Polmic - FB


from the world

Prapremiera utworu Macieja Bałenkowskiego na konferencji SCI w USA

Balenkowski28 września 2018 roku o godz. 20.00 w Auer Hall w Jacobs School of Music – Indiana University w Bloomington będzie miała miejsce amerykańska prapremiera utworu Comets na orkiestrę kameralną Macieja Bałenkowskiego.

Wydarzenie odbędzie się w ramach SCI Student National Conference, konferencji organizowanej przez Society of Composers, odbywającej się corocznie w innym ośrodku akademickim w USA. Orkiestrę Kameralną Jacobs School of Music poprowadzi z za pulpitu dyrygenckiego Christian Olsen. SCI (Society of Composers, Inc.) to niezależna organizacja zajmująca się̨ rozwijaniem karier młodych twórców – kompozytorów oraz promocją muzyki współczesnej. Maciej Bałenkowski – laureat i finalista ponad 20 międzynarodowych i krajowych konkursów kompozytorskich – obecnie jest doktorantem w klasie prof. dr. h.c. mult. Krzysztofa Pendereckiego w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jego utwory wykonywane są w Polsce, Kanadzie, Rosji, Holandii, Belgii, Szwajcarii, Niemczech, Czechach i na Węgrzech.

Udział kompozytora w wydarzeniu jest dofinansowany w ramach programu „Kultura polska na świecie” Instytutu Adama Mickiewicza.

Daegu | Polska muzyka XXI wieku w Korei Południowej

Chyrzynski2 października 2018 roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej w Daegu Concert House zabrzmią utwory Mikołaja Góreckiego i Marcela Chyrzyńskiego, dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Trio Concerto (2015) Mikołaja Góreckiego „to kolejny dowód na niezwykłą inwencję melodyczną kompozytora, na świetne wyczucie formy, z rozwagą planowaną dramaturgię kolejnych faz utworu. Do tego zwraca uwagę ciekawie i w sposób nieoczywisty zakomponowana relacja między koncertującymi instrumentami a orkiestrą smyczkową” (Daniel Cichy). Utwór dedykowany jest zespołowi Trio Śląskie, czyli Joannie Domańskiej, Tadeuszowi Tomaszewskiemu i Romanowi Widaszkowi, którzy zaprezentują go w Korei.

Wraz z YeungNam Philharmony Orchestra pod batutą Szymona Bywalca muzycy wykonają również Ukiyo-e No. 4 na klarnet, waltornię, fortepian i orkiestrę smyczkową z cyklu autorstwa Marcela Chyrzyńskiego. „To czwarta z kolei kompozycja zainspirowana japońskimi drzeworytami ukiyo-e, czyli „obrazami przemijającego świata”. Drzeworyty te były kwintesencją klimatu życia codziennego i kulturalnego Japonii okresu Edo (XVII-XIX w.). W cyklu tym, od strony emocjonalnej, nawiązuję do estetyki japońskiej, w której szczególne znaczenie ma przemijalność, nietrwałość, ulotność chwili. Przebrzmiewa w tym buddyjskie podejście do natury – „piękno kwiatów jest nam drogie‚ bo wiemy‚ że jesienią już ich nie będzie” (Chyrzyński).

Ponadto 29 września Marcel Chyrzyński wygłosi wykład o swojej twórczości w kontekście Krakowskiej Szkoły Kompozytorskiej w Inje University w Gimhae. Jego wyjazd do Korei dofinansował Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu „Kultura polska na świecie”.

Hamburg | Specjalny polski koncert

NehringZ udziałem wiceminister kultury Wandy Zwinogrodzkiej 10 września w Elbphilharmonie w Hamburgu odbył się koncert inaugurujący specjalny "Polski Program w Elbphilharmonie".

Na scenie wystąpił uznany pianista Szymon Nehring oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha. W związku z obchodzoną w tym roku 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości, na scenie hamburskiej filharmonii w ciągu trzech miesięcy uznani polscy soliści, orkiestry i kompozytorzy zaprezentują różne oblicza polskiej muzyki.

Podczas koncertu inauguracyjnego w Elbphilharmonie hamburska publiczność usłyszała Koncert fortepianowy a-moll op.17 Ignacego Jana Paderewskiego, Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego oraz utwór Przebudzenie Jakuba Krzysztofa Pendereckiego i Kołysankę Andrzeja Panufnika. Współorganizatorem wydarzenia jest Instytut Adama Mickiewicza. Dzień wcześniej artyści wystąpili w Kopenhadze w centrum koncertowym duńskiego radia - DR Koncerthuset. Kopenhaska publiczność wysłuchała Koncertu fortepianowego e-moll op.11 nr 1 Fryderyka Chopina, Koncertu na orkiestrę Witolda Lutosławskiego oraz Suitę nr 1 Peer Gynt op.46 Edwarda Griega.

Źrodło: materiały prasowe

Budapeszt | Sinfonia Varsovia i Piotr Anderszewski na festiwalu Bridging Europe

SV16 września 2018 roku Sinfonia Varsovia oraz Piotr Anderszewski wystąpią wspólnie podczas koncertu otwierającego VI Festiwal Bridging Europe w Budapeszcie. W tym roku węgierski festiwal koncentruje się wokół kultury Polski i krajów bałtyckich, świętujących 100-lecie odzyskania niepodległości. Pod batutą Andrzeja Boreyki muzycy wykonają dzieła m.in. Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego i Arvo Pärta.

Na koncercie inaugurującym festiwal Andrzej Boreyko poprowadzi muzyków Sinfonii Varsovii w programie, na który złożą się dzieła twórców z Polski, Estonii i Węgier. Koncert rozpocznie Collage sur B-A-C-H Arvo Pärta, estońskiego kompozytora, którego twórczość będzie szczególnie obecna podczas festiwalu. Następnie zabrzmi IV Symfonia koncertująca Karola Szymanowskiego, w której partię solową wykona Piotr Anderszewski. Po przerwie muzycy zagrają suitę baletową z opery Háry János Zoltána Kodálya, węgierskiego kompozytora i etnomuzykologa. Koncert zwieńczy jedno z największych arcydzieł polskiej muzyki symfonicznej – Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.

Festiwal, organizowany przez Budapest Festival Orchestra we współpracy z Müpa Budapest, rozpocznie się 16 września i potrwa przez 10 dni. Oprócz Sinfonii Varsovii zaprezentują się inni muzycy z Polski, w tym Kapela ze Wsi Warszawa oraz kwartet fortepianowy prowadzony przez Leszka Możdżera. Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.mupa.hu/en/events/bridging-europe-2018 

Polska dyrygentka po raz kolejny na podium Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego

SlusarczykPolska dyrygentka Joanna Natalia Ślusarczyk zdobyła drugie miejsce na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „Jeunesses Musicales” w Bukareszcie, który odbywał się w dniach 26-30 sierpnia 2018 roku.

Do 9 edycji jednego z największych konkursów dyrygenckich w tej części Europy przystąpiło 50 wybranych młodych dyrygentów z całego świata. Konkurs składał się z czterech etapów, w których dyrygenci pracowali nad różnorodnym repertuarem symfonicznym z Bucharest Symphony Orchestra. Polka brawurowo weszła do finału. Kandydatów oceniało 7-osobowe międzynarodowe jury pod przewodnictwem Sigmunta Thorpa – jednego z wiodących dyrygentów norweskich. Gala Finałowa i Koncert laureatów, transmitowany na żywo, odbył się w 700-osobowej sali Romanian Athenaeum w Bukareszcie.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy Joanna Natalia Ślusarczyk zdobyła także szereg innych nagród na arenie międzynarodowej: w styczniu 2018 roku – III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim First European Union International Conducting Competition w Sofii (Bułgaria), w kwietniu 2018 roku – I miejsce na London Classical Soloists Conducting Competition w Wielkiej Brytanii, a także Specjalne Wyróżnienie podczas The BMW International Conducting Masterclass and Competition w Portugalii.

Szczegółowe informacje o konkursie: http://www.bucharestcompetition.ro/