Polmic - FB


from the world

Polish Music Spring concert „Exploring the Avant-Garde”

p25 marca 2017 roku w Newman Recital Hall w Los Angeles będzie miał miejsce koncert „Exploring the Avant-Garde”, podczas którego zabrzmi muzyka polskich kompozytorów drugiej połowy XX – XXI wieków.

Ten koncert, zorganizowany przez Polish Music Center, będzie prezentować różne aspekty awangardy we współczesnej polskiej historii muzyki od 1950 roku aż do dnia dzisiejszego. W programie koncertu znajdą się dzieła takich twórców, jak Tadeusz Baird, Henryk Mikołaj Górecki, Hanna Kulenty, Krzysztof Meyer, Bogusław Schaeffer i Witold Szalonek.

Podczas tego wiosennego koncertu wystąpi amerykański zespół Gnarwhallaby, którego powstanie było inspirowane twórczością polskiego „Warsztatu Muzycznego”. W składzie zespołu, specjalizującego się w wykonawstwie muzyki nowej, wystąpią: Brian Walsh (klarnet), Matt Barbier (puzon), Derek Stein (wiolonczela) i Richard Valitutto (fortepian).

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

„Grażyna Bacewicz: chamber music”

bZ okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet 8 marca 2017 roku w Londynie odbędzie się premiera płyty z muzyką kameralną Grażyny Bacewicz.

Ambasada Polska w Londynie organizuje specjalną imprezę, aby zaprezentować to nowe nagranie. Płyta Grażyna Bacewicz: chamber music (Ambache Recordings AMB2607) zawiera między innymi Kwartet na czworo skrzypiec (1949), Trio ma obój, skrzypce o wiolonczelę (1935), Temat z wariacjami na skrzypce i fortepian (1934), Kwartet na cztery wiolonczele (1964), Trio na obój, harfę i perkusję (1965) w wykonaniu angielskich muzyków: Diana Ambache (fortepian), David Juritz, Victoria Sayles, Richard Milone, Charlotte Scott (skrzypce), Ashok Klouda, Rebecca Knight, Sarah Suckling, Morwenna Del Mar (wiolonczele), Jeremy Polmear (obój), Lucy Wakeford (harfa), Tristan Fry (perkusja).

Szczegółowe informacje – na stronie: www.womenofnote.co.uk/recordings.htm

Aaron S (Lux:NM / Aaron S Collective)

m11 lutego 2017 roku w teatrze Ballhaus Ost w Berlinie o godz. 20.00 zostanie zaprezentowana kompozycja multimedialna Aaron S, zamówiona przez Festiwal „Warszawska Jesień” i prawykonana w 2016 roku w Warszawie.

Aaron Sto multimedialna kompozycja omawiająca zagadnienie prodemokratycznych ruchów społecznych bazujących na mediach cyfrowych. Bohaterem opery jest Aaron Swartz (1986–2013), amerykański programista, publicysta, działacz polityczny i haktywista, jedna z ikon współczesnego buntu antysystemowego. Był on symbolem świadomego i pełnego poświęcenia wysiłku w celu przeciwstawienia się zawłaszczaniu domeny publicznej przez kapitał prywatny i interesy korporacyjne, legitymizowane przez współczesne struktury państwowe.

W utworze treści muzyczne, literackie i wizualne zostały połączone poprzez wspólne technologie i translacje intermedialne. Służą temu specjalnie skonstruowane na potrzeby opery urządzenia analogowe, elektroniczne i cyfrowe oraz programy do syntezy mowy. Aaron Swartz pojawia się tutaj jako rozproszone wspomnienie.

Utwór stworzony został przez kolektyw polskich twórców: kompozytora Sławomira Wojciechowskiego, librecistę Pawła Krzaczkowski, konstruktora instrumentów Krzysztofa Cybulskiego oraz artystę wideo Normana Leto. Wykonanie kompozycji przez berliński zespół LUX:NM Contemporary Music Ensemble Berlin (Małgorzata Walentynowicz, Ruth Velten, Silke Lange, Wolfgang Zamastil, Florian Juncker) odbywa się przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.ballhausost.de

Pasja Pendereckiego w Royal Festival Hall

p4 marca 2017 roku na zaproszenie London Philharmonic Orchestra Chór Polskiego Radia wystąpi w legendarnej Royal Festival Hall, gdzie wraz z zespołem Camerata Silesia, Chórem Chłopięcym UMCF i londyńską orkiestrą wykona Pasję wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego.

Passio et mors Domini Nostri Iesu Christi secundum Lucam (Męka i Śmierć Pana Naszego Jezusa Chrystusa według św. Łukasza) na głosy solo, recytatora, chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną to jeden z najsłynniejszych utworów Krzysztofa Pendereckiego. Został napisany na zamówienie Westdeutscher Rundfunk dla uczczenia 700-lecia katedry w Münster.

Penderecki w chwili, gdy zdecydował się skomponować „Pasję wg św. Łukasza” miał niewiele ponad trzydzieści lat. Odważył się zmierzyć równocześnie z dwoma dalszymi wyzwaniami. Jako pierwszy z kompozytorów części świata rządzonej przez komunistów nie zawahał się podjąć tematu sakralnego. I jako pierwszy kompozytor XX wieku odważył się nawiązać do gatunku i genre’u historycznego, którego wzorzec idealny stanowiła Pasja według św. Mateusza J.S.Bacha. Jemu też Penderecki oddał należny hołd opierając w znacznym stopniu strukturę swego dzieła na tetrachordzie b-a-c-h. Bachowską formę pasyjnego oratorium wypełnił muzyką, w której melodyka chorału gregoriańskiego, polifonia niderlandzka i faktura weneckich „chori spezzati” spotkały się dla ekspresywnego współdziałania z techniką dodekafoniczną, efektami aleatorycznymi i myśleniem sonorystycznym.

Punktem wyjścia do stworzenia dzieła stały się słowa Ewangelii według świętego Łukasza ukazujące mękę i śmierć Chrystusa – między Ogrójcem a Golgotą – dopełnione i celnie skomentowane przez frazy wyjęte z psalmów („Miserere”, „In Te Domine speravi”), hymnów („Pange lingua”) i pieśni („Ecce lignum crucis”), improperiów („Popule meus”) i sekwencji („Stabat Mater”). W dwu aktach i dziesięciu scenach Penderecki wyraził wszystko to w sposób, który sprawia, że przy dobrym wykonaniu stajemy się wprost uczestnikami ewangelicznej opowieści. Tak skonstruowana kompozycja miała swą premierę 30 marca 1966 roku w katedrze w Münster.

4 marca „Pasja wg św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego zabrzmi w Royal Festival Hall. Wśród wykonawców pojawią się trzy polskie zespoły: Chór Polskiego Radia, Camerata Silesia oraz Chór Chłopięcy UMCF. Towarzyszyć im będzie London Philharmonic Orchestra pod batutą rosyjskiego dyrygenta Vladimira Jurowskiego. W obsadzie międzynarodowych solistów londyńska publiczność podziwiać będzie takich artystów jak: Omar Ebrahim – narrator, Elizabeth Atherton – sopran, Dietrich Henschel – baryton oraz znakomity polski bas-baryton Tomasz Konieczny.

Szczegółowe informacje: www.lpo.org.uk

La Folle Journée de Nantes:„Le rythme des peuples” (27.01 – 5.02.2017)

lWe Francji rozpoczyna się największy na świecie festiwalu popularyzującego muzykę klasyczną – La Folle Journée, czyli Szalone Dni Muzyki. Sinfonia Varsovia podczas ponad dwudziestu występów wystąpi ze światowej sławy solistami pod batutą cenionych dyrygentów. W tym roku festiwal odbywa się w rytmie tańca.

Początek roku dla Sinfonii Varsovii od wielu lat łączy się z wyjazdem na La Folle Journée de Nantes, czyli francuską edycję znanych w Polsce Szalonych Dni Muzyki. La Folle Journée to międzynarodowy festiwal realizowany od 1995 roku, którego pomysłodawcą i założycielem jest René Martin, organizator licznych koncertów muzyki klasycznej na całym świecie. Francuska odsłona tradycyjnie od lat rozpoczyna się w mniejszych miastach Kraju Loary (27-29.01.2017 r.), natomiast jego główna część odbywa się w Nantes (1-5.02.2017 r.).

Sinfonia Varsovia podczas 10-dniowego pobytu we Francji wykona aż 21 koncertów – 9 w Regionie i 12 w samym Nantes. Stanie na jednej scenie m.in. Augustinem Dumayem (skrzypce i prowadzenie), Robertem Trevino (dyrygent), Michelem Corboz (dyrygent), a także z zespołami Ensemble Vocal de Lausanne czy Trio Wanderer. Serię występów rozpocznie ze znakomitą skrzypaczką, zwyciężczynią XII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego Aleną Baevą. Artystka w towarzystwie orkiestry pod batutą Lio Kuokmana wykona Koncert skrzypcowy D-dur Czajkowskiego. Nie zabraknie również polskiego akcentu – zabrzmi Orawa Wojciecha Kilara, utwór, który zachwycił René Martin podczas ostatniej wizyty w Warszawie.

Temat tegorocznej edycji La Folle Journée to „Le rythme des peuples”, czyli w wolnym tłumaczeniu rytm ludów, czy po prostu taniec. Jak mówił Dyrektor Artystyczny Festiwalu René Martin kilka miesięcy temu w Warszawie: „Nie chodzi jednak o taniec w wykonaniu tancerzy. (…) w historii muzyki poważnej taniec, a w szczególności taniec ludowy, zawsze odgrywał bardzo ważną rolę. Uważnie słuchając słynnych koncertów i symfonii, wszędzie odnajdziemy elementy tańca. Tradycja ludowa miała ogromny wpływ na twórczość wszystkich kompozytorów.”

Sinfonia Varsovia pod batutą Grzegorza Nowaka zagra więc Tańce węgierskie Brahmsa, Tańce z Galanty Kodaly’ego, a nawet znany wszystkim Marsz weselny Mendelssohna. Na szczególną uwagę zasługuje również koncert, podczas którego mocny akcent zostanie położny na rytm. Rozpocznie duet kotlistów: Emmanuel Curt i Daniel Ciampolini z Koncertem-fantazją na 2 kotlistów i orkiestrę Glassa. Następnie orkiestra z entuzjastycznie przyjętym w 2016 roku Eitetsu Hayashi (taiko) zagrają japoński utwór Monoprisme Makiego Ishii.

La Folle Journée de Nantes „Le rythme de peuples” to 23. edycja festiwalu we Francji. W maju Szalone Dni Muzyki opanują kilka japońskich miast, we wrześniu przeniosą się do Rosji. Finał, jak co roku, odbędzie się w Warszawie na przełomie września i października.

Więcej informacji na: www.follejournee.fr