Polmic - FB

news

Warszawa | IX interdyscyplinarny festiwal wielkopostny Nowe Epifanie 2018

neKról – to temat, wokół którego skupiają się wszystkie wydarzenia tegorocznej 9. edycji Festiwalu Nowe Epifanie. Organizator wydarzenia – Centrum Myśli Jana Pawła II – zaprasza na interdyscyplinarny, wielkopostny festiwal, który potrwa od 14 lutego do 25 marca 2018 roku.

Podstawowym celem Festiwalu Nowe Epifanie jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu „Listu do artystów” Jana Pawła II. Formuła Festiwalu ma charakter interdyscyplinarny i obejmuje prezentację przedstawień teatralnych, widowisk muzycznych w przestrzeniach sakralnych, wystaw, pokazów filmowych poruszających w nowoczesny sposób tematykę religijną i teologiczną oraz towarzyszących im spotkań dyskusyjnych, prowokujących do refleksji oraz odnawiających dialog religii ze sztuką.

W ramach Festiwalu organizatorzy zachęcają artystów oraz widzów do odkrywania postaci króla. W kontekście Wielkiego Postu najważniejszym z króli jest Jezus Chrystus. Jego panowanie opiera się na paradoksach i wprowadza nowy ład. Otwiera to pole do rozmowy zarówno na temat władzy, związanych z nią przymiotów, jak też służby i ofiary.

Jak co roku znaczące miejsce w programie mają wydarzenia muzyczne. 18 lutego o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się premiera widowiska muzycznego Jestem w reżyserii Krzysztofa Czeczota z muzyką Mateusza Szemraja, Bartłomieja Pałygi i Wojciecha Lubertowicza. Widowisko oparte na Biblii przygotowali twórcy audiobooka Biblia Audio. Superprodukcja. Tym razem artyści skupią się na rozważaniach nad losami biblijnych królów. Kolejna premiera muzyczna odbędzie się również w Studiu Koncertowym. 4 marca o godz. 19.00 usłyszymy prawykonanie napisanego przez Ignacego Zalewskiego na Festiwal Nowe Epifanie utworu Stabat Mater na głos biały, multiperkusję, pięć instrumentów oraz chór.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie http://noweepifanie.pl 

„Napój miłosny” w kinach na żywo z Nowego Jorku

mPo brawurowej transmisji nowej inscenizacji Toski w styczniu br., którą obejrzało około ćwierć miliona widzów na całym świecie, The Metropolitan Opera wznawia i transmituje kolejny hit z żelaznego repertuaru. Napój miłosny Gaetano Donizettiego w nowej obsadzie obejrzymy ponownie już 10 lutego 2018 roku. W Kinie Praha transmisja Live HD spektaklu odbędzie się o godz. 17.40. Rezolutna Adina znów przekona się do miłości poczciwego Nemorina.

Wśród ogromnej liczby dzieł Donizettiego – skomponował kilkadziesiąt oper! – paradoksalnie to nie wielkie romantyczne opery, ale mniejszych rozmiarów opery komiczne zyskały sobie stałe miejsce na światowych scenach. Wśród nich króluje zaś Napój miłosny, w którym zabawna i lekka intryga, mająca, co rzadkie w librettach operowych, wszelkie pozory prawdopodobieństwa, jest pretekstem do wyśpiewania bodaj najpiękniejszego operowego szlochu napisanego na tenor liryczny. Aria „Una furtiva lagrima” („Skryta łza”) to wyraz tajonej nadziei, jaką żywi zakochany wieśniak Nemorino, na widok płaczącej Adiny, która do tej pory odrzucała jego zaloty. Chłopak wierzy jednak w moc miłosnego napoju, który kupił od szarlatana Dulcamary, a który w rzeczywistości jest flaszką wina...

W roli Adiny wystąpi Pretty Yende, sopran z Afryki Południowej. Szarlatanem Dulcamarą, sprzedającym miłosny eliksir, będzie włoski bas Ildebrando D’Arcangelo. Partię Nemorina zaśpiewa czołowy tenor liryczny Met – Amerykanin Matthew Polenzani (jego podziwialiśmy w tej partii podczas transmisji tego przedstawienia w 2012 roku). Dyryguje debiutujący w Met Domingo Hindoyan.

Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami trwa około 3 godzin (w tym 1 przerwa).

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego

ksNarodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza do udziału w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego. Pierwszą edycję zaplanowano w dniach 10-23 września 2018 roku.

Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego to inicjatywa, mająca na celu popularyzację polskiej muzyki na świecie oraz utrwalanie w świadomości odbiorców znaczenia postaci Karola Szymanowskiego i jego twórczości, będącej istotną częścią narodowego dziedzictwa kulturowego.

Organizatorem Konkursu jest Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, współorganizatorami: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto Katowice, Polskie Radio S.A., Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem. Przedsięwzięcie finansowane jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasto Katowice.

Konkurs będzie miał miejsce w Katowicach – Mieście Kreatywnym Muzyki UNESCO – w cyklu 5-letnim, w 5 kategoriach: fortepian, skrzypce, śpiew, kwartet smyczkowy i kompozycja.

Przesłuchania konkursowe I i II etapu odbywać się będą równolegle w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Finał konkursu, w trakcie którego solistom towarzyszyć będzie orkiestra NOSPR, i uroczysta gala odbędą się w sali koncertowej NOSPR.

Terminy nadsyłania zgłoszeń:

•fortepian – 31.05.2018 r.

•skrzypce – 31.05.2018 r.

•kwartet smyczkowy – 31.05.2018 r.

•śpiew – 31.05.2018 r.

•kompozycja – 16.08.2018 r.

Przewidywana pula nagród we wszystkich pięciu kategoriach to 287 000 EUR. Oprócz nagród głównych (I, II i III nagroda w każdej kategorii), we wszystkich kategoriach wykonawczych zostaną przyznane nagrody specjalne za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego, a w kategoriach "Skrzypce" i "Śpiew" – także nagroda dla najlepszego pianisty-kameralisty.

Regulaminy i karty zgłoszeń dostępne są na stronie: http://www.nospr.org.pl/pl/konkurs-szymanowskiego/ 

Patronat medialny nad Konkursem objęlo Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | „Polska muzyka za mało znana” – nowy cykl w NOSPR

t9 lutego 2018 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR odbędzie się drugi koncert z cyklu „Polska muzyka za mało znana”, który będzie okazją do wysłuchania kompozycji Emila Młynarskiego i Piotra Mossa.

Emil Młynarski (1870–1935) – kompozytor, skrzypek i dyrygent – doskonałe wykształcenie muzyczne odebrał w Petersburgu (studia kompozycji u Anatolija Ladowa, instrumentacji u Nikołaja Rimskiego-Korsakowa). Był znaczącą postacią światowego życia muzycznego (wysokie stanowiska zajmowane w Rosji i Stanach Zjednoczonych), ale większość czasu poświęcał Polsce (m.in. jako dyrektor Filharmonii Warszawskiej oraz Konserwatorium). Podczas koncertu 9 lutego Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Łukasza Borowicza zaprezentuje jego Symfonię Polonia (1910). Późnoromantyczna Symfonia posiada wprawdzie rysy fatalistyczne i melancholijne, jednak dominuje w niej ton bohaterski i optymistyczny. Patriotyczny charakter podkreślają nawiązania do muzyki polskiej (Bogurodzica, krakowiak Albośmy to jacy tacy).

W wykonaniu NOSPR usłyszymy również preludium symfoniczne Polonia (1915) Edwarda Elgara, które skomponował na prośbę Emila Młynarskiego. Adresatem dedykacji jest Ignacy Jan Paderewski.

Kulminacją koncertu będzie prawykonanie utworu Piotra Mossa Cztery monologi antyczne. Zamieszkały we Francji Piotr Moss (ur. 1949), jeden z plejady polskich uczniów Nadii Boulanger, kontynuuje dziś tradycję neoklasyczną. O utworze, który będzie miał światową premierę w NOSPR, kompozytor zanotował: „Cztery monologi antyczne powstały w 2012 roku i dedykowane są Ewie Podleś. Tekst został specjalnie napisany przez Antoniego Liberę. Są to cztery portrety antycznych bohaterek. Poszczególne części to: Ifigenia, Medea, Klitemnestra i Hekabe. Są to jakby sceny dramatyczne, może arie z oper, które mógłbym napisać, może napiszę. W tym aspekcie Monologi nawiązują do niewykonywanego jeszcze w Polsce utworu, który nazywa się Cinq airs d’opera (Pięć arii operowych). Taki a nie inny wybór bohaterek określa, naturalnie, dramaturgię muzyczną. Utwór jest groźny, poważny, mroczny... Monologi zostały napisane na kontralt i orkiestrę, dość rozbudowaną. Obok klasycznego składu wielkiej orkiestry symfonicznej występuje tu klawesyn i dwa saksofony (altowy i barytonowy)”.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Wrocław | Popiół i Diament. Wieczór z muzyką filmową

nfm14 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się „Wieczór z muzyką filmową”, podczas którego zabrzmią m. in. utwory Wojciecha Kilara, Jana Krenza i Andrzeja Kurylewicza.

Miłość miewa różne oblicza, a każde z nich to wymarzony scenariusz filmowy. W tym wyjątkowym dniu Kwartet Pakamera, znany z zamiłowania do muzyki filmowej, opowie o różnych odcieniach miłości. Od błahych romansów po historie tragiczne. Usłyszą Państwo muzykę z filmów, których kanwą jest to najpiękniejsze z uczuć. Narodowe Forum Muzyki zaprasza na wieczór miłości, zadumy – wieczór zakochanych.

Zdaniem wielu, dobrą muzykę filmową poznać można po tym, że – choć przyczynia się do budowania odpowiednich nastrojów – widzowie w zasadzie nie zwracają na nią uwagi. Inaczej jednak rzecz ma się z dźwiękowymi wizytówkami seriali i największych hitów kinowych: z utworami pojawiającymi się w czołówce czy w kluczowych, niezapomnianych scenach. Te niezwykle atrakcyjne melodie, napisane przez świetnych kompozytorów, niejednokrotnie przyćmiły swą sławą filmy, z których pochodzą. Artystki kwartetu smyczkowego Pakamera przygotowały dla Państwa urozmaicony program, złożony z takich właśnie muzycznych evergreenów rodem z małego i dużego ekranu. W zestawie tym znajdzie się miejsce dla lirycznego rozrzewnienia, muzycznego dowcipu, tonów pełnych bohaterskiej zadzierżystości, jak również tych przyprawiających słuchaczy o dreszcz grozy.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl

Jubileusz 700-lecia lokacji Miasta Lublin – „Siedem bram Jerozolimy”

1009 lutego o godz. 19.00 w Centrum Spotkania Kultur (Lublin, Plac Teatralny 1) będzie miał miejsce uroczysty koncert z okazji zakończenia obchodów 700-lecia lokacji Miasta Lublin i 100. rocznicy powstania Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Chór Filharmonii Krakowskiej i Sinfonietta Cracovia wykonają VII Symfonię Krzysztofa Pendereckiego  Siedem bram Jerozolimy pod batutą kompozytora.

Siedem bram Jerozolimy jest utworem o charakterze oratoryjnym na pięć głosów solowych, recytatora, trzy chóry mieszane i orkiestrę. Dzieło Krzysztofa Pendereckiego zostało napisane w 1996 roku na zamówienie miasta Jerozolimy z okazji jubileuszu 3000 lat Świętego Miasta. Prawykonanie odbyło się w Jerozolimie 9 stycznia 1997 roku z udziałem międzynarodowej obsady solistów, chórów radiowych z Monachium, Stuttgartu i Lipska oraz Orkiestry Radia Bawarskiego w Monachium i Orkiestry Symfonicznej w Jerozolimie pod dyrekcją Lorina Maazela. Z kolei polska premiera, w której udział wzięli wybitni soliści scen operowych Polski oraz Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Kazimierza Korda, miała miejsce w Filharmonii Narodowej w Warszawie 14 marca 1997 roku.

W pierwotnym zamyśle dzieło Siedem bram Jerozolimy miało być symfonią, jednak ostatecznie przybrało formę wokalno-instrumentalną. Tytuł i budowa (siedem części) nawiązują do siedmiu historycznych bram prowadzących do Jerozolimy. Dobierając teksty, kompozytor posłużył się fragmentami Starego Testamentu, które zapowiadają przyjście Mesjasza, m.in. Psalmami Dawida, Księgą Izajasza, Daniela, Ezechiela i Jeremiasza, w tłumaczeniu z Wulgaty. Zgodnie z życzeniem autora, fragment proroctwa Ezechiela, ujęty w szóstej części utworu, wykonywany jest zawsze w języku narodowym publiczności.

W uroczystym koncercie z okazji zakończenia obchodów 700-lecia Miasta Lublin i 100. rocznicy powstania Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego udział weźmie ponad 200 artystów, w tym znamienici soliści – Iwona Hossa, Karolina Sikora, Anna Lubańska, Adam Zdunikowski i Piotr Nowacki przy towarzyszeniu chórów lubelsko-krakowskich i Orkiestry Sinfonietty Cracovii. Koncertem, inaugurującym również obchody 100-lecia odzyskania niepodległości Polski, zadyryguje sam Maestro Krzysztof Penderecki, obchodzący w 2018 roku jubileusz 85. urodzin.

Informacja o biletach – na stronie: http://sinfonietta.pl/ 

Łódź | Koncert Karnawałowy

fl9 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert muzyki filmowej, podczas którego zabrzmią m. in. utwory Wojciecha Kilara i Krzysztofa Komedy.

Muzyka filmowa coraz częściej przestaje być tylko dodatkiem, dźwiękowym tłem do historii wyświetlanej na ekranie i funkcjonuje w formie samodzielnych kompozycji. Soundtracki często tworzą uznani kompozytorzy z dużym dorobkiem artystycznym, wykazujący się świetnym warsztatem i bogactwem pomysłów twórczych, więc atrakcyjnych muzycznych tematów z filmów widzowie chętnie słuchają również po projekcjach (albo wręcz postanawiają udać się do kina po wysłuchaniu ścieżki dźwiękowej). Podczas tego koncertu melomanom zaprezentowane zostaną utwory z filmów Romana Polańskiego, Francisa Forda Coppoli i Darrena Aronofskiego. W programie muzyka z takich kultowych produkcji jak: Nóż w wodzie, Frantic, Dziewiąte wrota, Chinatown, Dziecko Rosemary, Pianista, Czas apokalipsy, Dracula, Ojciec chrzestny, Pi, Requiem dla snu, Źródło, Czarny łabędź.

W koncercie wezmą udział: Artur Jurek (fortepian), Olo Walicki (kontrabas) i Roman Ślefarski (perkusja) z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Marty Gardolińskiej. Będzie to połączenie brzmień orkiestry symfonicznej, jazzującego tria, złożonego z fortepianu, kontrabasu i perkusji, oraz wokalizy. Jako wokalistka wystąpi lubiana przez publiczność i krytykę Gaba (Gabriela) Kulka. Dwa jej albumy nominowano do „Fryderyka”, a ona sama zdobyła go w 2010 w kategorii „wokalistka roku”. Jej styl określany jest jako synteza jazzu, rocka, poezji śpiewanej i brzmień musicalowych.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl

Jelenia Góra | „Barwne instrumentacje”

fd9 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej podczas koncertu symfonicznego „Barwne instrumentacje” Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Koska zaprezentuje dzieła Witolda Lutosławskiego i Pawła Mykietyna.

Zamówiony w 1950 roku na potrzeby warszawskich filharmoników Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego miał być wirtuozowską kompozycją opartą na polskich tematach ludowych. Witold Lutosławski w cztery lata stworzył dzieło, które jest ukoronowaniem pierwszego okresu jego twórczości. Koncert na orkiestrę utrzymany jest w konwencji neoklasycznej i zgodnie z pierwotnym założeniem wymaga od wykonawców niezwykłej sprawności technicznej, a także umiejętności kreacji licznych kontrastów. „Partytura należy do najdoskonalszych w muzyce polskiej, zajmuje też ważne miejsce w całym repertuarze symfonicznym. O wyjątkowości utworu stanowi połączenie mazowieckiego folkloru z barokową polifonią i techniką kompozytorską XX-wiecznych klasyków, głównie Béli Bartóka” (Marcin Krajewski).

Niezwykle ciekawe będzie porównanie stylu instrumentacji Lutosławskiego i Pawła Mykietyna. Jego Koncert podwójny znacząco wzbogaca współczesną literaturę fletową. Kompozycja składa się z trzech wykonywanych attacca części. Części skrajne oparte są na wymyślonej przez kompozytora formule permanentnego acceleranda, opartego na matematycznym wzorze: równomierne przyspieszenie tempa i wywiedziony z niego specyficzny algorytm kształtujący rytmiczno-fakturalną stronę utworu. Część środkowa jest statyczna, a głównym elementem kształtującym jej przebieg są zmiany dynamiki. Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert zaprezentują jego pierwsi wykonawcy: w roli solistów wystąpią Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.jgora.pl

Białystok | Jubileusz Pawła Łukaszewskiego

pl9 lutego 2018 roku Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na wyjątkowy koncert jubileuszowy kompozytora Pawła Łukaszewskiego.

Paweł Łukaszewski obchodzi w tym roku dwa piękne jubileusze: pięćdziesięciolecie urodzin i dwudziestopięciolecie pracy artystycznej. Świętować je będzie w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Patronat honorowy nad koncertem objął Jego Ekscelencja Najdostojniejszy Ksiądz Arcybiskup dr Tadeusz Wojda Metropolita Białostocki.

Chór przygotowany przez prof. Violettę Bielecką i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz wspaniali soliści – światowej sławy skrzypek Vadim Brodski i uznana sopranistka Anna Mikołajczyk-Niewidział – wystąpią tego dnia w Koncercie skrzypcowym D-dur Johannesa Brahmsa oraz w dwóch utworach Jubilata: Neopolis Concerto, koncercie na skrzypce i orkiestrę smyczkową, oraz III Symfonii Symphony of Angels na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę.

Neopolis Concerto (2017) jest pierwszym koncertem skrzypcowym Pawła Łukaszewskiego, choć nie pierwszym na instrument smyczkowy solo (na baryton, wiolonczelę solo, dzwony i orkiestrę smyczkową napisał Elogium – pomordowanym w Katyniu). III Symfonię Symphony of Angels (2010) zadedykował kompozytor Aniołowi Stróżowi (to my Guardian Angel). Koncert poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.oifp.eu/pl