Polmic - FB


relations and reviews

Hubert Rutkowski debiutował w Laeiszhalle-Musikhalle w Hamburgu

Debussy. Early piano works. Hubert Rutkowski (CD)7 lipca 2015 roku w wielkiej sali Laeiszhalle-Musikhalle w Hamburgu polski pianista Hubert Rutkowski z towarzyszeniem orkiestry Hamburger Symphoniker pod dyrekcją Ulricha Windfuhra wykonał Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina.

Pianista w ostatnim czasie dokonał nagrania utworów Debussy’ego na historycznym fortepianie Erarda z 1880 roku dla brytyjskiej Piano Classics. Alexei Lubimov tak oto wyraził się o tym nagraniu: "Hubert Rutkowski has used the sonorities and technical qualities of this wonderful Erard in such a way that no other performance of these early Debussy works is wanted. This is a True Romantic and early Impressionistic style, combined with Rutkowski's feeling of freedom, form and sensual joy. Pedal effects and the use of different parts of the keyboard are convincing and bring immediate pleasure and a rare vitality!"

Hubert Rutkowski w 2007 roku wygrał Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Hanowerze. Ważnym momentem w karierze artysty było dokonanie nagrań płytowych dzieł fortepianowych Juliana Fontany, przyjaciela i ucznia F. Chopina oraz utworów Teodora Leszetyckiego dla wytwórni Acte Préalable (2007, 2008). W Roku Chopinowskim 2010 zrealizował nagranie Pupils of Chopin z muzyką uczniów Chopina dla wytwórni NAXOS. Od tego czasu prowadzi aktywną działalność koncertową w większości krajów Europy, Azji, Ameryki Łacińskiej i USA. Występował m.in. w ramach Schleswig Holstein Musik Festival, Festiwalu „Raritäten der Klaviermusik“ Schloss vor Husum, Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz Międzynarodowego Festiwalu im. Artura Rubinsteina w Łodzi. Obecnie jest profesorem Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Stanowisko to objął w kwietniu 2010, jako jeden z najmłodszych profesorów tej uczelni.

(tekst nadesłany)

Sezon artystyczny 2014/2015 Opery Krakowskiej - podsumowanie

Opera Krakowska Opera Krakowska zakończyła kolejny sezon artystyczny. Jego początek upłynął pod znakiem obchodów Jubileuszu 60-lecia istnienia krakowskiej instytucji. Zwieńczeniem było uhonorowanie Opery Medalem „Cracoviae Merenti”, najwyższym odznaczeniem za szczególne zasługi dla Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa.

Sezon zainaugurowała premiera Mefistofelesa A. Boito w reżyserii Tomasza Koniny, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. Realizacja jest efektem współpracy Opery Krakowskiej i Trondheim Symphony Orchestra, podjętej w ramach projektu „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim”. W czerwcu 2015 roku spektakl miał swoją premierę na scenie Olavshalle w Trondheim w Norwegii.

W październiku 2014 roku Opera Krakowska świętowała 60 lat swojego istnienia. Uroczystości zainaugurował Koncert Jubileuszowy, który minął pod znakiem wspomnień, podziękowań, gratulacji i życzeń. Przyznano: Medale Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Złote Odznaki Honorowe Województwa Małopolskiego – Krzyż Małopolski, Odznaki Honoris Gratia w uznaniu zasług dla Krakowa i jego mieszkańców, Medale za długoletnią służbę dla pracowników Opery.

Jubileusz świętowano wieloma wydarzeniami. Wspomnienia towarzyszyły specjalnej edycji „Viva Opera!”, której gośćmi byli: Jadwiga Romańska, Franciszek Makuch, Alina Towarnicka oraz Wiktor Herzig. Specjalnym gościem kolejnego spotkania był Kazimierz Kord, wybitny dyrygent i dyrektor krakowskiej sceny operowej w latach 1962-1970. W czasie jego dyrekcji nastąpił wspaniały rozkwit krakowskiej opery, zarówno pod względem muzycznym jak i plastycznym.

Read more: Sezon artystyczny 2014/2015 Opery Krakowskiej - podsumowanie

„Grając na shakuhachi staję się częścią publiczności”. Rozmowa z Tajimą Tadashim, gościem specjalnym 27. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich

Tajima TadashiMuzyka Dalekiego Wschodu uświetniła tegoroczną (18-26 kwietnia 2015) edycję Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, zorganizowanego przez krakowski oddział Związku Kompozytorów Polskich.

Na zaproszenie dyrektora artystycznego, Marcela Chyrzyńskiego, do Krakowa przybyli m.in. kompozytorzy i muzycy z Chin (Wu Wei) i Korei Płd. (Dohun Lee, Good-mori Ensemble, Modern Ensemble). Z powodów zdrowotnych swój przyjazd musiał odwołać Toshio Hosokawa, jednak Kraj Kwitnącej Wiśni wspaniale reprezentował Tajima Tadashi, urodzony w 1941 roku mistrz gry na shakuhachi. W piątek, 24 kwietnia wraz z Orkiestrą Muzyki Nowej wykonał on partię solową Voyage X – Nozarashi Hosokawy. Dwa dni później, w niedzielę 26 kwietnia w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, przedstawił repertuar tradycyjny. Tytuły utworów, wykonanych tego dnia w Polsce po raz pierwszy, posłużyły za motywy przewodnie krótkiej rozmowy z mistrzem.

Read more: „Grając na shakuhachi staję się częścią publiczności”. Rozmowa z Tajimą Tadashim, gościem...

Niemiecka premiera IV Symfonii Góreckiego

Orkiestra Symfoniczna PFB na Musikfestspiele SaarKoniec maja był dla Polskiej Filharmonii Bałtyckiej czasem wyjątkowym. 25 maja 2015 roku Orkiestra Symfoniczna PFB dokonała niemieckiego prawykonania najnowszej, IV Symfonii Henryka Mikołaja Góreckego w ramach jednego z najważniejszych w Europie międzynarodowych festiwali muzycznych Musikfestspiele Saar. Orkiestra wystąpiła na festiwalu obok tak wybitnych artystów, jak Krystian Zimerman, Rafał Blechacz, Leszek Możdżer czy Krzysztof Penderecki.

III Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego zdobyła popularność na całym świecie. Dlatego Symfonia nr 4 była tak oczekiwanym dziełem. Niestety, kompozytorowi nie udało się jej ukończyć i zrobił to za niego jego syn. Utwór miał swoją światowa premierę zaledwie rok temu - 12 kwietnia 2014 roku w londyńskiej Royal Festival Hall. Po światowej premierze za sprawą muzyków Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej i jej Dyrektora Artystycznego Ernsta van Tiela w poniedziałek, 25 maja 2015 roku odbyło się niemieckie prawykonanie dzieła w Dillingen w ramach Festiwalu Musikfestspiele Saar.

Read more: Niemiecka premiera IV Symfonii Góreckiego

„Mała msza uroczysta” zabrzmiała 101 metrów pod ziemią

Mała msza uroczysta zabrzmiała 101 metrów pod ziemiąBlask kryształowych żyrandoli, arcydzieła wydrążone w bryle soli i muzyka Rossiniego. W piątkowy wieczór 15 maja 2015 roku Opera Krakowska zaprosiła na niezwykłe wydarzenie. W niepowtarzalnym wnętrzu Kaplicy Świętej Kingi w Kopalni Soli „Wieliczka” zabrzmiała Mała msza uroczysta G. Rossiniego.

Wystąpili: Katarzyna Oleś-Blacha, Olga Maroszek, Adam Sobierajski i Robert Gierlach oraz Chór Opery Krakowskiej pod dyrekcją Zygmunta Magiery, przy akompaniamencie Wioletty Fludy oraz Kristiny Kutnik. Publiczność, która w skupieniu wysłuchała Mszy nagrodziła artystów owacjami na stojąco.

Położona 101 metrów pod ziemią Kaplica Św. Kingi to prawdziwa perła w koronie Kopalni Soli, a Opera Krakowska już po raz kolejny gości w jej pięknych wnętrzach. W 2010 roku w tej podziemnej kaplicy zaprezentowała Mszę Koronacyjną W. A. Mozarta. Związki Kopalni Soli w Wieliczce z Operą Krakowską mają wieloletnią tradycję. W 1991 roku w położonej 125 metrów pod ziemią komorze „Warszawa” odbyła się premiera Śmierci Don Juana R. Palestra. W tym samym wnętrzu w 2003 roku zaprezentowano widowisko muzyczne Madama Butterfly, zrealizowane na podstawie opery G. Pucinniego. W Kopalni Soli wielokrotnie odbywały się także Koncerty Noworoczne z udziałem solistów i Orkiestry Opery Krakowskiej.

Partnerem Małej mszy uroczystej była Kopalnia Soli „Wieliczka”.

tekst nadesłany (mat. organizatora)