Skip to main content

Krzeszowiec Szymon. Kaleidoscope (DUX 0688)

Krzeszowiec Szymon. Kaleidoscope (DUX 0688)

„Kalejdoskop solowych utworów na skrzypce polskich kompozytorów, wybranych do tej płytowej kolekcji przez Szymona Krzeszowca, wybitnego wirtuoza-solistę, wyśmienitego kameralistę, prymariusza Kwartetu Śląskiego, jest i znamienny, i warty – przy słuchaniu – zadumy i refleksji. Na ów »kalejdoskop« składają się utwory kompozytorów, urodzonych między rokiem 1927 (Witold Szalonek) a 1954 (Paweł Szymański i Tadeusz Wielecki). A więc generacja »starsza« i jeszcze »średnio-starsza«. Najwcześniej (1975) z zarejestrowanych na płycie utworów powstała Sonata op. 36 Krzysztofa Meyera (1943), najpóźniej (2005) – Filo d’Arianna Eugeniusza Knapika (1951). Tak chronologiczna, jak i estetyczna rozpiętość jest tu duża, rozpiętość między badaniem brzmieniowej »wytrzymałości« instrumentu Paganiniego i tego instrumentu fakturalnej »wytrzymałości« w dialogu z naszą współczesnością”.

Tymi słowami twórcy niniejszej płyty wskazują na wiodącą jej ideę oraz zamysł, leżący u podstaw wyboru takiego, a nie innego repertuaru. Na wspomniany kalejdoskop prezentowany przez Szymona Krzeszowca złożyły się różnorodne, muzyczne „szkiełka”, które odbijane w zwierciadłach przy najmniejszym „ruchu ucha” tworzą nowe kształty – nowe jakości brzmieniowe. Klasyczna pod względem formalnym Sonata op. 36 Meyera przynosi pełny katalog skrzypcowych środków brzmieniowych, uzyskiwanych przede wszystkim różnymi sposobami artykulacji. Następująca po niej Aria e Chorale Moryty eksploruje z kolei przede wszystkim ekspresyjne możliwości skrzypiec, stąd po śpiewnej, lirycznej części pierwszej następuje zdecydowany, dynamiczny finał. Kolejna kompozycja - A Kaleidoscope for M.C.E. Szymańskiego – dała tytuł całej płycie, stąd wyraża również jej sedno. Jak sam kompozytor określił, dzięki zwierciadlanym zwielokrotnieniom i symetriom „sens pierwotnego obrazu się [w niej] rozmywa, ponieważ staje się ten obraz jedynie pretekstem dla kalejdoskopowego mamidła”. Cadenza Krzysztofa Pendereckiego to utwór popisowy, o etiudowym charakterze, w którym wprawne ucho słuchacza odnajdzie wiele gestów muzycznych obecnych w innych, wielkich dziełach jej twórcy. Z kolei jeden gest, wielokrotnie powtarzany, z charakterystycznymi trylami stanowi podstawę utworu Wieleckiego - Przędzie się nić… II. Kontrastuje z nim „nić” Knapika - Filo d’Arianna, snuta jako muzyczna, barwna opowieść. Płytę wieńczy kompozycja mistrza sonorystyki – Witolda Szalonka. Jego Chaconne-Fantaisie zachwyca wielością środków kolorystycznych skrzypiec, ujętych w ramy tradycyjnej formy, przywodzącej na myśl solowe partity Jana Sebastiana Bacha.

Anna Iwanicka-Nijakowska (2009)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry