Polmic - FB

news

Przesłuchania do Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej

tosToruńska Orkiestra Symfoniczna organizuje przesłuchanie instrumentalistów na stanowisko „Muzyk orkiestrowy – kontrabas”.

Przesłuchanie odbędzie się 1 marca 2018 roku o godz. 13.30 w Toruniu w siedzibie orkiestry (Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki, Aleja Solidarności 1-3).

Zgłoszenia (CV) w zamkniętej kopercie z dopiskiem – „Muzyk orkiestrowy – kontrabas” należy składać osobiście w siedzibie Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, listownie na adres: Al. Solidarności 1-3, 87-100 Toruń (decyduje data wpływu) lub mailowo: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Nieprzekraczalny termin zgłoszeń – 22 lutego 2018 roku, godz.15:00.

Dyrekcja zastrzega sobie prawo odpowiedzi na wybrane aplikacje. Wyniki naboru zostaną opublikowane na stronie internetowej Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (www.tos.art.pl).

Orkiestra nie zwraca kosztów dojazdu i pobytu na przesłuchaniach. Orkiestra zapewnia akompaniatora / materiały nutowe dla akompaniatora muszą zostać dostarczone najpóźniej do dnia 22 lutego 2018 roku.

Materiały nutowe dostępne są na stronie: http://tos.art.pl

Przesłuchania do Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej

tosToruńska Orkiestra Symfoniczna organizuje przesłuchanie instrumentalistów na stanowisko „Muzyk orkiestrowy – wiolonczela”.

Przesłuchanie odbędzie się 1 marca 2018 roku o godz. 15.30 w Toruniu. Siedziba orkiestry: Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki, Aleja Solidarności 1-3.

Zgłoszenia (CV) w zamkniętej kopercie z dopiskiem – „Muzyk orkiestrowy – wiolonczela” należy składać osobiście w siedzibie Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, listownie na adres: Al. Solidarności 1-3, 87-100 Toruń (decyduje data wpływu) lub mailowo: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Nieprzekraczalny termin zgłoszeń – 22 lutego 2018 roku (piątek), godz.15:00.

Dyrekcja zastrzega sobie prawo odpowiedzi na wybrane aplikacje. Wyniki naboru zostaną opublikowane na stronie internetowej Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej ( www.tos.art.pl ).

Orkiestra nie zwraca kosztów dojazdu i pobytu na przesłuchaniach.

Orkiestra zapewnia akompaniatora / materiały nutowe dla akompaniatora muszą zostać dostarczone najpóźniej do dnia 22 lutego 2018 roku.

Materiały nutowe dostępne są na stronie: http://tos.art.pl

Wyniki I Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego 2017

kpW dniu 15 lutego 2018 roku w Krakowie odbyło się posiedzenie Jury 1. Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego 2017.

Na konkurs nadesłano dwadzieścia partytur z takich krajów, jak Australia, Chiny/USA, Grecja, Grecja/Niemcy, Hong Kong, Japonia/Wielka Brytania, Litwa, Norwegia/Wielka Brytania, Polska, Ukraina, z czego trzy zostały odrzucone z powodu niezgodności z regulaminem.

Jury obradowało w składzie: Marcel Chyrzyński (przewodniczący), Zbigniew Bargielski, Ivan Buffa (Słowacja) i Wojciech Widłak. Sekretarzem Konkursu była Aleksandra Patalas. Jury, po zapoznaniu się z 17 partyturami, postanowiło przyznać Nagrodę Główną w wysokości 1 000 USD utworowi Quintet in five scenes (Godło: ≈).

Ponadto Jury postanowiło przyznać dwa honorowe równorzędne wyróżnienia za utwory:

Strumienie (Godło: 940227) oraz

U_topia (Godło: L90709L).

Po otwarciu kopert okazało się, iż zdobywcą Nagrody Głównej jest Orestis Papaioannou (Grecja/Niemcy). Wyróżnionymi kompozytorami są Olgierd Juzala-Deprati z Polski (Godło 940227) oraz Lina Tonia z Grecji (Godło L90709L).

Oficjalne odczytanie protokołu oraz prawykonanie utworu zdobywcy Nagrody Głównej odbędzie się podczas koncertu w dniu 18 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 w Auli „Florianka” przy ul. Sereno Fenn’a 15 w Krakowie. Koncert ten będzie miał miejsce w ramach 30. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, a nagrodzony utwór wykonany zostanie przez Quasars Ensemble ze Słowacji.

Gratulujemy!

Lublin | V Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich

flW dniach 16 luty – 9 marca 2018 roku w Filharmonii Lubelskiej odbędzie się V Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich.

W tym roku w programie Festiwalu znajda się nie tylko utwory Henryka i Józefa Wieniawskich, ale także kompozytorów, którzy w jakiś sposób byli z nimi związani: Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Eugène Ysaÿe, Claude’a Debussy’ego i Piotra Czajkowskiego.

Podczas koncertu inauguracyjnego wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą dyrektora artystycznego Filharmonii Piotra Wajraka. Na program występu złożą się IV Symfonia „Włoska” A-dur op. 90 Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego oraz utwory tegorocznego jubilata Krzysztofa Pendereckiego: Adagio z III Symfonii (wersja na orkiestrę smyczkową) i II Koncert „Metamorphosen” na skrzypce i orkiestrę. Partię solową wykona znakomity skrzypek Jakub Haufa, laureat wielu krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych, I koncertmistrz orkiestry Sinfonii Varsovii i profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej w Poznaniu.

W kolejnych tygodniach swoim udziałem festiwal uświetnią także m.in. pianista Michał Szymanowski (23 lutego), skrzypek Maciej Lulek (2 marca) czy pianistka Joanna Ławrynowicz (9 marca). Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Zygmunta Rycherta, Rubena Silvy i Cheung Chau. Podczas koncertu finałowego po raz pierwszy w Lublinie zostanie wykonany Harmonies de soir op. 31 na kwartet smyczkowy i orkiestrę Eugène’a Ysaÿe’a, belgijskiego skrzypka, ucznia Henryka Wieniawskiego i współpracownika jego brata Józefa.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie Filharmonii.

Katowice | 4th Katowice Culture Nature Festival

nospr

The Mayor of Katowice, Marcin Krupa, and the Artistic Director of NOSPR, Alexander Liebreich, invite you to the fourth edition of the Katowice Kultura Natura Festival, which will take place between May 11-20, 2018.

As every year, the programme of the Festival is open to all historical epochs and genres, and as each year, world-class musicians will come to Katowice, and they will surely present performances of the highest quality. This year, the theme of the Katowice Culture Nature Festival is "Childhood".

At the Festival, as in the previous editions, chamber music will be performed. On May 14, the festival liederabend will be featured by the world-famous tenor Ian Bostridge. On Tuesday, May 15, the French Quatuor Ebène, who is named among the most important quartets of our times, will perform.

The programme of the Festival will include early music, represented this time by the {oh!} Orkiestra Historyczna, whose concert on May 12 will be joined by cellist Jean-Guihen Queyras.

The festival will also include two subscription concerts of the Polish National Radio Symphony Orchestra under the direction of  Alexander Liebreich (opening concert on May 11 and Thursday concert on May 17). The second concert of NOSPR will be an opportunity to listen to the now famous Requiem by Tigran Mansurian, which recording made by Alexander Liebreich and subsequent guests of the Ramm Kammerchor Festival, was this year, among others, nominated for the "Grammy" award and was honored with the International Classical Music Awards. Excellent RIAS Kammerchor will perform during the Festival on May 16.

The festival will host the famous Tonhalle-Orchester Zürich and its artistic director Lionel Bringuier on two concerts. On May 19, the band will perform Les espaces du sommeil by Witold Lutoslawski; as a soloist, baritone Nathan Berg will perform. During the concert on May 20, the orchestra will be accompanied by one of the best pianists in the world, Leif Ove Andsnes, who will also perform in a solo recital on Friday, May 18.

Tickets for concerts are available at the box office and online sales sites starting February 15

More information at: http://kulturanatura.eu/ 

Warszawa | „Koncert Prawykonań” Studium Muzyki Nowej

umfc18 lutego 2018 roku o godz. 17:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się „Koncert Prawykonań” Studium Muzyki Nowej.

Po raz pierwszy zostanie zaprezentowany II Koncert kameralny Ignacego Zalewskiego napisany w 2017 roku dla zespołu Hashtag Ensemble. Kompozycja, inspirowana kulturą ludową Galicji, składa się z trzech następujących po sobie attaca części.

Dariusz Przybylski skomponował Chamber Concerto na zamówienie International Ensemble Modern Academy jeszcze w roku 2013; koncert został prawykonany podczas Gaudeamus Music Week w Utrechcie. W roku zaś 2017 powstała wersja utworu specjalnie dla Hashtag Ensemble, z którym kompozytor współpracuje od dłuższego czasu. Owe działanie z zespołem w opinii artysty „pozwoliło na wydobycie z każdego instrumentu szerokiej palety barw i technik wykonawczych”.

Ponadto podczas lutowego koncertu zabrzmią utwory, stworzone przez polskich kompozytorów w 2015 roku. Prawykonanie Sonaty na skrzypce i akordeon Mikołaja Majkusiaka odbyło się w kościele św. Krzyża w Zakopanem w ramach VII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na szczytach”. Utwór krakowskiej kompozytorki Katarzyny Szwed Ja, rzeka, nawiązujący w swej warstwie tekstowej do fragmentów wierszy perskiego poety i mistyka z XIII w. Jalaladdina Rumiego, powstał na zamówienie sopranistki Joanny Freszel.

Wszystkie utwory wykona założona w 2013 roku grupa Hashtag Ensemble pod kierownictwem flecistki Ani Karpowicz. Gościnnie wystąpią też Joanna Freszel i Brzezina-Kotz Duo (akordeonista Łukasz Brzezina i skrzypaczka Celina Kotz).

Koncert dofinansowano w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent” 2017–2018.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 5 lutego w Chopin University Press.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Poranek symfoniczny NOSPR | „Muzyka polska za mało znana”

nospr18 lutego 2018 roku o godz. 12:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce kolejny koncert z cyklu „Muzyka polska za mało znana”, podczas którego zostanie zaprezentowany utwór Stefana Kisielewskiego. Koncert transmitowany będzie online na kanale Youtube.

Nad baletem Niedziela nad Wisłą pracował Stefan Kisielewski (1911–1991) w roku 1956. I tyle tylko wiadomo o utworze. Tytuł każe przypuszczać, że inspiracją był wiersz zamieszkującego po sąsiedzku Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Z baletu ostała się jedynie Polka, którą wykona podczas koncertu Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. Orkiestrę poprowadzi wyróżniony podczas X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga Boon Hua Lien, asystent dyrygenta NOSPR. „Muzyka tej pięciominutowej kompozycji – pisze Małgorzata Gąsiorowska w swojej monografii o Kisielewskim, wydanej w 2011 roku – w sposób niezwykle sugestywny wywołuje obrazki niczym z jakiegoś felietonu Wiecha poprzez wesoły temat pierwszy przejmowany przez różne instrumenty, quasi-marszowy temat drugi przywodzący na myśl przemarsz orkiestry strażackiej, jakieś dźwiękowe podchody i wreszcie powrót obu tematów w repryzie, po pełnym dźwiękowych przygód przetworzeniu. Żart muzyczny, a z jaką maestrią uczyniony!”.

Podczas tego „Poranku symfonicznego” NOSPR wykona również Suitę z baletu Ognisty ptak Igora Strawińskiego i I Koncert fortepianowy Des-dur op. 10 Siergieja Prokofiewa. W roli solisty wystąpi hiszpański pianista Juan Pérez Floristán.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Warszawa | Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją

umfc28 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w ramach cyklicznych koncertów sezonu artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pt. „Środa na Okólniku” odbędzie się koncert z cyklu „Mistrzowie Wokalistyki” pt.: Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją.

Wybitna mezzosopranistka, profesor nadzwyczajny dr hab. Anna Radziejewska wystąpi w towarzystwie instrumentalistów związanych z działalnością dydaktyczno-artystyczną UMFC. W koncercie weźmie udział również rektor Uczelni prof. zw. dr hab. Klaudiusz Baran.

Podczas koncertu zostaną wykonane dzieła Antonio Vivaldiego: kantata Cessate omai cessate RV 684 oraz arie z oper Tito Manlio, Farnace czy Griselda.

W części drugiej koncertu zostanie zaprezentowany utwór Dariusza Przybylskiego Chansons d'Apollo. Trzy pieśni na mezzosopran, wiolonczelę i akordeon (2017), który kompozytor zadedykował znakomitej śpiewaczce. Koncert będzie stanowił okazję do zapoznania się również z Folk Songs (1964) włoskiego kompozytora doby powojennej awangardy Luciano Beria. Kompozycja przeznaczona jest na głos i 7 instrumentów. Zawiera 11 pieśni z różnych stron świata.

Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Bilety w cenie 15 zł dostępne od 14 lutego w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00).

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

103. Urodziny Filharmonii Łódzkiej

flKoncertem 16 lutego 2018 roku o godz. 19.00 artyści uczczą kolejne urodziny Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Zabrzmią dzieła Siergieja Rachmaninowa i Krzysztofa Meyera.

Łódzka Orkiestra Symfoniczna w muzyczny sposób zainaugurowała swoją działalność 17 lutego 1915 roku. Gra więc już 103 lata. Podczas koncertu urodzinowego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej wystąpi pod batutą Łukasza Borowicza.

Podczas tego uroczystego wieczoru zabrzmi III Koncert fortepianowy d-moll op. 30 Siergieja Rachmaninowa, który skomponował dzieło w 1909 r. w rodzinnej Iwanowce i lubił go najbardziej spośród czterech koncertów swojego autorstwa. Pianiści czują respekt, czasem nawet strach przed tym dziełem. Józef Hofmann, któremu kompozytor zadedykował ten utwór, nigdy publicznie go nie wykonał. Koncert jest znany ze względu na wyzwania w zakresie techniki i ekspresji, jakie stawia przed wykonawcą i uchodzi za jeden z najtrudniejszych koncertów fortepianowych. W FŁ jako solista wystąpi rosyjski pianista Dmitry Shishkin, laureat 6. nagrody XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015).

W drugiej części wieczoru usłyszymy w VII Symfonię op. 97 Krzysztofa Meyera, zwaną „Symfonią przemijającego czasu”. „Chciałbym, aby moje utwory były dla słuchacza ważną, obchodzącą go historią wypowiedzianą za pomocą dźwięków, nie zaś strumieniem bodźców akustycznych przepływających mimo woli, obok jego uszu...” – pisał kompozytor w latach 1970-tych. Z upływem czasu te muzyczne „opowiadania” skomplikowały się, często przybierając postać rozbudowanych epizodów o powoli narastającym napięciu – i taka jest właśnie „impresjonistyczna” forma VII Symfonii (2002).

Występ muzyków poprzedzi zaś premierowa projekcja filmu o Filharmonii Łódzkiej, przygotowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach dostępna na: http://filharmonia.lodz.pl