Polmic - FB

news

Utwory Karola Szymanowskiego w Paragwaju

s9 listopada 2017 roku utwory Karola Szymanowskiego zabrzmią w Asunción, stolicy Paragwaju.

Orquesta del Congreso Nacional, którą poprowadzi Jorge Luis Uzcátegui, zaprezentuje II Koncert skrzypcowy oraz IV Symfonię koncertującą. W roli solistów wystąpią skrzypaczka Erica Richardson oraz pianistka Choo Choo Hu.

Obydwa utwory pochodzą z tego samego okresu twórczości kompozytora: symfonia z roku 1932, a koncert – z 1933. Przyjmuje się, że utwory powstałe po 1920 roku należą do trzeciego etapu twórczości Karola Szymanowskiego, w którym powstały i były realizowane założenia nowego stylu narodowego opartego na folklorze. Symfonia Koncertująca spełnia wszystkie warunki jej XVIII-wiecznego pierwowzoru. Utwór zbudowany jest z trzech części. W ślad za klasyczną formą idzie tu tradycyjne kształtowanie formalne. Instrumentem koncertującym jest fortepian, ale wzorem dawnej sinfonia concertante jeszcze kilka innych instrumentów traktuje Szymanowski solistycznie. Wydaje się, że to ogólne założenie formalne było źródłem dalszych konwencjonalnych upostaciowań. Tworzywo dźwiękowe IV Symfonii nie wyrasta bezpośrednio z materiału muzyki ludowej. To wewnętrzne napięcia wyrazowe struktur melodycznych, sposób ich łączenia i szeregowanie, zespolone z nimi struktury dynamiczne stanowią ów czynnik sublimacji elementu ludowego w narodowy, w „lechicki”, jak go nazywał sam kompozytor.

II Koncert skrzypcowy, choć pod każdym względem różny od I Koncertu, jednak podobnie wyróżniał się na tle ówczesnej muzyki europejskiej. Centralny element konstrukcji, rozbudowana cadenza, dzieli jednoczęściowy w zasadzie utwór na dwa różne pod względem charakteru i materiału segmenty: pierwszy zbliżony jest do formy wariacji, drugi do ronda.

Premiera opery Krzysztofa Knittla „Sąd ostateczny”

k8 listopada 2017 roku w gdańskiej Operze Bałtyckiej będzie miała miejsce premiera opery Krzysztofa Knittla Sąd ostateczny wg libretta Mirosława Bujko.

Grabieże, gwałty i mroczne tajemnice wpisują się w historię tryptyku Hansa Memlinga Sąd ostateczny. Owiana mistycyzmem historia malowidła stała się osnową libretta najnowszej dwuaktowej opery Knittla pod tym samym tytułem. Utwór ukazuje legendarne, burzliwe losy słynnego tryptyku Hansa Memlinga – od zamówienia dzieła aż do powrotu malowidła do Gdańska w połowie XX wieku. Szesnaście scen dramatu stanowi ciąg oddalonych w czasie i przestrzeni obrazów, których różnorodność potęguje odmienna w każdej scenie warstwa brzmieniowa – od statycznych akordów, poprzez niespokojne glissanda, klastery, powtarzane figury melodyczne. Duży aparat wykonawczy wzbogacony został o rozbudowaną sekcję perkusyjną i elektronikę. Szeregowi zróżnicowanych postaci dramatu, głównie głosów męskich, towarzyszy proroczy chór, zapowiadając, na dźwiękach kilkukrotnie powtórzonej melodii, nadejście Sądu Ostatecznego.

Scena Opery Bałtyckiej proponując Sąd ostateczny pozwala za sprawą mnogości środków operowych odkryć to dzieło w nowym kontekście i pochylić się nad fundamentalnym tematem oceny życia ludzkiego w kontekście dobra i zła. Chór, orkiestrę i balet Opery Bałtyckiej w Gdańsku poprowadzi Szymon Morus. W rolach solowych wystąpią Robert Gierlach, Piotr Lempa, Jan Jakub Monowid, Anna Mikołajczyk oraz Magdalena Chmielecka. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programów: „Kolekcje”– priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca na lata 2016-2017 oraz programu z zakresu twórczości artystycznej i edukacji kulturalnej – priorytet „Muzyka” na rok 2017.

Szczegółowe informacje i biletyna stronie teatru.

"Mom, Dad, let's go to a concert!" from the cycle "Nowowiejski 2017. What's in my soul?"

nOn November 12, 2017 at 4:00 p.m. a musical evening entitled "Mom, Dad, let's go to a concert!" from the cycle "Nowowiejski 2017. What's in my soul?" will be held in Katowice.

The concert organised by the "Silesia" Institute of Music Promotion and Dissemination will be intended for the youngest music lovers. It will take place in the St. Mary's Church in Katowice and it's main theme will be music and sacrum. Among the performers will be organist Julian Gembalski and sopranist Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska. Admission free (reservation required).

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

More at: http://www.silesia.art.pl

Myth and symbol in the 20th- and 21st-century music

mOn November 12, 2017 the Fryderyk Chopin University of Music will organise a National Conference "Myth and symbol in the 20th- and 21st-century music" and a concert entitled "Myths: Mexico, Peru, India, China".

Performers: Zuzanna Elster – harp, Leszek Lorent, Rafał Kozyra, Michał Bator – percussion, Anita Kander-Marchewka – flute, Eunho Chang, Kyeong-Yeon Seo – piano, Aruto Matsumoto – celesta, Jakub Muras – saxophone, Marta Grzywacz – vocal, VRC Choir, Joanna Maluga – conductor, Chopin University Dance Company, Aleksandra Dziurosz – choreography, Bartosz Martyna – direction, Paula Jaszczyk – multimedia projections, Mateusz Kajma – visualization, Andrzej Brzoska – sound engineering.

Programme: Marcin Błażewicz, George Crumb, Alejandro Iglesias Rossi, Piotr Tabakiernik. Artistic supervision: Leszek Lorent.

Free admission cards availbale at the Chopin University Press.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

DOWNLOAD: Conference Programme.

70th Jubilee of the Karol Szymanowski Music School in Warsaw

sIn November 2017 the Karol Szymanowski State Music School Complex No. 4 in Warsaw will celebrate its 70th jubilee.

The jubile has been granted the honorary patronage of the Ministry of Culture and National Heritage. It will feature a series of concerts with the participation of eminent school graduates. The list of performers will include MoCart Group, Dorota Miśkiewicz, Henryk Miśkiewicz, Andrzej Jagodziński, Michał Tokaja, Szymanowski Young Power Big-Band, Janusz Olejniczak, Patrycja Piekutowska, Tomasz Strahl, Grzegorz Skrobiński, Piano Trio composed of Radosław Sobczak, Jakub Jakowicz and Bartosz Koziak, as well as students of the school (Natalia Borzuta, Jakub Capała, Karol Denkiewicz, Bartosz Kowalczyk).

At the Final Gala Concert at the Warsaw Philharmonic The Jubilee Orchestra and Choir under Łukasz Borowicz along with soloists will perform works by Ernest Chausson, Wojciech Kilar, Karol Kurpiński, Eugeniusz Pankiewicz, Siergiei Prokofiew, Carl Reinecke, and Karol Szymanowski.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

"Pictures from Conrad" Festival / Adam Porębski "Pierwsze dowództwo"

o

The forth concert of the "Pictures from Conrad" Festival, organised by the Polish Society of Contemporary Music, will take place on November 9, 2017 at 1:00 p.m. in Leszno.

The aim of the festival is to present contemporary works inspired by Joseph Conrad's novels. The concert on November 9 at the J. A. Komensky State Higher Vocational School in Leszno will premiere Pierwsze dowództwo suite by Adam Porębski along with recitation of The Shadow Line. The list of performers will feature Grzegorz Ociepka (recitations) and the Chamber Ensemble of the Polish Society of Contemporary Music under the direction of Sławek A. Wróblewski.

Before the concert, at 12.00 p.m., there will be a meeting with composer Adam Porębski and actor Grzegorz Ociepka, who will talk about their inspirations, literature and music.

Admission free.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

SEEFacebook Event.

XI Międzynarodowe Forum Kompozytorów

fKatedra Kompozycji Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu zaprasza na XI Międzynarodowe Forum Kompozytorów, które odbędzie się w dniach 8–9 listopada 2017 roku.

Międzynarodowe Forum Kompozytorów to jedno z wydarzeń poświęconych najnowszej twórczości muzycznej. Od dziesięciu lat spotykają się w ramach Forum kompozytorzy uznani, z ogromnym dorobkiem artystycznym oraz młodsi, którzy zaczynają swoją artystyczną drogę. Wymiana doświadczeń i poglądów, referaty i dyskusje podczas Forum dotykają zarówno spraw muzycznych, jak i organizacyjnych, które dotyczą funkcjonowania kompozytora w dzisiejszym świecie. Podczas tegorocznego Forum, zatytułowanego „Zobaczyć głos. O współczesnej muzyce wokalnej”, referaty wygłoszą Alina Kubik, Irene Kurka, Leah Muir, Aleksander Nowak, Małgorzata Pawłowska, Aleksandra Rykowska, Katarzyna Taborowska-Kaszuba, a także Vykintas Baltakas. 9 listopada prof. Baltakas, wykładający w Conservatorium Maastricht, poprowadzi mistrzowski kurs kompozytorski.

Każdorazowo Forum towarzyszy koncert muzyki współczesnej. Tegoroczny koncert pt. „Sotto voce” będzie miał miejsce 8 listopada o godz. 18:00 w Auli Nova. Zostaną zaprezentowane utwory Floriana Dąbrowskiego (Widzę Ją – pieśń do wiersza Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Dedykacje „Afieromata” – cykl pieśni na sopran i fortepian do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej), Complainte Jamesa Weeksa, Sequenza III Luciano Beria, Récitations Nr 11 Georgesa Aperghisa, Dopowiedzenia Jana Astriaba oraz prawykonanie kompozycji Kotodama autorstwa Leah Muir. Utwory zabrzmią w wykonaniu takich muzyków, jak Aleksandra Rykowska, Marzena Michałowska, Irene Kurka (sopran), Ewa Mizerska (flet), Piotr Sołkowicz (wibrafon), Paulina Zarębska, Anna Kozub, Maria Koszewska-Wajdzik (fortepian). Słowo o muzyce wygłosi Maria Majewska-Mocek.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://amuz.edu.pl

Kongres Fletowy w Łodzi

kW dniach 6-9 listopada 2017 roku Akademia Muzyczna w Łodzi organizuje Ogólnopolski Kongres Fletowy „Determinanty warsztatu flecisty – teoria i praktyka”.

W programie Kongresu zaplanowano: seminaria specjalistyczne, wykłady, prezentacje multimedialne i lekcje mistrzowskie prowadzone przez wykładowców z kraju i z zagranicy, wystawy instrumentów i wydawnictw muzycznych. Plan imprezy obejmuje również cztery koncerty z udziałem solistów, zespołów kameralnych i Orkiestry Fletowej Akademii Muzycznej w Łodzi, której członkowie grają na różnych odmianach fletu. Do Łodzi przyjedzie 230 uczestników z całej Polski. Celem imprezy jest wymiana doświadczeń pomiędzy przedstawicielami różnych ośrodków akademickich w zakresie badań naukowych oraz gry na flecie i jego odmianach (flet poprzeczny, flet piccolo, flet altowy, flet basowy, flet kontrabasowy), stworzenie możliwości poznania różnych szkół wykonawczych, propagowanie najnowszej literatury fletowej autorstwa polskich i zagranicznych kompozytorów. Wykładowcy Kongresu to artyści i pedagodzy z Niemiec, Francji, Norwegii i Polski. Wszyscy wezmą udział w sesjach wykładowych i poprowadzą indywidualne zajęcia warsztatowe, dodatkowo prof. Jørn Eivind Schau będzie przez kilka dni pracował z Orkiestrą Fletową złożoną ze studentów łódzkiej Akademii.

Koncert inauguracyjny Kongresu odbędzie się 6 listopada w Filharmonii Łódzkiej, trzy kolejne koncerty (7, 8 i 9 listopada) z udziałem solistów, zespołów kameralnych i Orkiestry Fletowej łódzkiej Akademii Muzycznej w salach koncertowych Akademii. W programach koncertów jest wiele współczesnych kompozycji, z których kilka będzie miało swoje prawykonanie. Po raz pierwszy zabrzmią nowe utwory Aleksandra Brycha, Krzysztofa Grzeszczaka, Adama Lewandowskiego i Piotra Pudełko.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl

Koncert promocyjny płyty „Polonaise”: 300 lat Poloneza w kulturze europejskiej

pAgencja Muzyczna Polskiego Radia i Narodowe Centrum Kultury zapraszają 5 listopada 2017 roku o godz. 19.00 do Studia im. Witolda Lutosławskiego na koncert promocyjny płyty Polonaise.

Wydawcą płyty jest Polskie Radio (PRCD 2175). Nagranie oraz wydanie płyty zrealizowano dzięki wsparciu Narodowego Centrum Kultury.

Podczas koncertu zaprezentowane będą najpiękniejsze polonezy napisane na orkiestrę od czasów baroku po wiek XX. Utwory zabrzmią w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka, której towarzyszyć będą znakomici młodzi polscy soliści: skrzypaczka Anna Malesza oraz pianista Piotr Kosiński.

Dzieła Georga Philippa Telemanna, Jana Sebastiana Bacha, Ludwiga van Beethovena, Franza Schuberta, Piotra Czajkowskiego i Modesta Musorgskiego połączone są ze słynnymi polskimi polonezami Karola Kurpińskiego, Michała Kleofasa Ogińskiego, Fryderyka Chopina i Henryka Wieniawskiego. Do tego arcyciekawy polonez na wejście gości do Białego Domu, napisany przez amerykańskiego autora muzyki marszowej Johna Philippa Sousę, oraz ikona polskiej muzyki filmowej – Polonez z muzyki Wojciecha Kilara do filmu „Pan Tadeusz“.

Bilety na koncert do kupienia na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz w kasie przed koncertem.