44. Międzynarodowe Warsztaty Jazzowe - Puławy, 10-20 lipca 2014
Warsztaty jazzowe w Puławach - to najstarsze a zarazem wzorcowe przedsięwzięcie tego typu na skalę międzynarodową. Zainicjowane przez PSJ w 1970 roku w Chodzieży, a następnie od 1990 roku bezpośrednio kontynuowane w Puławach, pozostają jedną z najważniejszych instytucji ruchu jazzowego w Polsce, której znaczenie mierzy się nie tylko liczbą setek ich uczestników i absolwentów, z których wielu to czołowe postacie światowej sceny jazzowej, ale także siłą promieniowania niepowtarzalnej atmosfery poświęcenia dla sztuki. To nie tylko kuźnia jazzowych talentów lecz przede wszystkim unikalny ośrodek kultury muzycznej.
W raporcie Edukacja w dziedzinie jazzu i muzyki estradowej w Polsce przygotowanym przez Instytut Muzyki i Tańca dla Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013), Warsztaty Jazzowe w Puławach uznane zostały jako wzorcowe w systemie pozaszkolnej edukacji muzycznej w Polsce.
Program dydaktyczny Warsztatów uwzględnia standardy przyjęte w IAJE (International Association for Jazz Education) ale ma również swoją specyfikę i priorytety. Obok zajęć grupowych i indywidualnych, prowadzone są zespoły – big band i combo, wykłady – teoria i historia stylów jazzowych, a całodzienne zajęcia wieńczą koncerty i jam sessions.
1. Teorię improwizacji prowadzi Janusz Szprot – założyciel i długoletni kierownik Katedry Jazzu na amerykańskim Bilkent University w Ankarze. Wykłady obejmują zasady improwizacji jazzowej i ich zastosowanie w praktyce. Pomocą naukową jest jego podręcznik z płytą CD „Materiały do ćwiczeń improwizacji jazzowej”, będący z jednej strony abecadłem teorii jazzu (nomenklatura, system oznaczeń skal i akordów, zasady harmonii, podstawowe formy jazzu), a z drugiej – prezentujący pewną metodę jak się uczyć jazzu w praktyce.
2. Historia Jazzu - wykłady b. dziekana Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach Prof. dr.hab. Jacka Niedzieli-Meiry ilustrowane przykładami audio i video. Tematyka obejmuje historię stylów jazzowych przedstawianą z perspektywy wybitnego praktykującego artysty, który również uwzględnia szeroki kontekst społeczno-kulturowy oraz relacje jazzu wobec innych gatunków muzycznych.
3. Klasy instrumentalne - zajęcia indywidualne i grupowe w zakresie podstaw techniki instrumentalnej, artykulacji, kształtowania dźwięku, frazowania, barwy, dynamiki a także kompozycja jazzowa, stylistyka, transkrypcje solówek i praca nad indywidualnym i zespołowym przygotowaniem nowego utworu.
4. Klasy wokalne - zajęcia indywidualne i w grupach z udziałem akompaniamentu sekcji rytmicznych: podstawy harmoniki i improwizacja „scat”, różnorodność stylistyki jazzowej, emisja głosu, rytmika jazzowa.
Niewątpliwą atrakcją i nobilitacją tegorocznych Warsztatów będzie udział wybitnego artysty i pedagoga amerykańskiego Kevina Mahogany.
5. Klasa zespołów instrumentalnych z nowo-powstałymi formacjami: podstawy kompozycji i aranżacji, praca nad zespołowym przygotowaniem materiału. Opiekunem zespołów będzie w tym roku dr Peter Brewer, wybitny saksofonista i pedagog z Miami University
6. Klasa big bandu jazzowego prowadzona przez doświadczonego amerykańskiego puzonistę i band leadera Dante Lucianiego z Miami University. W programie partytury najwybitniejszych aranżerów amerykańskich.
Puławski Ośrodek Kultury Dom Chemika posiadający 15 klas lekcyjnych wyposażonych w instrumenty i aparaturę, 2 sale koncertowe, zapewnia idealne warunki do prowadzenia zajęć zarówno indywidualnych i zespołowych.
Codziennie w godzinach wieczornych, na dużej scenie odbywają się publiczne koncerty profesjonalnych zespołów w różnorodnym stylistycznie repertuarze, prezentujące główne nurty współczesnego jazzu. Koncerty są omawiane następnego dnia na zajęciach.
Późnym wieczorem kadra i uczestnicy spotykają się tzw. "jam sessions”, To oryginalna forma występów, możliwa dzięki powszechnej znajomości w środowisku jazzowym biblioteki standardów jazzowych. Wspólne muzykowanie uczniów i nauczycieli nie tylko doskonale uzupełnia całodzienny program nauczania w klasach ale częstokroć staje się na długo zapadającym w pamięć wydarzeniem artystycznym.
Do dyspozycji uczestników Warsztatów jest biblioteka muzyczna wyposażona w ponad 10.000 woluminów, nut i materiałów szkoleniowych oraz materiałów dydaktycznych z kolekcji Jamey Aebersolda. Jest to obecnie największy zbiór tego rodzaju w Polsce i służy uczestnikom Warsztatów nie tylko w czasie ich trwania.
Na zakończenie odbywają się koncerty finałowe – oddzielnie klasy wokalnej i całych Warsztatów. Wszyscy uczestnicy otrzymują z rąk swych wykładowców ozdobny Certyfikat, potwierdzający udział w szkoleniu.
Podczas Warsztatów Jazzowych uczestników obwiązują:
1/ Regulamin Bursy Szkół Zawodowych, związany z warunkami zakwaterowania.
2/ Regulamin Warsztatów Jazzowych zawierający zasady zachowania się podczas całego okresu trwania Warsztatów oraz zalecenia szczególnej ostrożności w posługiwaniem się sprzętem muzycznym i wyposażeniem klas wykładowych. Obowiązuje także całkowity zakaz spożywania alkoholu, używek i palenia papierosów.
Plan dnia:
08.00 - 09.30 śniadanie, bursa
10.00 - 11.00 Teoria improwizacji jazzowej, Janusz Szprot - wykład dla wszystkich uczestników, Sala Koncertowa
11.00 - 14.30 klasy instrumentalne i wokalne
15.00 - 16.00 obiad, bursa
16.00 - 18.30 zespoły, big band i zajęcia indywidualne
19.00 - 20.00 kolacja, bursa
20.00 - 21.00 Historia jazzu, dr. Jacek Niedziela-Meira, wykład dla wszystkich uczestników, Mała Sala Koncertowa
21:00 - 03.00 Koncert, Sala Koncertowa; jam-session Klub „Smok”
Kadra „Warsztatów Jazzowych w Puławach” złożona jest z wybitnych polskich i zagranicznych artystów jazzowych, wyróżniających się profesjonalnym przygotowaniem pedagogicznym, będących leaderami zespołów, kompozytorami, solistami o renomie międzynarodowej.
Fortepian: dr. Wojciech Niedziela (Akademia Muzyczna Katowice), dr. Kuba Stankiewicz (Akademia Muzyczna Zielona Góra)
Kontrabas, gitara basowa: dr. Jacek Niedziela-Meira (Akademia Muzyczna, Katowice), Kamil Erdem (Yildiz Technical University, Istanbul,Turcja), Krzysztof Ścierański
Gitara: Dave Allen (New York Jazz Academy)
Trąbka: Piotr Schmidt (Szkoła Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, Wrocław)
Puzon: Dante Luciani (Miami University, USA)
Sax, flet: Peter Brewer (Doctor of Musical Arts, Miami University, USA)
Perkusja: Cezary Konrad, Paweł Dobrowolski
Big band: Dante Luciani (Miami University, USA)
Vocal: Kevin Mahogany (USA), Sibel Kose (Vocal Jazz Studio, Istanbul), dr. Janusz Szrom (Wydział Jazzu Zespołu Szkół Muz. im.F.Chopina/Bednarska, Warszawa)
Nauka emisji techniką (VSM) VocalSecretsMind: Marek Stawiński
Historia jazzu: dr. Jacek Niedziela-Meira (Akademia Muzyczna, Katowice)
Teoria improwizacji: Janusz Szprot ( Bilkent University, Ankara, Turcja)
Sekcje rytmiczne akompaniujące solistom i wokalistom:
- Wojciech Majewski /p/, Wojciech Pulcyn /b/, Kazimierz Jonkisz /dr/
- Bogdan Hołownia/p/, Mariusz Bogdanowicz/b/, Sebastian Frankiewicz/dr/
Kierownik dydaktyczny: Janusz Szprot
Kierownik organizacyjny: Krzysztof Sadowski (Prezes PSJ)
Zapisy:
do dnia 30.06.2014
www.domchemika.pl > Międzynarodowe Warsztaty Jazzowe 2014>
„Formularz Zgłoszeniowy”: http://domchemika.pl/formularz_jazz/index.php
Puławski Ośrodek Kultury „Dom Chemika”,
24-100 Puławy ul. Woj. Polskiego 4
Kontakt - tel.: 081-8879601, 081-8864861
mail:domchemika@domchemika.pl
Koszt udziału w Warsztatach wraz zakwaterowaniem i wyżywieniem – 950 zł.
W raporcie Edukacja w dziedzinie jazzu i muzyki estradowej w Polsce przygotowanym przez Instytut Muzyki i Tańca dla Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013), Warsztaty Jazzowe w Puławach uznane zostały jako wzorcowe w systemie pozaszkolnej edukacji muzycznej w Polsce.
Program dydaktyczny Warsztatów uwzględnia standardy przyjęte w IAJE (International Association for Jazz Education) ale ma również swoją specyfikę i priorytety. Obok zajęć grupowych i indywidualnych, prowadzone są zespoły – big band i combo, wykłady – teoria i historia stylów jazzowych, a całodzienne zajęcia wieńczą koncerty i jam sessions.
1. Teorię improwizacji prowadzi Janusz Szprot – założyciel i długoletni kierownik Katedry Jazzu na amerykańskim Bilkent University w Ankarze. Wykłady obejmują zasady improwizacji jazzowej i ich zastosowanie w praktyce. Pomocą naukową jest jego podręcznik z płytą CD „Materiały do ćwiczeń improwizacji jazzowej”, będący z jednej strony abecadłem teorii jazzu (nomenklatura, system oznaczeń skal i akordów, zasady harmonii, podstawowe formy jazzu), a z drugiej – prezentujący pewną metodę jak się uczyć jazzu w praktyce.
2. Historia Jazzu - wykłady b. dziekana Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach Prof. dr.hab. Jacka Niedzieli-Meiry ilustrowane przykładami audio i video. Tematyka obejmuje historię stylów jazzowych przedstawianą z perspektywy wybitnego praktykującego artysty, który również uwzględnia szeroki kontekst społeczno-kulturowy oraz relacje jazzu wobec innych gatunków muzycznych.
3. Klasy instrumentalne - zajęcia indywidualne i grupowe w zakresie podstaw techniki instrumentalnej, artykulacji, kształtowania dźwięku, frazowania, barwy, dynamiki a także kompozycja jazzowa, stylistyka, transkrypcje solówek i praca nad indywidualnym i zespołowym przygotowaniem nowego utworu.
4. Klasy wokalne - zajęcia indywidualne i w grupach z udziałem akompaniamentu sekcji rytmicznych: podstawy harmoniki i improwizacja „scat”, różnorodność stylistyki jazzowej, emisja głosu, rytmika jazzowa.
Niewątpliwą atrakcją i nobilitacją tegorocznych Warsztatów będzie udział wybitnego artysty i pedagoga amerykańskiego Kevina Mahogany.
5. Klasa zespołów instrumentalnych z nowo-powstałymi formacjami: podstawy kompozycji i aranżacji, praca nad zespołowym przygotowaniem materiału. Opiekunem zespołów będzie w tym roku dr Peter Brewer, wybitny saksofonista i pedagog z Miami University
6. Klasa big bandu jazzowego prowadzona przez doświadczonego amerykańskiego puzonistę i band leadera Dante Lucianiego z Miami University. W programie partytury najwybitniejszych aranżerów amerykańskich.
Puławski Ośrodek Kultury Dom Chemika posiadający 15 klas lekcyjnych wyposażonych w instrumenty i aparaturę, 2 sale koncertowe, zapewnia idealne warunki do prowadzenia zajęć zarówno indywidualnych i zespołowych.
Codziennie w godzinach wieczornych, na dużej scenie odbywają się publiczne koncerty profesjonalnych zespołów w różnorodnym stylistycznie repertuarze, prezentujące główne nurty współczesnego jazzu. Koncerty są omawiane następnego dnia na zajęciach.
Późnym wieczorem kadra i uczestnicy spotykają się tzw. "jam sessions”, To oryginalna forma występów, możliwa dzięki powszechnej znajomości w środowisku jazzowym biblioteki standardów jazzowych. Wspólne muzykowanie uczniów i nauczycieli nie tylko doskonale uzupełnia całodzienny program nauczania w klasach ale częstokroć staje się na długo zapadającym w pamięć wydarzeniem artystycznym.
Do dyspozycji uczestników Warsztatów jest biblioteka muzyczna wyposażona w ponad 10.000 woluminów, nut i materiałów szkoleniowych oraz materiałów dydaktycznych z kolekcji Jamey Aebersolda. Jest to obecnie największy zbiór tego rodzaju w Polsce i służy uczestnikom Warsztatów nie tylko w czasie ich trwania.
Na zakończenie odbywają się koncerty finałowe – oddzielnie klasy wokalnej i całych Warsztatów. Wszyscy uczestnicy otrzymują z rąk swych wykładowców ozdobny Certyfikat, potwierdzający udział w szkoleniu.
Podczas Warsztatów Jazzowych uczestników obwiązują:
1/ Regulamin Bursy Szkół Zawodowych, związany z warunkami zakwaterowania.
2/ Regulamin Warsztatów Jazzowych zawierający zasady zachowania się podczas całego okresu trwania Warsztatów oraz zalecenia szczególnej ostrożności w posługiwaniem się sprzętem muzycznym i wyposażeniem klas wykładowych. Obowiązuje także całkowity zakaz spożywania alkoholu, używek i palenia papierosów.
Plan dnia:
08.00 - 09.30 śniadanie, bursa
10.00 - 11.00 Teoria improwizacji jazzowej, Janusz Szprot - wykład dla wszystkich uczestników, Sala Koncertowa
11.00 - 14.30 klasy instrumentalne i wokalne
15.00 - 16.00 obiad, bursa
16.00 - 18.30 zespoły, big band i zajęcia indywidualne
19.00 - 20.00 kolacja, bursa
20.00 - 21.00 Historia jazzu, dr. Jacek Niedziela-Meira, wykład dla wszystkich uczestników, Mała Sala Koncertowa
21:00 - 03.00 Koncert, Sala Koncertowa; jam-session Klub „Smok”
Kadra „Warsztatów Jazzowych w Puławach” złożona jest z wybitnych polskich i zagranicznych artystów jazzowych, wyróżniających się profesjonalnym przygotowaniem pedagogicznym, będących leaderami zespołów, kompozytorami, solistami o renomie międzynarodowej.
Fortepian: dr. Wojciech Niedziela (Akademia Muzyczna Katowice), dr. Kuba Stankiewicz (Akademia Muzyczna Zielona Góra)
Kontrabas, gitara basowa: dr. Jacek Niedziela-Meira (Akademia Muzyczna, Katowice), Kamil Erdem (Yildiz Technical University, Istanbul,Turcja), Krzysztof Ścierański
Gitara: Dave Allen (New York Jazz Academy)
Trąbka: Piotr Schmidt (Szkoła Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, Wrocław)
Puzon: Dante Luciani (Miami University, USA)
Sax, flet: Peter Brewer (Doctor of Musical Arts, Miami University, USA)
Perkusja: Cezary Konrad, Paweł Dobrowolski
Big band: Dante Luciani (Miami University, USA)
Vocal: Kevin Mahogany (USA), Sibel Kose (Vocal Jazz Studio, Istanbul), dr. Janusz Szrom (Wydział Jazzu Zespołu Szkół Muz. im.F.Chopina/Bednarska, Warszawa)
Nauka emisji techniką (VSM) VocalSecretsMind: Marek Stawiński
Historia jazzu: dr. Jacek Niedziela-Meira (Akademia Muzyczna, Katowice)
Teoria improwizacji: Janusz Szprot ( Bilkent University, Ankara, Turcja)
Sekcje rytmiczne akompaniujące solistom i wokalistom:
- Wojciech Majewski /p/, Wojciech Pulcyn /b/, Kazimierz Jonkisz /dr/
- Bogdan Hołownia/p/, Mariusz Bogdanowicz/b/, Sebastian Frankiewicz/dr/
Kierownik dydaktyczny: Janusz Szprot
Kierownik organizacyjny: Krzysztof Sadowski (Prezes PSJ)
Zapisy:
do dnia 30.06.2014
www.domchemika.pl > Międzynarodowe Warsztaty Jazzowe 2014>
„Formularz Zgłoszeniowy”: http://domchemika.pl/formularz_jazz/index.php
Puławski Ośrodek Kultury „Dom Chemika”,
24-100 Puławy ul. Woj. Polskiego 4
Kontakt - tel.: 081-8879601, 081-8864861
mail:
Koszt udziału w Warsztatach wraz zakwaterowaniem i wyżywieniem – 950 zł.