Polmic - FB


from the world

„Zamówienia kompozytorskie": premiera w Holandii

alt9 października 2016 roku o godz. 14.00 w Van Abbemuseum w Eindhoven odbędzie się koncert, podczas którego Gośka Isphording i Maciej Frąckiewicz dokonają premiery utworu litewskiej kompozytorki Justė Janulytė Harp is a Chord na akordeon i klawesyn.

Justė Janulytė studiowała kompozycję w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru oraz w Konserwatorium im. Giuseppe Verdiego w Mediolanie, jak również na kursach mistrzowskich m.in. u Broniusa Kutavičiusa, Osvaldasa Balakauskasa, Heleny Tulve, Luki Francesconiego i Alessandra Solbiatiego. Jej muzyka znana jest słuchaczom wielu krajów Europy i Ameryki, była wielokrotnie wykonywana w Polsce - utwór Sandglasses na 4 wiolonczele, live electronics i instalację video, Aquarelle na chór oraz Textile na orkiestrę symfoniczną znalazły się w programie Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (2011, 2012, 2015), dzieło Elongation of Nights na orkiestrę smyczkową zostało wykonane podczas Sopot Music Festival (2014), zaś kompozycja Silence of the Falling Snow na duet fortepianowy (zamówienie Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni) została zaprezentowana w Akademii Muzycznej w Krakowie podczas polsko-litewskiej konferencji muzykologicznej (2006).

Utwór Harp is a Chord na akordeon i klawesyn został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Artyści wykonają tego dnia również kompozycje Michała Moca (MissA), Sofii Gubaiduliny (Sonata “Et Expecto” na akordeon solo), Yukiko Watanabe (kAtaMarI) oraz Pēterisa Vasksa (Cantate na klawesyn solo).

Więcej informacji - na stronie: http://axeseindhoven.nl

 

Zjazd członków sieci European Composer and Songwriter Alliance

ESCAW dniach 28-30 września 2016 roku w Lublanie na Słowenii odbędzie się zjazd członków sieci European Composer and Songwriter Alliance współfinansowanej przez program Kreatywna Europa – komponent Kultura w ramach obszaru grantowego Sieci Europejskie. Polskimi członkami sieci ECSA są Związek Polskich Autorów i Kompozytorów oraz Związek Kompozytorów Polskich.

Zarówno ZAKR, jak i ZKP są reprezentowane przez dwa komitety działające w obrębie ECSA’y: ZKP w komitecie ECF (skoncentrowany na muzyce alternatywnej), zaś ZAKR w APCOE (obejmujący muzykę popularną). Komitet FFACE (skupiony wokół muzyki filmowej) nie posiada polskiego przedstawicielstwa. Polskimi delegatami odbywającej się konferencji są: Marek Hojda (ZAKR) oraz Miłosz Bembinow (ZKP).

W ramach działalności komitetu ECF od kilku lat odbywają się koncerty towarzyszące zjazdom ECSA’y w różnych państwach europejskich. Przykładem takiego cyklu jest m.in. ECCO (European Contemporary Composers’ Orchestra). W ramach cyklu ECCO w Lublanie zaplanowano dwa koncerty z polskim akcentem: koncert Big Band RTV Słowenia, w trakcie którego wykonany zostanie utwór polskiego kompozytora Piotra Wróbla Dillemma of Mind (28 września), a także koncert Orkiestry Symfonicznej RTV Słowenia, podczas którego zagrany zostanie Anger Ignacego Zalewskiego (29 września).

Wybranie dzieł muzycznych polskich twórców podczas koncertów towarzyszących zjazdowi w Lublanie jest ogromnym wyróżnieniem dla Związku Kompozytorów Polskich. Przede wszystkim to także wielkie wyróżnienie dla autorów tychże dzieł. Warto zwrócić uwagę na to, że na każdy koncert realizowany w ramach ECCO liczba zgłoszeń poszczególnych utworów znacznie przekracza zarówno możliwości wykonawcze, jak i organizacyjne.

Więcej informacji o działalności tej sieci europejskiej – na stronie: http://composeralliance.org/

Udział Rafała Kłoczki w Salzburger Festspiele

KłoczkoPochodzący z Torunia młody dyrygent Rafał Kłoczko odniósł w tym roku wielki sukces. Został zaproszony do udziału w Salzburger Festspiele - największym, najdroższym i najważniejszym festiwalu operowym na świecie.

Założony został przed prawie stu laty, a inicjatorami i głównymi postaciami z nim związanymi byli m.in. kompozytor Richard Strauss i dyrygenci Arturo Toscanini, Bruno Walter czy Herbert von Karajan. Najważniejszą premierą tegorocznej edycji było wystawienie opery Die Liebe der Danae Richarda Straussa, której prawykonanie odbyło się w latach 50-tych właśnie w ramach festiwalu. Całość wykonała orkiestra Filharmonii Wiedeńskiej pod batutą Franza Welser-Mösta oraz wybitni soliści światowych scen: Krassimira Stoyanova, Tomasz Konieczny, Gerhard Siegel i in.

Asystentem przy tej produkcji był właśnie nasz dyrygent - Rafał Kłoczko, na stałe współpracujący z Pomorskim Towarzystwem Muzycznym i Cappellą Gedanensis. Rafał Kłoczko, jako artysta Salzburger Festspiele, miał okazję poznać takie sławy jak: sopranistka Anna Netrebko, maestro Yannick Nézet-Séguin (nowy dyrektor muzyczny Metropolitan Opera w Nowym Jorku) czy maestro Marco Armiliato (La Scala, MET).

Warto podkreślić, że Rafał Kłoczko jest pierwszym w historii festiwalu dyrygentem pochodzącym z Polski.

„Tristan i Izolda” Wagnera w reżyserii Trelińskiego na scenie Metropolitan Opera

w26 września 2016 roku odbyła się inauguracja nowego sezonu 2016/2017 w prestiżowej nowojorskiej Metropolitan Opera, podczas której wystawiono Tristana i Izoldę Richarda Wagnera w reżyserii dyrektora artystycznego Opery Narodowej w Warszawie Mariusza Trelińskiego.

Mariusz Treliński został pierwszym od 1917 roku polskim reżyserem, którego spektakl zainaugurował sezon legendarnego teatru. W przedstawieniu, które otwierało jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych Nowego Jorku, wzięły udział największe nazwiska muzyczne naszych czasów: w głównej roli wystąpiła Szwedka Nina Stemme, czołowy dziś sopran dramatyczny na świecie, a całością zadyrygował Simon Rattle.

Spektakl, którego współautorem jest słowacki scenograf Boris Kudlička, jest koprodukcją Amerykanów, Opery Narodowej w Warszawie, Festiwalu w Baden-Baden i chińskiego National Center for Performing Arts w Pekinie, gdzie spektakl zostanie pokazany w przyszłym roku.

Nowojorska premier a spektaklu Mariusza Trelińskiego została owacyjnie przyjęta przez publiczność i zakończyła się kilkuminutowymi owacjami na stojąco. Spektakl obejrzeli nie tylko widzowie Metropolitan – bezpośrednią transmisję z premiery nowojorczycy mogli zobaczyć na Times Square.

Wagę i powodzenie wydarzenia podkreślał w przemówieniu na uroczystej gali dyrektor generalny Metropolitan Opera, Peter Gelb: "Dzisiejsze przedstawienie było niezwykle poruszające i przysłuży się znacznie bardziej społeczeństwu niż odbywająca się w tym samym czasie debata Hillary Clinton - Donald Trump. Takie otwarcie jubileuszowego sezonu pozwala przypuszczać, że będzie to jeden z najlepszych sezonów w historii".

Więcej informacji – na stronie: http://teatrwielki.pl

Sukces premiery w Bröllin

Opernale26 sierpnia 2016 roku w Bröllin niedaleko Pasewalku odbył się sceniczny debiut młodych śpiewaków, w tym studentek i absolwentek Akademii Sztuki w Szczecinie.

Utrzymany w niezmienionym stanie od 1233 roku majątek dworski w Bröllin stał się niedawno na kilka tygodni przed premierą domem dla międzynarodowego grona młodych muzyków, którzy, w tym od 25 lat użytkowanym dla celów kultury miejscu, wystawili mozartowską operę Czarodziejski flet. Organizatorem wydarzenia był Festiwal Opernale.

Zgodnie z ideą Festiwalu Opernale spektakl miał na celu wyjście do odbiorców zamieszkałych w miejscach oddalonych od wielkich centrów kultury oraz promocję młodych talentów. Zamysł reżyserski (Henriette Sehmsdorf) zakładał także pozyskanie słuchaczy dzięki zabiegowi wprowadzenia na scenę w roli komentatora aktorki operującej niemiecką gwarą (Petra Schwaan-Nandke). Spotkało się to z bardzo ciepłym odbiorem publiczności, podobnie jak sceny śpiewane, wykonane w oryginalnej formie. Na największe uznanie zasługują odtwórcy głównych ról: Pamina (Claudia Roick, absolwentka Akademii Muzycznej w Rostoku), Tamino (Ferdinand Keller, student Akademii Berlińskiej), Królowa Nocy Su Jin Bae (zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde 2015, absolwentka Akademii Sztuki w Berlinie), młodziutki, bo zaledwie 22-letni, ale znakomicie zapowiadający się polski bas Michał Rudziński (Akademia Muzyczna w Łodzi) oraz Papageno (bardziej doświadczony scenicznie Lars Grünwoldt). Świetnie spisały się także szczecińskie debiutantki w rolach trzech Chłopców: Agata Porczak, Aleksandra Wojtachnia i Wanda Wojciechowska z Akademii Sztuki w Szczecinie.

Wrażenie wywarł i chór opery złożony ze szczecińskich studentów Akademii Sztuki, przygotowany przez prof. Barbarę Halec i pianistkę Karolinę Stańczyk. O konsultacje wokalne solistów w operze poproszono dr Sylwię Burnicką-Kalischewską, która pełniła także funkcję koordynatora projektu pomiędzy Opernale i Akademią Sztuki. Przedstawienie sprawnie poprowadził za pulpitem dyrygenckim Georg Christoph Sandmann. Zachwycona publiczność powstała z miejsc gorącymi oklaskami nagrodziła artystów za udaną premierę.

Kolejne wystawienia odbędą się w Pałacu Griebenow od 9 do 11 września. Bilety w cenie 10 – 35 euro. Dla publiczności z Polski oferowane są zniżki.

Szczegółowe informacje - na stronie: www.opernale.de