Polmic - FB

news

Cracow | Inauguration of the second edition of "Song – Theater of the Word"

ok

The Krakow Opera invites you to the second edition of the cycle "Song – Theater of the Word", which will be entirely devoted to the presentation of Polish artistic song. The series will be inaugurated by a concert entitled "Home songbook. Songs and Ballads of Stanisław Moniuszko", which will take place on February 25, 2018 at 5 p.m. in the unique acoustics of Jan Haluszka Chamber at the Wieliczka Salt Mine.

The evening program will include songs and ballads by Stanisław Moniuszko, the author of nearly 300 songs and the father of the Polish national opera. Wioletta Chodowicz, Robert Gierlach, Michał Kutnik will perform as soloists along with Olga Tsymbaluk at the piano. An unusual opportunity to face the demanding genre of a song will have vocalists taking their first steps in professional career: Justyna Bluj, Daria Powszechki, Jarosław Bielecki. The artistic director of the project is Katarzyna Oleś-Blacha. The dramatic and artistic side of this special event, which blends music so closely and perfectly with the word, will be supervised by the artistic duo: Laco Adamik and Barbara Kędzierska.

Detailed information  on the website of the Krakow Opera.

Wyniki I etapu 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Został rozstrzygnięty I etap 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

kKonkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma on na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie ufundowała Alina Sawicka-Baird, żona zmarłego kompozytora. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 roku Konkurs im. Bairda jest otwarty dla wszystkich polskich kompozytorów, którzy w dniu jego zamknięcia nie ukończyli 35 lat. Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów.

Przedmiotem Konkursu w roku 2017 jest utwór na altówkę i perkusję (1 wykonawca). Czas trwania 10’-15’. Główną ideę Konkursu stanowi nawiązanie do typowej dla Tadeusza Bairda formy narracyjnej, o swoistej „fabule”, wyrazistym ukształtowaniu dramaturgii i silnie przemawiającej ekspresji. Z drugiej strony szczególna wrażliwość Patrona konkursu na kolorystykę w jej różnych wymiarach będzie miała okazję przejawić się w doborze, dyspozycji przestrzennej i wykorzystaniu instrumentarium perkusyjnego.

Jury w składzie: Marta Ptaszyńska (przewodnicząca), Ignacy Zalewski (sekretarz), Sławomir Kaczorowski, Leszek Lorent i Sławomir Zamuszko wybrało do II etapu następujące utwory:

Fraszki durbaszki, godło Frapuccino

Z cyklu Studium w szkarłacie – Serpentinato, godło Klapancjusz

Sonata per viola e batteria, godło That. Rhythm.man

Landscape Out of Time, godło RIFF66TOY4JPY

Koncert prezentujący wybrane utwory, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się 14 czerwca 2018 o godz. 18.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie.

Warszawa | POLIN Music Festival: Roots’n’Fruits

polinW dniach 16–18 lutego 2018 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN będzie miał miejsce festiwal muzyczny, którego inauguracyjna edycja odbędzie się pod hasłem "Roots’n’Fruits".

Czym jest muzyka żydowska? Czym jest żydowska tożsamość dla współczesnych kompozytorów i wykonawców? Gdzie splatają się korzenie współczesnej muzyki izraelskiej i polskiej? Jakie owoce może przynieść spotkanie kompozytorów i wykonawców z Izraela, Polski i innych krajów żydowskiej diaspory? Na te pytania będziemy szukać odpowiedzi podczas POLIN Music Festiwalu.

Podczas pierwszego koncertu dedykowanego Zygmuntowi Rolatowi wystąpi Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą izraelskiej dyrygentki Bar Avni, zdobywczyni 2 nagrody w X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, a towarzyszyć jej będą soliści: Michael Guttman, Jing Zhao i David Krakauer. Wieczór rozpocznie uwertura Oberon Carla Marii von Webera. Utwór ten w 1936 roku zakończył koncert inauguracyjny Palestine Symphony Orchestra – założonej przez pochodzącego z Częstochowy skrzypka żydowskiego pochodzenia Bronisława Hubermana.

W drugim dniu festiwalu zabrzmi m. in. muzyka amerykańskich kompozytorów żydowskiego pochodzenia – Steve’a Reicha, Johna Zorna i Davida Krakauera. O godz. 21:00 na scenie Muzeum POLIN w towarzystwie Michaela Guttmana i Jing Zhao wystąpi Martha Argerich. Artystka jest ikoną muzyki klasycznej naszych czasów. Od triumfu w Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w 1965 pianistka współpracuje z najważniejszymi orkiestrami i artystami w Europie, Azji i obu Amerykach. W programie kompozycje Szymona Laksa, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Ernesta Blocha oraz Dymitra Szostakowicza.

Trzeci dzień POLIN Music Festival odbędzie się pod hasłem „Żydowskie tango”. Będzie to spotkanie z żydowskim tangiem w różnych, czasem nieoczywistych, jego odsłonach. Obok muzyki klasycznej, to właśnie tango jest pasją inicjatora POLIN Music Festivalu – Michaela Guttmana, wybitnego skrzypka i popularyzatora muzyki izraelskiej na świecie. Michael Guttman jest także fundatorem fortepianu Steinway, który usłyszeć można podczas koncertów w Muzeum POLIN.

Więcej: www.polin.pl/pl/polin-music-festival 

130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie

am24 i 25 lutego 2018 roku odbędą się uroczystości jubileuszowe z okazji 130-lecia istnienia Akademii Muzycznej w Krakowie.

W lutym 1888 roku Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego założone w Krakowie przez Władysława Żeleńskiego uzyskało decyzją Ministra Wyznań i Oświecenia Publicznego CK Austrii status uczelni wyższej. Data ta wyznacza czas rozpoczęcia działalności Akademii, pozwalając uroczyście świętować 130. rocznicę jej powstania.

Uczelnia zajmuje kluczowe miejsce na mapie instytucji kulturalnych Krakowa oraz znaczącą pozycję w polskim życiu muzycznym. Akademia Muzyczna w Krakowie, wśród profesorów której znajdują się osobistości kluczowe dla światowej muzyki, jak m.in. Krzysztof Penderecki, Mieczysław Tomaszewski, ma podpisane wieloletnie umowy o partnerstwie i współpracy z ponad stu uczelniami muzycznymi na całym świecie. Jako jedyna uczelnia w Polsce, w gronie swoich absolwentów ma dwoje zwycięzców Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina: Halinę Czerny-Stefańską i Adama Harasiewicza. Także dwoje absolwentów zostało powołanych na stanowisko Ministra Kultury: Joanna Wnuk-Nazarowa (1997–1999) i Andrzej Zieliński (2001).

Akademia Muzyczna w Krakowie – bezpośrednia spadkobierczyni tradycji Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie – rozpoczyna obchody Jubileuszu 130-lecia swojego istnienia uroczystym koncertem 25 lutego w Filharmonii Krakowskiej. W programie koncertu znalazły się trzy symboliczne utwory: Magnificat Mikołaja Zieleńskiego, jako dziękczynienie za 130 lat istnienia uczelni, następnie Polymorphia Krzysztofa Pendereckiego – najbardziej rozpoznawalnego absolwenta uczelni, a na koniec uwertura W Tatrach – utwór założyciela szkoły Władysława Żeleńskiego. Utwory wykonają: Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej, Chór „Psalmodia” Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego.

Wstęp na koncert 25 lutego jest wolny: wejściówki do odebrania w Kasie Filharmonii Krakowskiej od poniedziałku 19 lutego br.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Haruma Sato zwycięzcą XI Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego!

kl9 lutego 2018 roku zakończyły się przesłuchania finałowe XI Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego.

Dziewięcioosobowe, międzynarodowe jury pod przewodnictwem Romana Jabłońskiego przyznało nagrody:

Nagrody główne:

I nagroda - Haruma Sato / Japonia

II nagroda - Michiaki Ueno / Japonia

III nagroda - Yibai Chen / Chiny

IV nagroda - Oliver Herbert / Stany Zjednoczone

Nagrody specjalne za najlepsze wykonanie:

Sonaty g-moll op. 65 Fryderyka Chopina - Antonin Musset / Francja

Grave Witolda Lutosławskiego - Haruma Sato / Japonia

Wariacji Sacherowskiej Witolda Lutosławskiego - Oliver Herbert / Stany Zjednoczone

Out Dariusza Przybylskiego - Krystyna Wiśniewska / Polska

Warszawa | Sinfonia Iuventus: Schumann i Brahms

si3 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Konstanty Andrzej Kulka, Tomasz Strahl i Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprezentują dzieła Johannesa Brahmsa i Roberta Schumanna.

1500 recitali i koncertów symfonicznych, obie półkule, wszystkie kraje Europy, Stany Zjednoczone, Ameryka Północna i Południowa, Japonia i Australia, najświetniejsze sale, najprzedniejsze orkiestry i dyrygenci, dziesiątki nagradzanych płyt, setki rejestracji radiowych i telewizyjnych… Oto Konstanty Andrzej Kulka, od ponad półwiecza (debiut w 1966 roku) „pierwsze skrzypce Rzeczpospolitej”. Artysta niezwykle wszechstronny, ceniony solista i kameralista, pedagog, także odkrywca i propagator zapomnianego repertuaru wystąpi 3 marca wspólnie z młodszym o pokolenie, cieszącym się podobnie imponującą renomą i sukcesami wiolonczelistą Tomaszem Strahlem. Obaj wspaniali artyści zaprezentują dzieło Johannesa Brahmsa, jego Koncert podwójny a-moll na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę. Napisano całkiem sporo koncertów na taką obsadę (począwszy od Vivaldiego po twórców XX wieku), ale ten pozostaje najbardziej znanym i najczęściej grywanym. Nie bez powodu – to utwór mistrzowski, ostatni koncert (i ostatnie dzieło symfoniczne) swego autora, łączący wybujałą ekspresję, patos i nostalgię. Był on gestem pojednania z przyjacielem, Josephem Joachimem, z którym kompozytor poróżnił się przed laty. Wielki skrzypek przyjął go (z lakoniczną dedykacją na manuskrypcie): „dla tego, któremu było to przeznaczone”.

Co łączy to dzieło z osobą Roberta Schumanna, drugiego bohatera koncertu? Tajemniczy akronim F-A-E, motto młodego Joachima zakodowane nutami: „frei, aber einsam” („wolny, lecz samotny”). Na tych nutach rozwiniętych w muzyczne tematy trzej przyjaciele: młody Brahms, zapomniany dziś Albert Dietrich oraz ich mentor Schumann, 34 lata wcześniej skomponowali (wspólnie!) sonatę dedykowaną podziwianemu przez nich Joachimowi u progu jego olśniewającej kariery. Podczas marcowego koncertu Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka wykona IV Symfonię op. 120 - ostatnią z symfonii Schumanna.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Czajkowski i Haydn

si17 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert symfoniczny, podczas którego Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Moniki Wolińskiej wykona dzieła Piotra Czajkowskiego i Josepha Haydna.

Swą Symfonią D-dur nr 104 z roku 1795 Haydn we wspaniałym stylu żegna się z gatunkiem muzycznym, który to jemu właśnie zawdzięcza bujny rozkwit i który stał się znakiem firmowym jego bogatej i różnorodnej twórczości. Haydn raczej nie tworzył swego dzieła jako „podsumowania epoki”, z intencją retrospekcji własnych dokonań oraz wskazywania przyszłych dróg rozwoju symfonii, lecz z uwagi na swą pozycję opus ultimum tak właśnie bywa postrzegana Symfonia D-dur. Ponieważ utwór należy do drugiego cyklu londyńskiego, w finale Haydn uczynił ukłon w stronę angielskiej publiczności, cytując jako główny temat melodię popularnej piosenki Hot Cross Buns („Gorące bułeczki”) o ludowych rysach, podkreślonych burdonowym akompaniamentem. Żywiołowy finał w formie allegra sonatowego (z silnie kontrastującym, lirycznym tematem drugim) jest zarazem ostatnią, jakże piękną kartą haydnowskiej symfoniki.

W zupełnie odmienny świat przeniesie nas arcyromantyczna, naznaczona piętnem tragizmu IV Symfonia f-moll Piotra Czajkowskiego. Dzieło powstawało w dramatycznym okresie po nieudanym, bardzo krótkim małżeństwie z byłą uczennicą kompozytora, Antoniną Miliukową. Czajkowski był po tym epizodzie w depresji, podjął nawet próbę samobójczą. Z pomocą przyszła mu rodzina i protektorka Nadieżda von Meck. Niezwykle bogata wdowa po magnacie kolejowym roztoczyła nad kompozytorem dyskretny mecenat, wspierając go materialnie i duchowo. W listach do Nadieżdy Czajkowski zwierzał się, że nowo tworzone (i jej właśnie zadedykowane) dzieło, które określił przez analogię do Beethovenowskiej Piątej „symfonią losu”, odzwierciedla stan jego poranionej duszy i tragizm osobistych doświadczeń. Premiera tego pełnego bardzo ekstrawertycznych emocji dzieła miała miejsce w Moskwie 10 [22] lutego 1878 roku, koncert POSI odbywa się więc niemal dokładnie w 140. rocznicę tego wydarzenia.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl

Olsztyn | W roli głównej: fleciści

fwm16 lutego 2018 roku solistami koncertu symfonicznego w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii będą wybitni fleciści: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz.

Jako pierwszą kompozycję wieczoru artyści wykonają Wings Concerto na dwa flety i orkiestrę kameralną Pawła Łukaszewskiego. Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert miał prawykonanie w 2017 roku, a partie solowe zostały powierzone właśnie znakomitym interpretatorom muzyki współczesnej – Agacie Kielar-Długosz i Łukaszowi Długoszowi. Agata Kielar-Długosz jest laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów fletowych. Wielokrotnie prawykonywała koncerty jej dedykowane przez polskich kompozytorów. Była pierwszą flecistką Bayerisches Symphonieorchester München. Współpracowała również z Münchener Kammerorchester i Bach Collegium München. W 2013 roku uzyskała stopień naukowy doktora sztuk muzycznych. Łukasz Długosz jest zdobywcą czołowych nagród na kilkunastu konkursach międzynarodowych. W dorobku ma prawykonania kompozycji polskich i zagranicznych twórców. Jest jurorem znaczących konkursów fletowych, prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie. Za wybitną działalność kulturalną i promocję kultury polskiej Łukasz Długosz został odznaczony srebrnym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

W dalszej części koncertu soliści wraz z filharmonikami warmińsko-mazurskimi pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego zaprezentują Symfonię koncertującą na dwa flety François Devienne – francuskiego kompozytora żyjącego w latach 1759-1803. Trzecią kompozycją wieczoru w wykonaniu orkiestry będzie III Symfonia D-dur op. 29 Piotra Czajkowskiego.

W dniu koncertu, o godz. 18.00 odbędzie się kolejne spotkanie pt. „Kameralnie o koncercie” (wstęp wolny), które poprowadzi Piotr Matwiejczuk – muzykolog, skrzypek, dziennikarz radiowy i krytyk muzyczny.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl

Kraków | Następca mistrza w Koncercie wiolonczelowym Lutosławskiego

fk16 lutego 2018 roku o godz. 19.30 i 17 lutego 2018 roku o godz. 18.00 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą dyrektora artystycznego instytucji Charlesa Olivieri-Munroe’a zaprezentuje różnorodny program od ojca klasycyzmu Josepha Haydna po klasyka współczesności Witolda Lutosławskiego.

Repertuar koncertów symfonicznych przypadkowo splata motyw przypadku właśnie. W programie znalazły się bowiem utwory, których historia odbiega od szablonowych, sukces nie oznacza stałej obecności w programach koncertów, albo odwrotnie – przypadek powoduje powstanie dzieła, które przechodzi do spisu znaczących utworów w historii muzyki. Program otwiera Uwertura do opery Monbar, czyli Flibustierowie Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, szkolnego kolegi Fryderyka Chopina z czasów nauki u Józefa Elsnera. Premiera opery przypadła na bardzo niefortunny czas – kilkanaście dni po jej pierwszym wykonaniu wybuchło Powstanie Styczniowe, partytura dzieła trafiła więc na dno szuflady. I choć o wystawieniu opery prowadził rozmowy sam Meyerber, ówczesny dyrektor Opery Berlińskiej, który wspominał Dobrzyńskiego jako „człowieka z prawdziwym talentem”, po dziś dzień najczęściej wykonywana jest sama uwertura.

Kolejnym punktem programu zbliżających się koncertów jest Koncert wiolonczelowy napisany przez Witolda Lutosławskiego dla Mścisława Roztropowicza (i jemu dedykowany). Prawykonanie utworu miało miejsce niemal pół wieku temu, 14 października 1970. Rostropowicz zagrał partię solową z towarzyszeniem Bournemouth Symphony Orchestra. Należący obecnie do kanonu repertuaru wiolonczelowego Koncert zabrzmi w wykonaniu debiutującego w Filharmonii Krakowskiej wiolonczelisty z Czech Petra Nouzovský’ego. Zaproszony wiolonczelista miał okazję pobierać nauki na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Roztropowicza, obecnie należy do czołówki młodych wykonawców.

Po przerwie zabrzmi 49 Symfonia Haydna zwana La passione (przydomek ten po dziś dzień zastanawia muzykologów) oraz suita z baletu Ognisty ptak, napisanego przez Igora Strawińskiego.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl