Skip to main content

New Polish Music for Saxophone and Organ (musica sacra edition 016)

New Polish Music for Saxophone and Organ (musica sacra edition 016)

Wiodącą ideą niniejszej płyty jest połączenie elementów nowej i dawnej tradycji muzycznej, co przejawia się zarówno w ciekawym zestawieniu instrumentów – nowoczesnego saksofonu i klasycznych organów, jak również wybranego repertuaru, obejmującego latami powstania okres ponad 100 lat, przy czym większość z prezentowanych utworów to opracowania na saksofon i organy dokonane przez różnych autorów.

Najwcześniejsza Etiuda b-moll op. 4 Karola Szymanowskiego z 1902 roku, w oryginale przeznaczona na fortepian, w wersji organowej zyskała przede wszystkim nowy wymiar brzmieniowy (różne rejestry barwy instrumentu). Dwie kompozycje neoklasyczne napisane pięćdziesiąt lat później, w 1952 roku: skrzypcowa Kołysanka Grażyny Bacewicz i Sonatina na fagot i fortepian Aleksandra Tansmana, prezentowane na płycie w opracowaniu na saksofon i organy, ujmują piękną, ciepłą barwą wiodącego instrumentu dętego, z którą doskonale koresponduje delikatne brzmienie organów. Kontrastują z nimi powstałe w tym samym okresie Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego z 1954 roku, w oryginale na klarnet i fortepian, które charakteryzują z jednej strony typowe dla polskich tańców ludowych skoczne rytmy i szybkie tempo (skrajne miniatury), jak i liryczny nastrój i śpiewna melodyka (środkowe ogniwo). Z kolei organowe Deux Pieces Hébraïques Tansmana z lat 1954-55 wykorzystują całe spektrum brzmień i różnorodnych barw, możliwych do uzyskania na organach, w zestawieniu z motywiką charakterystyczną dla muzyki żydowskiej. Grupę najnowszej muzyki wyznaczają kompozycje Mariana Sawy i Miłosza Bembinowa. Pochodzące z 1987 roku Taneczne obrazki na organy pierwszego z nich wyróżniają oryginalne zestawienia kolorystyczne uzyskane przede wszystkim ciekawym doborem rejestrów. Z kolei napisana w 1999 roku Fantazja koncertująca na saksofon i organy w partii saksofonu wykorzystuje znaną melodię Bogurodzicy, a także motywy nawiązujące do jazzu. Natomiast Mały szkic Bembinowa z 2005 roku to symboliczna klamra wieńcząca płytę – obecne są w nim zarówno nowoczesne pomysły muzyczne, jak i wyraźne aluzje do tradycyjnych technik kompozytorskich. Ciekawostką publikacji są ponadto dwa utwory znanego jazzmana – Krzysztofa Komedy, oba w opracowaniu Ryszarda Borowskiego: liryczna Moja ballada z 1958 roku i utrzymana w bardziej nowoczesnym stylu Kattorna z filmu pod tym samym tytułem, z 1965 roku.

Wykonawcami utworów prezentowanych na płycie jest dwóch utalentowanych, młodych artystów – saksofonista Paweł Gusnar i organista Jan Bokszczanin, który jest także autorem opracowania Preludiów tanecznych Lutosławskiego.

Anna Iwanicka-Nijakowska (2008)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry