Polmic - FB

archive

Lutosławski / Pole Widzenia – Pole Słyszenia

Lutosławski / Pole Widzenia – Pole SłyszeniaW piątek, 15 listopada 2013 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu rozpocznie się czwarta edycja festiwalu „Pole Widzenia – Pole Słyszenia”, łączącego najświeższe tendencje w sztuce animacji i nowych mediów z wybitnymi dziełami muzycznymi. Ideą tegorocznej edycji festiwalu jest zaprezentowanie muzyki Witolda Lutosławskiego, w konfrontacji ze współczesną sztuką wizualną i mediami cyfrowymi.

Celem festiwalu jest pokazanie uniwersalnych wartości, jakie niesie ze sobą muzyka genialnego kompozytora. W dobie dominacji kultury wizualnej, słuszne wydaje się szukanie nowych form prezentacji muzyki współczesnej. Ponadczasowość kompozycji Lutosławskiego będzie doskonale współgrać z nowoczesnym, atrakcyjnym obrazem. Animacje i filmy eksperymentalne, stworzone przez artystów jako wizualne ilustracje konkretnych utworów Witolda Lutosławskiego i innych współczesnych kompozytorów, m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Grażyny Bacewicz, Pawła Mykietyna specjalnie na potrzeby festiwalu, będą oryginalnym i ważnym uzupełnieniem warstwy dźwiękowej.

Wszystkie wydarzenia festiwalu odbywać się będą na parterze CSW. W specjalnie zaaranżowanej przestrzeni powstanie scenografia, która pozwoli widzom na bezkolizyjne śledzenie animacji i słuchanie muzyki, połączone z obserwacją wykonujących ją artystów. Na trzech ekranach o łącznej powierzchni ok. 40 metrów kwadratowych pojawiać się będą ewoluujące obrazy – ściśle zsynchronizowane z dźwiękami.

Pierwszy dzień festiwalu - 15 listopada - to święto kameralnych składów akustycznych. Usłyszymy jeden z najwybitniejszych kwartetów smyczkowych w Europie – Lutosławski Quartet, oraz doskonały kwintet grający na instrumentach dętych: Krakowski Kwintet Dęty. Muzycy, poza utworami Witolda Lutosławskiego, zagrają kompozycje Grażyny Bacewicz, Krzysztofa Pendereckiego, Pawła Mykietyna, Wojciecha Kilara i György'a Ligetiego. Oprawę wizualną do tych utworów wykona niemiecki artysta Robert Seidel, którego prace charakteryzują się subtelną i oszczędną kolorystycznie tonacją.

Drugi dzień festiwalu rozpocznie koncert jednego z najbardziej rozpoznawalnych współczesnych polskich skrzypków, poruszających się repertuarowo w obrębie jazzu i awangardy - Adama Bałdycha. Razem z Pawłem Hendrichem, kompozytorem, który ściśle koreluje swoją pracę z komputerem, oraz z artystą wizualnym Pawłem Liskiem zaprezentują projekt AVATAR, opierający się na improwizacji powiązanej m. in. z utworami Lutosławskiego, Bacha i Hildegardy z Bingen.

Kolejnym koncertem będzie występ niemieckiego duetu Reinhold Friedl i Lillevan. Ich koncepcja dźwiękowo-wizualna Lutosławski Homage oparta zostanie na dialogu dźwięków preparowanego fortepianu z dynamiczną animacją.

Końcowym akcentem festiwalu będzie koncert PRENTY – koncepcji muzycznej stworzonej przez Konrad Kucza, Mateusza Kwiatkowskiego i Roberta Rasza. Ta premierowa kompozycja pt. Lutoslavia wsparta doskonałymi wizualizacjami amerykańskiego artysty Raymonda Salvatore'a Harmona w całości odnosić się będzie do koncepcji kompozytorskiej Witolda Lutosławskiego.

W trakcie trwania festiwalu w przestrzeni Labsen prezentowana będzie instalacja interaktywna Pawła Janickiego, która da widzom możliwość aktywnego uczestniczenia w procesie komponowania utworu muzycznego poprzez ingerencję w animowane struktury graficzne generowane na trzech powiązanych ze sobą ekranach. Instalacja bazować będzie na wybranych fragmentach kompozycji Witolda Lutosławskiego. Dodatkowym wydarzeniem rozszerzającym zakres występujących na Polu Widzenia środków wyrazu będzie instalacja graffiti Raymonda Salvatore'a Harmona, która wykonana zostanie na Bulwarze Sztuki przed budynkiem CSW w dniu otwarcia festiwalu.

ZOBACZ: program Festiwalu