Przejdź do głównej treści

Pełne namiętności spektakle w Teatrze pod Pegazem

"4: Pastor / León & Lightfoot / Bondara” – wyrażona ruchem opowieść o budowaniu relacji i przesuwaniu granic. Czterech wybitnych choreografów. Cztery wymiary współczesnego tańca dopełnione muzyką Schnittkego, Góreckiego, Schuberta, Ravela i poezją Gertrude Stein w wykonaniu Baletu i Orkiestry Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki pod dyrekcją Marty Kluczyńskiej. Pełne namiętności spektakle odbędą się 13 i 14 lutego 2025 o godz. 19:00 w Poznaniu.

Pierwszą częścią tej wyprawy w głąb współczesnego świata jest Moving Rooms - przygotowana przez Krzysztofa Pastora dla Het Nationale Ballet choreografia, która podbiła wiele tanecznych scen w Stanach Zjednoczonych, Czechach, Finlandii, Chinach i na Litwie. Opowieści o emocjach zamkniętych w przestrzeni towarzyszą I Concerto grosso Alfreda Schnittkego i Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego. Sugestywność i dynamika choreografii podkreśla, że tylko w działaniu człowiek może mieć wpływ na świat.

Shutters Shut - choreografia Sola Leóna i Paula Lightfoota, jednego z czołowych duetów choreograficznych naszych czasów - jest oparta na wierszu Gertrudy Stein If I told him: A completed portrait of Picasso przeczytanego przez autorkę. Koncepcja choreograficzna dopasowuje się do metrum wiersza podczas jego czytania, ale też uzupełnia poezję, dzięki precyzyjnie synchronicznemu ruchowi i językowi pantomimy. Odzwierciedla trwający przez dekady intertekstualny dialog między artystką a Pablem Picassem.

Drugiemu baletowi tego duetu choreografów - Subject to Change - towarzyszyć będzie XIV Kwartet smyczkowy "Śmierć i dziewczyna" Franza Schuberta. Balet przypomina, że dramatyczna rzeczywistość często mija się z oczekiwaniami, koryguje plany, więc trzeba być gotowym na zmiany. Poprzez sztukę, dzięki mocy tańca choreografowie prowokują do szukania odpowiedzi na najtrudniejsze pytania.

Ostatnim ogniwem spektaklu będzie próba Roberta Bondary zmierzenia się z najbardziej rozpoznawalną kompozycją Ravela. W nietypowej konstrukcji Bolero, uporczywie powtarzanym temacie i w charakterystycznym rytmie główny choreograf teatru pod Pegazem znalazł źródło nowatorskich i różnorodnych choreograficznych wariacji, z nawiązaniem do folkloru hiszpańskiego i inspiracjami jazzem.

Patronat medialny: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://opera.poznan.pl/ 

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry