Polmic - FB

news

VIII Badenia Advent Music Festival

Badenia_Advent_Music_FestivalVIII Międzynarodowy Festiwal Chóralny i Orkiestrowy w Badenii (Niemcy) odbędzie się w dniach 6–9 grudnia 2018 roku.

Baden-Baden – czarujące miasto w Szwarcwaldzie. Już Rzymianie doceniali i korzystali z tutejszych gorących źródeł. Niezwykła okolica Szwarcwaldu, liczne wille pięknych i bogatych, uzdrowiska ze źródłami termalnymi, czwarty co do wielkości teatr festiwalowy „Festspielhaus“ na świecie oraz kasyno światowej sławy kreują atmosferę uzdrowiska międzynarodowego. Właśnie tutaj, gdzie występowało już wielu artystów światowej sławy, odbywają się głównie koncerty Badenia Advent Music Festivals.

Warunkiem uczestnictwa w Festiwalu jest wykonanie dowolnego programu (30–45 min.). Przebieg wydarzenia oraz liczba koncertów festiwalowych są zależne od liczby i rodzaju uczestniczących chórów i orkiestr. Między próbami i koncertami pozostanie wystarczająco czasu na turystyczne przedsięwzięcia. Ostateczny termin zgłoszenia: 30 września 2018 roku.

Szczegóły – na stronie: https://www.mrf-musicfestivals.com

V Wien Music Festival

Wien_Music_Festival_18W dniach 1–5 listopada 2018 roku w Wiedniu będzie miał miejsce V Międzynarodowy Festiwal Chórów i Orkiestr.

Wiedeń – jedna z najwspanialszych metropolii świata. Niewiele jest miast, które mają tak szeroką ofertę kulturalną, jak stolica Austrii. Wystarczy wspomnieć Filharmoników Wiedeńskich, Wiedeński Chór Chłopięcy, Wiedeńską Operę Narodową czy niezliczone muzea mieszczące się w tym mieście. Również architektura Wiednia za każdym razem zachwyca na nowo. Znaleźć tu można bogactwo historycznych budowli, np. wzniesioną w XII w. Katedrę św. Stefana czy barokowy pałac Schönbrunn. Również okolice Wiednia mogą być atrakcją dla odwiedzających miasto. Wystarczy wspomnieć o naddunajskiej dolinie Wachau czy Opactwie Benedyktynów w Melku. W Wiedniu, będącym dla wielu najważniejszą muzyczną metropolią Europy, odbywa się Wien Music Festival.

Warunkiem uczestnictwa jest wykonanie dowolnego programu (30–45 min.). Przebieg festiwalu oraz liczba koncertów festiwalowych są zależne od liczby i rodzaju uczestniczących chórów i orkiestr. Między próbami i koncertami pozostanie wystarczająco czasu na turystyczne przedsięwzięcia. Ostateczny termin zgłoszenia: 15 sierpnia 2018 roku.

Więcej – na stronie: https://www.mrf-musicfestivals.com

XII Lago di Garda Music Festival

Lago_di_GardaW dniach 18–22 października 2018 roku we Włoszech odbędzie się XII Międzynarodowy Festiwal Chóralny i Orkiestrowy nad jeziorem Garda.

Jezioro Garda – najbardziej śródziemnomorskie wśród włoskich jezior alpejskich. Jezioro to zadziwia niezwykłą grą kolorów i świateł, dlatego o każdej porze roku jest wspaniałym miejscem do wypoczynku i relaksu. Architektura zabudowań Rivy del Garda lub Limone sul Garda położonych nad jeziorem stwarza przepiękne tło dla Lago di Garda Music Festivalu. To czarujące otoczenie daje amatorskim zespołom chóralnym i orkiestrom możliwość przeżycia tutaj niezapomnianego wydarzenia muzycznego.

Warunkiem uczestnictwa jest wykonanie dowolnego programu (30–45 min.). Przebieg festiwalu oraz liczba koncertów festiwalowych są zależne od ilości i rodzaju uczestniczących chórów i orkiestr. Między próbami i koncertami pozostanie wystarczająco czasu na turystyczne przedsięwzięcia. Ostateczny termin zgłoszenia: 15 sierpnia 2018 roku.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.mrf-musicfestivals.com

„Miłość w trzech odsłonach“ w Ueckermünde

Koncert_w_Ueckermunde24 lutego 2018 roku w Sali Bürgersaal Zamku Książąt Pomorskich w Ueckermünde odbył się koncert „Miłość w trzech odsłonach“ nawiązujący do niedawno świętowanych Walentynek.

Stowarzyszenie Muzyczne Musikverein „BEL CANTO Ueckermünde” nie szczędziło wysiłku w przygotowaniu tego wspaniałego koncertu, do którego zaproszono prof. Sylwię Burnicką-Kalischewską i dr. Pawła Wolskiego z Akademii Sztuki w Szczecinie, jednocześnie solistę szczecińskiej Opery na Zamku. Wystąpili także studenci z klas śpiewu solowego prof. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej, prof. Wojciecha Maciejowskiego i prof. Piotra Kusiewicza. Akompaniował Michał Landowski z klasy fortepianu prof. Bogusława Rottermunda.

Muzyczną ucztę rozpoczął blok utworów polskich: aria Basi „Jestem dobra jak baranek” z pierwszej polskiej opery Jana Stefaniego Krakowiacy i górale (Eliza Nowakowska), aria Caton „To dawny mój znajomy” Ludomira Różyckiego z opery Casanova (Julita Wudarczyk), pieśń Mieczysława Karłowicza  Zawód (Aleksandra Wojtachnia) oraz znany utworu Jana Karola Galla Dziewczę z buzią jak malina, wykonana w oryginalnej wersji językowej (tekst Heine) przez Alexandra Kalischewskiego, ucznia Szkoły Muzycznej w Ueckermünde. Alexandrowi towarzyszył na fortepianie Romuald Kalischewski.

Entuzjastycznie przyjęte zostały znakomicie przygotowane mozartowskie duety i tercety z Cosi fan tutte i Don Giovanniego z Julitą Wudarczyk, Aleksandrą Wojtachnią i Maksymilianem Skibą, które zdradziły dawno skrywane talenty aktorskie studentów wokalistyki. Także kolejne utwory solowe Brahmsa, Schumanna, Belliniego, Donizettiego i Liszta wzruszyły publiczność. Na szczególną uwagę zasługują utwory na fortepian Roberta Schumanna Widmung (Pieśń miłosna) oraz Franza Schuberta Du bist die Ruh, (oba utwory w aranżacji Franza Liszta), w których popisywał się solistycznie Michał Landowski. Jednak zdecydowanie kulminację wieczoru stanowiły trzy sceny zbiorowe z Księżniczki Czardasza Emmericha Kalmana (czardasz solo prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska), znana pieśń Luigi Danza Funiculì – Funiculà (solo dr Paweł Wolski) oraz słynny duet Hanny i Daniły z Wesołej wdówki Franza Lehára „Usta milczą dusza śpiewa” (prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska, dr Paweł Wolski), w których studenci przejęli partie chóralne, podbijając znacząco efekt końcowy tych utworów. Tu przyłączył się po raz pierwszy Damian Zaborowski, który otrzymał już zaproszenie do zaprezentowania się solistycznie na koncercie wiosennym w Ueckermünde w połowie kwietnia. Koncert poprowadził burmistrz kurortu Ueckermünde Gerd Walther.

Gdańsk | Włoskie przedwiośnie

nckNadbałtyckie Centrum Kultury we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Muzyki Elektroakustycznej, Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie zaprasza na koncert „Włoskie przedwiośnie”, który będzie miał miejsce w Ratuszu Staromiejskim – siedzibie NCK – 1 marca 2018 roku o godz. 19.00 (Gdańsk, ul. Korzenna 33/35).

Wydarzenie odbędzie się w ramach cyklu koncertów „Nowa Muzyka w Starym Ratuszu”. 1 marca czeka nas dziesiąta, jubileuszowa edycja. Z tej okazji organizatorzy przygotowali dla melomanów wyjątkowy program, zapraszając dwóch artystów z Włoch. Wybitny flecista Gianni Trovalusci wykona kilka utworów na swój instrument i warstwę elektroniczną, w tym także 53 Oddechy (2013) na flet i komputer polskiej kompozytorki Lidii Zielińskiej. Będziemy mieli także okazję wysłuchać prawykonania dzieła amerykańskiego twórcy Huberta Howe, czy też nowej muzyki włoskiej. Zbliżającą się wiosnę powitamy właśnie we włoskim stylu, o co postara się także drugi z zaproszonych gości, Lorenzo Brusci, niezwykle wszechstronny artysta dźwiękowy, wynalazca i prawdziwy światowiec, żyjący w kilku miastach i aktywny na wielu polach. Zaprezentuje swój nowy utwór, będący swoistym podsumowaniem jego ponad dwudziestoletnich doświadczeń w dziedzinie muzyki elektroakustycznej.

Tradycyjnie już koncert będzie połączeniem żywego wykonawstwa, nowoczesnej technologii i działań multimedialnych. W repertuarze znalazły się dokonania realizowane za pomocą zaawansowanych narzędzi i prezentujące aktualne trendy w muzyce współczesnej.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.nck.org.pl

Warszawa | Sinfonia Varsovia Kameralnie – Trio smyczkowe

sv7 marca 2018 roku o godz. 19:00 w praskiej siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Warszawa, ul. Grochowska 272) będzie miał miejsce trzeci koncert z cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”. Usłyszymy utwory polskich kompozytorów na trio smyczkowe.

Zespół, który czasem pozostaje w cieniu bardziej popularnego kwartetu, jest dla muzyków wyjątkową okazją do ukazania indywidualnej wrażliwości. W tak małym składzie każdy jest solistą, jednak za sukces koncertu odpowiada w ogromnej mierze umiejętność współpracy.

Trio smyczkowe prowadzone przez Adama Siebersa, drugiego koncertmistrza orkiestry Sinfonia Varsovia, dopełniają Dariusz Kisieliński na altówce i Katarzyna Drzewiecka-Szlachcikowska na wiolonczeli. Na trzecim koncercie z cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie” zespół zaprezentuje utwory na trio smyczkowe skomponowane przez Krzysztofa Pendereckiego i Pawła Szymańskiego – niezwykle cenionych i wciąż aktywnych kompozytorów oraz Józefa Kofflera i Romana Maciejewskiego – twórców, których dzieła czekają na dokładniejsze poznanie.

Kiedy w 1931 roku Trio smyczkowe op. 10 Józefa Kofflera zabrzmiało na Festiwalu Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej w Oksfordzie, wzbudziło ogromny zachwyt publiczności zgromadzonej w barokowym Sheldonian Theatre. Kompozytor w swoim utworze zręcznie godzi wywrotową metodę dodekafonii Schoenberga z tradycyjną konstrukcją formalną i upodobaniem do szerokich melodii. Dzięki temu po latach to Trio smyczkowe pozostaje jednym z najczęściej wykonywanych utworów Kofflera, zachęcając do odkrywania pozostałych dzieł pioniera polskiej dodekafonii. Matinata Romana Maciejewskiego to utwór zaliczany do jego okresu fascynacji neoklasycyzmem. Jednak ulokowanie twórczości tego kompozytora w ramach jednego nurtu byłoby sporym uproszeniem.

Krzysztof Penderecki jest twórcą, który w dużej mierze ukształtował polską muzykę drugiej połowy XX wieku. W Trio na skrzypce, altówkę i wiolonczelę Penderecki korzysta z tematów wprost zaczerpniętych z powstającej w tym samym czasie opery buffa Król Ubu. Ironiczne i pełne dystansu spojrzenie na świat, stanowiące o sukcesie jego opery, przejawia się również w charakterze tematów muzycznych Tria. 10 utworów na trio smyczkowe pochodzi z czasu, gdy 25-letni Paweł Szymański definiował swój własny, unikalny język muzyczny, który stał się jego znakiem rozpoznawczym po dziś dzień. Muzyka Szymańskiego to silnie zakorzenione w tradycji motywy i melodie, które kompozytor ukazuje w nowych kontekstach, używając niezwykle wyrafinowanych narzędzi.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Lublin | Lub-smyki: Tańcowały dwa Michały

fl18 marca 2018 roku w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie o godz. 10.00 odbędzie się koncert dla dzieci z cyklu „Lub-Smyki”.

„Lub-smyki” jest cyklicznym wydarzeniem, skierowanym do najmłodszej lubelskiej publiczności – niemowląt i dzieci młodszych do 0-3 lat. Na czas koncertu muzyczna przestrzeń Sali Koncertowej Filharmonii jest przygotowana z uwzględnieniem szczególnych potrzeb małych odbiorców sztuki. Dzieci wraz z rodzicami i opiekunami słuchają koncertu na scenie siedząc na specjalnie przygotowanych dywanikach.

„Tańcowały dwa Michały, jeden duży drugi mały” to muzyczna zabawa ludowa, należąca do kanonu repertuaru dziecięcego. Tradycyjne dziecięce piosenki i zabawy przekazywane z pokolenia na pokolenie stanowią podwaliny rozwoju muzycznego dzieci, ale także są inspiracją dla wielkich kompozytorów. Przygotowany przez muzyków „aktywny koncert” upłynie w klimacie tradycyjnych zabaw, wyliczanek i rymowanek, które wykonają wspólnie z dziećmi. Nie zabraknie jednak owych tradycyjnych melodii w opracowaniach największych mistrzów m. in. Stanisława Moniuszki i Ludomira Różyckiego.

