Polmic - FB

news

SuperSam +1: Sainkho Namtchylak & Tadeusz Sudnik

ss

The next concert from a series of master performances „SuperSam + 1”, organised by the „Mózg Foundation”, will take place on Decmber 28, 2017 at 8 p.m. at the “Mózg Powszechny” club (Zamoyskiego 20 Street, Warsaw). The main performers will be Sainkho Namtchylak and Tadeusz Sudnik.

Sainkho Namtchylak (born 1957) is an experimental singer originally from Tuva. She is best known for her Tuvan throat singing or Khöömei. The scale of her voice extends over 7 octaves. She studied at the University of Kyzyl and in the Gnessin Institute in Moscow. She has been living in Vienna for more than a dozen years.

Tadeusz Sudnik is a musician, composer, sound engineer in Studio Eksperymentalne Polskiego Radia. He received commissions for electronic music compositions, recorded albums as well as music for theatre and film. He co-operated with the international festival of contemporary music Warszawska Jesień and Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. At the same time, he started playing concerts with groups performing intuitive music. The first band was Cytula Tyfun da Bamba Orchester. Later, he performed with Helmut Nadolski, Andrzej Mitan, Andrzej Przybielski, Włodzimierz Kiniorski. For many years, he has been working with Tomasz Stańko – Freelectronic. His individual work playing, recording and transforming sounds was described as Studio Dźwięków Niemożliwych (Studio of Impossible Sounds).

“Supersam + 1” is a series of master performances. The project focuses mainly on music, however, it also includes other forms of expression such as: performance, multimedia, monodrama. “SUPERSAM + 1” will present respected Polish and foreign artists whose work is original, experimental and innovative.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Additional information: www.supersam.mozg.pl

Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych

oAkademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy i Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego pragną zaprosić kameralne orkiestry smyczkowe do udziału w Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Smyczkowych, który odbędzie się w dniach 27 i 28 marca 2018.

Celem organizowanego wydarzenia jest podkreślenie wartości kameralnej muzyki orkiestrowej i stworzenie forum prezentującego działalność kameralnych orkiestr w Polsce. Występ w znakomitej akustycznie sali koncertowej Filharmonii Pomorskiej przed międzynarodowym gronem Jury będzie stanowił bodziec motywujący do pracy i rozwoju młodych muzyków i ich liderów.

Konkurs kierowany jest do orkiestr smyczkowych w dwóch kategoriach:

• szkoły muzyczne II stopnia;

• uczelnie muzyczne i orkiestry, których członkowie nie przekraczają 30 roku życia.

Przesłuchania konkursowe odbywać się będą w słynącej z doskonałej akustyki sali koncertowej Filharmonii Pomorskiej. Prezentacje zespołów oceniane będą przez znamienite grono Jury, którego przewodniczącym będzie Maestro Juozas Domarkas.

Nagrody w konkursie przyznawane są w ramach obu kategorii konkursowych niezależnie:

•Nagroda I – 5000 zł;

•Nagroda II – 3000 zł;

•Nagroda III – 2000 zł.

Zgłoszenia orkiestr można nadsyłać do 31 stycznia 2018 roku.

W repertuarze konkursowym znalazły się utwory Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Formularz zgłoszeniowy, regulamin oraz szczegółowe informacje dostępne są na stronie www.okosbydgoszcz.weebly.com 

Muzyka polska na Zamku Królewskim

pok20 grudnia 2017 roku o godz. 19:00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie będzie miał miejsce koncert kameralny muzyki polskiej.

„Staram się tutaj kroczyć śladami dawnych mistrzów, co nie jest wbrew pozorom ani takie łatwe, ani ogólnie dostępne”, – powiedział Henryk Czyż o swojej Canzonie di barocco. Wszystkie utwory, jakie zostaną wykonane na Zamku Królewskim 20 grudnia łączy umiłowanie tradycji i twórcze nawiązanie do niej. Polska Opera Królewska zaprasza na muzyczną wędrówkę śladami i dawnych mistrzów i ich współczesnych kontynuatorów. Podczas koncertu zabrzmią: Divertimento Feliksa Janiewicza, Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego, Canzonie di barocco Henryka Czyża, Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego oraz Suita staropolska Andrzeja Panufnika.

Utwory zaprezentuje Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej pod dyrekcją Przemysława Fiugajskiego.

Program i bilety – na stronie: http://operakrolewska.pl

Koncert Adwentowy Chóru „Don Diri Don” w Akademii Sztuki w Pałacu Ziemstwa Pomorskiego Szczecinie

d14 grudnia 2017 roku w Sali Koncertowej w nowym budynku Akademii Sztuki w Szczecinie odbył się wspaniały koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego „Don Diri Don” pod dyrekcją JM Rektora Akademii Sztuki prof. dra hab. Dariusza Dyczewskiego.

Był to występ wieńczący grudniowe tournee Chóru „Don Diri Don” po Niemczech. We wspaniałych wnętrzach Pałacu Ziemstwa Pomorskiego w Szczecinie, którego szlachetne mury Akademia Sztuki ma zaszczyt zasiedlać od września tego roku, po raz pierwszy odbył się publiczny koncert. Mali debiutanci z Chóru „Don Diri Don” zaprezentowali przekrój muzyki bożonarodzeniowej, którą przywieźli ze sobą z niezliczonych koncertów, konkursów i festiwali z całego świata, a także utwór Macieja Raczyńskiego Ave virgo gloriosa.

Niekwestionowaną renomę chóru, budowaną pieczołowicie od 27 lat, potwierdza niezmiennie wysoki poziom wykonań podczas każdego występu. W koncercie szczecińskim wzięli udział także soliści: soprany prof. Sylwia BurnickaKalischewska i Friederike Meinel (na co dzień prowadzące klasy śpiewu solowego w Akademii Sztuki w Szczecinie) oraz sopran chłopięcy Alexander Kalischewski, uczeń Szkoły Muzycznej Kreismusikschule Uecker-Randow. Wszyscy spisali się znakomicie, wzruszając publiczność to fragmentami solowymi, to chóralnymi. Niejedna łza się w oku zakręciła podczas interpretacji najcudowniejszych polskich kolęd Gdy śliczna Panna (Friederike Meinel, Alexander Kalischewski i chór) i Lulajże Jezuniu (Alexander Kalischewski, Maja Kowańska i chór), ale i przepięknej kolędy niemieckiej Maria szła przez las cierniowyMaria durch ein Dornwald ging (prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska, Friederike Meinel i chór), w której wykorzystano dodatkowo umiejętności instrumentalne kilkorga chórzystów. Przy fortepianie zasiadła Monika Walczukiewicz. Występ chóru połączono z egzaminem dyplomowym z dyrygowania Anny Strycharczyk, od lat współpracującej z prof. dr. hab. Dariuszem Dyczewskim w Chórze „Don Diri Don”. Przekazał on dyplomantce w trakcie koncertu na kilka utworów swoją „batutę dyrygencką”. Wspaniałą atmosferę dopełniło wspólne śpiewanie Cichej nocy, po której wypełniająca do ostatniego miejsca salę publiczność poderwała się do gorących oklasków na stojąco. Chwilę później do sali wtargnął z workiem czekolad dla najmłodszych prawdziwy Mikołaj. Trudno o efektowniejsze otwarcie Sali Koncertowej w Pałacu Ziemstwa Pomorskiego, nowej siedzibie Akademii Sztuki w Szczecinie.

Sylwia Burnicka-Kalischewska

A new concert cycle "Sinfonia Varsovia Kameralnie"

sv„Sinfonia Varsovia Kameralnie” is a new concert cycle that will be held from January 3rd to December 5th, 2018. 

The cycle starts on January 3rd at 7pm at Grochowska 272 street. Its main theme is music composed after 1918. Every first Wednesday of the month from January to December Sinfonia Varsovia musicians will present pieces written by well-known Polish composers of the 20th century like Aleksander TansmanAndrzej Panufnik and Wojciech Kilar. The organizers will also present music by forgotten composers like Szymon Laks or Mieczysław Wajnberg. The concerts will be hosted by musicologists and journalists known from the Polish Radio Program 2 such as Agata Kwiecińska and Mariusz Gradowski.

Sinfonia Varsovia string quintet, composed of concertmasters and orchestra leaders, will perform at the inaugural concert. We will hear Quintetto per archi by Krzysztof PendereckiThe Elements by Jan Stokłosa and Umbrae by Andrzej Kwieciński

Admission to all concerts is free.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Download: detailed program.

More information: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/ 

Koncert-performance „Milczenie syren”

nW dniach 29 i 30 grudnia 2017 roku o godz. 19:00 w warszawskim Nowym Teatrze odbędzie się koncert-performance „Milczenie syren”.

„Śpiew stanowi o sile syren, a praca z dźwiękiem pod ich urokiem to perwersyjne marzenie niejednego muzyka. Sam chciałbym posiąść syrenią moc i zawsze umieć uwodzić publiczność. Wymagałoby to jednak bezwarunkowego otwarcia się na ciemne strony własnej podświadomości. Spotkanie z syreną to spotkanie z sobą samym, z najbardziej czułym i delikatnym, a jednocześnie podlegającym autocenzurze fragmentem własnego, schowanego ja. Niech więc to będzie koncert-wyzwolenie: z jarzma konwencji, gatunków, przyzwyczajeń czy oczekiwań. Niech to będzie koncert-hybryda, tak jak hybrydą jest syrena. Patrzmy syrenie w oczy i słuchajmy jej. Słuchając jej, słuchajmy siebie. Dajmy się uwieść polifonii głosów człowieka, wiolonczel, mieszkańców oceanu. Niech Saariaho wciągnie w wir i rzuci urok, niech Kafka sprawi, iż syreny zamilkną, niech Sikorski zrekonstruuje ich melancholijną pieśń, niech Hendrix omami nas i wessie pod wodę, niech Schubert zmieni syrenie płeć, niech Glass skaże na dryfowanie, a Buckley niech udowodni, że nie da uchronić się przed syrenami” – tak pisze o nadchodzącym koncercie autor scenariuszu przedsięwzięcia wiolonczelista Michał Pepol.

W wykonaniu Pepola oraz Magdaleny Cieleckiej (głos) zabrzmią utwory Kaiji Saariaho, Philipa Glassa, Franza Schuberta, Jimi Hendrixa, a także kompozycja Tomasza Sikorskiego Milczenie syren.

Projekt powstał z inspiracji wystawą „Syrena herbem twym zwodnicza” na zamówienie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Szczegóły – na stronie: http://www.nowyteatr.org/pl

Noworoczny „Koncert pod gwiazdami”

k22 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w Planetarium Niebo Kopernika będzie miał miejsce noworoczny „Koncert pod gwiazdami”.

Ziemia po raz kolejny okrążyła Słońce. Jednym ze skutków jej wędrówki wokół lśniącej gwiazdy jest codzienna subtelna zmiana wyglądu nocnego nieba. Zmienna w swojej stylistyce jest też muzyka, z którą świętować będziemy rozpoczęcie nowego roku podczas „Koncertu pod gwiazdami”.

Wystąpi Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki (skrzypce i akordeon). To jeden z najciekawszych zespołów kameralnych młodego pokolenia. Laureaci prestiżowych międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. w Paryżu, Salzburgu, Puli, a także nagrody specjalnej ZAiKS. Duet prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. Wystąpił we Francji, Gruzji, Hiszpanii, Szwajcarii, Włoszech, Stanach Zjednoczonych, Tajlandii, Kambodży, Wietnamie i wielu miastach w Polsce. Ich wykonania określane są jako perfekcyjne, dojrzałe i pełne młodzieńczej witalności. Artyści odważnie sięgają po znane dzieła kameralne i współczesne.

Duet Karoliny Mikołajczyk i Iwo Jedyneckiego podczas koncertu w Planetarium wykona utwory kompozytorów stanowiących prawdziwą plejadę gwiazd. Artyści rozpoczną barokowym popisem skrzypiec, by już po chwili w rytmie tanga przenieść nas do świata muzyki XX i XXI wieku. Taniec pojawi się raz jeszcze, w zbiorze kompozycji Béli Bartóka. Muzycy zaprezentują także Notturno Andrzeja Karałowa. W ostatnim utworze koncertu powrócimy do punktu wyjścia – muzyki baroku. Zima Antonio Vivaldiego jest pogodna. Niech będzie dobrą zapowiedzią tego, co przyniesie nowy rok!

Szczegóły wydarzenia – na stronie: http://www.niebokopernika.pl

„Psalm" – spektakl Teatru Opera Modern

p21 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w sali teatralnej warszawskiej ASP przy Wybrzeżu Kościuszkowskim 37/39 zostanie wystawiona opera Krzysztofa Kozłowskiego  Psalm.

Spektakl Teatru Opera Modern oparty jest na oryginalnym scenariuszu i libretcie Jerzego Lacha opracowanego na podstawie powieści My, marzyciele Mbue Imbolo, z wykorzystaniem wybranych tekstów z Księgi Koheleta, Apokalipsy św. Jana, Psalmów oraz współczesnych kompozycji muzycznych i arii Krzysztofa Kozłowskiego wykonywanych na żywo przez solistów operowych, zespół Hashtag Ensemble i Kwartet smyczkowy TheTonacja. W spektaklu biorą udział także aktorzy - mimowie z Warszawskiego Centrum Pantomimy Bartłomieja Ostapczuka.

Psalm jest pierwszym spektaklem nowo powstałego Teatru Opera Modern – teatru pozainstytucjonalnego założonego przez Jerzego Lacha. Jest to kontynuacja projektów: „Opera Off” i „Scena młodych” realizowanych w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Opera opowiada o pogoni za szczęściem. Historia to dramat dwóch par małżeńskich, różniących się zasobami finansowymi, statusem społecznym i zawodowym, kolorem skóry, pochodzeniem i religią. To dramat ludzi, których losy przeplatają się do tego stopnia, że nie umieją bez siebie żyć. To historia, która urasta do metaforycznej, wręcz biblijnej przypowieści o kondycji ludzi i o kraju, w którym przyszło im żyć. Gdzie jest dom? Czym jest miłość? Jak daleko można się posunąć, żeby zapewnić sobie lepszy byt? Jaką cenę można zapłacić za marzenia? To pytania, które stawiają sobie bohaterowie opery. W spektaklu została przywołana biblijna opowieść o wypędzonych z Raju Adamie i Ewie. Jest to historia wygnańców, którzy próbują szukać zrozumienia i akceptacji w świecie zewnętrznym. Podstawową wartością dla nich jest miłość, dla świata zewnętrznego – wierność dogmatom.

Projekt współfinasowany przez m. st. Warszawa. Wstęp na spektakl jest wolny. Rezerwacja miejsc: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie: https://www.facebook.com/teatroperamodern/ 

Światowe prawykonanie „Musica concertante” Krzysztofa Meyera

km17 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 odbędzie się ostatni w tym roku koncert na scenie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Szczególną atrakcją będzie światowe prawykonanie utworu Krzysztofa Meyera  Musica concertante.

Wystąpi orkiestra Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Jurka Dybała oraz uczestników grudniowego Międzynarodowego Kursu Dyrygenckiego prof. Jormy Panuli. Grono uczestników z całego świata przez tydzień pracowało w Lusławicach z Maestro i orkiestrą Sinfonietta Cracovia, by na zakończenie kursów zaprezentować się podczas Koncertu Finałowego. W niedzielny wieczór usłyszą Państwo znane dzieła symfoniczne od Haydna i Mozarta począwszy po utwory Schoenberga i Pendereckiego, a także zupełną nowość i światową premierę. Po raz pierwszy w Lusławicach zabrzmi bowiem Musica concertante Krzysztofa Meyera na wiolonczelę, fortepian, perkusję i smyczki. Utwór wykona Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała, a solistami będą Jan Kalinowski (wiolonczela) i Marek Szlezer (fortepian) – czyli zespół kameralny Cracow Duo.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegóły – na stronie: http://penderecki-center.pl