicznym charakterze. Kiedy w Adieu Krauze zasiadł do pianina, a spod jego palców popłynęły znajomo brzmiące, ale starannie przetworzone melodyjki, objawił się znowu w aurze pewnej ekstrawagancji. W książce programowej 46 „Warszawskiej Jesieni” kompozytor napisał:

Adieu jest programowym utworem w formie capriccia na pianino solo i orkiestrę. Cały program zawiera się w tytule, który można tłumaczyć w różny sposób. Dla mnie pożegnanie, rozstanie rozumiane jest jako moment, w którym coś się kończy, lecz jednocześnie powstaje nowa sytuacja, otwierają się nowe perspektywy. Tak chyba myśli niepoprawny optymista. Użycie pianina, w dodatku pianina rozstrojonego, podyktowane zostało nie tylko jego walorami dźwiękowymi. Instrument ten, ubogi krewny fortepianu, ma piękną historię i na pewno zasłużył sobie, aby stanąć wreszcie na estradzie obok orkiestry symfonicznej. Adieu jest utworem o lżejszym charakterze, podobnie jak moja Serenada na orkiestrę (1998) i Emille Bell na orkiestrę smyczkową (2000). Zgodnie z zaleceniami Jean Baptiste Lully'ego melodia z akompaniamentem jest jego podstawą. W utworze wykorzystałem szkice do baletu, który komponowałem ponad 10 lat temu na Florydzie. (Balet nigdy nie powstał.) Początkowo Adieu było pomyślane jako utwór wyłącznie na orkiestrę symfoniczną i dopiero po napisaniu całej partytury postanowiłem dopisać partię pianina solo.”

Adieu powstało na zamówienie Radia Bawarskiego w Monachium, prawykonanie miało na „Warszawskiej Jesieni” w 2003 roku. Partię solową grał kompozytor, towarzyszyła mu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej , dyrygował Antoni Wit.
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry