Polmic - FB

archive

Prawykonanie "Koncertu podwójngo" Olgi Hans

Olga HansDnia 16 października 2012 roku w ramach VIII Festiwalu Wiolinistycznego im. Bronisława Hubermana w Częstochowie odbędzie się prawykonanie Koncertu podwójnego na perkusję, wiolonczelę i orkiestrę Olgi Hans (na zdjęciu). Utwór zadedykowany jest Dame Evelyn Glennie i Dominikowi Połońskiemu, którzy wykonają go po raz pierwszy we wtorek, a towarzyszyć im będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej pod batutą Adama Klocka.

Olga Hans o swoim utworze: "Koncert podwójny na perkusję, wiolonczelę i orkiestrę napisałam w 2012 roku specjalnie dla dwojga wspaniałych solistów: Dame Evelyn Glennie i Dominika Połońskiego, którzy już od pewnego czasu planowali wspólny występ. Myślę, że chyba rzadko stosowane połączenie w partii solistycznej instrumentów perkusyjnych i wiolonczeli tworzy zupełnie nowe jakości brzmieniowe tym bardziej, że wiolonczela dość często jest tu traktowana również jak instrument perkusyjny, gdzie partie obojga solistów korespondują ze sobą, a niekiedy następuje nawet odwrócenie ról: perkusyjna wiolonczela – melodyczna perkusja. Utwór składa się z trzech odmiennych, lecz połączonych wspólnym motywem rytmicznym części granych attacca."

Dame Evelyn Glennie o kompozycji Olgi Hans:
"Jestem bardzo podekscytowana możliwością wzięcia udziału prawykonaniu prawdopodobnie pierwszego w historii muzyki Koncertu podwójnego na perkusję i wiolonczelę, a który napisała cudowna kompozytorka Olga Hans. Muzykalność Dominika jest po prostu zachwycająca i jestem przekonana, że zabierze on nas, słuchaczy, do miejsca wyjątkowego, które na długo zapamiętamy. Będziemy wspólnie tworzyć historię muzyki."

Dominik Połoński:
"Prawie trzy lata temu wróciłem czynnie do świata muzyki. Grając na wiolonczeli jedną ręką, spotykałem się często z brakiem zrozumienia dla sztuki której pionierem poprzez wodospad losu się stałem. Dzisiaj moja świadomość i środki wyrazu, a i nowozdobyte umiejętności wiolonczelowe znacznie się poszerzyły, muzyka którą tworzę znajduje więc coraz większą liczbę zatopionych w wyobraźni dźwięku melomanów. Evelyn wspomniała, że tworzymy historię muzyki... Myślę, że tak. Sztuka emocji - tym intensywniejsza i piękniejsza im bardziej oszczędna w ilości środków, staje się istotą relacji współczesnego człowieka z muzyką naszych czasów. Cieszę się, że 16 października będę mógł wspólnie z Dame Evelyn stworzyć zupełnie nowe dzieło sztuki współczesnej, wkraczające daleko wgłąb ludzkej ekspresji i wyobraźni. Dotykające istoty muzyki i ludzkiej potrzeby kontaktu z nią."