Polmic - FB

official patronage

Katowice | „Polska muzyka za mało znana” – nowy cykl w NOSPR

t9 lutego 2018 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR odbędzie się drugi koncert z cyklu „Polska muzyka za mało znana”, który będzie okazją do wysłuchania kompozycji Emila Młynarskiego i Piotra Mossa.

Emil Młynarski (1870–1935) – kompozytor, skrzypek i dyrygent – doskonałe wykształcenie muzyczne odebrał w Petersburgu (studia kompozycji u Anatolija Ladowa, instrumentacji u Nikołaja Rimskiego-Korsakowa). Był znaczącą postacią światowego życia muzycznego (wysokie stanowiska zajmowane w Rosji i Stanach Zjednoczonych), ale większość czasu poświęcał Polsce (m.in. jako dyrektor Filharmonii Warszawskiej oraz Konserwatorium). Podczas koncertu 9 lutego Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Łukasza Borowicza zaprezentuje jego Symfonię Polonia (1910). Późnoromantyczna Symfonia posiada wprawdzie rysy fatalistyczne i melancholijne, jednak dominuje w niej ton bohaterski i optymistyczny. Patriotyczny charakter podkreślają nawiązania do muzyki polskiej (Bogurodzica, krakowiak Albośmy to jacy tacy).

W wykonaniu NOSPR usłyszymy również preludium symfoniczne Polonia (1915) Edwarda Elgara, które skomponował na prośbę Emila Młynarskiego. Adresatem dedykacji jest Ignacy Jan Paderewski.

Kulminacją koncertu będzie prawykonanie utworu Piotra Mossa Cztery monologi antyczne. Zamieszkały we Francji Piotr Moss (ur. 1949), jeden z plejady polskich uczniów Nadii Boulanger, kontynuuje dziś tradycję neoklasyczną. O utworze, który będzie miał światową premierę w NOSPR, kompozytor zanotował: „Cztery monologi antyczne powstały w 2012 roku i dedykowane są Ewie Podleś. Tekst został specjalnie napisany przez Antoniego Liberę. Są to cztery portrety antycznych bohaterek. Poszczególne części to: Ifigenia, Medea, Klitemnestra i Hekabe. Są to jakby sceny dramatyczne, może arie z oper, które mógłbym napisać, może napiszę. W tym aspekcie Monologi nawiązują do niewykonywanego jeszcze w Polsce utworu, który nazywa się Cinq airs d’opera (Pięć arii operowych). Taki a nie inny wybór bohaterek określa, naturalnie, dramaturgię muzyczną. Utwór jest groźny, poważny, mroczny... Monologi zostały napisane na kontralt i orkiestrę, dość rozbudowaną. Obok klasycznego składu wielkiej orkiestry symfonicznej występuje tu klawesyn i dwa saksofony (altowy i barytonowy)”.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.nospr.org.pl