Przejdź do głównej treści

ArtMusFair 2010 - Postacie

POSTACIE ARTMUSFAIR 2010
Andrei SmirnovAndrey Smirnow

Urodzony w 1956 roku kompozytor, interdyscyplinarny artysta i badacz, twórca nowych technik muzyki elektronicznej, autor tekstów o nowej muzyce i pedagog. Jest założycielem, dyrektorem i profesorem Centrum Muzyki Elektroakustycznej w słynnym Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego, gdzie uczy historii i estetyki muzyki elektroakustycznej, kompozycji, sound designu oraz muzycznych technologii sensorycznych. Organizuje warsztaty i kursy mistrzowskie w Rosji i w Europie, a także w Stanach Zjednoczonych, uczestniczy w festiwalach i konferencjach na całym świecie. Ma bogatą kolekcję oryginalnych instrumentów elektronicznych, ilustrującą historię wczesnej technologii elektroakustycznej z początków XX wieku w Rosji. Doświadczenie badacza łączy z działalnością twórcy i wykonawcy interaktywnych instalacji i performanców. Interesuje się szczególnie thereminovoxem, elektronicznym instrumentem skonstruowanym w 1920 roku przez Lwa Termena, w którym dźwięk uzyskiwany jest bezdotykowo, poprzez zbliżanie ręki do anteny dwóch generatorów.

Na ArtMusFair Andrey Smirnov wystąpi z there-minovoxem na koncercie „Electroacoustic Free Improv” w środę 22 września o godz. 18 w Audytorium Szymanowskiego, razem z Franziską Baumann, Krzysztofem Knittlem i Markiem Chołoniewskim. Weźmie też udział w „Panelu Kompozytorów” dyskutujących o swoich utworach w czwartek, 23 września o godz. 10 i w sesji „Electronics in music education” w sobotę, 25 września o godz. 14.

Stefan OstersjoStefan Östersjö
Urodzony w roku 1967, znakomity gitarzysta szwedzki, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Jest autorem wielu artykułów, daje wykłady i prowadzi kursy mistrzowskie na uczelniach muzycznych, festiwalach i konferencjach. Interesuje się szczególnie łączeniem gitary oraz innych strunowych instrumentów szarpanych z elektroniką.

Na ArtMusFair w Warszawie wystąpi razem z Natashą Barrett, norweską kompozytorką muzyki elektroakustycznej. Najpierw jednak zagra... galiardę Johna Dowlanda, angielskiego kompozytora z przełomu XVI i XVII wieku. Potem, już wspólnuie z Natashą, wykona jej utwór o tytule Deconstructing Dowland na gitarę i live electronics. Zapraszamy na do Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w środę, 22 września o godz. 19.30.

Clarence BarlowClarence Barlow
Światowej sławy specjalista w dziedzinie zastosowań komputera w muzyce. Urodził się w 1945 roku w Kalkucie, gdzie studiował grę na fortepianie i teorię muzyki, a także nauki przyrodnicze. W latach 1968-73 w Kolonii uczył się kompozycji, w szczególności w zakresie muzyki elektronicznej. W roku 1971 po raz pierwszy użył w procesie komponowania komputera. W latach 1982-1994 wykładał muzykę komputerową na Letnich Kursach w Darmsztacie, później w akademiach muzycznych w Kolonii i Essen. Był dyrektorem artystycznym słynnego Instytutu Sonologii w Hadze, uczył także w Królewskim Konserwatorium Haskim. Od 2006 roku jest profesorem i szefem Departamentu Muzyki na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Barbara.
Był w Warszawie w 1988 roku, kiedy jego utwór Musica alla Vostra commodità na wiolonczelę i taśmę został wykonany na „Warszawskiej Jesieni”.

Teraz usłyszymy dwa utwory Clarence’a Barlowa z bardzo specyficznym użyciem komputera, maszyna steruje bowiem fortepianem zwanym disklavierem. Klawisze poruszają się „same”, jak w pianoli napędzanej perforowana taśmą. Do tego ów disklavier jest rozstrojony, czy raczej „odstrojony” od standardowego stroju temperowanego, bo kompozytor zastosowal w swoich utworach skalę siedemnastu równych stopni (zamiast dwunastu, do których jesteśmy już od kilku wieków przyzwyczajani). Jeden z utworów będzie miał w Warszawie światowe prawykonanie. Koncert nosi tytuł „Electronics Meets Challenges of the 21st Century” i odbędzie w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w środę 22 września o godzinie 19.30. Clarence Barlow weźmie jeszcze udział w „Panelu kompozytorów” objaśniając swoje utwory i odpowiadając na pytania publiczności (czwartek 23 września, godz. 12, Audytorium Szymanowskiego), a także poprowadzi sesję “Musical innovation and the changing role of studios and festivals” (sobota 25 września, godz. 10, Audytorium Szymanowskiego).

Xavier SerraXavier Serra
Jest profesorem Wydziału Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych oraz dyrektorem Zespołu Technologii Muzycznych na Universitat Pompeu Fabra w Barcelonie. Wcześniej zdobył wszechstronne wykształcenie zwieńczone doktoratem zdobytym na Stanford University w Stanach Zjednoczonych, słynnym centrum muzycznych technologii komputerowych. Jego praca doktorska z 1989 roku - A System for Sound Analysis/Transformation/Synthesis based on a Deterministic plus Stochastic Decomposition – prezentowała nową metodę syntezy i analizy dźwięków muzycznych, z wykorzystaniem procesów spektralnych i uważana jest za przełomowe dzieło w tej dziedzinie. Xavier Serra prowadził 15 projektów badawczych w tym zakresie, zarejestrował 31 softwarowych patentów i opublikował 75 prac badawczych.

Na ArtMusFair będzie przewodniczył sesji zatytułowanej Technological innovation, stanowiącej część konferencji “Electronics meets challenges of the 21st century”. Jego partnerami będą przedstawiciele głównych ośrodków badawczych „Sound and Music Computing” w Europie – Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique (IRCAM), Groupe de Recherches Musicales (GRM) z Paryża oraz Centre National de Création Musicale (Grame) z Lyonu (piątek 24 września, godz. 14, Audytorium Szymanowskiego).

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry