II Kwartet smyczkowy op. 56 napisał Karol Szymanowski jesienią 1927 roku, z myślą o organizowanym przez Musical Fund Society z Filadelfii konkursie na kompozycję kameralną. Utwór jednak nie zdobył nagrody (wygrał ex aequo
III Kwartet Belli Bartóka i
Serenada na 5 instrumentów Alfreda Caselli), co niemniej nie zmartwiło kompozytora, gdyż sam nie był do niego przekonany, a w liście do Zofii Kochańskiej napisał wręcz:
„kwartet ten jakoś przestał mi się podobać i mam poważne wątpliwości co do jego wartości” (Karol Szymanowski. Korespondencja, Tom III: lata 1927-1931, cz. 1, s. 191, list z 21 XII 1927 do Zofii Kochańskiej, oprac. Teresa Chylińska, PWM, Kraków 1997).
Dedykowany zaprzyjaźnionemu z Szymanowskim zakopiańskiemu lekarzowi i jego żonie – „Dr Olgierdowi i Julii Sokołowskim” – Kwartet op. 56 uznawany jest za jedną z najtrudniejszych i najbardziej awangardowych kompozycji w całej twórczości artysty, zarówno pod względem budowy, jak i techniki oraz ekspresji. Trzyczęściowy układ nawiązuje w ogólnych założeniach do tradycyjnej formy. Pierwsza część, przypominająca allegro sonatowe, ukształtowana została z dwóch tematów: śpiewnego, pogodnego oraz pełnego ekspresji i nowych, skomplikowanych współbrzmień. W pozostałych dwu ogniwach - środkowym o charakterze żywiołowego, pełnego witalizmu scherza oraz finale w postaci dwutematycznej fugi, łączącym cechy epizodu powolnego i pełnego ekspresji zakończenia – odnajdujemy wyraźne inspiracje ludową muzyką Podhala. W drugiej części oprócz czołowego, „góralskiego” motywu Szymanowski wprowadził cytat pieśni zbójnickiej Pocciez chłopcy z II obrazu Harnasiów. Podobnie główny temat finałowej fugi wywiódł z melodii Sabałowej, znanej już z zakończenia Tańca zbójnickiego z baletu, a drugi jej temat oparł na skali podhalańskiej. Skomplikowanej architektonice Kwartetu towarzyszy równie wymyślna kolorystyka, będąca efektem wprowadzenia z jednej strony wielu nowoczesnych, dysonansowych i ostrych współbrzmień, z drugiej – także niespotykanych zestawień artykulacji (np. flażolety trzech instrumentów) oraz zmiennej, ruchliwej faktury polifonicznej.
Prawykonanie
II Kwartetu smyczkowego op. 56 odbyło się 14 maja 1929 roku w Warszawie, w interpretacji Warszawskiego Kwartetu Smyczkowego. Trudności wykonawcze nie zaważyły jednak na popularności kompozycji i wiele zespołu wprowadziło ją do swego repertuaru, m.in. Kwartet im. Borodina (którego jedną z najwcześniejszych interpretacji można znaleźć na płytach długogrających wydanych w 1961 i 1962 roku przez Polskie Nagrania, Muzę), Kwartet Wilanów, Kwartet „Varsovia”, Amati Quartet, Camerata, Dafô, Kwartet im. Karola Szymanowskiego, Kwartet Śląski.
Pierwodruk
Kwartetu ukazał się w 1931 roku nakładem Universal Edition.
Anna Iwanicka-Nijakowska