Przejdź do głównej treści

Słowiński Władysław

Słowiński Władysław

Fot.:Małgorzata Kosińska
Nawigacja Kompozycje
  • animator, kompozytor, wykonawca

kompozytor, dyrygent i organizator życia muzycznego; ur. 14 maja 1930, Sadlno; zm. 5 września 2024, Warszawa. W latach 1949-51 studiował muzykologię pod kierunkiem Adolfa Chybińskiego na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 1950-54 odbył studia z zakresu kompozycji w klasie Tadeusza Szeligowskiego, a od 1951 do 1955 także dyrygentury u Waleriana Bierdiajewa i Stanisława Wisłockiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu.

Władysław Słowiński zrekonstruował i zinstrumentował zaginioną partyturę opery Stara baśń Władysława Żeleńskiego (1959).

W latach 1954-64 był dyrygentem w Operze Poznańskiej oraz współpracował jednocześnie z wieloma orkiestrami symfonicznymi, głównie z Filharmonią Poznańską. Później współpracował z Teatrem Wielkim w Łodzi oraz Teatrem Wielkim w Warszawie. W latach 1970-73 piastował stanowisko dyrektora artystycznego wytwórni płytowej Polskie Nagrania.

Od 1957 roku należał do Związku Kompozytorów Polskich. Od 1973 do 1985 pełnił obowiązki sekretarza generalnego Związku Kompozytorów Polskich, a od 1985 do 2001 był prezesem Oddziału Warszawskiego ZKP. W 1986 powołał do życia Warszawskie Spotkania Muzyczne i do 2016 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu, a w latach 2016-2024 - dyrektora honorowego.

Kompozycje Władysława Słowińskiego ukazały się na płytach CD: Works for String Quartet (Acte Préalable, 2000), Chamber Works (Acte Préalable, 2000), Laks. Słowiński. Pstrokońska-Nawratil (DUX, 2012).

Za swoją twórczość oraz działalność organizacyjną otrzymał wiele nagród i odznaczeń: w 1975 – Złoty Krzyż Zasługi, w 1977 – Nagrodę Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży, w 1980 – Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, w 1986 – Złotą Odznakę Honorową „Za zasługi dla Warszawy”, w 1987 – Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, w 1990 – Nagrodę Wojewody Warszawskiego za całokształ dorobku twórczego, w 1999 – doroczną Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za twórczość kompozytorską, powołanie do życia Warszawskich Spotkań Muzycznych oraz zasługi dla ZKP, w 2001 – Nagrodę Marszałka Województwa Mazowieckiego za twórczość kompozytorską i działalność społeczną, w 2005 – Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski, w 2006 – Srebrny Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis", Nagrodę Samorządu Województwa Mazowieckiego im. Cypriana Kamila Norwida w dziedzinie muzyki, w 2019 – Nagrodę 100-lecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

aktualizacja: 2003 (Małgorzata Kosińska), 2014 (Anna Iwanicka), 2020 (Agnieszka Cieślak), 2024 (Wiktoria Antonczyk)

Kompozycje

  • Sonata na fortepian (1951-52)
  • Tryptyk bez echa, pieśni na bas i fortepian do słów Marii Konopnickiej (1955)
  • Impresje baletowe na orkiestrę kameralną (1956)
  • Koncert na flet z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej, fortepianu i perkusji (1956-57)
  • Kwintet na instrumenty dęte (1957-58)
  • Sonatina na fortepian nr 2 (1957-59)
  • Muzyka w trzech częściach na orkiestrę (1958)
  • Makowskie bajki, pieśni na alt solo z towarzyszeniem oboju, klarnetu i fagotu do słów Jerzego Ficowskiego (1960)
  • Polka, groteska na orkiestrę kameralną (1961)
  • Dialog na skrzypce i klawesyn (1964)
  • Suita z baletu „Cyrk mistrza Cho-Cho” na orkiestrę (1967)
  • Miniatury na fortepian (1967)
  • Kwartet na flet, klarnet, trąbkę i fagot (1968)
  • Tango, groteska na orkiestrę (1968)
  • Dom w którym śmieszy, słuchowisko dla dzieci do wierszy Jerzego Ficowskiego (1974)
  • Cztery dialogi na skrzypce i klawesyn (1976)
  • Matka Słońca, baśń cygańska z tekstem Elżbiety Bussold (1976)
  • Zaczarowana skrzynka, baśń cygańska z tekstem Elżbiety Bussold (1976)
  • Dwie humoreski na głos i fortepian do słów Antoniego Marianowicza (1977)
  • Muzyczne drobiazgi dla dzieci na fortepian (1977-78)
  • Śpiewka ludowa i taniec [wersja I] na klarnet i fortepian (1979)
  • Quartetto piccolo in memoriam Tadeusz Szeligowski per due violini, viola e violoncello (1980)
  • Wyprawa na szklaną górę, bajka muzyczna do tekstu Ludwika Górskiego (1980)
  • Trzy świnki, bajka muzyczna do tekstu Sergiusza Michałkowa w przekładzie Hanny Ożogowskiej (1981)
  • Pan Twardowski na kogucie, bajka-śpiewogra do tekstu Antoniego Marianowicza (1981)
  • Rzecz o Alkasynie i Nikolecie czyli Chantefable o miłości, która zwycięży, utwór sceniczny lub estradowy na solistów, narratora, chór mieszany i 11 instrumentów, starofrancuski tekst w przekładzie Anny Ludwiki Czerny (1981-82)
  • Śpiewka ludowa i taniec [wersja II] na klarnet i zespół kameralny (1982)
  • O królu bocianie, bajka muzyczna do tekstu Antoniego Marianowicza wg Wilhelma Hauffa (1982)
  • Opowieść o pra-pra słoniu, bajka muzyczna do tekstu Elżbiety Bussold wg Rudyarda Kiplinga (1983)
  • Zguba Michałka, bajka muzyczna do tekstu Julii Hartwig (1983)
  • Gdzie mieszka bajeczka, suita na 3 głosy równe z towarzyszeniem fortepianu do słów Czesława Janczarskiego (1983-84)
  • Wielki czarodziej Oz, bajka muzyczna do tekstu Antoniego Marianowicza wg L. Franka Bauma (1984)
  • Tryptyk dziecięcy na głos i fortepian do słów Ewy Szelburg-Zarembiny (1984)
  • Pierwsza lepsza, opera komiczna do tekstu Aleksandra Fredry (1985-86)
  • Passionato per quartetto d’archi (1987)
  • Serio e buffo per flauto solo (1987)
  • Concertino na klawesyn i kwartet smyczkowy (1988)
  • Tren na saksofon altowy i organy (1988)
  • ...dogonić siwiznę popiołu... Tren pamięci Janusza Korczaka na baryton i skrzypce do słów Jerzego Ficowskiego (1988)
  • Definicje, 3 pieśni na sopran i wiolonczelę do słów Jerzego Ficowskiego (1989)
  • Espressivo sempre [wersja I] na flet i kwartet smyczkowy (1990)
  • Dwie pieśni na głos i organy do słów Salomei Kapuścińskiej (1990)
  • Śpiewy dziecięce, 5 pieśni na głos i fortepian do słów Jerzego Ficowskiego (1990)
  • Trzy utwory w dawnym stylu na dwie wiolonczele (1990)
  • Pieśni staropolskie [wersja I] do wierszy poetów z XVII i XVIII wieku na tenor, flet altowy, klawesyn i orkiestrę smyczkową (1991)
  • Pieśni staropolskie [wersja II] na tenor i klawesyn (lub fortepian) (1991)
  • Translacja na 2 akordeony i organy (1991)
  • Trzy burleski na kwartet smyczkowy (1993)
  • Doloroso in memoriam Witold Lutosławski per quartetto d’archi (1994)
  • Definicje II, 4 pieśni na sopran i fortepian (1994, 2000)
  • Suita dla Zamku Królewskiego – reminiscencje barokowe na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1996)
  • Elegia na kwartet smyczkowy (1997)
  • Divertimento concertante na skrzypce i orkiestrę smyczkową (transkrypcja Tria B-dur Feliksa Janiewicza) (1998)
  • Późnojesienny labirynt na baryton i fortepian do słów Tomasa Tranströmera (1998)
  • Tryptyk bizantyjski na tenor, recytatora, chór mieszany oraz instrumenty dęte drewniane i perkusyjne (1999-2000)
  • Espressivo sempre [wersja II] na klarnet i kwartet smyczkowy (2006)
  • Jesienna opowieść na kwartet smyczkowy (2007)
  • Cztery wiersze Julii Hartwig na głos i fortepian (2008)
  • Tętno kołatka na głos i fortepian do słów Jerzego Ficowskiego (2009)
  • Funebre na kwartet smyczkowy (2012)
  • Łódeczka Charona, 5 pieśni na baryton i orkiestrę kameralną do słów Tadeusza Różewicza (2013-2014)
  • Ultima Volta na orkiestrę (2016-2017)
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry