Polmic - FB

calendar of events

2004 2005 2006 2007 2008
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

XVI Międzynarodowy Festiwal „Letnie Koncerty Organowe”
29 czerwca – 10 sierpnia 2006
P R O G R A M

  • 29 czerwca, godz. 19.30 - Bazylika Mariacka
    Kimiko Nakayama - Japonia (Kyoto)

  • 6 lipca, godz. 20.00 - Bazylika OO. Karmelitów “Na Piasku”, ul. Karmelicka 19
    Witold Zalewski - Polska (Kraków)

  • 13 lipca, godz. 20.00 - Kościół OO. Paulinów “Na Skałce”, ul. Skałeczna 15
    Heiner Grasst - Niemcy (Essen)

  • 20 lipca, godz. 20.00 - Bazylika OO. Karmelitów “Na Piasku”, ul. Karmelicka 19
    Zbigniew Kruczek - Belgia (Bruksela)

  • 27 lipca, godz. 20.00 - Kościół OO.Paulinów "Na Skałce" ul. Skałeczna 15
    Grazia Salvatori - Włochy (Bari)

  • 3 sierpnia, godz. 19.30 - Bazylika Mariacka
    Gregory D'Agostino - USA (Nowy York)

  • 10 sierpnia, godz. 19.00 - Kościół Św. Krzyża, ul. Św. Krzyża 23
    Cristina Banegas - Urugwaj (Montevideo)



PROGRAM SZCZEGÓŁOWY


  • 29 czerwca, godz. 19.30 - Kimiko Nakayama - Japonia (Kyoto)
    W programie:
    JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) Toccata et Fuga in d BWV 538
    JOHANNES BRAHMS (1833-1897) Aus 11 Choralvorspiele Op.122: Schmücke dich, o liebe Seele, Herzlich tut mich erfreuen
    Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Sonate IV Op.65
    César Franck (1822-1890) Prélude, Fugue et Variation op.18
    Marcel Dupré (1886-1971) Cortčge et Litanie op.19-2
    Charles Tournemire (1870-1939) Cantilčne improvisée, Improvisation sur le “Te Deum”

    Kimiko Nakayama studiowała śpiew i organy u Tsugiko Oshibuchi na Uniwersytecie w Kyoto. Dalsze studia w zakresie gry na organach kontynuowała w Wyższej Szkole Muzycznej w Hamburgu u Heinza Wenderlicha, a także na międzynarodowych kursach interpretacji muzyki organowej, prowadzonych przez Lionela Rogga i Jeana Guillou. Koncertowała w Japonii, Niemczech i Europie Wschodniej jako solistka i kameralistka. Na stałe współpracuje z chórem bachowskim z Kyoto, z którym występowała w Bazylice Mariackiej w Krakowie

  • 6 lipca, godz. 20.00 - Witold Zalewski - Polska (Kraków)
    W programie:
    DIETRICH BUXTEHUDE (1637–1707) Preludium fis-moll Bux WV 146
    JOHANN SEBASTIAN BACH (1685–1750) Preludium chorałowe “O Mensch bewein’, dein’Sünde Gross” BWV 622, Toccata, adagio i fuga C-dur BWV 649
    CÉSAR FRANCK (1822–1890) Cantabile H-dur, Chorał a-moll nr 3
    NICOLAS JAQUES LEMMENS (1823–1881) Fanfary
    FELIKS RĄCZKOWSKI (1906–1994) Bogurodzica
    EUGENE GIGOUT (1844-1925) Scherzo E-dur, Toccata

    Witold Zalewski - naukę gry na organach rozpoczął w Państwowym Liceum Muzycznym w Krakowie u Mieczysława Tuleji. W 1992 roku ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie – w klasie organów prof. Jana Jargonia. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów interpretacji muzyki organowej prowadzonych m.in. przez J. Laukvika i G. Schneidera i J. Guillou. Od roku 1995 pełni funkcję organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu, prowadząc równocześnie działalność pedagogiczną w Archidiecezjalnej Szkole Organistowskiej. Jako solista i kameralista koncertuje w kraju i za granicą (m.in.: Republika Czeska, Niemcy, Szwajcaria i USA.) Od roku 1998 jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. Jest pomysłodawcą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Zakopanem oraz kierownikiem artystycznym Letnich Koncertów Organowych w Nowym Targu i Ludźmierzu jak również Skawińskich Koncertów Organowych.

  • 13 lipca, godz. 20.00 - Heiner Grasst - Niemcy (Essen)
    W programie:
    JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) Fantasie G-Dur BWV 572, Partita “Ach, was soll ich Sünder machen?” BWV 770, Präludium und Fuge h-Moll BWV 544
    WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791) Veroneser Allegro KV 72a, Leipziger Gigue KV 574, Ach Gott vom Himmel sieh darein (“Zauberflöte”), Kirchensonate C-Dur KV 336
    ZSOLT GARDONYI (born 1946) Mozart Changes
    ROBERT SCHUMANN (1810-1856) Skizze op.58 Nr.1, Skizze op.58 Nr.2
    GIOACCHINO ROSSINI (1792-1868) Gran Sinfonia

    Heiner Grasst urodził się w 1954 roku w Emelijanowo, w byłym Związku Radzieckim. Studia muzyczne ukończył w Essen, w klasie organów (prof. G. Schneider), klawesynu i muzyki kościelnej. Dalsze studia kontynuował u prof. Ewalda Kooimana w Amsterdamie, specjalizując się szczególnie w wykonawstwie muzyki dawnej. Brał też udział w licznych kursach mistrzowskich, m.in. pod kierunkiem profesorów: Heillera, Tagliaviniego, Koopmana, Radulescu, Vogla i Rogga. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Wiesbaden (1977), otrzymał szereg nagród specjalnych i wyróżnień Rządu Niemieckiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki. Koncertuje w całej Europie, Kanadzie i USA. Dokonał szeregu nagrań radiowych i płytowych. Prowadzi liczne kursy organowe i seminaria w Niemczech, Polsce i Kanadzie. W latach 1977–1997 uczył gry na organach na Uniwersytecie w Essen.

  • 20 lipca, godz. 20.00 - Zbigniew Kruczek - Belgia (Bruksela)
    W programie:
    JOSEPH BONNET Variations de concert
    P.J.M.PLUM, O.S.M. Impromtu-Lied
    JOSEPH JONGEN Cantilene
    Zbigniew KRUCZEK Fantazja i fuga
    LOUIS VIERNE Symphonie pour orgue nr 1

    Zbigniew Kruczek urodził się w 1952 roku w Lubaczowie. W 1971 roku rozpoczął studia w klasie organów prof. Romualda Sroczyńskiego i w klasie kompozycji prof. Andrzeja Koszewskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Dyplom z wyróżnieniem w zakresie organów otrzymał w 1976 roku i w tym samym roku uczestniczył w mistrzowskim kursie organowym prowadzonym przez prof. Flor Peetersa w Mechelen. Od 1977 roku mieszka na stałe w Belgii, gdzie studiował organy u prof. Leopolda Sluysa i również kompozycję u prof. Jacąueline Fontfn w Królewskim Konserwatorium w Brukseli uzyskując Premier Prix i Prix Superieur z wyróżnieniem. W 1991 roku został laureatem Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Jehan Alain w Roroainmotier w Szwajcarii. Koncertuje w wielu krajach .Europy oraz koncertował w USA i w Sairze. Jego twórczość kompozytorska obejmuje utwory organowe, chóralne, kameralne i symfoniczne.Aktualnie jest profesorem w klasie organów w Konserwatorium im.Marcel Quinet w Binche oraz profesorem w Instytucie Notre-Dame w Loverval i w Seminarium Bonne-Esperance w Vełlereille~les-Brayeux i również organista w kościele Sacre-Coeur w Binche.

  • 27 lipca, godz. 20.00 - Grazia Salvatori - Włochy (Bari)
    W programie:
    GEROLAMO FRESCOBALDI (I583-1643) Toccata 1a (dal secondo Libro di Toccate)
    JUAN BAUTISTA CABANILLES (1644-1712) Gallardas 8°Tono, Canzone italiana
    NICCOLO’ PICCINNI (1728-1800) Toccata in Fa magg.
    GRAZIA SALVATORI (I941) Tre versi sull’Inno’Ave Maris stella’
    GUSTAVO DELGADO PARRA (1962) Dal primer libro de organo’Ab solis ortus usque ad occasum’
    EMMA LOU DIEMER (1926) Corale’Christ lag in Todesbanden’
    JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) Preludio Corale’ Allein Gott in der Höh sie Ehr’ BWV 662, Preludio e tripla fuga in Mib BWV552

    Grazia Salvatori - organistka włoska o międzynarodowej sławie. Odbyła studia w Sienie w zakresie gry na organach, fortepianie i klawesynie. Uzupełniała je na wielu kursach mistrzowskich u światowej sławy mistrzów. Jest laureatką II nagrody na Konkursie Organowym w Pistoji. Od roku 1987 zajmuje się także kompozycją, pisząc utwory na organy, klawesyn i zespoły kameralne. Szereg jej kompozycji zostało nagranych dla Radia Watykan oraz na CD. Koncertowała w całej Europie, w Australii i Stanach Zjednoczonych. Od 1978 roku jest wykładowcą na Uniwersytecie w Bari. Regularnie prowadzi także kursy mistrzowskie. Obecnie pełni funkcję dyrektora artystycznego Europejskiego Konkursu Muzyki Organowej i Sakralnej “Rocco Rodio” w Castellana Grotte.

  • 3 sierpnia, godz. 19.30 - Gregory D'Agostino - USA (Nowy York)
    W programie:
    Franz LISZT (1811-1886) Fantasy & Fugue on B-A-C-H
    Jean LANGLAIS (1907-1991) Nazard (Suite Française)
    J.S. BACH (1685-1750) Concerto in G Major, BWV 592
    Billy STRAYHORN (1915-1967) Lotus Blossom
    Louis Alfred James LÉFEBURE-WÉLY (1817-1869) Boléro de Concert, Op. 166
    BACH O Mensch, Bewein’ dein’ Sünde Gross, BWV 622 (Orgelbüchlein), Prelude and Fugue in A minor, BWV 543

    Gregory D’Agostino koncertował na międzynarodowych festiwalach organowych w Pradze, Krakowie, Paryżu, Londynie, St. Petersburgu, a także z okazji stulecie Amerykańskiego Cechu Organistów. Występował z takimi orkiestrami jak: Moskiewska Orkiestra Kameralna, Hong Kong Philharmonic, Orkiestra Radia Słowackiego. New York Times nagrodził go za “pełne siły i wyrazu występy”, a The Washington Post określił jego grę jako “błyskotliwą” i “perfekcyjną”. Artysta ma w repertuarze utwory od epoki renesansu do współczesności, a w szczególności komplet utworów Bacha, Brahmsa, Liszta i Haendla. Stał się również specjalistą od wykonań współczesnej muzyki organowej. Pracował m.in. z Miltonem Babbit’em, Georgem Crumb’em, Davidem Diamond’em, Stephenem Paulus’em i Nedem Rorem’em. Jest jedynym organistą, który wykonał wszystkie organowe dzieła Neda Rorema, kompozytora odznaczonego amerykańską nagrodą Pulitzera, w serii recitali w kościele Riverside w Nowym Jorku. Brał również udział w nagraniach muzyki filmowej w nowojorskim Muzeum Guggenheima. Gregory D’Agostino był solistą Międzynarodowego Festiwalu “Pipedreams” Radia Publicznego, Radia Praga, Narodowej Czeskiej TV, festiwali “The Next Big hing” oraz “Soundcheck” organizowanych przez Radio Narodowe. Nagrywał płyty dla wytwórni Albany, Centaur, Obcas, Bridge. Jego nagrania wszystkich dzieł Bacha ukażą się w bieżącym roku, wydane przez Loft Recordings. Jako pedagog prowadził zajęcia w programach finansowanych przez Cech Organistów w Stanach. Wykładał również na Uniwersytecie w Tokio, podczas niedawnej pięciotygodniowej trasy koncertowej w Japonii. Szkoła Juillard uhonorowała go tytułem doktora nauk muzycznych w grze organowej.

  • 10 sierpnia, godz. 19.00 - Cristina Banegas - Urugwaj (Montevideo)
    W programie:
    “En la Ziudad de los Reyes” (“At the Kingdom’ s city” - Anthology Colonial Music from Latinamerica XVI - XVIII)
    Juan Bermudo (1510 - 1559) (from “Declaración de instrumentos musicales”, Osuna 1555): Vexilla regis, Pange lingua
    Anonymes San Ixcoi (Guatemala, c. 1590): De Heremias
    Michelangelo Rossi (1606-16..?) : Toccata sesta
    Lucas Ruiz de Ribayaz (1645) (from Luz y Norte Musical, Madrid 1677) : Danses : GALERÍA DE AMOR — JACARAS — PARADETAS — AMOR
    Manuel Blasco (XVII): 5 Versos para chirimías y órgano (5 Verses for 2 shalmeys and organ)
    Anónimo (1690): Obra sobre la “Tonada del Desmayo” (Ed.: Mauricio Esses - rev. Bernardo Illari)
    Anónimo - (Spain/Perú) Diferencias sobre San Juan (c. 1705)
    Domenico Zipoli (1688-1725) Primavera, Retirada del Emperador (Edited by : Bernardo Illari)
    Arcangelo Corelli (1650-1713) : Lágrimas (from Sonata op. 5 no. 9), Al nacimiento del archiduque José Benedicto (from Concerto op. 6 no. 8) (Edited by: Enrique Godoy)
    José de Torres y Martínez Bravo (ca. 1670-1738): Partido de mano derecha (Partido for the right hand) (From : Libro de 11 Tientos partidos (Edited by: Felipe Ramírez Ramírez)
    Luis Álvares Pinto (1719-ż1789?) 4 Liçoes de Solfejo XXII a XXV (From “Muzico e moderno systema......” Recife, Brasil 1776) (Edited by : Paulo Castagna.)
    Joseph Gil Palomar – Sonata en Do (from “Libro Sesto de Maria Antonia Palacios”) (Santiago de Chile, ca. 1790) (Edited by : Guillermo Marchant)
    Cristina García Banegas Ha nacido una Rosita (“Es ist ein’ Ros’ entsprungen”) (2006) (Uruguay, 1954)
    Joan Cabanilles (1644-1712) Tiento XV de Batalla “Punt Baix”

    Cristina Garcia Banegas ukończyła studia w Urugwaju u Renee Bonneta i Renee Pietrafesa (fortepian i organy). Dalsze studia kontynuowała w klasie Marie-Claire Alain w Paryżu oraz Lionela Rogga w Genewie, uzyskując dyplomy z I nagrodą. Ponadto poszerzała swą wiedzę i umiejętności w zakresie gry na organach na licznych kursach międzynarodowych, prowadzonych m. in. przez Guy Boveta, Luigi Tagliaviniego, Tona Koopmana, Montserat Torrent. Jest laureatką I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Toledo (1982), II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Avilii (1982), nagrody specjalnej Instytutu Kultury w Urugwaju (1993). Jako solistka i wraz z zespołem “De Profundis” koncertowała w całej Europie, USA, Ameryce Łacińskiej, Japonii, Rosji i Izraelu. Dokonała ogromnej ilości nagrań dla międzynarodowych rozgłośni radiowych oraz firm płytowych. Obecnie jest profesorem w Akademii Muzycznej w Montewideo, dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Urugwaju.




    Wywiad z prof. Mirosławą Semeniuk-Podrazą
    - dyrektorem artystycznym Festiwalu

    Rozmawiała: Beata Bychawska


    Prof. M. Semeniuk-Podraza – organistka, pedagog, profesor zwyczajny w Akademii Muzycznej w Krakowie, kierownik artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Letnie Koncerty Organowe. Koncertuje w kraju i zagranicą, jest jurorem wielu konkursów organowych.

    Kobieta-organistka to chyba w środowisku muzycznym wciąż rzadkość…
    To prawda. Dominują mężczyźni. Ja sama jestem pierwszym w Polsce profesorem organów – kobietą.

    Jak się zaczęła przygoda Pani profesor z organami?
    Moja droga do organów wiodła od fortepianu. Na ostatnim roku szkoły muzycznej w Rzeszowie byłam przekonana, że będę studiować w Akademii Muzycznej w klasie fortepianu. Kiedy jednak krakowska Akademia wzięła udział w przesłuchaniach uczniów mojej szkoły, prof. Józef Chwedczuk , ówczesny rektor , podsunął mi myśl o zdawaniu do klasy organów. Zdawałam egzaminy na obydwa instrumenty, ale wybrałam organy, jako coś nowego. Fascynowały mnie brzmieniowo, dawały zupełnie nowe możliwości, wymagały opanowania nowej techniki pedałowej. Ukończyłam studia w Krakowie, potem podyplomowo kontynuowałam naukę w Wiedniu. Tam w latach 70. działało bardzo prężnie środowisko znakomitych organistów. Wówczas nawiązałam pierwsze międzynarodowe kontakty, które owocują do dziś.

    Z tych międzynarodowych kontaktów zrodził się zapewne pierwszy Festiwal Letnie Koncerty Organowe 16 lat temu...
    A z kolei przez tych kilkanaście lat krakowskiego Festiwalu powstały kolejne przyjaźnie, znajomości, stworzyło się naturalne forum dla kontaktów, wymiany doświadczeń, literatury, sposobów interpretacji... Wracając do początków Letnich Koncertów Organowych - kilkanaście lat temu w Krakowie odbywał się festiwal organowy w Opactwie Tynieckim i Dni Muzyki Organowej w Filharmonii Krakowskiej. To wszystko. Chciałam stworzyć zupełnie nową jakość – przede wszystkim zaprosić do wysłuchania koncertów w różnych miejscach, w najpiękniejszych zabytkowych świątyniach Krakowa i pokazać kryjące się w nich organy, co ważne, stworzone przez polskich budowniczych. To wybrane, najlepiej brzmiące i zachowane instrumenty. W kościele św. Krzyża, gdzie stosunkowo niedawno zakończono rekonstrukcję organów, wykonawcą była niemiecka firma, która jednak pracowała pod okiem polskich profesorów. Udało się zastosować strój opisany w tabulatorze Jana z Lublina z 1540 roku! Dzięki temu kościół św. Krzyża idealnie nadaje się na wykonania dawnej muzyki.

    Krakowski Festiwal odbywa się na polskich instrumentach, ale dobór artystów jest już międzynarodowy.
    Mogę chyba stwierdzić bez przesady, że niewiele polskich festiwali organowych miało tylu wykonawców z tak wielu krajów świata, reprezentantów wszystkich kontynentów.

    Podobnie będzie w tym roku, podczas 16. edycji Festiwalu?
    Rozpocznie artystka z Kyoto, Kimiko Nakayama, której koncert współorganizuje Stowarzyszenie Przyjaciół Kioto w Krakowie. Kolejni goście ze świata to artyści z Ameryki – Północną Amerykę reprezentuje Gregory D'Agostino z Nowego Yorku (artysta występujący i jako solista i z orkiestrami, wykonujący utwory od renesansu po współczesną muzykę amerykańską, autor licznych nagrań radiowych i płytowych, pedagog), a przedstawicielem Ameryki Południowej będzie Cristina Banegas, która ukończyła studia pod kierunkiem Marie-Claire Alain w Paryżu i Lionela Rogga w Genewie, jest laureatką licznych międzynarodowych konkursów, występuje jako solistka i z zespołem muzyki dawnej De Profundis. Co ciekawe, Cristina prowadzi badania naukowe nad manuskryptami od XV do XVIII wieku pochodzącymi z głównych centrów kolonialnych Ameryki Łacińskiej i te właśnie historyczne, oryginalne utwory wykona na zabytkowym stroju w kościele św. Krzyża. To będzie prawdziwy rarytas. Europę zaprezentują: Grazia Salvatori z Włoch – pianistka, organistka, klawesynistka, kompozytorka, pedagog i juror wielu konkursów, profesor Zbigniew Kruczek z Belgii (urodził się i studiował w Polsce, ale od 1977 roku mieszka zagranicą) i Heiner Grasst z Niemiec – wykładowca w Uniwersytecie w Essen, laureat wielu międzynarodowych konkursów.

    Tradycją Festiwalu stał się udział utalentowanych organistów najmłodszego pokolenia obok uznanych mistrzów. A jak będzie w tym roku?
    Podobnie. I będzie to Polski, a nawet krakowski, akcent tego Festiwalu – jeden z koncertów będzie należeć do Witolda Zalewskiego, organisty Królewskiej Katedry na Wawelu, absolwenta AM w Krakowie.

    Muzyka organowa kojarzy się głownie z kompozycjami J. S. Bacha. Jakie inne utwory i nazwiska kompozytorów pojawią się w programie Festiwalu?
    Rzeczywiście, tylko podczas dwóch koncertów nie będzie kompozycji Bacha. Bach to klasyka, esencja muzyki organowej, każdy organista-wirtuoz ma ambicję zmierzenia się z mistrzem. Na pewno niezwykłą ciekawostką będzie koncert Banegas, która wykona antologię organowej muzyki obszaru latynoamerykańskiego. Pozostali artyści zaprezentują po kilka utworów ze swojego kraju (będą więc utwory niemieckie, włoskie, belgijskie), a niektórzy także własne kompozycje (Kruczek, Salvatori, Banegas). Pojawi się także akcent szczególnie ważny w roku Mozartowskim – Heiner Grasst wykona cztery pozycje tego kompozytora.

    Pani profesor też darzy Bacha szczególną atencją?
    Oczywiście, to mistrzostwo muzyki organowej. Jednak mój idealny program koncertu to program przekrojowy, pokazujący utwory z różnych epok i stylów, a więc z elementami współczesnymi i akcentami muzyki dawnej.

    XVI Międzynarodowy Festiwal Letnie Koncerty Organowe organizuje Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki” przy współpracy Akademii Muzycznej w Krakowie. Początek Festiwalu w krakowskiej Bazylice Mariackiej 29 czerwca. Szczegółowy program w dziale Kulturalności oraz na stronie www.dworek.krakow.pl

    Back

  •