Polmic - FB

calendar of events

2005 2006 2007 2008 2009
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII


XVII MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL
„LETNIE KONCERTY ORGANOWE”

Kraków, 28 czerwca – 9 sierpnia 2007


  • 28 czerwca 2007, godz.19.30, Bazylika Mariacka, Plac Mariacki 5
    Ulrike Northoff – Niemcy (Hamburg)
    Program:
    Dietrich Buxtehude (1637-1707): Präludium und Fuge in g-moll BuxWV 149
    Johann Sebastian Bach (1685-1750): Toccata, Adagio und Fuge C-Dur BWV 564
    Robert Schumann (1810-1856): Sechs Fugen über B A C H opus 60: Fuge I Langsam, Fuge II Lebhaft
    Max Reger (1873-1916): Christus, der ist mein Leben Op. 79b,9, Sollt ich meinen Gott nicht loben Op. 67,38
    Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847): Sonate B-Dur op.65
    Ulrike Northoff urodziła się w Heidenheim w południowych Niemczech. Już w wieku 14 lat zdała swój pierwszy egzamin z gry na organach dla muzyków kościelnych. Już podczas studiów teologii protestanckiej i literatury niemieckiej w Tuebingen i Berlinie była całkowicie pochłonięta swoim instrumentalnym oraz artystycznym rozwojem.
    Po zdobyciu tytułu naukowego z muzyki kościelnej na Uniwersytecie Muzyki Kościelnej w Esslingen kontynuowała studia z gry na organach na Uniwersytecie Muzyki Kościelnej w Heidelbergu (1997-1999). Przez ten okres brała też czynny udział w licznych lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych organistów, między innymi przez profesor Bosser, profesor Radulescu oraz profesor Ruebsam. Od 1997 roku daje wiele krajowych oraz międzynarodowych koncertów, między innymi w Szwajcarii, w krajach Bałtyckich, w Skandynawii i Rosji. Występuje z recitalami grając na historycznych oraz nowoczesnych organach w wielu znanych kościołach.
    W jej repertuarze znajdują się utwory organowe począwszy od mistrzów przed-bachowskich aż do samego Bacha, a także dzieła klasyczne. Gra także wiele kompozycji niemieckich oraz dzieła francuskich romantyków. Krytycy chwałą ją za „wyraźną radość w graniu", oraz za „niezwykłe ożywienie brzmienia organów".
    Od roku 2001 pełni funkcję dyrektora artystycznego renomowanych koncertów „Musik im Schloss" (Koncerty Zamkowe) w Bad Homburg. W ramach tych wydarzeń prowadzi coroczne międzynarodowe letnie koncerty organowe gdzie występuje wielu wybitnych artystów z całego świata.
    Ulrike prowadzi także ambitne projekty chóralne podczas Mszy i Oratorium Świątecznego Bacha. Wydaje też płytę z muzyką organową, nagraną na organach „Great Buergy" w Kościele Zamkowym w Bad Hamburg.

  • 5 lipca 2007, godz. 20.00, Bazylika OO. Karmelitów „Na Piasku”, ul. Karmelicka 19
    Arkadiusz Bialic – Polska (Kraków)
    W programie:
    A. Vivaldi – J.S. Bach: Concerto in a-moll BWV 593
    J.S. Bach: Allein Gott in der Höh' sei Ehr' BWV 662 (Chorały lipskie)
    D. Buxtehude: Magnificat Primi Toni BuxWV 203
    C. Franck: Chorał a-moll nr 3
    C. Saint-Saëns: Scherzo extrait des Six Duos op. 8 pour harmonium et piano (transkrypcja na organy: D. Roth)
    M. Duruflé: Méditation, Toccata (Suite op. 5)
    Arkadiusz Bialic ur. 1976 r., absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (klasa organów prof. J.Serafina) oraz w Hochschule für Musik we Freiburgu - Niemcy (klasa organów prof. Z Szathmary’ega). W 2003 r. ukończył podyplomowe studia solistyczne pod kierunkiem prof. Daniela Rotha w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem.
    Uczestnik licznych kursów mistrzowskich. Jest laureatem międzynarodowych konkursów organowych w Polsce oraz za granicą, m.in. laureat II nagrody jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organowych w Chartres - Francja. Występował na renomowanych festiwalach organowych na terenie Polski, Francji, Niemiec, na Słowacji, w Szwajcarii oraz we Włoszech.
    Jako pedagog udziela się na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę organów oraz na Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2003 r. objął obowiązki organisty tytularnego w bazylice oo. Paulinów na Skałce w Krakowie. Jest także dyrektorem artystycznym Festiwalu Chorału Gregoriańskiego „Ars Cantus Gregoriani”.
    W jego repertuarze szczególne miejsce zajmuje dawna muzyka niemiecka, francuska muzyka organowa XIX i XX wieku oraz współczesna muzyka polska.

  • 12 lipca 2007, godz. 19.30, Bazylika Św. Floriana, ul. Warszawska 1B
    Zygmunt Kokoszka – Polska (Kraków)
    W programie:
    Girolamo Frescobaldi (1583–1643): Quinta Toccata sopra i pedali per l’organo, e senza
    Jan Pieterszoon Sweelinck (1562–1621): Echo Fantasia in a
    Heinrich Scheidemann (1596-1663): Preludium chorałowe na temat “Lobet den Herren, denn er ist sehr freundlich“
    Dietrich Buxtehude (1637-1707) – w trzechsetną rocznicę śmierci Toccata in d BuxWV 155, Passacaglia in d BuxWV 161
    Nicolaus Bruhns (1665-1697): Praeludium in e
    Georg Böhm (1661-1733): Partita na temat “Freu dich sehr, o meine Seele”
    Johann Sebastian Bach (1685-1750): Passacaglia c-moll BWV 582
    Zygmunt Kokoszka urodził się w1977 r. w Krakowie w rodzinie o tradycjach muzycznych. Naukę gry na organach rozpoczął w 1990 r. w Państwowym Liceum Muzycznym im. F. Chopina w Krakowie w klasie mgr Zbigniewa Indyka, którą ukończył z wyróżnieniem w 1996 r. W latach 1996 - 2003 odbył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy, które ukończył z wyróżnieniem.
    Jest laureatem IV miejsca i nagrody za najlepiej wykonany utwór z Tabulatury Oliwskiej na IV Międzynarodowym Konkursie im. J. P. Sweelincka w Gdańsku (2000 r.). Brał także udział w międzynarodowych konkursach organowych w Gdańsku (1997 r.), w Wilnie (1999 r.), oraz w Saint-Maurice w Szwajcarii (2001 r.). Czynnie uczestniczył w licznych kursach interpretacji muzyki organowej w Polsce i w Niemczech, prowadzonych przez najwybitniejszych wirtuozów gry organowej, m.in.: Guy Boveta, Herberta Wulfa, Ludgera Lohmanna, Juliana Gembalskiego, Haralda Vogla, Martina Haselboecka, Oliviera Latry, Jeana Pierre’a Lecoday, Jamesa Davida Christie, Ewalda Kooimana. Koncertował w kraju (Kraków, Warszawa, Gdańsk, Opole, Bydgoszcz, Sejny, Łódź, Skierniewice, Olkusz, Lutoryż, Bukowina Tatrzańska) i za granicą - Niemcy (Lubeka) i Ukraina (Czerniowce) na festiwalach i pojedynczych koncertach. Udziela się również jako kameralista. Prowadzi klasę organów w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie. Jest organistą kościoła p.w. św. Jana Kantego na osiedlu Bronowice Nowe w Krakowie.

  • 19 lipca 2007, godz. 20.00, Bazylika OO. Karmelitów „Na Piasku”, ul. Karmelicka 19
    Johan Hermans – Belgia (Hasselt)
    W programie:
    Alexandre Guilmant (1837 - 1911) : Grand Chœur à la Haendel
    J.S. Bach (1685 - 1750): Choral "Liebster Jesu wir sind hier" BWV 73, Prelude and triple fugue in E-Flat Major
    A. Kerckhoven (c1627 - 1701) : Fantasia primi toni
    D. Buxtehude (1637 - 1707) : Magnificat primi toni
    Philip Glass (° 1937): Mad Rush
    Flor Peeters (1903 - 1986): Symphonic Phantasy, opus 13
    Johan Hermans jest jednym z najwybitniejszych europejskich organistów. Wielokrotnie koncertował w katedrach, opactwach, filharmoniach w większości europejskich krajów, a także w Brazylii, na wyspach Brytyjskich, w Stanach Zjednoczonych, Urugwaju, Rosji i w Japonii.
    Grał inauguracyjne koncerty na nowych instrumentach, wykładał i uczył w klasach mistrzowskich na uczelniach na całym świecie. Nagrywał dla belgijskiego, holenderskiego, niemieckiego, litewskiego, austriackiego, polskiego i kanadyjskiego radia, nagrał wiele płyt CD.
    Jego solowe koncerty organowe w katedrze Notre Dame, w Domu Kaiser w Frankfurcie, w katedrze St. Giles’ w Edynburgu w Szkocji, w Katedrze Canterbury w Anglii oraz koncerty w Mediolanie i Rio de Janeiro są najważniejszymi wydarzeniami zeszłego roku. W tym roku koncertuje jeszcze w Centrum Kultury w Hong Kongu.
    Uczy gry na organach, muzyki kameralnej i harmonii klawiatury w Konserwatorium Muzycznym Hasselt w Belgii. Był tytularnym organistą w Cavaillé-Coll, w Sanktuarium Świętego Serca, gdzie grał na powszechnie uznanych, historycznych oraganach, został też mianowany organistą katedralnym w Katedrze St. Quintinus w tym samym mieście. Jest założycielem międzynarodowego festiwalu organowego i dyrektorem artystycznym wielu koncertów organowych w Hasselt i w okolicach.
    Johan Herman studiował w Instytucie Lemmens w Louvain oraz w Królewskim Konserwatorium w Liege w Belgii. Ukończył studia w klasie organów. Otrzymał stypendium od flamandzkiego i francuskiego społeczeństwa, dzięki którym uczestniczył w międzynarodowych klasach mistrzowskich we Francji, Niemczech, Hiszpanii i we Włoszech. W kwietniu 2005 roku został uhonorowany przez paryskie akademickie stowarzyszenie „Arts - Sciences – Lettres”.

  • 26 lipca 2007, godz. 20.00, Kościół OO. Paulinów „Na Skałce”, ul. Skałeczna 15
    Marek Wolak – Polska (Kraków)
    W programie:
    A. Gabrieli (1515-1586): Ricercare del VIIeVIII tono
    J.J. Froberger (1616-1667): Fantasia VI
    D. Buxtehude (1637-1707): Magnificat Bux WV 204/ 1,2, Bux WV 205/ ½
    N. Bruhns (1665-1697): Preludium g-moll
    J.S. Bach (1685-1750): Als Jesus Christus in der Nacht BWV 1108, Fuga c-moll BWV 574, Sinfonia z kantaty nr156 Ich steh mit einem Fuss im Grabe, Aus tiefer Not, schrei ich zu dir BWV 686
    Marek Wolak (ur. w 1964 r. w Żaganiu) ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie prof. Jana Jargonia. Naukę gry na organach rozpoczął w Państwowym Liceum Muzycznym w Krakowie, w klasie mgr. Jacka Kuliga. W okresie studiów był stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki - przebywał na rocznym stypendium w Folkwang - Hochschule fur Musik w Essen, kształcąc się pod kierunkiem prof. Gisberta Schneidera.
    Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich w kraju i za granicą /m.in. w Mechelen i Zurychu/.
    Koncertował w Polsce, USA, Niemczech, Słowacji, Rumunii.
    Jest adiunktem w Zakładzie Muzyki Kościelnej i Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie. Ponadto udziela się pedagogicznie w Papieskiej Akademii Teologicznej i Archidiecezjalnej Szkole Organistowskiej w Krakowie.

  • 2 sierpnia 2007, godz. 20.00, Bazylika OO. Karmelitów „Na Piasku”, ul. Karmelicka 19
    Josef Miltschitzky - organy i SussaneMiltschitzky - sopran, Niemcy (Ottobeuren)
    W programie:
    Johann Gottfried Walther (1684-1748): Concerto del Sigr. Tomaso Albinioni appropriato all’ organo
    Johann Sebastian Bach (1685-1750): Bist du bei mir BWV 508
    Johann Ludwig Krebs (1713-1780): Herzlich lieb hab ich dich, o Herr
    Heinrich Schütz (1585-1672): Bringt her dem Herren SWV 283
    Georg Böhm (1661-1733): Aria: “Jesu, du bist allzu schöne”
    Martin Vogt (1781-1854): O salutaris hostia
    Moritz Brosig (1815–1887): Praeludium und Fuge in g-Moll, Vorspiel zu „O Haupt voll Blut und Wunden“
    Joseph Gabriel Rheinberger (1839-1901): Ave Maria op. 171 Nr. 1°
    Adolph Friedrich Hesse (1809–1863): Trio op. 36 Nr. 3, Andantino op. 33, 2, Fantasie für die Orgel zu 4 Händen op. 35
    Max Drischner (1891–1971): Lobe den Herren, Sonnenhymnus. Passacaglia E-Dur
    Joseph Edwin Miltschitzky urodził się w 1958 roku w Böhen-Waldmühle w Niemczech. W roku 1978 rozpoczął studia w klasie organów u profesora Haralda Fellera i profesora Klemensa Schnorra w Wyższej Szkole Muzycznej w Monachium. Rok później podjął studia na kierunku muzyki kościelnej na tej samej uczelni. W roku 1980 zaczął także studiować muzykologię, historię sztuki oraz literaturę niemiecką na Uniwersytecie Ludwig-Maximilians w Monachium.
    W roku 1983 został organistą w Bazylice Ottobeuren. Organizował także regularne recitale organowe (od marca do listopada), seminaria oraz sympozja.
    W 1984 roku studiował pedagogikę muzyczną na Wyższej Uczelni Muzycznej w Monachium, w 1991 obronił pracę magisterską o historycznych organach kościelnych w południowych Niemczech i Portugalii. W tym samym roku organizował sympozjum Holzhey. W roku 2000 organizował tydzień Bacha w Ottobeurer, a rok później był odpowiedzialny za organizację Roku Reinbergera.
    W ubiegłym roku został organizatorem festiwalu Mozarta w Ottobeurer.
    Interesuje się historią sztuki oraz językami obcymi między innymi łaciną, angielskim, francuskim, hiszpańskim, włoskim, czeskim, węgierskim, tureckim.
    Susanna Jutz-Miltschitzky urodziła się w Monachium. Pierwsze szlify w grze na fortepianie zdobyła w roku 1971 od Ottilie Grewe-Kersten w Starnberg. Wybitny talent Susanny pomagał jej w zdobywaniu nagród podczas konkursów fortepianowych „Karl Lang House of Piano of Munich" w latach 1979/1980/1981. Po ukończeniu średniej szkoły jako „młoda studentka" kontynuowała naukę gry na fortepianie u profesora Herberta Spitzenbergera w Akademii Muzycznej w Monachium.
    Pierwszy dyplom z fortepianu otrzymała w roku 1988, po czym podjęła dalsze studia u profesora Klausa Schilde, które ukończyła w 1991 roku. Uczestniczyła również w klasach mistrzowskich z muzyki kameralnej i akompaniamentu pod opieką Hugo Steuera, Helmuta Teutsch, Kurta-Christian Triera i Erika Werba. Od roku 1987 zostaje pianistką E.T.A Hoffmann Trio.
    Koncertowała w wielu krajach, między innymi we Włoszech, Luksemburgu, Francji. Akompaniuje „Munchener Fraunecho", jest pianistką Orkiestry salonowego „Rosenkavaliere", także solistką sopranową w Bazylice Ottobeuren, jest także członkiem barokowego „Consortium Suevicum".
    Jako sopran, w swoim repertuarze ma między innymi utwory od wczesnobarokowych po współczesne, utwory muzyki kościelnej (msze, nieszpory, kantaty, Stabat Mater).
    Jako solistka koncertowała w wielu miastach, miedzy innymi w Maladze, Brukseli, Hasselt, Poitiers, Tarragonie, Narbonne, Pradze, Spoleto, Oliwie, Olsztynie, także w wielu kościołach. Zajmuje się także nagraniami radiowych i płytowymi, oraz także muzyką filmową.

  • 9 sieprnia 2007, godz. 19.00, Kościół Św. Krzyża, ul. Św. Krzyża 23
    Marco D’Avola – Włochy (Sycylia)
    W programie:
    Cesar Franck (1822-1890): III Corale in La min.
    J.A. Lefebure-Wely (1817-1870): Elevation
    Louis Vierne (1870-1937): Final (from 1st Symphony op. 14)
    Marco Enrico Bossi (1861-1925): Chant du soir op. 92 n. 1
    Jean Alain (1911-1940): Trois pieces: Variation sur un theme de Claude Jannequin, Le jardin suspendu, Litanies
    Percy Flechter (1879-1932): Festival Toccata
    Marco D’Avola (1959): Elevazione op. 40 n.2
    Edward Elgar (1857-1934): Pomp and Circumstances: Military March no. 4
    Marco D'Avola (1959) - sycylisjski kompozytor, organista i pianista. Obronił dyplom z wyróżnieniem w Konserwatorium Muzycznym „V. Bellini" w Palermo. Kształcił się u wielu wybitnych artystów, m.in.: Luigi Ferdinando Tagliavini, Arturo Sacchetti, Oscar Mischiati, Bruno Canino, Jorg Demus, Paul Badura Skoda, Maria Regina Seidlhofer, Gjorgy Sandor.
    Jako organista koncertował na prestiżowych festiwalach organowych w Europie, Rosji oraz w Stanach Zjednoczonych.
    Skomponował wiele symfonicznych, chóralnych oraz instrumentalnych utworów, takich jak Messa di Requiem dedykowany popieżowi Janowi Pawłowi II, pięć koncertów na organy i orkiestrę, dwa koncerty na fortepian i orkiestrę, Te Deum, Stabat Mater, Sinfonia degli Hyblaei, trzy sonaty na organy; toccaty, dwa oratoria sakralne, koncert na wiolonczelę i orkiestrę op. 36 (napisany dla Teatro Massimo w Palermo).
    Marco D'Avola jest członkiem towarzystwa „Royal College of Organists" w Londynie, „Fellowship of Rotarian Musicians" w Stanach Zjednoczonych. Jest tytularnym organistą w katedrze św. Jana Chrzciciela w Raguzie. Jest wykładowcą gry na organach na Akademii Muzycznej w Modica oraz dyrektorem artystycznym międzynarodowego festiwalu „Citta di Ragusa". Nadzoruje ochronę historycznych organów na terenie Sycylii.
    Jego kompozycje zostały zarejestrowane i wydane przez Paulistów w Watykanie, I.M.S w Nowym Jorku, T.G.E w Szwajcarii, Berben, Eurarte we Włoszech. Nagrania te były emitowane przez włoską telewizję RAI, Radio Watykańskie, a także przez telewizje: Niemiecką, Francuską, Polską i Rumuńską oraz przez KCME z Denver w Stanach Zjednoczonych.


bilety 15 zł (ulgowe) i 25 zł (normalne)

Wszystkie zdjęcia pochodzą z Archiwum CK Dworek Białoprądnicki w Krakowie.

Back