Polmic - FB

news

Sinfonia Varsovia i muzyka z Nowego Świata

sv„W stronę nowego świata” to hasło przewodnie tegorocznej francuskiej odsłony Szalonych Dni Muzyki. Największy na świecie festiwal muzyki klasycznej tradycyjnie rozpoczyna swoje tournée we Francji, zanim w maju pojawi się w Japonii, na początku września w Rosji, a na koniec miesiąca Warszawie. Stałym gościem festiwalu jest orkiestra Sinfonia Varsovia, która w tym roku zagra nad Loarą aż 15 koncertów.

Nie Berlin, nie Wiedeń, a francuskie Nantes w pierwszy weekend lutego stanie się światową stolicą muzyki klasycznej. Już po raz 24. La Folle Journée, czyli Szalone Dni Muzyki przyciągną do tamtejszych sal koncertowych setki tysięcy fanów rewolucyjnej formuły festiwalu. Krótkie koncerty z przystępnym repertuarem i niska cena biletów to czynniki, które skutecznie otwierają świat muzyki klasycznej dla szerokiej publiczności.

W tym roku hasło przewodnie festiwalu brzmi „W stronę nowego świata” (z fr. „Vers un Monde nouveau”). W centrum zainteresowania znajdzie się muzyka kompozytorów, którzy z różnych powodów – osobistych lub politycznych – musieli opuścić swój ojczysty kraj i znaleźć dla siebie ów tytułowy „nowy świat”. Dla niektórych z nich emigracja, mimo wszelkich trudów, okazała się inspiracją do uwolnienia pełni swojego potencjału.

Festiwal wypełni zatem muzyka m.in. Dvořáka, Bartóka, Rachmaninowa oraz Schoenberga, dla których „nowym światem” stały się Stany Zjednoczone, a także artystów, takich jak Chopin czy Strawiński, którzy nowy dom znaleźli w Paryżu. Twórczość Chopina znajdzie we Francji doskonałych ambasadorów w postaci Sinfonii Varsovii. Orkiestra w obydwu jego koncertach fortepianowych będzie towarzyszyć solistom, takim jak Nelson Goerner, Lukas Geniusas czy zwycięzca ostatniej edycji Konkursu Chopinowskiego Seong-Jin Cho. Zanim jednak Szalone Dni Muzyki zawładną ulicami Nantes, festiwal a razem z nim Sinfonia Varsovia, zawitają do miast regionu Kraj Loary, gdzie koncerty orkiestry poprowadzi od fortepianu Frank Braley. Oprócz muzyki Chopina w repertuarze Sinfonii Varsovii znajdą się również dzieła Paderewskiego, Nowowiejskiego, Elgara oraz Mozarta, a za pulpitem dyrygenckim staną Lio Kuokman i Michel Corboz.

Orkiestra Sinfonia Varsovia jest także organizatorem polskiej edycji Szalonych Dni Muzyki, która odbędzie się w dniach 28-30 września 2018 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Więcej informacji o aktualnych koncertach Orkiestry Sinfonia Varsovia można znaleźć na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 

Sukces polskiej dyrygentki

sW odbywającym się w dniach 8-13 stycznia 2018 roku Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „1st European Union International Conducting Competition” w Sofii i Pazardjiku w Bułgarii, polska dyrygentka Joanna Natalia Ślusarczyk zdobyła III miejsce.

Do uczestnictwa w konkursie zgłosiło się ponad 250 dyrygentów z całego świata. Do pierwszej rundy międzynarodowe jury zakwalifikowało ponad 70-ciu uczestników. Konkurs rozgrywał się w czterech etapach. Od trzeciego polska młoda dyrygentka walczyła już jako jedyna kobieta, brawurowo przechodząc do ścisłego finału i zdobywając prestiżową trzecią nagrodę.

Joanna Natalia Ślusarczyk ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie maestro Mirosława Jacka Błaszczyka. Obecna doktorantka tejże uczelni. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach za granicą, w klasie mistrzowskiej Colina Mettersa z Royal Academy of Music w Londynie. W latach 2012-2014 została finalistką trzech edycji Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Dyrygenckich prowadzonych kolejno przez Taduesza Strugałę, Gabriela Chmurę oraz Jacka Kaspszyka. Za osiągnięcia artystyczne uhonorowana między innymi Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso. Jest założycielem, dyrygentem i kierownikiem artystycznym Małopolskiej Orkiestry Kameralnej, a także dyrygentem Krakowskiej Młodej Orkiestry Kameralnej, z którą w 2014 roku nagrała płytę W poszukiwaniu inspiracji – Muzyka Polska. Prowadzi również Orkiestrę Symfoniczną PSM II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, która pod jej kierownictwem została laureatem ogólnopolskiego konkursu orkiestr (2014). Od 2016 roku współpracuje na stałe z orkiestrą kameralną Les Femmes złożoną z muzyków Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

Polak na podium prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Hong Kongu

dr25 letni polski dyrygent Dawid Runtz zdobył III Nagrodę oraz prestiżową Nagrodę Publiczności na 1st International Hong Kong Conducting Competition, odbywającego się w dniach od 10 do 14 stycznia 2018 roku.

Spośród 310 kandydatów z 49 krajów, do konkursu zakwalifikowano 16 młodych dyrygentów symfonicznych z całego świata, którzy prowadzili orkiestrę Hong Kong Sinfonietta. Dawid Runtz, jako najmłodszy uczestnik konkursu dostał się do etapu finałowej trójki, sięgając po laury w tym ważnym wydarzeniu muzycznym. Pierwszą Nagrodę w konkursie otrzymał Gabor Kali (35, Węgry), a drugą Antoine Glatard (34, Francja).

Dawid Runtz jest reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena Madame Elżbiety Pendereckiej. W marcu 2018 artysta wystąpi podczas XX Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Więcej informacji na: www.hkconducting.com 

Warszawa | 110. rocznica urodzin Romana Palestra

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja Piąta Esencja zapraszają na konferencję prasową poświęconą obchodom 110. rocznicy urodzin Romana Palestra. Spotkanie odbędzie się 30 stycznia 2018 roku o godz. 12:00 w warszawskiej siedzibie PWM (ul. Fredry, 8).

pPodczas konferencji odbędzie się premiera książki Słuch absolutny. Niedokończona autobiografia i listy z lat wojny Romana Palestra w opracowaniu prof. Zofii Helman, wydana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego. Zostaną również zaprezentowane płyty z muzyką Romana Palestra: Muzyka fortepianowa 1 w wykonaniu Jakuba Tchorzewskiego, Szymanowski/Palester – kwartety smyczkowe w wykonaniu Apollon Musagete Quartet oraz Roman Palester – Muzyka wokalno-instrumentalna (RecArt 0025) w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Błażeja Wincentego Kozłowskiego, Chóru Żeńskiego Filharmonii Krakowskiej, Iwony Hossy (sopran) i Szymona Komasy (baryton).

Po konferencji odbędzie się krótki koncert w wykonaniu Jakuba Tchorzewskiego. W programie znajdą się utwory z płyty Muzyka fortepianowa 1: Wariacje, Espressioni nr 3 i 4, część pierwsza I Sonaty.

W konferencji wezmą udział: prof. Zofia Helman, Daria Szwed (Polskie Wydawnictwo Muzyczne), Piotr Bocian (Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego), Piotr Maculewicz (Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie), Maxymilian Bylicki (Instytut Muzyki i Tańca), Lech Dzierżanowski (Fundacja Piąta Esencja) oraz Mieczysław Kominek (Związek Kompozytorów Polskich). Spotkanie poprowadzi Beata Bolesławska-Lewandowska.

Zadanie „Roman Palester – 110. rocznica urodzin” zostało zrealizowane dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, natomiast projekt Roman Palester – Muzyka instrumentalno-wokalna został dofinansowany w ramach programu „Interwencje 2017” przez Instytut Muzyki i Tańca. Partnerami przedsięwzięcia są: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Polskie Radio Program 2, Związek Kompozytorów Polskich, Warner Music Polska, Universal Music Polska oraz Instytut Adama Mickiewicza.

Kraków | Pierwszy występ Szymona Nehringa w Filharmonii Krakowskiej po sukcesie w Tel Awiwie

nKrótko po spektakularnej wygranej w jednym z najważniejszych konkursów pianistycznych na świecie – konkursie Artura Rubinsteina w Tel Awiwie, Szymon Nehring, niezwykle utalentowany i obiecujący pianista młodego pokolenia wystąpi w recitalu mistrzowskim w Filharmonii Krakowskiej. Koncert odbędzie się 28 stycznia 2018 roku o godz. 18.00.

Szymon Nehring dał się poznać polskiej publiczności przede wszystkim za sprawą udziału w Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2015 roku, podczas którego zdobył wyróżnienie, nagrodę publiczności oraz szereg nagród dodatkowych, w tym nagrodę Filharmonii Krakowskiej dla najlepszego polskiego uczestnika konkursu. Artysta ma już w swoim dorobku liczne zwycięstwa i wyróżnienia, wśród których wspomnieć należy chociażby zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy w 2014 roku, stypendium Krystiana Zimermana, czy nagrodę Polskiej Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2016” w kategorii Album roku – recital solowy, a także Jokera magazynu „Crescendo” oraz nagrodę Supersonic magazynu „Pizzicato”. Jednak to właśnie zwycięstwo w konkursie w Tel Awiwie – po raz pierwszy zdobyte przez pianistę z Polski – jest laurem przynoszącym międzynarodową sławę i liczne koncertowe zaproszenia z całego świata.

Rodowity krakowianin, absolwent Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia im. M. Karłowicza w Krakowie i Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Krakowie, uczeń Olgi Łazarskiej i profesora Stefana Wojtasa, z którym współpracuje od 2013 rok, obecnie rozpoczął studia pod kierunkiem prof. Borisa Bermana w Yale School of Music. Pianista od dziecka występował w Filharmonii Krakowskiej – jako jedenastolatek uczestniczył w koncertach dla dzieci pt. „Na zamku czarnoksiężnika” (2006 r.), w roku 2010 wcielił się w 15-letniego Fryderyka Chopina podczas koncertów „W salonie muzycznym u Państwa Chopinów”, jakie odbyły się w Filharmonii Krakowskiej w rocznicę 200-lecia urodzin kompozytora. Najbliższy koncert Szymona Nehringa to prezentacja wachlarza jego pianistycznych interpretacji, od sonat fortepianowych Haydna (As-dur, Hob. XVI:31) i Brahmsa (nr 1 C-dur op. 1), po utwory Karola Szymanowskiego (Mazurki op. 50 nr 1-4 i Wariacje b-moll op. 3) oraz Trois mouvements de Pétrouchka Igora Strawińskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie Filharmonii.

XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego

kwXI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się w dniach 29 stycznia - 10 lutego 2018 roku w Filharmonii Narodowej.

Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie jest pierwszym i jak dotąd jedynym konkursem w Polsce, w którego programie znajdują się wszystkie kompozycje z wiolonczelą autorstwa Witolda Lutosławskiego. Historia Konkursu sięga 1997 roku, a jego celem jest umożliwienie młodym artystom zaprezentowania się przed wybitnymi polskimi i zagranicznymi wiolonczelistami i pedagogami, porównanie sztuki wykonawczej z muzykami z całego świata, przygotowanie uczestników do udziału w największych konkursach wiolonczelowych na świecie oraz promocja muzyki polskiej, w szczególności Lutosławskiego.

Tegoroczna 11. edycja wprowadza istotne zmiany w stosunku do poprzednich. Po raz pierwszy w Konkursie weźmie udział aż 60 wiolonczelistów, których wiek nie może przekraczać 28 lat (do tej pory były to 24 lata). Ponadto po raz pierwszy wszystkie przesłuchania odbędą się w Filharmonii Narodowej, która jest współorganizatorem Konkursu. W eliminacjach bierze udział 67 wiolonczelistów z 23 krajów (w tym 17 Polaków). Program Konkursu umożliwia uczestnikom dokonania wyboru spośród najważniejszych i najbardziej reprezentatywnych utworów wiolonczelowych w szerokim zakresie stylistycznym od baroku do muzyki współczesnej. W tym roku kładzie szczególny akcent na utwory kompozytorów polskich – oprócz dzieł Lutosławskiego w programie Konkursu znalazły się kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Szalonka, Jerzego Bauera, Pawła Szymańskiego czy Marty Ptaszyńskiej. Nadaje to całemu wydarzeniu charakterystyczny rys repertuarowy, którego podstawą staje się polska muzyka współczesna. Ponadto w II etapie Konkursu wiolonczeliści będą wykonywali napisany specjalnie na tę okazję utwór Dariusza Przybylskiego Out.

W Jury Konkursu zasiadają wybitni profesorowie i koncertujący wiolonczeliści z całego świata: Kazimierz Michalik (Honorowy Przewodniczący), Andrzej Bauer, Roman Jabłoński, Kenji Nakagi, David Geringas, Antonio Meneses, Pieter Wispelwey, Louise Hopkins, Ivan Monighetti, Marcin Zdunik. Dyrektorem XI Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W.Lutosławskiego jest Bogdan Pałosz. Twórcą Konkursu jest Fundacja na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów. Współorganizatorami tegorocznej edycji są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina i Filharmonia Narodowa.

Koncert finałowy z udziałem laureatów Konkursu i Orkiestry Filharmonii Narodowej bod batutą Jacka Kaspszyka odbędzie się 10 lutego 2018 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Konkursie im. Witolda Lutosławskiego: www.lutoslawskicompetition.com 

Warszawa | XV Festiwal „Łańcuch” w Studiu Lutosławskiego

lProgram 2 Polskiego Radia i Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zapraszają do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego na XV Festiwal „Łańcuch”, który odbywa się w roku setnej rocznicy odrodzenia polskiej państwowości w dniach 27 stycznia – 11 lutego 2018 roku.

Jego program – nie bez wpływu zbiegających się dat – eksponuje muzykę polską, tym razem z niej wysnuwając kontrapunkty dla dzieł Witolda Lutosławskiego. Styl kompozytora, zakorzeniony w impresjonizmie i neoklasycyzmie, a czerpiący niekiedy również z folkloru, łączy się pochodzeniem z wieloma innymi i na ich tle może być głębiej rozumiany. Stąd obecność festiwalowa Karola Szymanowskiego, a także przedstawicieli tego samego co Lutosławski pokolenia – Grażyny Bacewicz i nie tak często dziś wspominanych: Zbigniewa Turskiego, Artura Malawskiego, Stefana Kisielewskiego i Jerzego Fitelberga. Kompozytorzy tej generacji kształcili się i rozpoczynali swoją działalność twórczą w Polsce Niepodległej.

Powstałe niedawno utwory Zygmunta Krauzego i Krzysztofa Meyera symbolizują w programie Festiwalu ciągłość polskich tradycji artystycznych, przypominając też o jubileuszach tych wybitnych twórców, słusznie kojarzonych z osobą i muzyką Lutosławskiego.

Tak pomyślany program jest w znacznej mierze dziełem zaproszonych wykonawców – solistów, zespołów i dyrygentów, którym bliska pozostaje muzyka polska ostatnich stu lat. Warto słuchać jej, pamiętając, w jak trudnym powstawała czasie i jakie towarzyszyły jej intencje.

Program 2 Polskiego Radia, współorganizator przedsięwzięcia, będzie transmitował wybrane wydarzenia Festiwalu.

Program i informacja o biletach – na stronie: http://www.lutoslawski.org.pl

Kraków | Opera Rara 2018

orMiędzy 18 stycznia a 13 lutego 2018 roku Opera Rara zawładnie krakowskimi scenami i sercami melomanów.

Różnorodność form: trzy recitale wokalne z fortepianem, trzy recitale z towarzyszeniem orkiestry, dwa koncerty z operami w wersjach koncertowych oraz dwie nowe kreacje stworzone specjalnie dla krakowskiej widowni, w sumie 14 wydarzeń – to w skrócie program zbliżającej się edycji Festiwalu Opera Rara.

Program festiwalu obejmuje utwory od końca wieku XVII aż po rok 1986. Festiwal zainauguruje recital wypełniony niezwykłymi ariami Jeana-Philippe’a Rameau i Christopha Willibalda Glucka. 21 stycznia usłyszymy dwa najsłynniejsze świeckie dzieła Marca-Antoine’a Charpentiera: Les arts florissants oraz La descente d’Orphée aux Enfers. W dniach 23, 30, 31 stycznia i 6 lutego odbędzie się cykl recitali wokalnych z fortepianem, w którym udział wezmą Christopher Maltman, Anna Larsson, Roberta Mameli, Juan Sancho i Natalia Kawałek. 4, 7 i 12 lutego czeka nas premiera przygotowana specjalnie na Festiwal Opera Rara. Tym razem będzie to The Man Who Mistook His Wife for a Hat Michaela Nymana. W roli tytułowej wystąpi polski baryton Tomasz Konieczny, a towarzyszyć mu będzie Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała. Na zakończenie Festiwalu 13 lutego w Teatrze Słowackiego zostanie zaprezentowana pierwsza angielska opera –Wenus i Adonis Johna Blowa.

W rozmaitości form, stylów i epok nie zabraknie polskiego akcentu – 19, 20 i 22 stycznia w Teatrze im. J. Słowackiego zabrzmi III Symfonia Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego, którą poprzedzi Erwartung Arnolda Schoenberga. Wybitnym solistom – Evelinie Dobračevej w Erwartung oraz Andrzejowi Lampertowi – w Pieśni o nocy będzie towarzyszyła Orkiestra Festiwalowa Kraków, stworzona specjalnie na te koncerty i łącząca doświadczenie muzyków z całej Polski, oraz chór Capelli Cracoviensis. Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Recitale, dzieła sceniczne, opery w wersji koncertowej; produkcje zaczerpnięte wprost ze światowego obiegu koncertowego oraz te tworzone w oparciu o lokalne środowisko – Festiwal Opera Rara jest przedsięwzięciem wychodzącym ku melomanom i niosącym wielką artystyczną wartość.

Program i informacja o biletach – na stronie Festiwalu.

Katowice | Koncert pamięci prof. Karola Stryji

ks26 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej będzie miał miejsce specjalny koncert pamięci prof. Karola Stryji; 31 stycznia mija 20 lat od śmierci najbardziej zasłużonego dyrektora Filharmonii.

Wystąpią: Orkiestra Symfoniczna, przygotowany przez Jarosława Wolanina Chór Filharmonii Śląskiej oraz znakomity skrzypek Bartłomiej Nizioł i sopranistka Sylwia Olszyńska. Na dyrygenckim podium stanie Mirosław Jacek Błaszczyk, który program tego koncertu ułożył podług reguł Profesora: klasyka i współczesność, i koniecznie muzyka ze Śląska. Usłyszymy Bajkę Stanisława Moniuszki, Koncert skrzypcowy A-dur Mieczysława Karłowicza oraz Angelus i Exodus katowiczanina ze Lwowa, Wojciecha Kilara.

Skrzypcowy koncert Karłowicza to znakomity łącznik pomiędzy wirtuozowskimi koncertami Henryka Wieniawskiego a całkiem już nowoczesnym typem koncertów Karola Szymanowskiego. Partię solową zagra zwycięzca najbardziej prestiżowych konkursów skrzypcowych w Poznaniu, Adelajdzie, Pretorii, Brukseli i Paryżu, od 1995 roku mieszkający w Szwajcarii, obecnie profesor Hochschule der Künste Bern – Bartłomiej Nizioł.

Z dorobku Kilara do programu koncertu wybrano dwa utwory. Dedykowany żonie Angelus do tekstu Pozdrowienia anielskiego powstał w 1984 na ponowne otwarcie, po konserwacji, ołtarza jasnogórskiego. Utwór stawia trudne zadania solistce (w kulminacji I fazy śpiew sopranu przez 6 taktów na najwyższych dźwiękach, w tym przez 4 takty na wysokim c, który to dźwięk ma osiągnąć jeszcze dwukrotnie). Stanie przed nimi Sylwia Olszyńska, laureatka wielu nagród konkursów wokalnych w Polsce, Niemczech, na Węgrzech i Słowacji.

Skomponowany na przełomie lat 1980/81 a dedykowany Krzysztofowi Zanussiemu Exodus z fragmentami łacińskiego tekstu z Księgi Psalmów po raz pierwszy wykonany został trzy miesiące przed wprowadzeniem stanu wojennego. Pisał wtedy Leszek Polony, że Exodus był „bodaj jedynym polskim utworem „Warszawskiej Jesieni”, który w sposób może niezamierzony, a może też ironiczny, korespondował z atmosferą bieżącej chwili”.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonia-slaska.eu