Suita hiszpańska na dwie gitary | Spanish Suite for two guitars (1948)*
1. I Canción
2. II Habanera
3. III Perpetuum mobile
4. IV Canción II
5. V Fandango
Mazurki na fortepian | Mazurkas for piano (wybór | selection; 1932, 1951)
6. Mazurek nr 3 | Mazurka No. 3
7. Mazurek nr 6 | Mazurka No. 6
8. Mazurek nr 7 | Mazurka No. 7
9. Nokturn na flet, gitarę i czelestę | Notturno for flute, guitar and celesta (1951–1952)*
Mazurki na fortepian | Mazurkas for piano (wybór | selection; 1947)
10. Mazurek nr 9 | Mazurka No. 9
11. Mazurek nr 12 | Mazurka No. 12
12. Mazurek nr 13 | Mazurka No. 13
13. Kołysanka na trio smyczkowe, flet, dwie gitary i czelestę* | Lullaby for string trio, flute, two guitars and celesta (1952)
Wykonawcy: Ksawery Jastrzębski – gitara | guitar (1–5, 9, 13) Piotr Przedbora – gitara | guitar (1–5, 13) Aleksander Krzyżanowski – fortepian | piano (6–8, 10–12) Łukasz Jankowski – flet | flute (9, 13) Julia Wrońska – skrzypce | violin (13) Natalia Gidlewska – altówka | viola (13) Małgorzata Latoszek – wiolonczela | cello (13) Igor Kret – czelesta | celesta (9, 13)
* world premiere recording
W 2018 roku mija dwudziesta rocznica śmierci Romana Maciejewskiego (1910–1998) – jednego z najciekawszych, choć wciąż niedostatecznie docenionych, polskich kompozytorów XX wieku. Jego twórczość wyróżnia się harmonijną równowagą między tradycyjnym materiałem muzycznym a nowoczesnymi, śmiałymi rozwiązaniami - przemyślanymi intelektualnie i bogatymi emocjonalnie. Maciejewski znany jest przede wszystkim jako autor poświęconego ofiarom wojen, monumentalnego Requiem, a także mazurków, które komponował przez całe życie. Najmniej znanym obszarem jego twórczości pozostaje kameralistyka, chociaż powracał do niej przez ponad 30 lat swojej zawodowej działalności.
Skomponowane między 1948 a 1952 rokiem w Göteborgu i Los Angeles Suita hiszpańska na dwie gitary, Nocturn na flet, gitarę i czelestę oraz Kołysanka na trio smyczkowe, flet, dwie gitary i czelestę długo czekały na studyjną rejestrację fonograficzną. Niniejszy album wypełnia tę lukę.
Inicjatorem oraz koordynatorem projektu obejmującego nagranie i wydanie drukiem partytur tych utworów jest znakomity gitarzysta, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Marcin Zalewski. Album dopełniają interpretacje sześciu wybranych Mazurków na fortepian. Wykonanie tej wyrafinowanej, arcyciekawej muzyki zostało powierzone wyróżniającym się studentom UMFC.
Muzyka Maciejewskiego – barwna i fascynująca, podobnie jak biografia kompozytora – zasługuje na uznanie szerokiego grona melomanów.
Realizacja nagrania, montaż, mastering: | Sound engineering, editing, mastering: Katarzyna Rakowiecka-Rojsza
Nota programowa: | Booklet notes: Marlena Wieczorek, Marcin Zalewski
Opracowanie graficzne, skład: | Graphic design, typesetting: Krzysztof Welian
Redaktor wydawca: | Editor & production supervisor: Emilia Dudkiewicz
Nagrań dokonano pomiędzy 28 sierpnia a 1 września 2017 r. w Warszawie, w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina | Recorded in the Concert Hall of the Fryderyk Chopin University of Music in Warsaw, 28 August – 1 September, 2017
Patroni medialni: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, LongPlay.blox, Presto