Sześć
Pieśni księżniczki z baśni op. 31 do tekstów siostry Karola Szymanowskiego – Zofii, której są także dedykowane, powstało w 1915 roku. Krótkie, aforystyczne wiersze posłużyły kompozytorowi do stworzenia miniatur niezwykle barwnych i różnorodnych pod względem wyrazu – o nastroju lirycznym (nr 1
Samotny księżyc, nr 3
Złote trzewiki i nr 5
Pieśń o fali), orientalnym (nr 2
Słowik), a także pełnym ekspresji (nr 3
Taniec i nr 6
Uczta). Egzotyki i baśniowej aury dodają im ornamentalne wokalizy, wprowadzone na początku każdej, z wyjątkiem ostatniej, pieśni. Nad śpiewem dominuje jednak rozbudowana partia fortepianu, w której na pierwszy plan wysuwa się złożona harmonika - liczne brzmienia ostinatowe, następstwa skomplikowanych współbrzmień.
W 1933 roku Szymanowski powrócił do cyklu
Pieśni księżniczni z baśni, z którego wybrał trzy miniatury –
Samotny księżyc,
Słowik i
Taniec – by opracować je na głos i orkiestrę. W tej wersji kompozycja została zaprezentowana podczas koncertu w Polskim Radiu w Warszawie dnia 7 kwietnia tego samego roku w interpretacji Ewy Bandrowskiej-Turskiej i Orkiestry Filharmonii Warszawskiej pod batutą Grzegorza Fitelberga.
Pieśni księżniczki z baśni po raz pierwszy ukazały się drukiem w 1926 roku nakładem Universal Edition w języku polskim, francuskim i niemieckim. Wersja orkiestrowa trzech wybranych utworów wydana została w 1952 roku przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Obie wersje kompozycji Szymanowskiego cieszą się dużą popularnością wśród wykonawców, o czym świadczą także liczne rejestracje fonograficzne tak znanych artystek, jak Jadwiga Gadulanka (Polskie Nagrania i Marco Polo), Izabella Kłosińska (Koch-Schwann / Musica Mundi), Iwona Sobotka (EMI i Channel Classics) czy Dorothy Dorow (Etcetera / Helikon).
Anna Iwanicka-Nijakowska