Skip to main content

Zieliński Maciej. Across the Milleniums (PRCD 1435)

Zieliński Maciej. Across the Milleniums (PRCD 1435)

Maciej Zieliński znany jest szerszej publiczności przede wszystkim jako autor muzyki do wielu filmowych hitów ostatnich lat, m.in. Nigdy w życiu, Kryminalni, Tylko mnie kochaj, Nie kłam kochanie, Och Karol 2. Warto jednak pamiętać, że kompozytor jest także cenionym i wielokrotnie nagradzanym twórcą muzyki poważnej, o czym przekonuje jego pierwsza poświęcona w całości „klasyce”, monograficzna płyta Across the Milleniums – Muzyka z przełomu tysiącleci. Pięć utworów orkiestrowych i kameralnych, których nagrania znalazły się na krążku, Zieliński skomponował „na przełomie tysiącleci” – pomiędzy rokiem 1993 a 2010.

Płytę otwiera młodzieńcza Musica per Archi A.D. 1993, napisana w tytułowym roku podczas studiów w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie Mariana Borkowskiego. Kompozycja ta zajmuje szczególne miejsce w twórczości Zielińskiego – będąc jego pierwszym nagrodzonym w konkursie kompozytorskim utworem, utorowała mu drogę na scenę muzyki poważnej. Musica nawiązuje do tradycji muzycznej dawnych wieków, stąd obecność takich rozwiązań, jak śpiewnej, romantycznej w charakterze kantyleny czy polifonicznego fugato pod koniec utworu. Kolejny utwór – Lutosławski in memoriam – powstał w 1999 roku na zamówienie angielskiej oboistki Melanie Ragge. Jego prawykonanie miało miejsce w Londynie na koncercie zorganizowanym dla uczczenia 5. rocznicy śmierci wybitnego kompozytora. Zieliński nawiązał w kompozycji do twórczości Witolda Lutosławskiego, wprowadzając cytat z jego Muzyki żałobnej (w I części) oraz stosując charakterystyczną dla niego formę dwuczęściową (Hésitant Direct). Od strony ekspresji kompozytor starał się oddać w utworze uczucia osoby, która straciła kogoś bliskiego: żal, smutek, rozpacz, gniew, aż po finalne pogodzenie się z losem. Kompozycja Lutosławski in memoriam niedługo po londyńskim prawykonaniu została nagrodzona Alan Bush Composition Prize i włączona przez Associated Board of Royal Schools of Music do programu egzaminacyjnego uczelni brytyjskich.

Kilka lat później, w 2004 roku Zieliński napisał Trio for M.B. - jako prezent dla swojego profesora kompozycji, Mariana Borkowskiego na koncert uświetniający 70. rocznicę jego urodzin. Utwór wyróżnia silna ekspresja i dynamika – dwie typowe dla indywidualnego stylu kompozytora cechy. Inną, charakterystyczną dla jego muzyki właściwość – wysublimowane brzmienia – odnajdziemy w skomponowanym w 2006 roku impresjonistycznym Shining II. Zieliński rozwija w nim pomysły kolorystyczne z napisanego 10 lat wcześniej Shining I, przy czym inspiracją dla wielu zastosowanych przez niego struktur sonorystycznych były zjawiska świetlne, które można zaobserwować w przyrodzie: pierwsze promienie słońca o świcie, refleksy świetlne w kroplach rosy, migotanie promieni słonecznych pomiędzy liśćmi drzew. Płytę zamyka Concerto inquieto z 2010 roku, napisany dla klarnecisty Artura Pachlewskiego, a dedykowany pamięci ofiar katastrofy smoleńskiej (kompozytor ukończył go w noc poprzedzającą katastrofę lotniczą w Smoleńsku). Inquieto oznacza niespokojny i w takim charakterze utrzymana została kompozycja: z licznymi krótkimi, zrywanymi motywami i atmosferą nerwowości.

Muzykę Macieja Zielińskiego wyróżnia głęboka ekspresja, wysublimowane brzmienia, kontrasty, energia. Czasem jest ona bliższa tradycji, czasem awangardy, ale zawsze porusza wyjątkową muzykalnością. W książeczce dołączonej do płyty Zieliński tak zdefiniował swoje muzyczne credo:

„Pisząc moje utwory, zwykle podążam myślą za sformułowaniem Lutosławskiego – chcę pisać muzykę taką, jaką sam chciałbym usłyszeć. Innym istotnym elementem jest myśl Grażyny Bacewicz – pisać tak, aby muzycy chcieli to grać. I oczywiście zawsze myślę o publiczności, której reakcje są dla mnie bardzo ważne.”

W trwających ponad dwa miesiące nagraniach płyty wzięli udział znakomici wykonawcy: Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza i Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Trio Consonare per Varsavia, Duet Tytus Wojnowicz – Grzegorz Gorczyca oraz soliści – Artur Pachlewski i Tomasz Strahl.

Anna Iwanicka-Nijakowska (2013)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry