Polmic - FB

news

Wrocław | „Tańczący klarnet”

nfmNFM Orkiestra Leopoldinum zaprasza 28 stycznia 2018 roku o godz. 18:00 na swój kolejny występ w towarzystwie doskonałych solistów. Niecodzienny program koncertu w Narodowym Forum Muzyki to zaskakująca mieszanka twórczości najpopularniejszych polskich kompozytorów XX wieku i… muzyki klezmerskiej.

Sinfonietta per archi Krzysztofa Pendereckiego jest w rzeczywistości orkiestrową wersją powstałego wcześniej i niezwykle ciepło przyjętego przez publiczność Tria smyczkowego. Decydując się na ponowne opracowanie Tria, kompozytor uzyskał nową jakość brzmienia. Skorzystał m.in. z akustycznych możliwości rozmieszczonego na estradzie zespołu. W efekcie melodia zdaje się jakby wędrować od wykonawcy do wykonawcy. Co więcej, sposób wykorzystania orkiestry w Sinfonietcie nawiązuje do charakterystycznego dla muzyki baroku koncertowania polegającego na przeciwstawianiu sobie solistów i orkiestry, którego doskonałym przykładem są pisane przez wielu kompozytorów concerti grossi. W zupełnie odmienny sposób zespół orkiestrowy wykorzystał Andrzej PanufnikKołysanka to pierwsze dzieło kompozytora, w którym są obecne ćwierćtony. Utwór powstał pod wpływem wrażenia, jakie w czasie jednego z wieczornych spacerów po Londynie wywarł na Panufniku widok roztaczający się z mostu Waterloo. Wyłaniający się co jakiś czas zza chmur księżyc stał się inspiracją do wykorzystania w dziele „wychodzącej” z gąszczu współbrzmień ludowej melodii Przyjechał do niej.

Tego wieczoru wystąpią również znakomici soliści – Kari Kriikku (klarnet) i Tomasz Pawłowski (fortepian), którzy wspólnie z NFM Orkiestrą Leopoldinum pod dyrekcją Josepha Swensena wykonają Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego. Cykl ten w oryginale powstał na duet składający się klarnetu i fortepianu. Była to ostatnia kompozycja o charakterze pedagogicznym, jaką zamówiło u Lutosławskiego Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Preludia są w rzeczywistości pięcioczęściowym, pełnym różnorodnych nastrojów cyklem składającym się z tańców ludowych. Wykonane po raz pierwszy w 1955 roku, szybko zyskały popularność nie tylko w szkołach muzycznych, lecz także w filharmoniach. Wkrótce kompozytor zdecydował się na przepisanie utworu na klarnet, harfę, fortepian, perkusję i orkiestrę smyczkową. Do dziś ta wersja utworu, pełna błyskotliwych pomysłów instrumentacyjnych, jest jednym z najchętniej wykonywanych dzieł Lutosławskiego z udziałem orkiestry.

Szczegółowy program i informacja o biletach – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl

Szczecin | „Nizioł | Kuropaczewski”

n31 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Sali Kameralnej Filharmonii Szczecińskiej będzie miał miejsce koncert pt. „Nizioł | Kuropaczewski”; artyści zaprezentują m. in. Sonatę w trzech nastrojach Aleksandra Nowaka.

Bartłomiej Nizioł nie osiada na laurach. Po wielu sukcesach – z których ostatni związany był ze szczecińską filharmonią, tu bowiem dokonano nagrania nagrodzonej przez Polskie Radio płyty z Koncertem A-dur Karłowicza – tym razem przyszła pora na recital. Skrzypek powraca do utworów, które grał w czasie studiów (sonata Ysaÿe’a), lecz będą także nowości, a wszystko w nowej szacie brzmieniowej, tzn. z akompaniamentem światowej sławy gitarzysty Łukasza Kuropaczewskiego.

Tańce rumuńskie Béli Bartóka to utwór orkiestrowy, lecz popularność tych siedmiu tańców sprawiła, że często możemy je usłyszeć także w innej obsadzie instrumentalnej (skrzypce i fortepian, skrzypce i gitara, dwa fortepiany). Różnorodny program recitalu zawiera także utwory iberystyczne, co jest zapewne ukłonem w stronę instrumentu towarzyszącego, tj. gitary. I tak Manuela de Falli Siete canciones populares españolas stanowią jeden z najbardziej znanych zbiorów pieśni hiszpańskich, pierwotnie przeznaczonych na głos sopranowy i fortepian (z 1914 r.). Wokalną proweniencję mają także Bachianas brasileiras nr 5 Heitora Villi-Lobosa, które stanowią ciekawe połączenie folkloru brazylijskiego o zabarwieniu nieco popkulturowym ze stylem Johanna Sebastiana Bacha. Bachowskie inspiracje pobrzmiewają także w Sonacie A-dur op. 27 Ysaÿe’a, w utworze tym pojawia się szereg cytatów ze sławnych dzieł przeszłości, m.in. fragment trzeciej Partity skrzypcowej Bacha i motyw Dies Irae z mszy za zmarłych.

Sonata w trzech nastrojach Aleksandra Nowaka to kompozycja koncypowana od początku na duet skrzypce i gitara. Została zamówiona przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena i miała swoja premierę w 2015 roku. Duo concertante Mario Giulianiego to także utwór pomyślany oryginalnie na skrzypce i gitarę. Na estradzie Filharmonii te kompozycje zaprezentują dwaj światowcy: laureat wielu nagród, koncertujący od Japonii po Nowy Jork gitarzysta Łukasz Kuropaczewski i będący wciąż na fali Bartłomiej Nizioł.

Więcej – na stronie Filharmonii.

Szczecin | Opera na Zamku w Szczecinie: „Alicja w Krainie Czarów”

zW dniach 26 i 27 stycznia 2018 roku na scenie Opery na Zamku zagości ponownie balet na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra z muzyką Przemysława Zycha.

Historię Alicji, która przez magiczne lustro trafia do krainy czarów i magii, zna każde dziecko. Inspirująca opowieść o walce dobra ze złem i prawdziwej przyjaźni porusza także dorosłego widza, działa na jego wyobraźnię i sprawia, że przenosimy się w zaczarowane czasy dzieciństwa. Najlepszym sposobem na wykreowanie go na scenie jest taniec, muzyka o bogatej kompozycji z użyciem nowoczesnych technik i instrumentów, stylizowana na tę, którą znamy z filmów, oraz bajkowe, efektowne stroje i scenografia. O zbudowanie krainy ze świata dziecięcej wyobraźni zadbali najzdolniejsi polscy artyści młodego pokolenia.

To jedyny w ostatnich latach balet pisany na zamówienie z udziałem pełnej orkiestry symfonicznej. Historia oparta na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra oraz inspirowana filmem Tima Burtona Alice in Wonderland.

Jacek Tyski otrzymał za balet na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra Nagrodę Najlepszego Choreografa roku 2015.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

Przesłuchania do Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

si Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus ogłasza przesłuchania dla muzyków do 30 roku życia na stanowiska: obój, flet.

Termin przesłuchań: 2 marca 2018.

Miejsce przesłuchań: Warszawa, Zespół Szkół im. inż. S. Wysockiego d. „Kolejówka” ul. Szczęśliwicka 56.

Osobom, które pomyślnie przejdą przesłuchania oraz zostaną zarekomendowane przez Komisję, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus oferuje:

• umowę o pracę;

• atrakcyjne wynagrodzenie;

• pracę pod kierunkiem wybitnych dyrygentów;

• szerokozakrojoną edukację artystyczną oraz zdobycie doświadczenia pracy w orkiestrze.

Kartę zgłoszeniową (do pobrania na stronie www.sinfoniaiuventus.pl) wraz z życiorysem artystycznym należy przesłać na adres e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. w nieprzekraczalnym terminie do 25 lutego 2018 r.

Na czas przesłuchań Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zapewnia akompaniatora.

Kandydat, w przypadku odwołania swojej obecności na przesłuchaniu, zobowiązany jest do poinformowania instytucji drogą e-mailową najpóźniej na 2 dni przed terminem przesłuchania.

Warunkiem przyjęcia zgłoszenia jest załączenie do dokumentacji poniższej informacji:

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb rekrutacji w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus, zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych. Dz. U. z 2002 r. nr 101, poz.926 ze zm.”

Szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl 

Sinfonia Varsovia i muzyka z Nowego Świata

sv„W stronę nowego świata” to hasło przewodnie tegorocznej francuskiej odsłony Szalonych Dni Muzyki. Największy na świecie festiwal muzyki klasycznej tradycyjnie rozpoczyna swoje tournée we Francji, zanim w maju pojawi się w Japonii, na początku września w Rosji, a na koniec miesiąca Warszawie. Stałym gościem festiwalu jest orkiestra Sinfonia Varsovia, która w tym roku zagra nad Loarą aż 15 koncertów.

Nie Berlin, nie Wiedeń, a francuskie Nantes w pierwszy weekend lutego stanie się światową stolicą muzyki klasycznej. Już po raz 24. La Folle Journée, czyli Szalone Dni Muzyki przyciągną do tamtejszych sal koncertowych setki tysięcy fanów rewolucyjnej formuły festiwalu. Krótkie koncerty z przystępnym repertuarem i niska cena biletów to czynniki, które skutecznie otwierają świat muzyki klasycznej dla szerokiej publiczności.

W tym roku hasło przewodnie festiwalu brzmi „W stronę nowego świata” (z fr. „Vers un Monde nouveau”). W centrum zainteresowania znajdzie się muzyka kompozytorów, którzy z różnych powodów – osobistych lub politycznych – musieli opuścić swój ojczysty kraj i znaleźć dla siebie ów tytułowy „nowy świat”. Dla niektórych z nich emigracja, mimo wszelkich trudów, okazała się inspiracją do uwolnienia pełni swojego potencjału.

Festiwal wypełni zatem muzyka m.in. Dvořáka, Bartóka, Rachmaninowa oraz Schoenberga, dla których „nowym światem” stały się Stany Zjednoczone, a także artystów, takich jak Chopin czy Strawiński, którzy nowy dom znaleźli w Paryżu. Twórczość Chopina znajdzie we Francji doskonałych ambasadorów w postaci Sinfonii Varsovii. Orkiestra w obydwu jego koncertach fortepianowych będzie towarzyszyć solistom, takim jak Nelson Goerner, Lukas Geniusas czy zwycięzca ostatniej edycji Konkursu Chopinowskiego Seong-Jin Cho. Zanim jednak Szalone Dni Muzyki zawładną ulicami Nantes, festiwal a razem z nim Sinfonia Varsovia, zawitają do miast regionu Kraj Loary, gdzie koncerty orkiestry poprowadzi od fortepianu Frank Braley. Oprócz muzyki Chopina w repertuarze Sinfonii Varsovii znajdą się również dzieła Paderewskiego, Nowowiejskiego, Elgara oraz Mozarta, a za pulpitem dyrygenckim staną Lio Kuokman i Michel Corboz.

Orkiestra Sinfonia Varsovia jest także organizatorem polskiej edycji Szalonych Dni Muzyki, która odbędzie się w dniach 28-30 września 2018 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Więcej informacji o aktualnych koncertach Orkiestry Sinfonia Varsovia można znaleźć na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 

Sukces polskiej dyrygentki

sW odbywającym się w dniach 8-13 stycznia 2018 roku Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „1st European Union International Conducting Competition” w Sofii i Pazardjiku w Bułgarii, polska dyrygentka Joanna Natalia Ślusarczyk zdobyła III miejsce.

Do uczestnictwa w konkursie zgłosiło się ponad 250 dyrygentów z całego świata. Do pierwszej rundy międzynarodowe jury zakwalifikowało ponad 70-ciu uczestników. Konkurs rozgrywał się w czterech etapach. Od trzeciego polska młoda dyrygentka walczyła już jako jedyna kobieta, brawurowo przechodząc do ścisłego finału i zdobywając prestiżową trzecią nagrodę.

Joanna Natalia Ślusarczyk ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie maestro Mirosława Jacka Błaszczyka. Obecna doktorantka tejże uczelni. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach za granicą, w klasie mistrzowskiej Colina Mettersa z Royal Academy of Music w Londynie. W latach 2012-2014 została finalistką trzech edycji Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Dyrygenckich prowadzonych kolejno przez Taduesza Strugałę, Gabriela Chmurę oraz Jacka Kaspszyka. Za osiągnięcia artystyczne uhonorowana między innymi Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso. Jest założycielem, dyrygentem i kierownikiem artystycznym Małopolskiej Orkiestry Kameralnej, a także dyrygentem Krakowskiej Młodej Orkiestry Kameralnej, z którą w 2014 roku nagrała płytę W poszukiwaniu inspiracji – Muzyka Polska. Prowadzi również Orkiestrę Symfoniczną PSM II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, która pod jej kierownictwem została laureatem ogólnopolskiego konkursu orkiestr (2014). Od 2016 roku współpracuje na stałe z orkiestrą kameralną Les Femmes złożoną z muzyków Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

Polak na podium prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Hong Kongu

dr25 letni polski dyrygent Dawid Runtz zdobył III Nagrodę oraz prestiżową Nagrodę Publiczności na 1st International Hong Kong Conducting Competition, odbywającego się w dniach od 10 do 14 stycznia 2018 roku.

Spośród 310 kandydatów z 49 krajów, do konkursu zakwalifikowano 16 młodych dyrygentów symfonicznych z całego świata, którzy prowadzili orkiestrę Hong Kong Sinfonietta. Dawid Runtz, jako najmłodszy uczestnik konkursu dostał się do etapu finałowej trójki, sięgając po laury w tym ważnym wydarzeniu muzycznym. Pierwszą Nagrodę w konkursie otrzymał Gabor Kali (35, Węgry), a drugą Antoine Glatard (34, Francja).

Dawid Runtz jest reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena Madame Elżbiety Pendereckiej. W marcu 2018 artysta wystąpi podczas XX Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Więcej informacji na: www.hkconducting.com 

Warszawa | 110. rocznica urodzin Romana Palestra

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja Piąta Esencja zapraszają na konferencję prasową poświęconą obchodom 110. rocznicy urodzin Romana Palestra. Spotkanie odbędzie się 30 stycznia 2018 roku o godz. 12:00 w warszawskiej siedzibie PWM (ul. Fredry, 8).

pPodczas konferencji odbędzie się premiera książki Słuch absolutny. Niedokończona autobiografia i listy z lat wojny Romana Palestra w opracowaniu prof. Zofii Helman, wydana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego. Zostaną również zaprezentowane płyty z muzyką Romana Palestra: Muzyka fortepianowa 1 w wykonaniu Jakuba Tchorzewskiego, Szymanowski/Palester – kwartety smyczkowe w wykonaniu Apollon Musagete Quartet oraz Roman Palester – Muzyka wokalno-instrumentalna (RecArt 0025) w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Błażeja Wincentego Kozłowskiego, Chóru Żeńskiego Filharmonii Krakowskiej, Iwony Hossy (sopran) i Szymona Komasy (baryton).

Po konferencji odbędzie się krótki koncert w wykonaniu Jakuba Tchorzewskiego. W programie znajdą się utwory z płyty Muzyka fortepianowa 1: Wariacje, Espressioni nr 3 i 4, część pierwsza I Sonaty.

W konferencji wezmą udział: prof. Zofia Helman, Daria Szwed (Polskie Wydawnictwo Muzyczne), Piotr Bocian (Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego), Piotr Maculewicz (Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie), Maxymilian Bylicki (Instytut Muzyki i Tańca), Lech Dzierżanowski (Fundacja Piąta Esencja) oraz Mieczysław Kominek (Związek Kompozytorów Polskich). Spotkanie poprowadzi Beata Bolesławska-Lewandowska.

Zadanie „Roman Palester – 110. rocznica urodzin” zostało zrealizowane dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, natomiast projekt Roman Palester – Muzyka instrumentalno-wokalna został dofinansowany w ramach programu „Interwencje 2017” przez Instytut Muzyki i Tańca. Partnerami przedsięwzięcia są: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Polskie Radio Program 2, Związek Kompozytorów Polskich, Warner Music Polska, Universal Music Polska oraz Instytut Adama Mickiewicza.

Kraków | Pierwszy występ Szymona Nehringa w Filharmonii Krakowskiej po sukcesie w Tel Awiwie

nKrótko po spektakularnej wygranej w jednym z najważniejszych konkursów pianistycznych na świecie – konkursie Artura Rubinsteina w Tel Awiwie, Szymon Nehring, niezwykle utalentowany i obiecujący pianista młodego pokolenia wystąpi w recitalu mistrzowskim w Filharmonii Krakowskiej. Koncert odbędzie się 28 stycznia 2018 roku o godz. 18.00.

Szymon Nehring dał się poznać polskiej publiczności przede wszystkim za sprawą udziału w Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2015 roku, podczas którego zdobył wyróżnienie, nagrodę publiczności oraz szereg nagród dodatkowych, w tym nagrodę Filharmonii Krakowskiej dla najlepszego polskiego uczestnika konkursu. Artysta ma już w swoim dorobku liczne zwycięstwa i wyróżnienia, wśród których wspomnieć należy chociażby zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy w 2014 roku, stypendium Krystiana Zimermana, czy nagrodę Polskiej Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2016” w kategorii Album roku – recital solowy, a także Jokera magazynu „Crescendo” oraz nagrodę Supersonic magazynu „Pizzicato”. Jednak to właśnie zwycięstwo w konkursie w Tel Awiwie – po raz pierwszy zdobyte przez pianistę z Polski – jest laurem przynoszącym międzynarodową sławę i liczne koncertowe zaproszenia z całego świata.

Rodowity krakowianin, absolwent Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia im. M. Karłowicza w Krakowie i Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Krakowie, uczeń Olgi Łazarskiej i profesora Stefana Wojtasa, z którym współpracuje od 2013 rok, obecnie rozpoczął studia pod kierunkiem prof. Borisa Bermana w Yale School of Music. Pianista od dziecka występował w Filharmonii Krakowskiej – jako jedenastolatek uczestniczył w koncertach dla dzieci pt. „Na zamku czarnoksiężnika” (2006 r.), w roku 2010 wcielił się w 15-letniego Fryderyka Chopina podczas koncertów „W salonie muzycznym u Państwa Chopinów”, jakie odbyły się w Filharmonii Krakowskiej w rocznicę 200-lecia urodzin kompozytora. Najbliższy koncert Szymona Nehringa to prezentacja wachlarza jego pianistycznych interpretacji, od sonat fortepianowych Haydna (As-dur, Hob. XVI:31) i Brahmsa (nr 1 C-dur op. 1), po utwory Karola Szymanowskiego (Mazurki op. 50 nr 1-4 i Wariacje b-moll op. 3) oraz Trois mouvements de Pétrouchka Igora Strawińskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie Filharmonii.