"North Waves. Gdańsk Contemporary Music" – gdańska szkoła kompozytorska w kameralnej odsłonie
North Waves to kolejna płyta, będąca świadectwem wielości i różnorodności nurtów gdańskiej szkoły kompozytorskiej – tym razem nagrano muzykę kameralną dziewięciu twórców. Dodatkową ideą przyświecającą powstawaniu albumu stało się zarejestrowanie utworów z wiodącym udziałem altówki. Producentem płyty jest Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, zaś wydawcą - amerykańska firma Odradek Records (ODRCD 472). Światowa premiera albumu odbędzie się 18 lipca 2025 roku.
Nagrano dzieła 7 pedagogów Akademii Muzycznej - Kamila Cieślika, Marka Czerniewicza, Tadeusza Dixy, Andrzeja Dziadka, Piotra Jędrzejczyka, Krzysztofa Olczaka i Anny Rocławskiej-Musiałczyk - oraz 2 uczestników Szkoły Doktorskiej: Adama Diesnera i Huberta Gabriela Żmudzkiego.
Wśród wykonawców ich 9 utworów znaleźli się pedagodzy Akademii: tenor Ryszard Minkiewicz (rektor), instrumentaliści: pianiści Maciej Gański, Piotr Nowicki, Izabela Paszkiewicz i Małgorzata Walentynowicz, akordeonista Paweł Zagańczyk, flecista Rafał Jędrzejewski, skrzypkowie Andrzej Kacprzak (prorektor ds. artystycznych) i Paweł Kukliński, altowiolista Krzysztof Komendarek-Tymendorf, wiolonczelista Jakub Grzelachowski oraz perkusista Paweł Nowicki, a także sami kompozytorzy: Krzysztof Olczak (taśma) i Piotr Jędrzejczyk (loopery i elektronika).
Partytury pięciu dzieł przedstawionych na płycie opatrzono dedykacjami, w których przywołani są wykonawcy prezentowanych utworów. Naturalnym więc jest osobisty stosunek do interpretowanej muzyki.
Otwierający płytę poemat liryczny na fortepian i dwóch wykonawców Marka Czerniewicza pt. Dwie połowy powstał w 2017 r. na zamówienie pianistki I. Paszkiewicz. W oryginale został skomponowany na fortepian, flet, kontrabas i dzwonki, ale w obecnym opracowaniu kompozytora fortepianowi i dzwonkom towarzyszą altówka i flet.
Kolejne kompozycje Tadeusza Dixy i Andrzeja Dziadka to przykład różnie rozumianego dialogu z przeszłością. Impresja na perkusję i fortepian została napisana przez Dixę dla duo Pawła i Piotra Nowickich, którzy prawykonali ją na 52. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej "Poznańska Wiosna Muzyczna”.
Impromptu na altówkę i fortepian Andrzeja Dziadka, dedykowane K. Komendarkowi-Tymendorfowi i M. Gańskiemu, powstało w 2016 roku.
Kwartet smyczkowy nr 1 (2015) Kamila Cieślika cechuje zmienność ekspresji i wyrazisty kształt formalny.
Z powtarzalności materiału muzycznego wyrasta lullaby for another time na altówkę i fortepian (2022) Anny Rocławskiej-Musiałczyk, którą kompozytorka również zadedykowała K. Komendarkowi-Tymendorfowi.
Rondo alla Cassubia na altówkę solo Adama Diesnera zostało zamówione przez K. Komendarka-Tymendorfa i jemu jest dedykowane. Premiera odbyła się 7 czerwca 2023 r. podczas International Viola Congress w Mahidol University College of Music w Tajlandii.
Utwór Fantazja i Kanon. Duet na flet, głośnicę, akordeon, loopery i elektronikę Piotra Jędrzejczyka powstał w 2020 r. na zamówienie flecistki Yun Yang, która wspólnie z P. Zagańczykiem prawykonała kompozycję na koncercie "Wiosenne barwy dźwięku" z cyklu "Nowa Muzyka w Starym Ratuszu" w Gdańsku.
Hubert Gabriel Żmudzki w utworze Veste sub altera na altówkę solo (2024), dedykowanym K. Komendarkowi-Tymendorfowi, zainspirował się kompozycją Beata viscera Perotinusa, a łaciński tytuł to wers z tego hymnu.
W zamykającym płytę utworze North Waves na tenor solo, altówkę, akordeon, hi-hat i taśmę (2024) Krzysztof Olczak po raz pierwszy w swojej twórczości sięga po wiersz Zbigniewa Herberta, poetyckie wersy powierzając tenorowi. Kompozycję, od której wziął nazwę cały projekt, zadedykował Ryszardowi Minkiewiczowi.
Album będzie dostępny na nośniku fizycznym (płyta CD) w sklepach fonograficznych (np. Empik) oraz sklepie Wydawnictwa Akademii (https://wydawnictwo.amuz.gda.pl/index.php/produkt/north-waves/), a także na platformach streamingowych (np. Spotify, YouTube, Deezer, iTunes).
Patronat honorowy: Jego Magnificencja Rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz.
Patronat: Oddział Gdański Związku Kompozytorów Polskich.
Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


