Skip to main content

Bacewicz Grażyna. Music for Chamber Orchestra Vol. II (DUX 0701)

Bacewicz Grażyna. Music for Chamber Orchestra Vol. II (DUX 0701)

Płyta jest drugą publikacją fonograficzną młodego zespołu Radomskiej Orkiestry Kameralnej – po wydanym w 2009 roku debiutanckim albumie Grażyna Bacewicz. Works for chamber orchestra, vol. I (DUX 0691), nominowanym do nagrody „Fryderyk” i International Classical Music Awards 2011 (dawne Midem Classical Awards). W repertuarze 16-osobowej orkiestry smyczkowej, założonej w 2007 roku i kierowanej od tego czasu przez Macieja Żółtowskiego, ważne miejsce obok muzyki barokowej, wczesnych symfonii Haydna i Mozarta zajmują kompozycje XX i XXI wieku. Zespół przywiązuje przy tym dużą wagę do pracy nad jednolitością swego brzmienia, precyzją rytmiczną i intonacją. Nie dziwi zatem wybór repertuaru na pierwsze dwie płyty zespołu - utwory Grażyny Bacewicz cechuje żywiołowość, motoryka i liczne quasi-barokowe stylizacje, które pozwoliły orkiestrze pokazać pełnię swych możliwości.

Album otwiera Sinfonietta na orkiestrę smyczkową z 1935 roku. Trzyczęściowa, tradycyjna pod względem budowy kompozycja stanowi sztandarowy przykład neoklasycyzmu – skrajne ogniwa zdominowane zostały przez energiczne formuły rytmiczne, a kontrastująca z nimi środkowa część zachwyca pogodnym, subtelnym liryzmem. W napisanej ponad 10 lat później, w 1946 roku Symfonii na orkiestrę smyczkową neoklasyczny język przybrał formę stylizacji concerto grosso. Bacewicz zastosowała w utworze typowe dla muzyki barokowej środki, jak liczne progresje, pracę motywiczną, dialogowanie w uzupełniającym rytmie, technikę wariacyjną. Pozostałe dwie, prezentowane na płycie kompozycje to utwory kameralne, przeznaczone jednak na dość rzadko spotykany skład instrumentalny. Kwartet na czworo skrzypiec z 1949 roku, skomponowany został dla studentów łódzkiego Konserwatorium Muzycznego, w którym Bacewicz wykładała przedmioty teoretyczne i prowadziła klasę skrzypiec. Mimo założeń czysto dydaktycznych, utwór wyróżniają ciekawe pomysły fakturalne i melodyczne, nasuwające skojarzenia z muzyką Vivaldiego. Z kolei Quartetto per 4 violoncelli z roku 1963, wykonany po raz pierwszy podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” we wrześniu następnego roku, to przykład poszukiwań nowych jakości brzmieniowych i stylistycznych. Kompozycja daleko różni się od poprzednich trzech – jej materiał muzyczny organizują przede wszystkim gesty muzyczne o znaczeniu czystko sonorystycznym i ekspresyjnym. Służą temu zastosowane różnorodne sposoby artykulacji, sekundowe motywy, czy liczne kontrasty dynamiki, agogiki i przebiegów rytmicznych. Wykonawcami obu kwartetów są muzycy Radomskiej Orkiestry Kameralnej oraz zaproszony do współpracy wiolonczelista – Konrad Bukowian.

Anna Iwanicka-Nijakowska (2013)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry