Nazwisko Pauliny Viardot kojarzone jest dziś przede wszystkim z Fryderykiem Chopinem, którego mazurki przystosowała do śpiewania. Mało kto wie, że hiszpańskiego pochodzenia Michelle Ferdinande Pauline García, po mężu Viardot, była jedną z najbardziej znaczących postaci XIX-wiecznego Paryża jako kompozytorka, śpiewaczka, aktorka i pianistka (uczyła się u Franciszka Liszta). Znała wiele osobistości świata artystycznego, w tym również Fryderyka Chopina. Kiedyś przedstawił ją kompozytorowi poeta Louis Pomey - to właśnie jego teksty posłużyły Paulinie do stworzenia wokalnych aranżacji mazurków. Viardot poznała jednak bliżej Chopina dopiero w rezydencji George Sand w Nohant. Tu, jak i wielokrotnie w Paryżu w czasie prywatnych koncertów, w obecności kompozytora lub też wspólnie z nim, wykonywała swoje transkrypcje. Pierwszych sześć z dwunastu opracowanych na głos i fortepian mazurków jest prawie wierną wersją oryginału, natomiast pozostałe wykazują spore różnice, polegające głównie na rozbudowaniu formy i dodaniu nowych wątków tematycznych. Dwanaście Mazurków Chopina w aranżacji Pauliny Viardot na jednej płycie to prawdziwa rzadkość. W albumie firmy DUX zarejestrowały taki komplet artystki z Serbii: śpiewaczki – siostry bliźniaczki Biljana Staffansson i Lijljana Jovanović oraz pianistka Ivana Dangubić. Płycie towarzyszy obszerny komentarz pióra szwedzkiego dyplomaty, muzykologa i pianisty – Jana Henrika Amberga, który niezwykle interesująco pisze o życiu i działalności Pauliny Viardot, o jej rodzinie i o znajomości z Chopinem.
Rynek Starego Miasta 27 00-272 Warszawa e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel: +48 785 370 000
Wsparcie projektu
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.