Polmic - FB

news

46th Musicological Conference of the Polish Composers' Union "Music and the City"

mm46th Musicological Conference of the Polish Composers' Union "Music and the City" wil be held between October 12-14, 2017 at the Academy of Music in Łódź.

The title of the conference – Music and the city – indicates the relationship between creativity and musical life, and the institutions and functional elements of the city. This relationship will be analyzed from different perspectives and in different contexts, thanks to the participation of ethnologists, historians, musicologists and sociologists.

The opening of the conference, during which the Hieronim Feicht Awards will be handed out, is scheduled for October 12 at 11:00 am. On the same day at 5:00 pm there will be a meeting with a poet and folk singer Zuzanna Bujok from Wisła, entitled Between the village and the city and led by Arleta Nawrocka-Wysocka.

The three-day programme of sessions, held in the building of the Regional Center for Culture, Education and Documentation of the Academy of Music (4 May 1 Avenue), will be completed by two concerts. blokhaus D is the latest part of the cyclic project of the Łódź-based artist Artur Zagajewski (October 12, at 7:30 p.m.). It is a kind of spatial sound installation composed for a specific room. The previous parts of the cycle were presented at the Krakow Cricoteka and the Academy of Music in Wroclaw. Their common features are the unusual exotic instrumentation and the fact that they are performed both by professional musicians and amateurs. The concert In 80 minutes around the world (October 13, at 12.00 p.m.) will include a variety of vocal and instrumental works by Włodzimierz Korcz and Jan Ptaszyna-Wróblewski performed by the Łódź Music Academy professors and students.

Detailed programme: http://www.amuz.lodz.pl

DOWNLOAD: Program Konferencji.

Konferencja naukowa: Studio Eksperymentalne Polskiego Radia

seprW dniach 13 i 14 października 2017 roku Instytut Adama Mickiewicza, we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi, organizują konferencję poświęconą Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia (SEPR) w związku z 60. rocznicą powołania placówki do życia.

Konferencja jest częścią interdyscyplinarnego projektu SEPR, realizowanego w ramach międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, który towarzyszy stuleciu odzyskania przez Polskę niepodległości. Dziedzictwo awangardy i jego współczesne aktualizacje są jednym z ważnych tematów, wokół których budowany jest przygotowywany przez IAM program. Z tego względu projekt związany ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, pierwszym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej ośrodkiem, w którym tworzona była awangardowa muzyka elektroakustyczna, jest jednym z filarów programu.

Podczas konferencji przybliżona zostanie działalność Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w ramach socjalistycznej ekonomii. Przeanalizowane zostaną kontakty międzynarodowe placówki, realizowane m.in. poprzez zamówienia kompozytorskie u stypendystów Fundacji Fullbrighta, czy współpracę z takimi twórcami jak Amerykanin Michael Ranta i włoska grupa Nuove Proposte Sonore. Podjęty zostanie także temat relacji realizatora i kompozytora, zarówno w ramach dyskusji z drugim pokoleniem realizatorów SEPR, jak i na przykładzie trzech realizacji Symfonii Bogusława Schaeffera. W programie konferencji znajdzie się ponadto wykład poświęcony wczesnemu odbiorowi muzyki elektroakustycznej na przykładzie twórczości Krzysztofa Pendereckiego oraz wystąpienie o związkach produkcji SEPR i muzyki popularnej.

Program dostępny jest na stronie: http://msl.org.pl

Klimasara, Bywalec, Sinfonia Varsovia

sv14 października 2017 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego odbędzie się koncert symfoniczny Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach projektu „100 utworów na 100-lecie niepodległości”.

Włączając się w przygotowanie monumentalnego cyklu płytowego „100 utworów na 100-lecie niepodległości” Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na wyjątkowy koncert. 14 października muzycy pod batutą Szymona Bywalca wykonają dzieła Zygmunta Krauzego i Marty Ptaszyńskiej, a rejestracja koncertu stanie się częścią jubileuszowego wydawnictwa.

Myślą przewodnią koncertu będą związku muzyki i malarstwa oraz różne sposoby ukazania relacji tych dwóch dziedzin sztuki. Zabrzmi Utwór na orkiestrę nr 1 Zygmunta Krauzego, którego inspiruje malarstwo unistyczne Władysława Strzemińskiego, oraz Koncert na marimbę i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej. Kompozytorka sięga do dzieł surrealistów, a każda z trzech części koncertu jest impresją na temat innego obrazu, wskazanego z tytułu. Pierwsza część to aluzja do obrazu Echo strachu Yves’a Tanguy, druga nawiązuje do dzieła Oko ciszy Maxa Ernsta, a trzecia – do Drzew ciernistych Grahama Sutherlanda. Ciekawym tropem podczas słuchania tej muzyki jest świadomość zdolności Marty Ptaszyńskiej do synestezji, czyli „słyszenia kolorów” i „widzenia dźwięków”. Partię solową w tym utworze wykona znakomita perkusistka Marta Klimasara.

Koncert dopełni IV Symfonia Roberta Schumanna, w intrygujący sposób kontrastując swoją naturalną ilustracyjnością z programowymi inspiracjami malarskimi, obecnymi w muzyce współczesnej. Mimo wszelkich różnic estetycznych i technicznych może się więc okazać, że obrazy, malowane przez muzykę współczesną i romantyczne symfonie oddziałują na nas z taką samą siłą.

Szczegóły na stronie: http://www.sinfoniavarsovia.org

Premiera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

r13 października 2017 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej będzie miała miejsce premiera opery Ludomira Różyckiego Eros i Psyche w pięciu obrazach z epilogiem.

Pierwszą premierą w sezonie artystycznym 2017/18 TW – ON będzie Eros i Psyche Ludomira Różyckiego. Prapremiera utworu odbyła się 10 marca 1917 roku we Wrocławiu. Jest to opera oparta na niezwykle popularnym na początku XX wieku dramacie Jerzego Żuławskiego. W okresie międzywojennym dzieło obecne było na scenach europejskich, później zostało niesłusznie zapomniane.

Tematem jest wieczna tęsknota człowieka za światem idealnym. Tytułowa Psyche przemierza kolejne epoki. W każdej z rzeczywistości odradza się w innej roli i na nowo rozpoczyna poszukiwanie ideału. Zaproszona do realizacji tego nieoczywistego i monumentalnego dzieła Barbara Wysocka tworzy inscenizację, w której plan operowy współistnieje z filmowym, a różne wcielenia Psyche stają się podróżą przez scenerię kolejnych filmów. Libretto opery Różyckiego to pełna rozmachu podróż Psyche i Blaksa w poszukiwaniu Erosa – poprzez pięć epok – od Arkadii Złotego Wieku, przez Cesarstwo Rzymskie, średniowieczny klasztor w Hiszpanii, Paryż czasów Wielkiej Rewolucji Francuskiej aż po jedną z europejskich stolic początku XX wieku. Autor muzyki – Ludomir Różycki – studiował w Warszawskim Konserwatorium razem z Karolem Szymanowskim, Mieczysławem Karłowiczem i Grzegorzem Fitelbergiem – muzyczną Młodą Polską. Eros i Psyche, która w międzywojniu cieszyła się dużym powodzeniem na europejskich scenach operowych, po wojnie była wystawiana bardzo rzadko. Pora, aby zajęła miejsce ambasadorki polskiej opery na równi z Królem Rogerem.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://teatrwielki.pl

XII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”: „Can You Hear Me?”

aW dniach 12-14 października 2017 roku w Warszawie odbędzie się 12. edycja jednego z najbardziej bezkompromisowych festiwali muzycznych w Polsce – Ad Libitum.

Podczas trzech dni na scenie Laboratorium Sali im. W. Krukowskiego przy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się 8 koncertów. Czekają nas muzyczne urodziny i dwie premiery płytowe.

Artystką rezydującą przy festiwalu będzie legendarna kontrabasistka-improwizatorka Joëlle Léandre. Wspólnie z dyrektorem artystycznym Festiwalu Krzysztofem Knittlem poprowadzi warsztaty zespołu młodych polskich improwizatorów, a efektem tej pracy będzie ich wspólny koncert 12 października. Dzisiaj Joëlle Léandre, która na swej długiej drodze twórczej współpracowała z tak wybitnymi postaciami, jak John Cage, Yanis Xenakis, zadaje retoryczne pytanie: Can You Hear Me? Czy możesz usłyszeć mnie w hałasie codzienności i natłoku artystycznych zdarzeń? O to też całą swoją twórczością pytają muzycy improwizujący. Pragną aby ich głos został usłyszany. Can You Hear Me? to także tytuł kompozycji Joëlle Léandre. Utwór-pytanie, napisany przez Joëlle na dziesięcioosobowy skład, zamknie w sobotę 14 października tegoroczną edycję festiwalu.

Po raz pierwszy w Polsce wystąpi „Quartet” (Watts/Weston/Marshal /Blunt), „Liquid Quintet” (Fernandez/ Cirera/Prats/Majewski/Mazur) i „Deep Memory Trio” (Guy/Crispell/Lytton). W tym roku Barry Guy obchodzi 70 urodziny i zechciał z Festiwalem świętować ten jubileusz w trzech kameralnych odsłonach.

Udział w Festiwalu wezmą również najciekawsi i najprężniej działający polscy muzycy sceny improwizowanej: trębacz Artur Majewski, gitarzysta Rafał Mazur i skrzypaczka Dagna Sadkowska.

Więcej: www.ad-libitum.pl

3rd Festival ORGANy Plus+ 2017 in Gdańsk

oThe second part of the 3rd edition of the Festival ORGANy Plus+ will be held between October 11-15, 2017 at the he Holy Trinity Church in the Old Suburb.

The main theme of the Autumn part of the Festival will be the work of Gdańsk organist and composer Daniel Magnus Gronau (1699?–1747), whose 270th anniversary of death is celebrated this year. The musician left behind the largest collection of organ fugues and registrations in eighteenth-century European music. This year, for the first time, his partimento fugues will be performed by organists in contemporary style inspired by the Baroque era.

In addition, between October 10-14 there will be seminars, masterclasses and workshops devoted to organ music and improvisation, led by Mauricio Croci (Italy) and Sietze de Vries (Holland).

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Detailed information: www.organyplus.com 

Jubilee Concert of Andrzej Dutkiewicz

uA Juibilee Concert on the occasion of the 50th anniversary of Professor Andrzej Dutkiewicz pedagogical work will take place on October 11, 2017 at 7:00 p.m. in the Concert Hall of the Fryderyk Chopin Academy of Music.

Performers: Aleksandra Resztik – soprano, Krzysztof Szmyt – tenor, Tomasz Piętak – baritone, Elżbieta Gajewska, Magdalena Irmińska — flute, Olivier Andruszczenko – clarinet, Pablo Sanchez-Escariche Gasch – alto saxophone, Miłosz Wieliński, Andrzej Gębski, Krzysztof Bąkowski – violin, Małgorzata Duź, Andrzej Wróbel, Tomasz Strahl – cello, Elżbieta Karaś-Krasztel, Iwona Mironiuk, Roma Orłowska, Andrzej Dutkiewicz, Janusz Grobelny – piano, Jarosław Wróblewski — organ, Leszek Lorent – percussion, Barbara Okoń-Makowska – tape, The FCUM Chamber Choir, Krzysztof Kusiel-Moroz – conductor, Michał Śmigielski — conductor.

ProgrammeRomance, Trzy szkice w retrospekcji, Trzy pieśni to the lyrics by Wacław Oszajca, Sekstet, Hymnus in honorem Sancti Andre Bobola, Sophie’s Music for Four, Tango mon Amour, Danse Triste, Music For Two and Dwie pieśni by Andrzej Dutkiewicz.

The concert is a part of the "Wednesday on Okólnik Street" cycle. Tickets: 15 PLN, available at the Chopin University Press (Mon-Fri, 12.00–7.00 p.m.).

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Jubilee Concerts - Sławomir Czarnecki's "Jasna Gora Mass"

czThe concerts on the ocaccion of the 50th anniversary of prof. Sławomir Czarnecki's artistic work will be held on Octobner 8, 2017 at 4 p.m. at the Cathedral Basilica of St. John the Baptist in Warsaw and on October 12, 217 at 6 p.m. at the Jasna Gora Basilica in Częstochowa.

Sławomir Czarnecki studied composition with Piotr Perkowski and Romuald Twardowski in the State Higher School of Music in Warsaw (master’s degree in 1974), then in 1980-81 with Olivier Messiaen in Paris (thanks to a French government scholarship). Since 1974, he has taught theory in Józef Elsner State Secondary Music School in Warsaw. He has received numerous awards and honourable mentions in competitions for composers.

During the jubilee concerts Czarnecki's Jasna Gora Mass will be performed by the Jasna Gora Pueri Claromontani Boys' and Men's Choir, Chamber Choir of the Music Institute of the Jan Długosz Academy in Częstochowa, and Symphonic Orchestra of the Complex of State Music Schools no. 1 under the baton of Radosław Labahua. Sopranist Gabriela Gołaszewska and baritone Michał Przygoński will perform as soloists.

Odkrywanie Malawskiego

mDzień 2 października 2017 roku był dla Filharmonii Podkarpackiej dniem szczególnym. Wystawą, konferencją naukową i koncertem kameralnym uczczono 60. rocznicę śmierci Patrona Filharmonii Artura Malawskiego.

Odkrywanie Malawskiego – tak właśnie można by określić nastrój tych wydarzeń. Wystawę o Malawskim przygotowało Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, gdzie przechowywane są pamiątki po kompozytorze, ogólnopolską konferencję o jego życiu i twórczości przygotowało Rzeszowskie Towarzystwo Muzyczne, a koncert kameralny z jego muzyką – Filharmonia Podkarpacka.

Ta zbiorowa praca przyniosła nadspodziewane owoce. Odkryliśmy artystę o wielkim formacie, kompozytora, pedagoga, intelektualistę głęboko zanurzonego w świecie muzyki, wskazującego na jej ważkie posłannictwo, misję i powołanie.

W konferencji, która odbyła się pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Podkarpackiego Władysława Ortyla i patronatem medialnym Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC w Warszawie, wzięło udział 9 referentów – z Warszawy, Łodzi, Bydgoszczy, Sanoka, Rzeszowa, Przemyśla i Wiśniowej. Wszyscy wskazywali na wielką wartość twórczości kompozytorskiej Artura Malawskiego, zbyt małą obecność jego muzyki w salach koncertowych, konieczność jej bliższego poznania i ukazania szerokiej publiczności.

Koncert kameralny był prawdziwie zachwycający! Młodzi artyści: Małgorzata Wasiucionek (skrzypce), Adam Krzeszowiec (wiolonczela), Sylwia Michalik-Bednarczyk (fortepian) i Inga Poskute (sopran),  w sposób staranny i artystycznie dojrzały zaprezentowali utwory kameralne Artura Malawskiego w wersjach na skrzypce i głos z fortepianem, a na koniec – Trio fortepianowe.

Andrzej Szypuła