W wydarzeniu wezmą udział muzycy lubelscy: baryton Grzegorz Pazik, pianistka Agnieszka Schulz-Brzyska oraz Męski Zespół Śpiewaczy „Pojezierze”. Śpiewacy kultywują tradycje muzyczne z obszaru Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego. Pieśni z tej krainy geograficznej pokazują przeplatające się wpływy tradycji Lubelszczyzny, Podlasie, Polesia oraz Ukrainy. Zespół posiada w swoim repertuarze utwory religijne, obrzędowe, weselne oraz dziecięce istniejące w tradycji ustnej przekazywanej z pokolenia na pokolenie.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonialubelska.pl

4th Malopolska Academy of Talents – Begin summer with classical music!

mat

Porta Musicae Artistic Association with a great joy invites pupils, students and graduates of music schools and universities to the Malopolska Academy of Talents. The fourth edition of music master classes will be taking place between July 1st and July 8th in a picturesque Łącko in Lesser Poland.

This year, the organizers invited eleven professors of various specialties: Iga Bialic (string orchestra), Michał Bylica (trumpet), Maria Dutka (viola, orchestral studies), Jan Kalinowski (cello), Gajusz Kęska (piano), Piotr Lato (clarinet), Oriana Masternak (violin), Marek Szlezer (piano), Arkadiusz Bialic (organ), Beata Urbanek-Kalinowska (chamber music), Małgorzata Wasiucionek (violin).

Malopolska Academy of Talents is an occasion for young players to improve their skills under the supervision of experienced and recognized experts of classical music. Lessons and direct contact with the selected teacher should open up new horizons for young artists, allowing them to independently value the level of their skills and select new goals to be achieved. During the courses there will be open to the public concerts of teachers and participants of the courses (free admission).

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Information about master classes and tutors and application form are available at www.kursymuzyczne.com 

Warszawa | Smykofonia na Grochowskiej „Skoczył stołek do wiaderka”

s3 i 4 lutego 2018 roku w praskiej siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia odbędą się dwie kolejne odsłony Smykofonii na Grochowskiej.

Smykofonia na Grochowskiej to specjalne koncerty przeznaczone dla dzieci w wieku od 0 do 5 lat. Program Smykofonii budowany jest w oparciu o doświadczenia fundacji „Muzyka jest dla wszystkich”, czyli współpracujących z nią animatorów, pedagogów, ekspertów oraz wybitnych artystów. Kształt koncertów Smykofonii wynika z potrzeb i możliwości percepcyjnych małych dzieci. Utwory są raczej krótkie i zróżnicowane, mają przejrzystą fakturę. Czas trwania koncertu to około 40-45 minut. Wykonawcy nawiązują bliski kontakt z publicznością. Interakcji sprzyja brak dystansu i tradycyjnego podziału na scenę i widownię. Scenografia sali również odgrywa rolę (kolorowe wykładziny i poduchy). Smykofonia zebrała już kilka ważnych nagród: „ Słonecznika” CzasuDzieci.pl, „Gwarancję kultury” TVP Kultura, nagrodę S3KTOR’ 2012 w dziedzinie „Kultura”, Wyróżnienie w IV edycji Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej oraz tytuł „ulubionego miejsca” w konkursie „Dzielnica Dzieci”.

„Skoczył stołek do wiaderka, zaprosił je do oberka…” to słowa wesołej piosenki z muzyką Witolda Lutosławskiego i tytuł lutowego spotkania. Tym wesołym oberkiem rozpoczną się radosne, ciągle jeszcze karnawałowe, ale tym razem ludowe pląsy. Dzieci wraz z muzykami obudzą śpiącego kotka, poznają niemądrego Grzesia – bohaterów piosenek Witolda Lutosławskiego. Zabrzmią również inne utwory tego kompozytora, np. preludia taneczne na klarnet, czy też utwory inspirowane polskim folklorem, które wykonają: Monika Kochanowska (taniec), Łukasz Przykłocki (baryton), Konrad Nowakowski (klarnet), Filip Wroniszewski (altówka), Artur Pilch (fortepian). Poprowadzi koncert Ada Wdziękońska czyli ciocia Ada.

Szczegóły – na stronie: https://www.smykofonia.pl