Polmic - FB


relations and reviews

Lisbon | With Polish music from the Baltic to the Atlantic

Lisbon

A concert to celebrate the centenary of the recognition of Polish independence by Portugal took place on 9 November 2019 in the O'culto da Ajuda concert hall in Lisbon. The event was organised by the Polish Composers' Union in cooperation with the centre for creation, development and promotion of contemporary music Miso Music Portugal in the framework of the project "With Polish Music from the Baltic to the Atlantic". Sond'Ar-te Electric Ensemble performed under the direction of Pedro Neves.

The introduction was given by the directors of cooperating institutions – Mieczysław Kominek and Miguel Azguime. The evening began with the performance of Midsummer (1979) for clarinet, piano, cello and electronics by Włodzimierz Kotoński – exactly 40 years after the premiere of the piece on 9 November 1979 at the Sudeutscher Rundfunk concert studio in Stuttgart. The Polish premiere of the work, which is a part of the cycle dedicated to the four seasons, took place a year later during the "Warsaw Autumn" festival. Despite the passage of time, the composition of the father of Polish electronic music was an interesting proposition for contemporary audience. Then we listened to the work -onym (2011) by Wojtek Blecharz, which is a sonification of a sentence referring to the artist's identity, and PRIMORDIUM: Encephalon (2010) by Karol Nepelski – the second in a planned cycle of several works devoted to the quest for various form of primordiality and origins in music. The composer, who was present at the concert, got a long round of applause from the Portuguese audience.

The second part of the concert began with the world premiere of the work commissioned by Sond'Ar-Electric Electric Ensemble – Open Enclosure for flute, clarinet, violin, cello, piano and electronics by the Portuguese composer João Madureira. The eight-part composition by the artist struggling with a chronic illness was a tribute to composers who inspires him on the creative path. This group included Miguel Azguime, as well as members of the ensemble that premiered the work. The evening ended with a commentary on contemporary consumption culture – Grocery Store Music # 5 (2018) by Piotr Peszat, premiered last year by the Hashtag Ensemble during the conference "Independent Polish Music". The audience, performers and composers had the opportunity to discuss the works during the formal reception after the concert.

The project "With Polish music from the Baltic to the Atlantic" was realized by the Polish Composers’ Union as part of the "Promotion of Polish culture abroad" programme. The concert was co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage from the Culture Promotion Fund.

Recording of the concert is available athttps://www.youtube.com/watch?v=4W3FZbEB2DE

 

Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019

WWECCW dniach 23-27 października 2019 w Warszawie odbyła się pierwsza edycja międzynarodowego konkursu dla dyrygentów orkiestr dętych Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition, organizowanego przez Stowarzyszenie Warsaw Wind Music. Konkurs składał się z trzech etapów, a w szranki stanęło 18 dyrygentów z 11 krajów.

Uczestników oceniało jury pod przewodnictwem prof. dr hab. Szymona Kawalli – Dziekana Wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W jego skład weszli najwybitniejsi polscy dyrygenci orkiestr dętych: Jarosław Ignaszak – dyrygent orkiestry dętej Akademii Muzycznej w Krakowie, ppłk Adam Czajkowski – wieloletni kapelmistrz-dowódca Orkiestry Reprezentacyjnej Wojska Polskiego im. gen. Józefa Wybickiego w Warszawie oraz dr Jarosław Praszczałek – pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, sekretarz jury oraz pomysłodawca konkursu. Jury w poszczególnych etapach zasilili również kompozytorzy Tomasz Dudziński i Artur Słotwiński, których utwory były wykonywane przez uczestników Konkursu.

Pierwszy etap odbył się w dniach 23-24 października na UMFC. Dyrygentom towarzyszyło dwoje pianistów – Łukasz Nagórka i Misato Tokuda. W repertuarze znalazło się Dance Sacrale z baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego oraz Uwertura koncertowa Bajka Stanisława Moniuszki. Po pierwszym etapie jury wyłoniło 12 dyrygentów, którzy dostali się do kolejnego etapu Konkursu. Dalsza rywalizacja przeniosła się do Dzielnicowego Ośrodka Kultury Ursynów. Podczas drugiego etapu, który odbył się w dniach 25-26 października, dyrygenci poprowadzili Orkiestrę składającą się z muzyków Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze znalazły się dwa utwory: Serenada d-moll na instrumenty dęte Antoniego Dvorzaka oraz Wariacje filmowe na temat arii Stanisława Moniuszki „Szumią jodły na gór szczycie” Tomasza Dudzińskiego.

W trakcie trwania drugiego etapu Konkursu, po przesłuchaniach odbyły się wykłady prowadzone przez pedagogów, kompozytorów i muzyków. Prelegentami byli: pedagog i kompozytor Ignacy Zalewski, kompozytor Paweł Pudło, trębacz Bartłomiej Łubian oraz kompozytor Artur Słotwiński. Do trzeciego etapu jury wyłoniło sześciu najlepszych dyrygentów. Wśród nich znalazło się trzech Koreańczyków – Kang Lim, Kim Daehwan i Oh Hyun Kwon, Hiszpan David Llano Diaz, Japończyk Manataka Shibaoka oraz Amerykanin Chris David Westover.

Finał konkursu odbył się w niedzielę 27 października. Finaliści poprowadzili Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Orkiestry Reprezentacyjnej SGGW oraz Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze finału znalazła się Druga suita F-dur na orkiestrę wojskową Gustava Holsta oraz Uwertura rok 1918 Artura Słotwińskiego. Po zakończonych przesłuchaniach odbył się Koncert Galowy, podczas którego jury ogłosiło zwycięzców Konkursu. Jury podkreśliło wysoki poziom uczestników co potwierdził werdykt – przyznanie dwóch pierwszych miejsc ex equo. Tytuł laureata pierwszej nagrody powędrował do Koreańczyka Kima Daehwana oraz Amerykanina Chrisa Davida Westovera. Drugie miejsce zdobył Japończyk Manataka Shibaoka. Na zakończenie laureaci Konkursu zadyrygowali jeszcze raz utworami wykonywanymi podczas etapu finałowego.

Zwycięzcom przyznane zostały nagrody w postaci koncertów z orkiestrami dętymi w sezonie 2019/2020: Manataka Shibaoka zadyryguje Orkiestrą Wieniawa, Youth Warsaw Wind Orchestra poprowadzi Kim Daehwan, a Chris David Westover wykona koncert z Orkiestrą Reprezentacyjną Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Kolejna edycja Konkursu została ogłoszona na rok 2021.

Damian Kisielewski

Marta Ptaszyńska received the American Council for Polish Culture Award

ACPC

Marta Ptaszyńska was honored with the American Council for Polish Culture Award during the 71st Annual Conference of the American Council for Polish Culture (ACPC), held on 6-8 September 2019 at the Bristol Hotel in Warsaw.

The conference was opened by the ACPC President Thomas Payne. It featured business sessions, lectures and a concert of Wojciech Bafeltowski and Mateusz Błaszczak cello duo. CEOs and delegates from many organizations promoting Polish culture in the United States have reported on their activities. During the festive banquet on 7 September, composer Marta Ptaszyńska received the ACPC Award for Achievements in the Field of Culture. The laudation was given by Dr Jarosław Gołembiowski

Marta Ptaszyńska graduated in composition at the Music Academies in Warsaw and Poznań. For many years, Witold Lutosławski ws her mentor. In 1969-70, she continued her compositional studies with Nadia Boulanger and Olivier Messiaen in Paris. Since 1972, she lives in the United States. In 1974, she received the Artist Diploma in Composition and Percussion at the Cleveland Institute of Music. She has taught composition at many American universities and music schools, including Bennington College in Vermont, University of California in Berkeley and in Santa Barbara, Indiana University in Bloomington, Cincinnati College-Conservatory of Music, and Northwestern University in Evanson. In 1998, she became a professor of composition at the University of Chicago. As a lecturer, she requires high-quality work, clear writing and individual character. Her music is published by PWM Edition in Poland and Theodore Presser in the United States. Her works are recorded by CD Accord-Universal, Muza Polish Records, Olympia, Chandos, Dux, ProViva and Bayers Records. For many years, the University of Chicago Contemporary Chamber Players (Contempo) under the guidance of Professor Ptaszyńska presented contemporary compositions during seasonal concerts at the Logan Center at the University of Chicago. During these concerts, many Polish composers performed for the first time in the United States.

11. edycja Festiwalu Era Schaeffera

eraW warszawskim Basenie Artystycznym, 24 października 2019 roku odbyła się 11. edycja Festiwalu Era Schaeffera "The Eternal Carousel", podczas którego została przybliżona postać i dorobek twórczy genialnego polskiego kompozytora Bogusława Schaeffera. Festiwal stanowił symboliczne pożegnanie z Mistrzem, który zmarł 1 lipca 2019 roku, niespełna miesiąc po swoich 90. urodzinach. 

Festiwal był multimedialnym i audiowizualnym wydarzeniem inspirowanym dźwiękiem, słowem, ruchem, obrazem, utrzymanym w technice collage'u. Wydarzenie uświetnili artyści sceny polskiej i zagranicznej wśród, których znaleźli się Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Sean Palmer, Marcel Wiercichowski, Witold Jurewicz, Janusz Radek, Marcin Wyrostek z zespołem Corazone, Andy Ninvalle, Temina Cadi Sulumuna, Patryk Zakrocki, Andrzej Karałow & Maciej Piszek z gościem specjalnym Michałem Urbaniakiem. Za reżyserię i scenariusz spektaklu odpowiadał Maciej Sobociński. Goście mogli podziwiać także prace graficzne Schaeffera.

"Spektakl jest precyzyjnie zaplanowany. Muzyka i aktorzy dosłownie ze sobą współpracują dlatego, że są to artyści, którzy swoimi dźwiękami i energią stymulują akcje aktorskie. To wszystko w formie spektaklu przeplata się ze sobą bardzo płynnie i jest przemyślane zarówno tekstowo jak i muzycznie tworząc całość. Bogusław Schaeffer jest inspirującym artystą. Pracując nad Erą Schaeffera mam poczucie absolutnej wolności. Era Schaeffera już od pierwszej edycji cieszyła się zaufaniem Profesora. Nigdy nie ingerował w to jak opowiadamy jego świat i był z nami co roku dopóki mógł i kibicował nam. Myślę, że ta wolność i ta radość z obcowania z jego grafikami, muzyką i dramatami w nas została" – powiedział reżyser spektaklu Maciej Sobociński.

Schaeffer był twórcą totalnym, lekceważył kanony stylistyczne, a nawet techniczne. Mówił, że "w sztuce nie wolno niczego powtarzać za innymi". Jego niezwykłe dokonania, szczególnie w dziedzinie muzyki i twórczości teatralnej, stawiają go na czele najciekawszych twórców w dziejach kultury. W tym aspekcie dzieła artysty są nieskończonym źródłem inspiracji dla kolejnych pokoleń. Kompozycje Schaeffera grają orkiestry z całego świata. Artysta jest też jednym z najchętniej wystawianych polskich autorów pośród współczesnych dramatopisarzy, a jego sztuki zostały przetłumaczone na 17 języków. Odtwórcami postaci schaefferowskich dramatów byli znani polscy aktorzy, m.in.: Jan Peszek, Mikołaj i Andrzej Grabowscy, Jan Frycz, Jan Machulski czy Marek Frąckowiak. Bogusław Schaeffer mimo wielkiego wkładu w rozwój Kultury Polskiej jest mało znany w naszym kraju, dlatego przybliżeniem jego artystycznej twórczości, nie tylko jako dramatopisarza, ale też kompozytora zajmuje się Fundacja Przyjaciół Sztuk Aurea Porta. Fundacja od lat skupia się na promocji, archiwizacji i upowszechnianiu dorobku artystycznego Profesora.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Relacja fotograficzna z wydarzenia dostępna jest na stroniehttps://www.akpa.pl/imprezy.php?id=54412&type=0&width=1475

Marta Ptaszyńska received the American Council for Polish Culture Award

ACPC

Marta Ptaszyńska was honored with the American Council for Polish Culture Award during the 71st Annual Conference of the American Council for Polish Culture (ACPC), held on 6-8 September 2019 at the Bristol Hotel in Warsaw.

The conference was opened by the ACPC President Thomas Payne. It featured business sessions, lectures and a concert of Wojciech Bafeltowski and Mateusz Błaszczak cello duo. CEOs and delegates from many organizations promoting Polish culture in the United States have reported on their activities. During the festive banquet on 7 September, composer Marta Ptaszyńska received the ACPC Award for Achievements in the Field of Culture. The laudation was given by Dr Jarosław Gołembiowski

Marta Ptaszyńska graduated in composition at the Music Academies in Warsaw and Poznań. For many years, Witold Lutosławski ws her mentor. In 1969-70, she continued her compositional studies with Nadia Boulanger and Olivier Messiaen in Paris. Since 1972, she lives in the United States. In 1974, she received the Artist Diploma in Composition and Percussion at the Cleveland Institute of Music. She has taught composition at many American universities and music schools, including Bennington College in Vermont, University of California in Berkeley and in Santa Barbara, Indiana University in Bloomington, Cincinnati College-Conservatory of Music, and Northwestern University in Evanson. In 1998, she became a professor of composition at the University of Chicago. As a lecturer, she requires high-quality work, clear writing and individual character. Her music is published by PWM Edition in Poland and Theodore Presser in the United States. Her works are recorded by CD Accord-Universal, Muza Polish Records, Olympia, Chandos, Dux, ProViva and Bayers Records. For many years, the University of Chicago Contemporary Chamber Players (Contempo) under the guidance of Professor Ptaszyńska presented contemporary compositions during seasonal concerts at the Logan Center at the University of Chicago. During these concerts, many Polish composers performed for the first time in the United States.