Skip to main content

Szymanowski Karol, Paderewski Ignacy Jan, Chopin Fryderyk (DUX 0146)

Szymanowski Karol, Paderewski Ignacy Jan, Chopin Fryderyk (DUX 0146)

Trzy kompozycje, które znalazły się na płycie, to nie tylko jedne z najbardziej znanych utworów na fortepian i orkiestrę, ale przede wszystkim utworów polskich. Zarówno pod względem rodowodu, jak i muzycznych treści.
Rondo à la Krakowiak F-dur op. 14 napisał Fryderyk Chopin jeszcze w Polsce, w 1828 roku, przed skomponowaniem obu koncertów. To prawdziwie wirtuozowska i mistrzowska stylizacja krakowskiego tańca, równie energiczna i skoczna, jak jego pierwowzory, poprzedzona jednak kujawiakową w charakterze introdukcją. Kompozycją tą, wykonywaną przez Chopina po raz pierwszy w Wiedniu, zjednał sobie artysta przychylność krytyków i zyskał uwielbienie publiczności. Ponad pół wieku później, w 1893 roku Fantazję polską op. 19 napisał Ignacy Jan Paderewski, w pięć lat po skomponowaniu swego jedynego koncertu fortepianowego – a-moll op. 17. Podobnie, jak w Rondzie Chopina, odnajdziemy w niej motywy o wyraźnie ludowym rodowodzie - mazurka, kujawiaka i krakowiaka, jak również idealne połączenie pięknych melodii z wirtuozowską techniką gry. Wszak Fantazja również wyszła spod pióra koncertującego pianisty.
Inaczej jest w przypadku ostatniego utworu - 4. Symfonii koncertującej op. 60 Karola Szymanowskiego. Kompozytor napisał ją w 1932 roku z myślą o sobie samym jako wykonawcy, chociaż nie był zawodowym pianistą. Zapewne ten fakt wpłynął na poziom trudności dzieła – partię solową, mimo iż niezwykle efektowną, charakteryzuje brak wyszukanej i skomplikowanej wirtuozerii. Natomiast rozbudowana została orkiestracja, barwna i błyskotliwa pod względem brzmieniowym. Stąd zapewne określenie kompozycji mianem "symfonii koncertującej", a nie "koncertu fortepianowego". Wyraźnie polskie akcenty w trzyczęściowym utworze znajdziemy tym razem w finale, będącym stylizacją żywiołowego oberka. Prawykonanie Symfonii odbyło się w 1932 roku w Poznaniu z Szymanowskim w roli solisty i odniosło ogromny sukces. Od tego czasu jest to jedna z najczęściej wykonywanych jego kompozycji.
Do grona licznych interpretatorów wymienionych utworów dołączyła niniejszą płytą Elżbieta Wiedner-Zając, polska pianistka (i kompozytorka) na stałe mieszkająca w Wiedniu. Absolwentka Akademii Muzycznych w Katowicach i Gdańsku oraz studiów doktoranckich na Uniwersytecie Michigan i podyplomowych w wiedeńskiej Hochschule für Musik un Darstellende Kunst, od wielu lat koncertuje na całym świecie, dokonuje licznych nagrań płytowych, zajmuje się także pedagogiką. Jest członkiem Międzynarodowego Towarzystwa Chopinowskiego w Wiedniu i Związku Kompozytorów Austriackich. Artystce w nagraniu niniejszej płyty, dokonanym w 1999 roku w sali Filharmonii Śląskiej w Katowicach, towarzyszy Orkiestra Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka.
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry