Polmic - FB

calendar of events

2003 2004 2005 2006 2007
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

43. BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY
Filharmonia Pomorska, 11 września - 1 października 2005

PROGRAM

  • 11 września 2005, godz. 19.00
    INAUGURACJA FESTIWALU
    Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, Chór Opery Nova w Bydgoszczy, Tadeusz Wojciechowski - dyrygent, soliści Teatru Maryjskiego z St. Petersburga
    Dvořák - Requiem
  • 13 września 2005, godz. 19.00
    MUZYKA GRUŹIŃSKA
    chór Rustavi z Tbilisi, Anzor Erkomaishvili - kierownictwo artystyczne
    dawna gruzińska muzyka sakralna oraz tradycyjne śpiewy obrzędowe
    Męski Chór Rustavi założony został w 1968 przez Anzora Erkomaishvili, śpiewaka i badacza gruzińskiego folkloru. Każdy z dwunastu solistów tworzących Zespół pochodzi z innego regionu Gruzji i reprezentuje odmienny styl wokalny oraz tembr głosu. Repertuar Chóru obejmuje ponad 300 pieśni z różnych części Gruzji, zróżnicowanych pod względem stylu i charakteru. Są to pieśni towarzyszące różnym ceremoniom, takim jak ślub czy pogrzeb, hymny zarówno szamańskie, jak i katolickie, pieśni wojenne, a nawet chorał gregoriański. Większość pieśni wykonywana jest a cappella. Rustavi wielokrotnie występował w radiu i telewizji, jak również gościł na koncertach w ponad 40 krajach.
  • 14 września 2005, godz. 19.00
    MUZYKA DAWNA I FILM
    Ars Nova, Jacek Urabaniak - kierownictwo muzyczne, Apolonia Nowak - śpiew ludowy, Piotr Olech - kontratenor
    Pasja twórcza, miłość do muzyki przeszłych epok i dogłębne studia nad dawną literaturą muzczną Jacka Urbaniaka i jego kolegów zaowocowały wieloma spektakularnymi, artystycznymi przedsięwzięciami. To często jedyne w swoim rodzaju, inspirujące, barwne przedstawienia muzyczne, prezentujące nie tylko dawne utwory, ale i instrumentarium, stroje, tańce, śpiewy. Tak jest w przypadku koncertu pieśni kurpiowskich, do wykonania których Jacek Urbaniak zaprosił Apolonię Nowak, pieśniarkę ludową z Kurpiów - swoją wielką fascynację i odkrycie z lat 90. ubiegłego wieku.
  • 15 września 2005, godz. 19.00
    TANGO I FLAMENCO
    Tangata Quintet, Krzysztof Jakowicz - skrzypce
    Los Payos /flamenco/
    W marcu 2005 miała miejsce premiera płyty z najnowszym programem Tangata Quintet: Tango moja miłość ze specjalnym udziałem Krzysztofa Jakowicza. Płyta poprzednia - Astor Piazzolla - Live at Buffo została nominowana do nagrody Fryderyk'2004 w kategorii muzyki kameralnej.
  • 17 września 2005, godz. 19.00
    HÄNDEL - MESJASZ
    Capella Bydgostiensis, PS Chamber Choir Berlin, Peter Schwarz - dyrygent, Uta Meyer - sopran, Saskia Klumpp - alt, Christian Mücke - tenor, Simon Berg - bas
    Monumentalne oratorium Mesjasz zajmuje wyjątkowe miejsce w bogatej twórczości Händla, przyniosło mu bowiem szeroką, światową sławę. Powstało w XVIII wieku, jednakże należy do tych ponadczasowych, genialnych arcydzieł, które wzbudzają zachwyt i wzruszają do głębi słuchacza każdej epoki. Na festiwalowej estradzie oratorium zaprezentują, obok Capelli Bydgostiensis, chór i śpiewacy z Berlina, całość poprowadzi zaś niemiecki artysta, doktor Peter Schwarz, doskonale znany już stałym, bydgoskim melomanom. Składał nam bowiem wielokrotnie wizyty w ciągu minionego ćwierćwiecza, występując z recitalami organowymi, w roli dyrygenta naszych orkiestr oraz jako szef zaprzyjaźnionego z Filharmonią Pomorską chóru Berliner Cappella.
  • 18 września 2005 Chełmno, godz. 16.00
    MUZYKA PRZESTRZENNA
    Chełmno, Grudziądz
    Wrarislavia Trumpet Consort, Igor Cecocho - kierownictwo muzyczne
    Britten, Purcell, Susato, Schmid, Altenberg
    Wratislavia Trumpet Consort to grupa złożona z utalentowanych trębaczy młodego pokolenia. Liderem i kierownikiem muzycznym zespołu jest Igor Cecocho - jeden z najprężniej działających polskich trębaczy-solistów. Jest to gwarancja wysokiego poziomu wykonania i niezapomnianych wrażeń z koncertów. Repertuar Zespołu złożony jest z utworów różnych epok i stylów - zarówno muzyki kameralnej, jak i koncertów lub sonat na dwie trąbki i organy. Jednak specjalność grupy stanowi muzyka przestrzenna. Idea takiego wykonania muzyki powstała w wyniku wielu prób akustycznych, które dowiodły, że brzmienie trąbek rozlegające się z różnych stron pomieszczenia o dobrej akustyce (np. wnętrze kościoła) pozwala osiągnąć zdumiewające efekty kolorystyczne i potęguje wrażenie przestrzeni. Dodatkową atrakcją jest wykorzystanie całego przekroju instrumentarium łącznie z instrumentami historycznymi z epoki baroku. Wraiislavia Trumpet Consort z powodzeniem koncertowała na festiwalach organowych i muzyki kameralnej z Tomaszem Adamusem, Józefem Serafinem a także na Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim, gdzie towarzyszyła światowej sławy trębaczowi - Crispianowi Steele-Perkinsowi.
  • 19 września 2005 Grudziądz, godz. 19.00
    MUZYKA PRZESTRZENNA
  • 20 września 2005, godz. 11.00
    ZAMEK NA CZORSZTYNIE
    W 220. ROCZNICĘ URODZIN KOMPOZYTORA
    Estradowe wykonanie opery Karola Kurpińskiego
    Andrzej Wiza - Miecznik Dobrosław; Tatiana M.Pożarska-Klonowska - Wanda, córka Miecznika; Wiesław Wiza-Antkowiak - Łucja, powiernica Wandy; Tomasz Grabarczyk - Bojmir, ukochany Wandy; Andrzej Ogórkiewicz - Nikita, miejscowy chłop; Andrzej Wiza, kierownictwo artystyczne, reżyseria; Janusz Maruszko, kierownictwo muzczyne i akompaniament
    W historii muzyki polskiej, w tzw. okresie oświecenia, Karol Kurpiński zajął poczesne miejsce. Uznawany jest bowiem, obok J. Elsnera, za prekursora romantyzmu w rodzimej muzyce. W bogatym dorobku Kurpińskiego, bardzo docenianym przez współczesną mu krytykę, szczególnie liczne są utwory sceniczne, czyli komedioopery i melodramaty. Dla potomnych z 27 zachowało się 18 oper, wśród nich właśnie Zamek na Czorsztynie czyli Bojomir i Wanda o tematyce fantastycznej, już zapowiadającej nadejście romantyzmu. Ta dwuaktowa opera kameralna o silnym wątku miłosnym z licznymi i czytelnymi paralelami patriotycznymi, to utwór w formie pośredniej pomiędzy śpiewogrą a wodewilem, o charakterze narodowym. Treść opery, zgodnie z tym modnym wówczas kierunkiem, została obficie wyposażona w akcesoria, budujące nastrój grozy i tajemniczości. W burzliwą noc do pozornie opustoszałego zamku przybywa rycerz Bojomir z komicznym, tchórzliwym sługą. Pojawia się groźny właściciel zamku i goście zostają zaproszeni na wieczerzę. Łucja uprzedza podróżnych o grasujących nocą duchach. Duchem okazuje się nieszczęśliwa Wanda, która w Bojomirze rozpoznaje zaginionego ukochanego. Autorem libretta jest Józef Wawrzyniec Krasiński.
  • 21 września 2005, godz. 19.00
    PERŁY BAROKU
    Capella Bydgostiensis, Paul Esswood - dyrygent, Rebecca Ryan - sopran
    Bach, Vivaldi, Händel
    Po raz kolejny wizytę koncertową Filharmonii Pomorskiej złoży Paul Esswood - legendarny brytyjski kontratenor i dyrygent, wybitny koneser i propagator muzyki epoki baroku. Tym razem przed bydgoską publicznością zaprezentuje się tylko w roli dyrygenta. Każde przybycie do naszego grodu tego wspaniałego artysty wywoływało wśród melomanów wielkie zainteresowanie. Program, który maestro przygotowuje na wrześniowy występ w Filharmonii nie pozostawia złudzeń, iż i tym razem sala koncertowa wypełni się do ostatniego miejsca. Znajdą się w nim dzieła instrumentalne (jak choćby J. S. Bacha III Suita orkiestrowa) oraz wokalno-instrumentalne (m.in. Gloria Vivaldiego), które łączy jedna wspólna cecha: wszystkie są prawdziwymi arcydziełami epoki baroku. Drugim specjalnym gościem Capelli będzie wybitna angielska sopranistka Rebecca Ryan.
  • 23 września 2005, godz. 19.00
    KONCERT MISTRZÓW
    Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, Wojciech Michniewski - dyrygent, Konstanty Andrzej Kulka - skrzypce, Tomasz Strahl - wiolonczela Krzysztof Jabłoński - fortepian
    Beethoven - Koncert potrójny C-dur na skrzypce, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę symfoniczną
    Koncert ten wyróżnia nie tylko plejada gwiazd polskiej estrady koncertowej - trio składające się z wybitnych polskich instrumentalistów i dyrygent należący do czołówki mistrzów batuty - ale również program. Wirtuozi z towarzyszeniem orkiestry wykonają bowiem m.in. dzieło Ludwiga van Beethovena, "ojca" muzyki nowoczesnej - interesujące, frapujące, choć nie zaliczane do tych najpopularniejszych, a więc szykuje się uczta duchowa dla miłośników genialnej, Beethovenowskiej twórczości.
  • 24 września 2005, godz. 19.00
    WIECZÓR PIEŚNI
    Ostromecko - Pałac
    Jerzy Artysz - baryton, Katarzyna Jankowska - fortepian, Irena Poniatowska - słowo
  • 25 września 2005, godz. 16.00
    ŚLADAMI CHOPINA
    Nieszawa, kościół p.w. św. Jadwigi
    Gabriel Fauré - Ballada Fis-dur op.19
    Roman Maciejewski - Mazurek nr 3, Mazurek nr 7, Mazurek nr 9 "Echo z Tatr"
    Sergiusz Rachmaninow - 2 Preludia: D-dur op.23 nr 4, g-moll op. 23 nr 5
    Fryderyk Chopin - Nokturn cis-moll op. pośm., Fantazja-Impromptu cis-moll op. 66, 2 Mazurki: g-moll op. 67 nr 2, B-dur op.7 nr 1, 4 Preludia z op. 28, B-dur nr 21, g-moll nr 22, F-dur nr 23, d-moll nr 24, Nokturn H-dur op. 62 nr 1, Polonez As-dur op. 53
    Japonka Rinko Kobayashi w wieku pięciu lat, jako "cudowne dziecko", występowała regularnie w radiu i telewizji. Swój pierwszy sukces odniosła, wygrywając konkurs laureatów rozgłośni NHK-Mainichi Music Competitions w roku 1973 i w Konkursie Chopinowskim, uzyskując dyplom i nagrodę specjalną. Od tej chwili rozpoczęła się jej międzynarodowa kariera. Artystka dawała recitale i grywała z orkiestrami w wielu krajach świata, m.in. w Weil Hall w Carnegie Hall w Nowym Jorku, w Tajpej, w Wigmore Hall w Londynie. Od 1987 przez wiele lat była solistką Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia i Telewizji. Pianistka każdego roku odbywa regularne tournée po Polsce, a także koncertuje w rodzinnej Japonii oraz na wielu renomowanych festiwalach muzycznych. W 1988 Rinko Kobayashi została odznaczona przez Ministra Kultury i Sztuki medalem "Za Zasługi dla Kultury Polskiej", m.in. za jej wkład w popularyzację muzyki Chopina na świecie. Dokonała też wielu nagrań płytowych oraz radiowych i telewizyjnych. W 1999 jako pierwsza w Polsce, za nagrania muzyki poważnej fortepianowej dostała "Złotą Płytę" (CD "Chopin Forever"). Jej płyta z nagraniami utworów Romana Maciejewskiego została nominowana do nagrody "Fryderyk".
  • 27 września 2005, godz. 19.00
    MUZYKA WSPÓŁCZESNA
    Ensemble MW2, Adam Kaczyński - fortepian, kierownictwo artystyczne; Olga Szwajgier - sopran; Agnieszka Glińska - tancerka; Krzysztof Langman - flet; Marek Mietelski - fortepian; Krzysztof Suchodolski - wiolonczela; Aleksander Gabryś - kontrabas, g'dulka
    Gabryś, Kaczyński, Knittel, Kessler
  • 29 września 2005, godz. 19.00
    JAZZ KLASYCZNIE
    Adam Makowicz - fortepian; Kwartet Wilanów: Tadeusz Gadzina - skrzypce; Paweł Łosakiewicz - skrzypce; Ryszard Duź - altówka; Marian Wasiółka - wiolonczela
    Makowicz, Chopin
    Kwartet Wilanów powstał w 1967. Występował we wszystkich krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii, Meksyku, Brazylii, Peru, Wenezueli i Kolumbii. Brał udział w wielu ważnych festiwalach krajowych i zagranicznych. Jest laureatem licznych prestiżowych nagród. Dotychczas nagrał ponad 30 płyt kompaktowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych. W 1990 płyta CD nagrana dla Accordu "Witold Lutosławski - Musique de chambre" otrzymała prestiżową nagrodę "Diapason d'Or" francuskiego pisma muzycznego "Diapason". Ostatnio Wilanów współpracuje z wybitnymi muzykami jazzowymi, m.in. z pianistą Adamem Makowiczem. Adam Makowicz - przedstawiciel jazzu nowoczesnego. Jego debiut przypadł na lata 60. Od 1974 występował głównie solo. Pod koniec lat 70. przeniósł się do USA, gdzie jako jeden z nielicznych muzyków z Europy odniósł sukces. Makowicz to pianista-wirtuoz, który posiada własny styl zarówno w kompozycji, jak i opracowaniach fortepianowych. Współpracował z najsławniejszymi muzykami, takimi jak m. in.: Benny Goodman, Herbie Hancock, Sarah Vaughan. Ostatnie kilkanaście lat poświęcił własnym opracowaniom klasycznych standardów m.in. Jerome'a Kerna, Irvinga Berlina, Cole'a Portera i George`a Gershwina. Jego pozycję w latach 90. umocniły koncerty z orkiestrami symfonicznymi, na których prezentował specjalnie opracowaną muzykę klasyczną. Jego recitale w dużej części skierowane są do publiczności filharmonii, sam pianista swą muzykę umieszcza obecnie bliżej klasyki niż jazzu. Występy i nagrania Makowicza spotykają się z gorącym przyjęciem publiczności i niezliczonymi, pochlebnymi recenzjami krytyków. W tym nurcie mieszczą się też jego kompozycje pisane na fortepian i małe zespoły kameralne.
  • 1 października 2005, godz. 19.00
    ZAKOŃCZENIE FESTIWALU W MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ MUZYKI
    Sinfonia Varsovia; Krzysztof Penderecki - dyrygent; Andrzej Bauer - wiolonczela; Rafał Kwiatkowski - wiolonczela; Bartosz Koziak - wiolonczela
    Penderecki - Concerto grosso
    Sibelius - II Symfonia

    Back