Polmic - FB

news

Laureaci Paszportów Polityki 2014

KwadrofonikUroczysta Gala dwudziestej drugiej edycji Paszportów Polityki miała miejsce 13 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. Nagrody przyznane zostały w sześciu dziedzinach: film, teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna, literatura. W kategorii muzyki poważnej Paszportem Polityki uhonorowany został zespół Kwadrofonik (na zdjęcie) - za wirtuozerię, wyobraźnię, wrażliwość i poczucie humoru, które sprawiają, że ich wykonania i opracowania muzyki z różnych światów – klasyki, folku, piosenek dziecięcych – są tak wyrafinowane i zarazem ujmujące.

Nadany został również honorowy tytuł Kreatora Kultury, który trafił w ręce Agnieszki Holland - wybitnej osobowości świata artystycznego, za szczególne osiągnięcia w krzewieniu polskiej kultury. W tym roku dodatkowo wręczono Nagrodę Specjalną. Przyznana ona została inicjatorom budowy Muzeum Historii Żydów Polskich i jego współtwórcom – Stowarzyszeniu Żydowski Instytut Historyczny.

Paszporty Polityki co roku udowadniają, że hasło porozumienia ponad podziałami (w tym wypadku redakcyjnymi) jest możliwe, przynajmniej, jeśli chodzi o kulturę. Krytycy z różnych redakcji i instytucji kultury wytypowali trzech twórców w każdej kategorii, których osiągnięcia wydały im się ważne, a Kapituła wybrała Laureata w każdej kategorii.

Kwadrofonik powstał z połączenia dwóch duetów o ugruntowanej już wcześniej pozycji: Lutosławski Piano Duo (Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik) i perkusyjnego Hob-Beats Duo (Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala). Inspiracją była Sonata na dwa fortepiany i perkusję Béli Bartóka, ale kariera kwartetu rozpoczęła się zwycięstwem w 2006 r. na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia Nowa Tradycja. Członkowie zespołu sami efektownie i dowcipnie zaaranżowali melodie ludowe. Za ten program otrzymali też nagrodę specjalną III Konkursu Europejskiej Unii Radiowej „Svetozar Stracina” w Bratysławie, a w 2008 roku nagrali ten repertuar na płytę Folklove. Koncertują w Europie, obu Amerykach, na Bliskim i Dalekim Wschodzie. Zamawiają utwory u polskich kompozytorów współczesnych, m.in. Wojciecha Ziemowita Zycha, Wojciecha Blecharza, Macieja Jabłońskiego. Jednak dużą część repertuaru tworzą z własnych aranżacji. W 2010 roku zaprezentowali program „Byłem tu. Fryderyk” – kolaż zainspirowany muzyką Chopina oraz tradycyjną i współczesną. W Roku Lutosławskiego 2013 nagrali z wokalistką jazzową Dorotą Miśkiewicz płytę Piosenki nie tylko dla dzieci, czyli opracowania piosenek Lutosławskiego do słów Juliana Tuwima. Opracowali też dzieła Karola Szymanowskiego (Mazurki, Harnasie). W tym roku powrócili do muzyki tradycyjnej, pokazując Requiem ludowe z udziałem śpiewaka Adama Struga.

"Cyberiada" Krzysztofa Meyera - w Warszawie

CyberiadaFantastyczna opera komiczna Cyberiada Krzysztofa Meyera wystawiona zostanie 18 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Spektakl realizowany jest przez zespół Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Opera Krzysztofa Meyera, który libretto do niej napisał na postawie opowiadań Stanisława Lema, przedstawia przygody konstruktora Trulla, któremu Królowa Genialina zleciła zbudowanie trzech maszyn, z czego jedna miała opowiadać historie zawiłe, druga chytre, a trzecia – poruszające. Na końcu tych ironiczno-utopijnych refleksji o życiu pojawia się pogląd, że nie pieniądze, postęp ani doskonałość mogą uratować świat, ale mądrość i prawda.

Polska prapremiera Cyberiady, mająca miejsce w maju 2013 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu, wpisała się w obchody Jubileuszu 70. urodzin kompozytora. Reżyser Ran Arthur Braun przeniósł Lemowską rzeczywistość cyberystyczną w uniwersalny bajkowo-magiczny świat teatru, a sam tekst, choć pozbawiony w jego realizacji licznych politycznych aluzji, przede wszystkim bawi inteligentnymi żartami.

Justin C. Arienti za projekty scenograficzne do spektaklu Cyberiada został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Scenograf

Read more: "Cyberiada" Krzysztofa Meyera - w Warszawie

"Portret" Mieczysława Weinberga - w Warszawie

Portret16 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie wystawiony zostanie spektakl Portret Mieczysława Weinberga – jedna z najlepszych realizacji współczesnych oper polskich kompozytorów, przygotowana przez Teatr Wielki w Poznaniu we współpracy artystycznej z Opera North Production (Wielka Brytania).

Bohaterem Portretu, opery skomponowanej przez Mieczysława Weinberga do libretta Aleksandra Miedwiediewa na podstawie opowiadania Nikołaja Gogola, jest Czartkow – zdolny i ubogi malarz, marzący o odmianie losu i bogactwie. Za sprawą obrazu o magicznych właściwościach jego prośba zostanie spełniona – Czartkow stanie się ulubieńcem petersburskich elit, malującym portrety, które upiększają. Jaką cenę przyjdzie mu jednak zapłacić za ten sukces? Czy przyniesie mu on szczęście? Poruszająca historia o życiu zmarnowanym w pogoni za sławą i bogactwem, która uczy, że najważniejsze, to nie stracić szacunku do samego siebie.

Prapremiera opery odbyła się w 1983 roku w Teatrze Narodowym w Brnie. Kolejne sceniczne realizacje miały dopiero miejsce podczas Bregenzer Festspiele (2010) w reżyserii Johna Fulljamesa oraz w Operze w Nancy i North Theatre w Leeds w reżyserii Davida Pountneya, który swoją koncepcję przeniósł do Poznania. Angielski reżyser operowy, wieloletni dyrektor artystyczny Scottish Opera, English National Opera i Bregenzer Festspiele, zdobył sławę, wskrzeszając na scenie wiele szerzej nieznanych dzieł operowych. Zrealizował Pasażerkę (2010) Mieczysława Weinberga oraz Króla Rogera Karola Szymanowskiego (2011) w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.

Spektakl został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Spektakl.

Więcej informacji - na stronie: www.teatrwielki.pl

Read more: "Portret" Mieczysława Weinberga - w Warszawie

W hołdzie Edwardowi Czernemu

Edward Czerny Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego zaprasza na styczniowe koncerty filharmoniczne i akademickie z monograficznego cyklu „W hołdzie Edwardowi Czernemu”, które odbędą się w Elblągu, Bydgoszczy i Krakowie.

Edward Czerny uważany jest za twórcę polskiej powojennej muzyki rozrywkowej. Dysponując mistrzowskim warsztatem aranżerskim, pisał muzykę w różnych stylach na orkiestrowe składy symfoniczne, dęte, big band oraz zespoły łączone: orkiestrę symfoniczną i big band, orkiestrę dętą z kwintetem, orkiestrę kameralną z big bandem i in., jednocześnie tworząc własny styl kompozytorski, rozpoznawalny brzmieniowo, stylistycznie i formalnie.

Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego, nawiązując do atmosfery niegdysiejszych gal karnawałowych, organizuje koncerty w polskich filharmoniach, studiach radiowych, akademiach muzycznych i innych instytucjach kultury, prezentujące muzykę klasyczną, rozrywkową i jazzową Edwarda Czernego.

11 stycznia 2015 roku w Teatrze im. A. Sewruka w Elblągu z programem zatytułowanym W krainie swingu i kantyleny wystąpi Anna Serafińska - wokal oraz ELJAZZ Big Band Jozefa Eliasza i Elbląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Marka Mosia. Usłyszymy rozrywkową muzykę swingową Edwarda Czernego z lat 1934-66, tworzoną dla własnych przedwojennych orkiestr rewiowych Haus Metropol i Admiralspalast, utwory na mniejsze zespoły jazzowe Na huśtawce – solo na pięć saksofonów, miniaturę Walzer Episode na głos solowy z fortepianem, Walc angielski z 1945 roku, Trzej weseli bracia – solo na trzy puzony oraz piosenki napisane dla Ireny Santor, Danuty Rinn, Violetty Villas i Urszuli Dudziak. Noworocznym upominkiem dla publiczności będzie prawykonanie niedawno odnalezionego Walca koncertowego, młodzieńczej kompozycji artysty z 1936 roku.

Read more: W hołdzie Edwardowi Czernemu

Zmarł Paweł Buczyński

Paweł Buczyński (1953-2015)Dnia 5 stycznia 2015 roku zmarł Paweł Buczyński - kompozytor, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, członek Związku Kompozytorów Polskich. Miał 62 lata.

Paweł Buczyński urodził się 7 kwietnia 1953 w Laskach. Studiował kompozycję w klasie Tadeusza Bairda w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie oraz pod kierunkiem Romana Haubenstocka-Ramatiego w Hochschule für Musik w Wiedniu. Od 1979 roku związany był z Akademią Muzyczną w Warszawie. W latach 80. i 90. pełnił różne funkcje w Zarządzie Głównym i Zarządzie Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich. Był laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m.in. w 1980 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Muzykę opadających liści na orkiestrę smyczkową (1980). Za ten sam utwór w 1985 otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Jego ostatnia kompozycja Benedictus – oratorium in honore beati Edmundi in partes quinque miała swoje prawykonanie 13 listopada 2014 w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Zmarł maestro Jerzy Semkow

Maestro Jerzy Semkow (1928-2014)W nocy z 22 na 23 grudnia 2014 roku zmarł maestro Jerzy Semkow - jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów, propagator muzyki polskiej na świecie. Miał 86 lat.

Jerzy Semkow urodził się w 1928 roku w Radomsku. Po studiach dyrygenckich w Krakowie wyjechał do Leningradu, gdzie kształcił się pod kierunkiem Jewgienija Mrawinskiego, szefa Filharmonii Leningradzkiej. W latach 1965-70 był dyrygentem Królewskiej Opery w Kopenhadze. W latach 70. rozpoczął współpracę z orkiestrami symfonicznymi. Prowadził Cleveland Symphony Orchestra, St. Louis Symphony Orchestra, Orkiestrę Włoskiego Radia i Telewizji RAI. W latach 1985-93 był dyrygentem filharmonii w Rochester. Pracował też w operach Mediolanu (La Scala), Londynu (Covent Garden), Genewy, Rzymu i Florencji. Przez wiele lat dyrygował koncertami podczas festiwalu muzycznego w Aspen. Wygłaszał odczyty o muzyce na Uniwersytecie stanu Colorado, prowadził klasy mistrzowskie na Uniwersytecie Yale i w Manhattan School of Music w Nowym Jorku. Był inicjatorem powstania i patronem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Był propagatorem muzyki polskiej na świecie. Utworami Stanisława Moniuszki, Karola Kurpińskiego, Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Tadeusza Bairda, Bolesława Szabelskiego i Krzysztofa Pendereckiego dyrygował m.in. w Nowym Jorku, Cleveland, Dallas, Moskwie, Paryżu, Berlinie, Wenecji, Rzymie, Bolonii i Genui. Jerzy Semkow długo chorował, odwołał październikowy koncert w Filharmonii Narodowej w Warszawie, z którą był związany od 1962 roku.

Europejskie Centrum Oliviera Messiaena w Zgorzelcu

Olivier Messiaen – człowiek i artysta w Stalagu VIII A w Görlitz18 grudnia 2014 roku Europejskie Centrum Edukacyjno-Kulturalne Meetingpoint Music Messiaen w Zgorzelcu otworzyło podwoje w nowo wybudowanym gmachu na terenie dawnego obozu jenieckiego Stalag VIII A w Görlitz (od 1945 roku należącego do gminy Zgorzelec). Olivier Messiaen był tu jeńcem na przełomie 1940/41 roku.

W otoczeniu polskich podchorążych (Z. Nardelli, Cz. Mętrak, Ś. Krawczyński, B. Samulski, J. Świderski, M. Mazaraki i in.) skomponował Kwartet na koniec Czasu. Aktualnie liczba wykonań tego dzieła z przesłaniem humanistycznym każdego roku wzrasta.

Wzniesienie Centrum, upamiętniającego dramatyczny czas historii, które stanie się miejscem spotkań i działań edukacyjnych z młodzieżą, to inicjatywa miejscowego środowiska kulturalnego dwóch połączonych miast „Europa Zgorzelec-Görlitz”, wraz z silnym wsparciem strony niemieckiej. Projekt i jego misyjna treść ogłoszone zostały w 2005 roku w Zgorzelcu, wkrótce patronatu udzieliło Ministerstwo Nauki i Sztuki Saksonii. Z inicjatywy niemieckiej powstało także stowarzyszenie Meetingpoint Music Messiaen, którego głównym celem jest działalność edukacyjna wśród młodzieżyw tym wielonarodowościowym regionie przy styku granic polskiej, niemieckiej i czeskiej. Budowę Centrum w rekordowym czasie 10 miesięcy prowadziła Fundacja Centrum Wspierania Przedsiębiorczości w Zgorzelcu wraz z Meetigpoint Music Messiaena.

Na uroczystości przekazania obiektu (multimedialne sale wielofunkcyjne, przestrzeń ekspozycyjna, pomieszczenia na archiwa i bibliotekę, imponujący taras widokowy na teren obozu) Jerzy Stankiewicz wygłosił wykład Olivier Messiaen – człowiek i artysta w Stalagu VIII A w Görlitz, jednocześnie prezentując swoją wydaną z tej okazji (w wydawnictwie Musica Iagellonica w Krakowie) książkę noszącą podtytuł Przewodnik biograficzny na otwarcie Europejskiego Centrum Edukacyjno-Kulturalnego, Zgorzelec-Görlitz, Meetinpoint Music Messiaen.

Uroczysta inauguracja międzynarodowej działalności zaplanowana jest na 15 stycznia 2015 roku, w dniu 74. rocznicy premiery Kwartetu na koniec Czasu w stalagu w Görlitz. Tym razem wykonawcami dzieła Messiaena będą soliści drezdeńscy z polskim pianistą.

(jbs)

Premiera "Księżniczki czardasza" - we Wrocławiu

Księżniczka czardasza MMImpresario oraz ATM Scena na Bielanach zapraszają na premierę operetki Emmericha Kálmána Księżniczka czardasza - 1 stycznia 2015 roku o godz. 20.00. Wydarzenie zainicjuje reaktywację sceny operetkowej we Wrocławiu.

Księżniczka czardasza to najlepsza i najpopularniejsza operetka Emmericha Kálmána i jedna z najczęściej wystawianych na światowych scenach muzycznych, w której przebój goni przebój, a barwne frazy muzyczne przeplatają się z dynamicznymi układami baletowymi. Młody książę Edwin Lippert-Weylersheim zamierza popełnić mezalians sezonu: zakochany w pięknej szansonistce Sylvii Varescu, chce zawrzeć małżeństwo w jej macierzystym kabarecie „Orpheum”! Jednak radość stałych bywalców teatrzyku jest przedwczesna – rodzina księcia zrobi wszystko, aby nie dopuścić do skandalu. Ognisty czardasz, najbardziej podejrzane lokale Budapesztu, przepych wiedeńskich salonów – słowem: jedna z najsłynniejszych w świecie operetek, kwintesencja najlepszych cech gatunku. Artystki, artystki, artystki z variété…, Tak całkiem bez dziewczątek na nic świat…, Choć na świecie dziewcząt mnóstwo…, Jaj, maman, życie krótkie, żal młodych lat… - największych przebojów Księżniczki czardasza bywalcom operetki nie trzeba reklamować.

Kierownictwo muzyczne - Artur Wróbel, reżyseria, inscenizacja i choreografia - Elżbieta Lejman-Krzysztyniak, scenografia - Małgorzata Matuszewska, producent spektaklu i dyrektor cyklu - Maciej Michałkowski. Wystąpią soliści oraz chór, balet i orkiestra ArtBel Ensemble.

Kolejne spektakle odbędą się 2, 3, 4, 16, 17, 18, 30 i 31 stycznia oraz 1, 13 i 15 lutego 2015 roku o godz. 19.00.

Kolędy w opracowaniu Macieja Małeckiego - w Szczecinie

szopka Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na koncerty kolęd na chór i orkiestrę smyczkową w opracowaniu Macieja Małeckiego, które odbędą się 28 grudnia 2014 roku o godz. 19.30 w szczecińskim kościele garnizonowym i 4 stycznia 2015 roku o godz. 19.30 w kościele w Szczecinie Zdrojach.

Cicha noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową napisany w 2006 roku jest potraktowanym całościowo zbiorem kilkunastu tradycyjnych polskich kolęd, opracowanych przez warszawskiego kompozytora Macieja Małeckiego w oryginalny, aczkolwiek mieszczący się w tzw. konwencji klasycznej sposób. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nadaje szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, sprawiając, że każda z kolęd posiada swój własny, niepowtarzalny charakter. Zbiór urozmaicają również trzy pastorałki autorstwa Macieja Małeckiego, z których dwie przeznaczone są na chór a cappella.

W programie: Anioł pasterzom mówił, Gdy się Chrystus rodzi, Wśród nocnej ciszy, Lulajże Jezuniu, Niemowlątko na słomie (a cappella) – muz. Maciej Małecki, sł. Elżbieta Szeptyńska, W żłobie leży, Mizerna cicha, Jezus malusieńki, Hej, w dzień Narodzenia (orkiestra smyczkowa), Cicha noc, Gdy śliczna panna, Przybieżeli do Betlejem, Prowadź gwiazdeczko (a cappella) – muz. Maciej Małecki, sł. Elżbieta Szeptyńska, Mędrcy świata, Pójdźmy wszyscy do stajenki, Dziś z żywota Pańskiego – muz. Maciej Małecki, sł. Stanisław Herakliusz Lubomirski, Bóg się rodzi.

Wystąpią: Chór i Orkiestra Opery na Zamku pod kierownictwem Małgorzaty Bornowskiej.