Polmic - FB

calendar of events

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

V Leo Festiwal odbędzie się we Wrocławiu w dniach 1-6 czerwca 2013 roku. Tegoroczna edycja będzie połączeniem dzieł muzyki kameralnej, literatury, kabaretu, humoru, a także brzmienia chóru dziecięcego ze znakomitym repertuarem na orkiestrę smyczkową.

Festiwal zainauguruje koncert zatytułowany Słowa oprawione w dźwięki. Kontynuując umacnianie więzi pomiędzy literaturą i muzyką, Radek Knapp, pisarz publikujący po polsku i po niemiecku, zgodził się przeczytać fragmenty swoich utworów. Oprawą dla literatury będzie muzyka kameralna w wykonaniu znakomitych artystów Orkiestry Leopoldinum: zabawne Sześć preludiów Jeana Françaix na 11 smyczków oraz Oktet Georgesa Enescu, jego wczesne arcydzieło, romantyczne w treści i epickie w formie.

Wszyscy czekamy na otwarcie Narodowego Forum Muzyki, które da nowe impulsy muzycznemu życiu Wrocławia. Obok placu budowy, w Hotelu Monopol zaprezentowane zostaną krótkie utwory w różnych stylach, które być może staną się podstawą repertuaru nowej sali koncertowej, m.in. jeden z Koncertów brandenburskich Bacha, Smile Chaplina oraz światową premierę krótkiego utworu młodego wrocławskiego kompozytora Tymoteusza Witczaka. W drugiej części koncertu przejdziemy na taras Hotelu Monopol, gdzie skrzypkowie Orkiestry Leopoldinum będą bawić publiczność programem kabaretowym Cirque de violon.

Podczas trzeciego koncertu usłyszymy Sześć utworów Aleksandra Tansmana oraz Wariacje na temat Franka Bridge’a Benjamina Brittena. W Tryptyku Antala Doratiego publiczności zaprezentuje się oboista Sebastian Aleksandrowicz, grający także na oboju d’amore oraz rożku angielskim.

Na zamykający Festiwal koncert Orkiestry Leopoldinum z udziałem dzieci Małgorzata Podzielny przygotowała swój chór do wykonania utworów Delibesa, Todda i Chilcotta. Program zwieńczy seria piosenek ludowych od Peasant Songs Andrzeja Panufnika po Clap Your Hands George’a Gershwina czy tradycyjną pieśń afrykańską Rainsong.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Read more


Codziennie od 1 maja do 28 września 2013 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywać się będzie cykl pt. „Barokowe Organy”.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonuje wybitny polski organista Przemysław Kapituła oraz okazjonalnie Michał Sławecki. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku m.in.: najsłynniejszy utwór na organy – Toccatę i fugę d-moll Jana Sebastiana Bacha oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”.

Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku. Brzmienie organów jest kapitalne, przenosimy się w czasie i słuchamy dźwięków sprzed 300 – 400 lat. No i oczywiście wirtuozeria wykonawców oraz przepiękne barokowe wnętrze kościoła. Całość jest najwyższej próby – piękno, wszechobecna harmonia, barokowy przepych. Dlatego warto posłuchać tych koncertów. Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jedną z nielicznych świątyń, tak w znacznym procencie autentyczną, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Wzniesiony w drugiej połowie XV wieku gotycki kościółek powstanie swe zawdzięcza kniaziównie kijowskiej Annie z Holszańskich księżnej Mazowieckiej. W roku 1515 spłonął, a na jego miejscu zbudowano nowy, większy kościół, którego fundatorką była księżna Anna Radziwiłłówna. Pod koniec XVI wieku obok kościoła postawiono murowaną, wolno stojącą dzwonnicę. Kościół był wielokrotnie niszczony i odbudowywany w różnych stylach. Obecna klasycystyczna fasada kryje bogate barokowe wnętrze. Zwiedzanie kościoła robi na każdym z nas wielkie wrażenie.

Cykl „Barokowe Organy” jest bezposrednią kontynuacją cyklu codziennych koncertów organowych w Archikatedrze Warszawskiej pt. „Wielkie Organy Archikatedry”, które w tym roku nie mogą odbyć się w Archikatedrze św. Jana z powodu remontu świątyni.

Więcej szczegółów – na stronie: www.kapitula.org


Już po raz trzeci Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie na cykl Letnich Koncertów na Grochowskiej, organizowany w tym roku z okazji 80. urodzin Krzysztofa Pendereckiego. Koncerty rozpoczęły się 11 maja 2013 roku i potrwają do końca sierpnia. Wstęp wolny.

Letnie Koncerty na Grochowskiej to cykl kameralnych koncertów, które skierowane są zarówno do znawców muzyki klasycznej, jak i melomanów dopiero odkrywających tajniki muzyki klasycznej. Zaproszeni artyści to głównie artyści młodzi, ale już uhonorowani wieloma nagrodami, w tym Stypendium Fundacji Sinfonia Varsovia. Wystąpią m.in. skrzypkowie: Anna Maria Staśkiewicz, Wojciech Koprowski, wiolonczeliści: Bartosz Koziak, Marcin Zdunik, pianiści: Aleksandra Świgut, Misha Kozłowski, zespół TWOgether Duo w składzie: Magdalena Bojanowicz (wiolonczela) i Maciej Frąckiewicz (akordeon) – tegoroczni laureaci Paszportu Polityki. Nie zabraknie też gwiazd światowego formatu takich jak Olga Pasiecznik czy Royal String Qartet. Każdy koncert poprzedzą komentarzem muzykolodzy i krytycy muzyczni, m.in. Anna S. Dębowska, Dorota Kozińska i Agata Kwiecińska.

Z okazji jubileuszu 80-lecia Krzysztofa Pendereckiego, szczególne miejsce w programie Letnich Koncertów na Grochowskiej zajmują jego utwory kameralne. Nie zabraknie muzyki Witolda Lutosławskiego, a także akcentów francuskich i hiszpańskich.

Koncerty odbywają się w każdy weekend do 31 sierpnia 2013 roku, zawsze o godz. 16.00. Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

Szczegółowy program Letnich Koncertów na Grochowskiej dostępny w kalendarzu koncertowym na stronie www.sinfoniavarsovia.org


Wrocławscy Kameraliści Cantores Minores Wratislavienses pod dyrekcją Piotra Karpety rozpoczynają nowy cykl koncertowy pod nazwą Alfabet Muzyczny. W cyklu tym – skierowanym zarówno do młodzieży, jak i osób dorosłych – prezentowani będą kompozytorzy, utwory i terminy muzyczne uszeregowane alfabetycznie. Koncerty prowadzić będą znani wrocławianie.

Na pierwszym z nich - Koncercie "A", który odbędzie się 2 czerwca 2013 roku o godz. 19.00 w Muzeum Architektury we Wrocławiu (ul. Bernardyńska 5), słuchacze poznają takie terminy, jak np. akord, a cappella, allegro, aria, a-moll. Przedstawiona też zostanie muzyka kompozytorów takich, jak Allegri, Aichinger, Arcadelt, Augustyn, a w programie znajdą się utwory: Ave Maria, Alleluja, Amen. Koncert „A” prowadzony będzie przez Rafała Augustyna.

Koncert „A” zostanie powtórzony 22 czerwca 2013 roku o godz. 16:00 w ODT ŚWIATOWID (Wrocław, ul. Sempołowskiej 54 A) i 23 czerwca 2013 roku o g 16:00 w Centrum Kultury Wrocław Zachód (ul. Chociebuska 4-6). Wstęp wolny.


W niedzielę, 2 czerwca 2013 roku, z okazji Dnia Dziecka, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza najmłodszych wraz z rodzicami na koncert zatytułowany Lutosławski nie tylko dla dzieci.

Wydarzenie rozpocznie się o godzinie 12.00 w Parku im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach. Publiczność będzie miała okazję wysłuchać utworów jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów – Witolda Lutosławskiego (1913-1994), którego setną rocznicę urodzin świętujemy w tym roku. Podczas koncertu zabrzmią dzieła inspirowane muzyką ludową, a także piosenki dziecinne do słów Juliana Tuwima. Usłyszymy: 5 melodii ludowych na orkiestrę smyczkową, piosenki Spóźniony słowik i O Panu Tralalińskim na głos i orkiestrę kameralną, Sześć piosenek dziecinnych do słów J. Tuwima (Taniec, Rok i bieda, Kotek, Idzie Grześ, Rzeczka, Ptasie plotki), Preludia taneczne na klarnet i zespół instrumentalny, Tryptyk śląski i Małą suitę. Orkiestrą dyrygować będzie Michał Klauza, a solistami będą śpiewaczka i kompozytorka – Agata Zubel oraz klarnecista Arkadiusz Adamski.

Przed koncertem – o godzinie 11.00 – odbędą się warsztaty muzyczne MALI MUZYCY, podczas których dzieci z pomocą rodziców wykonają proste instrumenty. Następnie pod okiem prowadzących warsztaty, przygotują jeden z utworów kompozytora Idzie Grześ z cyklu Piosenki dziecinne do słów Juliana Tuwima. Dzieci nauczą się słów, melodii i na finał koncertu zaprezentują go z wspólnie z NOSPR. Warsztaty dadzą dzieciom satysfakcję z wykonania i ozdobienia własnego instrumentu, radość muzykowania w grupie oraz z wystąpienia przed publicznością u boku prawdziwej orkiestry. Warsztaty poprowadzi Anna Lis, która od kilku lat na co dzień zajmuje się edukacją muzyczną dzieci w różnym wieku. Do dobrej zabawy wystarczą jedynie: małe plastikowe butelki z nakrętkami, puszki aluminiowe po napoju lub puszki metalowe z wieczkiem (np. po herbacie, kawie), dwa identyczne kubki po jogurcie lub inne przedmioty, które wydają z siebie interesujące dźwięki (organizatorzy proszą o przyniesienie jednej z wymienionych rzeczy do wyboru).

W razie niepogody koncert i warsztaty odbędą się w Centrum Kultury Katowice. Udział w warsztatach i koncercie jest bezpłatny.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Lutosławski 2013 - Promesa, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


Uroczysta Gala Finałowa IV edycji Wawer Music Festival odbędzie się 2 czerwca 2013 roku w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym Hotel BOSS w Warszawie.

Uświetni ją występ Lwowskiej Orkiestry Kameralnej, której dyrygentem jest Yurii Berevetzky. Zagrają również Stanisław Drzewiecki (fortepian), Gary Guthman (trąbka jazzowa, kompozytor), Konstanty Vilensky (fortepian, kompozytor), Wojciech Gogolewski (fortepian), Paweł Pańta (kontrabas), Tomasz Kupiec (kontrabas) oraz Piotr Biskupski (perkusja). Koncertowi towarzyszyć będzie wystawa malarstwa Ryszarda Kalamarza.

Gala Finałowa rozpocznie się w niedzielę, 2 czerwca, o godz. 17:30. Wstęp na nią, tak jak na wszystkie koncerty wchodzące w skład festiwalu, jest bezpłatny.

Gościem honorowym wydarzenia będzie prof. Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.

Wawer Music Festival to dziesięciomiesięczny festiwal muzyki klasycznej, który od 2009 roku urozmaica kulturalny kalendarz imprez prawobrzeżnej Warszawy. Jego organizatorem jest Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury.


W dniach od 2 do 7 czerwca 2013 roku w Warszawie odbywać się będzie XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej.

Wśród wykonawców tegorocznej edycji Festiwalu znajdą się m.in. Olga Pasiecznik i Filip Woźniakowski, Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej "Poznańskie Słowiki", Duo Faggioni (Włochy, Szwajcaria), Chór "Brio Sonores" (Mołdawia) i Apulia Baroque Trio (Włochy).

W programie m.in. Stabat Mater Antonio Vivaldiego, muzyka cerkiewna, improwizacje oraz muzyka na saksofon i organy.

Podczas Festiwalu nastąpi wręczenie O. Nikodemowi Kilnarowi SREBRNEJ PISZCZAŁKI – nagrody Prymasa Polski.

Wstęp na wszystkie koncerty festiwalowe jest wolny.

Read more


W środę, 5 czerwca 2013 roku o godz. 19.00 w Warszawskiej Operze Kameralnej finaliści II Światowego Konkursu Wokalnego „Belcanto Italiano 2013” wystąpią w semiscenicznej wersji opery Haydna L' isola disabitata.

Opera Józefa Haydna L'isola disabitata (Wyspa bezludna) to finałowe przedsięwzięcie uczestników międzynarodowego konkursu wokalnego „Belcanto Italiano”. Konkurs odbywa się po raz drugi, ale po raz pierwszy ma swój finał w Polsce – w Warszawskiej Operze Kameralnej. Wcześniejsze etapy „Belcanto Italiano 2013” odbywały się w nadadriatyckiej miejscowości Pineto, nieopodal Pescary, w której urodził się wielki poeta i dramaturg włoski Gabriel d’ Annunzio. Twórcami konkursu są śpiewaczka i pedagog Astrea Amaduzzi oraz dyrygent i pianista Mattia Peli. Do współpracy i jury zaprosili wybitnych muzyków i pedagogów włoskich: basa Roberta Scandiuzzi, tenora Francesco Anile, kompozytora Massimo Moretti, organistę Lorenzo Fragassi, reżyserów: Mirco Michelon i Alberto Macchi, wybitną malarkę i organizatorkę życia artystycznego we Włoszech Annę dell’ Agata oraz Tadeusza Deszkiewicza, dziennikarza muzycznego, prezesa Towarzystwa Miłośników Muzyki Moniuszki.

Read more


Carmina Burana Carla Orffa zabrzmi z okazji jubileuszu 65-lecia Orkiestry szczecińskiej Filharmonii dnia 7 czerwca 2013 roku o godz. 20.00 w Amfiteatrze im. Heleny Majdaniec.

Gwiazdą koncertu będzie Iwona Sobotka - artystka o niezwykłym głosie, zdobywczyni wielu prestiżowych nagród fonograficznych, laureatka międzynarodowych konkursów wokalnych. Światowy rozgłos przyniosła jej między innymi płyta z pieśniami Karola Szymanowskiego nagrana wraz Sir Simonem Rattle, obecnym dyrygentem Filharmoników Berlińskich.

Siłą szczecińskiego wykonania Carminy Burany będzie także rozbudowany skład sceniczny. Na scenie pojawi się ponad 300 osób. Obok Orkiestry Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie na scenie Teatru Letniego staną połączone chóry ze Szczecina (Chór Akademicki im. prof. J. Szyrockiego ZUT w Szczecinie, Chór Akademii Sztuki, Chór Akademii Morskiej, Chór Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego, Dziecięcy Chór ZUT Don Diri Don oraz Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej) oraz gwiazdy światowej wokalistyki: Adam Sobierajski i Adam Kruszewski. Koncert tego wieczoru poprowadzi Michał Dworzyński, I dyrygent szczecińskiej Filharmonii.


W piątek, 7 czerwca 2013 roku o godzinie 19.00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod batutą wybitnego izraelskiego dyrygenta Amosa Talmona wystąpi w Kolegiacie pw. Niepokalanego Poczęcia NMP i św. Michała Archanioła w Łasku. Program koncertu otworzy Shushanik zmarłego w zeszłym roku armeńskiego kompozytora Edvarda Mirzoyana. W dalszej części usłyszymy Symfonię C-dur KV 551 Jowiszową Wolfganga Amadeusza Mozarta i II Symfonię C-dur op. 61 Roberta Schumanna.


II Symfonia c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera zabrzmi na finał sezonu artystycznego Filharmonii Śląskiej – 7 czerwca 2013 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Wystąpią: Ewa Biegas – sopran i Ewa Marciniec – alt oraz Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka.

Mieszanie gatunków orkiestrowych i wokalnych było fundamentem koncepcji symfoniki Mahlera (na zdjęciu). Druga jest dziełem przystępnym, poważnym, pełnym dramatyzmu i poruszającego piękna. Jej pierwsza część, skomponowana w 1888 roku długo funkcjonowała jako poemat symfoniczny Ceremonia żałobna. Ale po niej powstał lekki austriacki taniec, lendler i dwa fragmenty związane z ludową poezją, która zainspirowała słynny pieśniarski cykl Des Knaben Wunderhorn (Czarodziejski róg chłopca). Trzecia, wyłącznie orkiestrowa część opiera się na pieśni Świętego Antoniego Padewskiego kazanie do ryb. Czwartą częścią symfonii jest pieśń Praświatło ze zbioru Des Knaben Wunderhorn. Majestatyczny finał utwory powstał w 1894 roku, po pogrzebie wielkiego dyrygenta, pianisty u kompozytora Hansa von Bülowa, podczas które chór chłopięcy śpiewał tekst Friedrich Klopstocka. Gustav Mahler nieco do jego tekstu jeszcze dodał i stworzył ekstremum emocji , obrazujących apokaliptyczna wizję Sądu Ostatecznego. Jednak w oceanach dźwięków, jakie stworzył Gustav Mahler ta symfonia o trzech stanach bytu – życiu, śmierci i zmartwychwstaniu, szczęśliwie zachowuje muzyczną i emocjonalną równowagę.


Music Masters on Air – to wspólna platforma europejskich festiwali dla nowych kierunków w muzyce współczesnej. Najważniejsze europejskie festiwale przy wsparciu Unii Europejskiej, European Broadcasting Union (EBU) oraz European Festival Association (EFA) łączą siły, aby prezentować nowe utwory autorstwa najlepszych europejskich kompozytorów młodego pokolenia.

Tegoroczne atelier MusMA pod hasłem Man & Music: Stages of Life będzie miało miejsce we Wrocławiu. W jego ramach odbędą dwa koncerty: perkusyjny – 7 czerwca 2013 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej wrocławskiej Filharmonii i chóralny - w sobotę, 8 czerwca 2013 roku w Auli Ossolineum. Podczas pierwszego z nich, będącego podsumowaniem ubiegłorocznego atelier, perkusiści Aleksandra Wasik, Wojciech Herzyk, Jacek Dwojak i Tomasz Kowalczyk wykonają kompozycje: Giulii Monducci – Flux, Onura Turkmena – Hat, Dobromiły JaskotHimah, Alexey’a Sysoeva – Zaum i Ivana Josipa Skendera – White Line Fever. Program drugiego koncertu wypełnią utwory Dariji Andovskiej – Aporia Apeiron, Riccardo Piacentini'ego – Così parlò Beatrice, Any Ngjatovic – Balance – lost, Fredericka Neyrincka – Quasi-Palindrom II oraz Agaty ZubelLullaby. Wystąpi Chór Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny.

W ramach atelier organizowane są również warsztaty  interpretacji z udziałem kompozytorów i Chóru Filharmonii Wrocławskiej, które odbędą się 7 czerwca 2013 roku w godz. 10-17 i 8 czerwca 2013 roku w godz.. 10-13.30, w sali konferencyjnej Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.

Organizator: Międzynarodowy Festiwal „Wratislavia Cantans”.

Więcej informacji - na stronie: www.musma.eu


Projekt LUTOFUZJE „V/TOLD Radical Dance Experience”, łączący muzykę Witolda Lutosławskiego z eksperymentami młodych twórców muzyki alternatywnej i sztuki multimediów, będzie można usłyszeć podczas Nocy Kultury w Lublinie 8/9 czerwca 2013 roku, w godz. 21.00 - 4.00 w Klubie Domu Kultury (ul. Krakowskie Przedmieście 19).

W wydarzeniu wezmą udział znakomici kameraliści specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej, młodzi, poszukujący muzycy, reprezentujący różne gatunki muzyki najnowszej. Wzbogaci je videoart polegający na twórczym przetworzeniu ważnych cytatów z wypowiedzi Lutosławskiego na temat muzyki, wartości i kultury. Spotkania będą miały charakter happeningu muzycznego, w którym przestrzeń pozbawiona będzie tradycyjnego podziału na scenę i widownię, działania artystyczne będzie można obserwować z bliska i uczestniczyć w nich bezpośrednio.

Projekt LUTOFUZJE jest próbą dotarcia z muzyką Witolda Lutosławskiego do młodego pokolenia. W tym celu twórczość Kompozytora zostanie zderzona z twórczością młodych twórców alternatywnych w zakresie muzyki i obrazu oraz twórczo przez nich przetworzona. Ważnym elementem projektu jest zetknięcie dwóch środowisk artystycznych Warszawy i Lublina, z których każde ma równie znaczący wpływ na kształt efektu końcowego, w dużej mierze improwizowanych wydarzeń.

Nad koncepcją artystyczną czuwają Viola Łabanow-Jastrząb - prezes Fundacji Muzyka jest dla wszystkich, znani muzycy młodego pokolenia Marcin Masecki i Tomasz Pokrzywiński oraz Jan Bernad z Ośrodka Międzynarodowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża".


Festiwal muzyczny „Instalakcje” odbędzie się w dniach 8-9 czerwca 2013 roku w hali warsztatowej Nowego Teatru w Warszawie. Kuratorami projektu są Wojtek Blecharz i Paweł Mykietyn.

Festiwal zaprezentuje utwory i instalacje takich artystów, jak: Zimoun, Jagoda Szmytka, Johannes Kreidler, Sivan Cohen Elias, Marianthi Papalexandri-Alexandri, Stefan Prins & Nadar Ensemble oraz John Cage.

Read more


Słynna Carmina burana Carla Orffa zabrzmi podczas koncertu z okazji Święta Województwa w sobotę, 8 czerwca 2013 roku o godz. 19.00 w Kościele Akademickim Świętego Ducha w Toruniu.

Na estradzie obok Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej staną aż 4 chóry: rozśpiewana brać studencka uniwersytetów bydgoskich i toruńskiego oraz najmłodsi chórzyści ze szkoły muzycznej w Bydgoszczy, czyli „Rubinki”. Partie solowe zaś wykonają uznani polscy soliści śpiewacy sopranistka Iwona Socha i tenor Adam Zdunikowski oraz gość z Niemiec, baryton Thomas Wittig. Całość poprowadzi Rudolf Tiersch, na co dzień szef zaprzyjaźnionego od lat z FP Chóru Singakademie z Frankfurtu nad Odrą.


Koncert kameralny w ramach Nocy Kultury w Filharmonii Opolskiej odbędzie się w sobotę, 8 czerwca 2013 roku o godz. 19.00. W programie Koncert podwójny d-moll na skrzypce i fortepian Felixa Mendelssohna-Bartholdy z Michałem Rożkiem – skrzypce i Mateuszem Rożkiem – fortepian w roli solistów, Serenada na orkiestrę smyczkową op.2 Mieczysława Karłowicza i Orawa Wojciecha Kilara. Orkiestrę kameralną Filharmonii Opolskiej poprowadzi Bartosz Żurakowski.


W 2013 roku minie 65. rocznica śmierci urodzonego w Brzęczkowicach pod Mysłowicami prymasa Polski, ks. Kardynała Augusta Hlonda (1881-1948). Wcześniej, w 1922 roku papież Pius XI mianował go administratorem apostolskim Górnego Śląska, a po trzech latach pierwszym biskupem ordynariuszem nowo utworzonej diecezji katowickiej. Urząd prymasa Polski objął w 1928 roku, 8 lat po odzyskaniu niepodległości, a po 150 latach niewoli. Tę wielce zasłużoną dla Śląska i Polski postać przypominają obchody Roku kardynała Augusta Hlonda.
W województwie śląskim oraz na szczeblu centralnym podjęto szereg działań oraz zaplanowano wiele wydarzeń o charakterze kulturalnym i naukowym, które przypomną i upamiętnią wybitną postać kardynała Augusta Hlonda. Dnia 8 czerwca 2013 roku w katowickiej Archikatedrze Chrystusa Króla o godz. 19 w hołdzie prymasowi ze Śląska filharmonicy śląscy zagrają arcydzieła Wojciecha Kilara oraz zaśpiewają utwory Aleksandra Lasonia i Krzysztofa Pendereckiego. Chór przygotowuje Jarosław Wolanin. Z dyrygenckiego podium koncert poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk.

Koncert otworzy Victoria Wojciecha Kilara, skomponowana dla uczczenia drugiej wizyty Jana Pawła II w ojczyźnie. Inspiracją tego utworu był krótki fragment listu Jana III Sobieskiego do papieża Innocentego XI po bitwie pod Wiedniem: venimus, vidimus, Deus vicit (przybyliśmy, zobaczyliśmy, Bóg zwyciężył). Potem usłyszymy wcześniejsze arcydzieło katowickiego kompozytora – Exodus, symfoniczny poemat z udziałem chóru, nawiązujący do biblijnej Księgi Wyjścia, a muzycznie do Bolera M. Ravela. Trzy miesiące po jego prawykonaniu generał Wojciech Jaruzelski ogłosił stan wojenny. Exodus rychło stał się metaforą naszego przejścia przez Morze Czerwone. Z dorobku obchodzącego w tym roku 80. urodziny Krzysztofa Pendereckiego Chór Filharmonii Śląskiej zaśpiewa Benedicamus Domino, utwór skomponowany w 1992 roku do tekstów antyfony Benedicamus z klasztoru Engelberg i Psalmu CXVII: Laudate Dominum. W utworze tym kompozytor zestawia ze sobą stylistycznie odległe motywy, przenikając je nawzajem i jednocząc. Koncert zamknie Benedictus Aleksandra Lasonia, cenionego śląskiego kompozytora z pokolenia 51. Utwór po raz pierwszy wykonany został podczas krakowskiego Festiwalu Muzyki Polskiej w 2005 roku.

Dzień później, w niedzielę Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina da artystyczną oprawę okolicznościowej mszy świętej w intencji księdza Kardynała, którą stworzy wyłącznie muzyka polska: Gaude Mater Polonia oraz Jubilate Deo i Deprecatio Marialis III Adriana Robaka, Parce Domine Feliksa Nowowiejskiego i Benedicamus Domino Krzysztofa Pendereckiego.


Już po raz siedemnasty Opera Krakowska zaprasza wszystkich melomanów, miłośników muzyki operowej i baletu na Letni Festiwal Opery Krakowskiej.

Festiwal zainauguruje premiera romantycznego Trubadura Giuseppe Verdiego (8, 9, 11 i 12 czerwca 2013). Spektakl, w dwusetną rocznicę urodzin kompozytora, w reżyserii Laco Adamika ze scenografią i kostiumami Barbary Kędzierskiej, przygotowuje muzycznie i poprowadzi Tomasz Tokarczyk. Wystąpią znakomici artyści - oprócz solistów Opery Krakowskiej w partii Azuceny usłyszymy Małgorzatę Walewską i Agnieszkę Rehlis, jako Manrico Michała Lehotskyego (ze Słowacji) i Arnolda Rutkowskiego, jako Ferrando Josefa Benci (ze Słowacji), a w partii wystąpi Il conte di Luna wystąpi Dainius Stumbras (z Litwy) i Adam Szerszeń, znany polski baryton, debiutujący na scenie Opery Krakowskiej.

Mariusz Kwiecień ponownie wystąpi w tytułowej partii Eugeniusza Oniegina. Niezrównany polski baryton zaśpiewa na naszej scenie tylko dwa spektakle - 21 i 23 czerwca 2013 roku, zamykając sezon artystyczny Opery Krakowskiej. Dodajmy, że właśnie partią Oniegina Mariusz Kwiecień otworzy sezon artystyczny 2013/2014 Metropolitan Opera.

Premiera Trubadura to nie jedyna atrakcja w ramach obchodów Roku Verdiowskiego. W budynku przy ulicy Lubicz zobaczymy także dwie inne opery tego kompozytora: Traviatę (14 czerwca 2013), w której partię tytułową wykona Edyta Piasecka-Durlak i Rigoletto (5 lipca 2013) - w głównych partiach wystąpią Katarzyna Oleś-Blacha i Leszek Skrla. Jubileusz uświetni także koncert Arie Oper Świata - Viva Verdi! (25 czerwca 2013), który już tradycyjnie odbędzie się w zabytkowej scenerii Zamku Królewskiego na Wawelu. Podczas koncertu wystąpią soliści krakowskiego teatru – Magdalena Barylak, Katarzyna Oleś-Blacha, Tomasz Kuk i gościnnie Dainius Stumbras oraz Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Artyści wykonają m.in. fragmenty oper - Taviaty, Rigoletta, Aidy, Nabucco i Trubadura.

Na wawelski dziedziniec organizatorzy zapraszają także wielbicieli baletu i tańca na Grand Pas…! – galę baletową (3 lipca 2013). Będzie to już czwarta edycja wydarzenia  tradycyjnie z udziałem najwybitniejszych polskich solistów oraz gości z całej Europy. Wystąpią soliści Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie oraz Polski Balet Narodowy Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie. Program uzupełni Zespół Baletu Opery Krakowskiej.

Również na Wawelu soliści, Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej wykonają słynne oratorium Carmina Burana Carla Orffa (premiera 28 czerwca 2013, kolejne spektakle 29 i 30 czerwca). Grono wykonawców uzupełni Balet Opery Krakowskiej i inne zaproszone zespoły.

Podczas festiwalu gościnnie wystąpi Polski Balet Narodowy. Zaprezentuje Obsesje – wieczór baletowy w trzech częściach (1 lipca 2013). Otworzy go suita z pełnospektaklowego baletu Krzysztofa Pastora Kurt Weill, następnie artyści zatańczą wersję Święta wiosny izraelskiego choreografa Emanuela Gata, a na koniec zobaczymy poruszającą grę nastrojów i emocji w dynamicznym balecie Moving Rooms Krzysztofa Pastora. Zespół będzie można także podziwiać podczas gali baletowej (3 lipca 2013).

Program festiwalu dopełni spektakl baletowo-operowy Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka (16 i 18 czerwca 2013), który przygotował Giorgio Madia, włoski choreograf odnoszący sukcesy na scenach europejskich.

Szczegółowy program - na stronie: www.opera.krakow.pl


Prawykonanie Modlitwy do Małej Tereski Wojciecha Kilara – utworu na chór mieszany skomponowanego z okazji Jubileuszu Uniwersytetu Śląskiego odbędzie się 8 czerwca 2013 roku w sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Podczas koncertu usłyszymy także słynne tematy muzyczne z filmów: Bilans kwartalny, Dziewiąte wrota, Kronika wypadków miłosnych, Pan Tadeusz, Zemsta, Smuga cienia, Trędowata, Ziemia obiecana, Zazdrość i medycyna, Dracula.

Wystąpią: Agnieszka Kopińska – fortepian, Joanna Boślak-Górniok – klawesyn, Swietłana Kaliniczenko – sopran oraz Orkiestra Sinfonia Juvenalis (Akademia Muzyczna w Katowicach, Uniwersytet Śląski w Katowicach) i Chór Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia” pod kierunkiem dyrygenta José Maria Florêncio.

Koncert poprzedzi wykład prof. dr. hab. Franciszka Ziejki pt. Uniwersytet i świat wartości oraz wręczenie Medalu Uniwersytetu Śląskiego Profesorowi Lotharowi Pikulikowi z Uniwersytetu w Trewirze.


Warszawska Opera Kameralna oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego zapraszają na spotkanie z cyklu „Loża Miłośników Opery. Wieczory Czwartkowe” pod tytułem Affectus melodicus. O zapomnianej tradycji jezuickiego dramatu szkolnego - 13 czerwca 2013 roku o godz. 18.00 w Sali Kolumnowej Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego (Krakowskie Przedmieście 26/28).

Podczas spotkania o muzyce dramatu jezuickiego opowie dr Tomasz Jeż, autor monografii Kultura muzyczna jezuitów naŚląsku i ziemi kłodzkiej (1581-1776) [wyd. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa 2013], a utwory muzyczne proweniencji jezuickiej przedstawią: Julita Mirosławska – sopran, Marcin Liweń – alt oraz muzycy Zespołu Instrumentów Dawnych WOK Musicae Antiquae Collegium Varsoviense: Grzegorz Lalek – skrzypce, Magdalena Kuźmińska Hartman – skrzypce, Tomasz Frycz – wiolonczela, Anna Birulya – lutnia, Viola Łabanow – pozytyw.

 „Affectus melodicus – takim mianem określano sceny muzyczne towarzyszące przedstawieniom teatralnym, które wystawiały w epoce baroku kolegia jezuickie. Bogate tradycje pielęgnowanej w tym środowisku kultury artystycznej odeszły w niepamięć na fali oświeceniowej krytyki dydaktyki jezuickiej. Domagają się one jednak przypomnienia, nie tylko z uwagi na swe historyczne znaczenie w procesie kształtowania się form teatralnych nowożytnej Europy. Jezuicki dramat szkolny spełniał kluczową rolę we wszechstronnie prowadzonym przez ten zakon programie edukacji, integralnie łączącym elementy dydaktyki szkolnej, kształtowania charakteru, psychologicznej introspekcji, treningu umiejętności interpersonalnych oraz formacji religijnej. Wielości celów i skuteczności sztuki perswazji służyło synestetyczne powiązanie poszczególnych elementów dramatu: gry aktorskiej, deklamacji, emblematyki, pantomimy, śpiewu, tańca oraz scenografii w możliwie spójną retorycznie jedność”. (Tomasz Jeż)


W środę, 19 czerwca 2013 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach odbędzie się inauguracyjny koncert projektu „Europa u bram”, realizowanego przy pomocy środków europejskich przez Filharmonię Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego w partnerstwie ze Stowarzyszeniem "Pro Bono Musicae".

Niezwykła będzie forma tego koncertu - w pierwszej części zaprezentuje się utalentowana, młoda skrzypaczka Weronika Dziadek, która wykona IV Koncert skrzypcowy W.A. Mozarta z towarzyszeniem Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Roberta Kabary. Dzieło to posłuży chwilę później do przeprowadzenia pokazowej lekcji mistrzowskiej przez profesora Zakhara Brona, legendarnego pedagoga światowej wiolinistyki (członka i przewodniczącego jury wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych). W drugiej części koncertu sam mistrz wykona II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą profesora Mirosława Jacka Błaszczyka. Udział w koncercie potwierdzili przedstawiciele jednego z najsłynniejszych marszandów instrumentów lutniczych na świecie, firmy Bein&Fushi z Chicago (USA).

"Europa u bram" jest pierwszym polskim projektem mistrzowskiej edukacji muzycznej w historii unijnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, dzięki któremu już od września br. uczniowie i uczennice szkol muzycznych II st. z terenu województwa śląskiego będą mogli uczestniczyć w zajęciach indywidualnych i grupowych, doskonaląc nie tylko swój warsztat wykonawczy, ale również odkrywając tajniki branży muzyki klasycznej i dziedzin powiązanych. Swą wiedzę przekazywać będą profesorowie najlepszych europejskich uczelni muzycznych, lutnicy, marszandzi i menedżerowie reprezentujący najwyższy, światowy poziom. W trakcie dwóch najbliższych lat, dzięki decyzji władz Samorządu Województwa Śląskiego w regionie gościć będą najwybitniejsi przedstawiciele najbardziej prestiżowych zagranicznych, wyższych uczelni muzycznych (wrzesień 2013 - czerwiec 2014) oraz czołowych impresariatów muzycznych świata (styczeń - czerwiec 2014). Wykładom zarządzania karierą muzyka towarzyszyć będą szkolenia prowadzone przez ekspertów budowy i naprawy instrumentów muzycznych. W roku szkolnym 2014/2015 do projektu wprowadzone zostaną elementy praktyk zawodowych, zapewniające uczestnikom możliwość udziału - czynnego i biernego - w profesjonalnych sesjach nagraniowych, innowacyjnych wykładach oraz koncertach, z udziałem krajowych i zagranicznych pracodawców.

Wstęp na koncert jest bezpłatny dla uczniów i studentów szkół artystycznych.


Koncert z okazji 40-lecia pracy artystycznej Jerzego Swobody, organizowany w ramach obchodów Roku Witolda Lutosławskiego, odbędzie się 14 czerwca 2013 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii w Jeleniej Górze.

W wykonaniu Jubilata (na zdjęciu), który poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej, usłyszymy Symfonię hiszpańską op. 21 Èdouarda Lalo ze znanym skrzypkiem Mariuszem Patyrą w roli solisty oraz III Symfonię Witolda Lutosławskiego.


Premiera superwidowiska plenerowego Opery Wrocławskiej - Tosca Giacomo Pucciniego - odbędzie się 14 czerwca 2013 roku. Spektakl rozgrywać się będzie w trzech miejscach: I akt – w Katedrze św. Marii Magdaleny, II akt – w Operze Wrocławskiej, a III akt – na Wzgórzu Partyzantów. Kierownictwo muzyczne - Tomasz Szreder, reżyseria - Pierre-Jean Valentin, adaptacja spektaklu - Adam Frontczak.

Tosca to jedna z najsławniejszych oper wszechczasów, arcydzieło Giacomo Pucciniego, przedstawiciela opery werystycznej. Poruszająca do głębi historia miłości tytułowej śpiewaczki i malarza Cavaradossiego, w którą wmiesza się okrutna historia i polityka, uosabiane przez złowrogiego Scarpię. "Melodramma w trzech aktach", podczas których publiczność śledzi losy bohaterów, zaś akcja rozgrywa się kolejno w rzymskim kościele, w którym maluje Cavaradossi, później w pałacu okrutnego barona Scarpii, a następnie na tarasie Zamku Świętego Anioła. Prawda uczuć głównych postaci, niezapomniane arie pełne właściwego Pucciniemu czaru melodii, "teatr w teatrze", elementy wstrząsającego realizmu składają się na tę operę, zachwycającą kolejne pokolenia widzów od czasu rzymskiej prapremiery w 1900 roku. Dzieło Pucciniego wystawione zostanie w trzech historycznych miejscach Wrocławia, co nawiązuje do zmian miejsca akcji opery. Pierwszy akt Toski rozegra się w średniowiecznej gotyckiej katedrze św. Marii Magdaleny, II akt na scenie Opery Wrocławskiej, a akt III - na Wzgórzu Partyzantów nad Fosą Miejską.

Spektakl zostanie powtórzony 15, 16, 21, 22, 23, 28, 29 i 30 czerwca 2013 roku. Przedstawienia odbywają się w ramach TAURON Letniego Festiwalu Opery.


W piątek, 14 czerwca 2013 roku o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi podczas ostatniego w tym sezonie koncertu abonamentowego. Wieczór poświęcony będzie 200. rocznicy urodzin Richarda Wagnera.

W programie koncertu znajdzie się I akt Walkirii Richarda Wagnera – II części gigantycznej tetralogii Pierścień Nibelunga, w której kompozytor realizuje swoje reformatorskie założenia dramatu muzycznego. W partiach solowych dramatu wystąpią Anja Kampe (Sieglinde), Christopher Ventris (Siegmund) i Reinhard Hagen (Hunding). Walkirię poprzedzi wykonanie Dialogue de l’ombre double na klarnet solo i taśmę Pierre’a Bouleza, z Jörgiem Widmannem w partii solowej. Warstwę elektroniczną utworu zrealizuje Studio Eksperymentalne SWR we Fryburgu. Całość poprowadzi Alexander Liebreich – dyrektor artystyczny i I dyrygent NOSPR.

Przed koncertem, o godz. 18.00, Instytut Goethego oraz Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zapraszają Melomanów na wyjątkowe spotkanie z Daphne Wagner – niemiecką aktorką, prawnuczką Richarda Wagnera. Rozmowę z artystką poprowadzi Alexander Liebreich. Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (sala im. Grzegorza Fitelberga, Katowice, plac Sejmu Śląskiego 2).


Koncert oratoryjny na zakończenie sezonu artystycznego 2012/2013 Filharmonii Łódzkiej odbędzie się 15 czerwca 2013 roku w Sali Teatru Wielkiego w Łodzi.

Na program tego szczególnego wieczoru złożą się dwa koncerty: II Koncert fortepianowy c-moll Siergieja Rachmaninowa i I Koncert fortepianowy Des-dur Siergieja Prokofiewa, oba z Aleksiejem Volodinem w roli solisty. Artyście towarzyszyła będzie Orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod batutą Daniela Raiskina.

Klamrą obejmującą rosyjskie koncerty fortepianowe będą dwa utwory Wojciecha Kilara - jednego z najbardziej uznanych i cenionych przez publiczność polskich twórców. Wieczór otworzy najpopularniejsza z jego niefilmowych kompozycji: Orawa - zaliczana, wraz z Krzesanym, Kościelcem i Siwą mgłą do „cyklu tatrzańskiego”. Drugim utworem Kilara, który znalazł się w programie koncertu jest Exodus na chór mieszany i orkiestrę. 15 czerwca usłyszymy go w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej oraz Chóru przygotowanego przez Dawida Bera.


W 2013 roku na Noc Teatrów 15/16 czerwca Opera Krakowska przygotowała wyjątkową atrakcję! Tej nocy będzie można naprawdę poczuć magię teatru!

Podczas koncertu pt. Śpiewam w Operze! dużą sceną teatru zawładną śpiewacy-amatorzy. Spośród ciekawych i różnorodnych zgłoszeń od miłośników śpiewu z całej Polski, a nawet zza granicy wyłoniono 15 osób, które wystąpią podczas Nocy Teatrów. W ich wykonaniu usłyszymy arie operowe, operetkowe i songi musicalowe. Opera zapewnia charakteryzację, kostium oraz scenografię. Solistom-amatorom akompaniować będzie Kristina Kutnik. Koncert poprowadzi Michał Kutnik, solista Opery Krakowskiej.

W trakcie koncertu zostanie rozstrzygnięty test wiedzy o Verdim. Rozwiązany test należy wrzucić do urny, która jest wystawiona w foyer teatru od 11 czerwca do 15 czerwca (do godz. 21.00). Wszystkie testy, na które zostaną udzielone prawidłowe odpowiedzi, wezmą udział w losowaniu nagród, którymi są zaproszenia na spektakle Opery w ramach Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej.

Krakowski teatr będzie otwarty dla zwiedzających od godziny 20.00 do 24.00. Organizatorzy pokażą m.in. jak wyglądają pracownie krawieckie i modniarskie, będzie można zwiedzić magazyny kostiumów i charakteryzatornię. Zwiedzanie gmachu Opery - w zorganizowanych grupach - odbędzie się w godz. 20.30, 21.00, 21.30 oraz 22.00.


Chińscy śpiewacy w niecodziennej scenerii. Gala Operowa w Kopalni Soli w Wieliczce. 125 m pod ziemią, w Komorze Warszawa wielickiej kopalni, 16 czerwca 2013 roku wystąpi para solistów Chunqing Zhang i Keqing Liu.

Gwiazdą koncertu będzie Maestro Liu Keqing - znany chiński baryton i jednocześnie jeden z najbardziej dynamicznych impresariów na świecie, który ma na koncie wiele wybitnych osiągnięć, m.in. współorganizację widowiska na otwarcie Olimpiady w Pekinie czy inscenizacje Aidy Giuseppe Verdiego z udziałem tysięcy statystów i wojska na stadionach w Szanghaju i Pekinie, które weszły do Księgi Rekordów Guinnessa. Koncerty tego artysty zawsze są wielkim wydarzeniem. W Chinach każdorazowo słucha ich wielomilionowa publiczność dzięki kilkukrotnym transmisjom na cały kraj przez największą stację telewizyjną CCTV.

Wraz z Maestro Liu Keqing wystapią: Zhang Chunqing - wybitna chińska mezzosopranistka oraz gość specjalny, Min Yu (tenor). Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej z Krakowa pod dyrekcją Sebastiana Perłowskiego.

Koncert został podzielony na dwie części, na które złożą się najsłynniejsze operowe arie i duety m.in. Straussa, Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Bizeta, Puccinniego oraz utwory słynnych chińskich kompozytorów Xiang Jin oraz Shiguang Wang.

Koncert rozpocznie się o godzinie 18.00. Zjazdy szybem Mikołaja Daniłowicza od godziny 16.30.

Więcej informacji – na stronie: www.allmuses.com


Ideą projektu Maciej Garbowski: Lutosławski Collective jest przełożenie koncepcji kompozytorskich Witolda Lutosławskiego - Koncertu wiolonczelowego, Wariacji Sacherowskiej, Mi-Parti, Grave, Bukolik - na język szeroko rozumianej improwizacji. Niespotykany dobór instrumentów – dwa kontrabasy, wiolonczela, fortepian oraz dwa niezależne głosy solowe to unikalna konfiguracja. Pojawiające się momentami partie oparte na tekstach szwedzkiego noblisty z dziedziny poezji – Tomasa Tranströmera, recytowane w trzech językach naraz. Wszystko to 19 czerwca 2013 roku o godz. 20.00 w sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej.

Wystąpią: Maciej Garbowski – kontrabas, Anders Jormin – kontrabas, Lena Willemark – śpiew, Andrzej Bauer – wiolonczela, Dominik Wania – fortepian, Cezary Duchnowski – komputer, Sambor Dudziński – śpiew, instrumenty dęte, perkusjonalia.

Maciej Garbowski - absolwent Instytutu Jazzu (2004) oraz Wydziału Instrumentalnego (2005) Akademii Muzycznej w Katowicach. W latach 2002 - 2005 członek Orkiestry Kameralnej Aukso pod kierunkiem Marka Mosia. Współtwórca uznanego w kraju i zagranicą tria RGG. Pomysłodawca i realizator projektu iMp International Musical Project. Od 2007 roku wykładowca klasy kontrabasu i gitary basowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Członek projektu "Tomasza Stańko New Balladyna Quartet".


Dnia 19 czerwca 2013 roku o godz. 17.00 w Auli Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. nr 2 odbędzie się koncert z okazji 50. rocznicy śmierci Tadeusza Szeligowskiego. Utwory fortepianowe: Sonatinę na fortepian, Malinconię, Grymasy, W cyrku i Na łące, pieśni: Ave Maria, Chodzi kokosa, Przedoj matko i Ej, luli… oraz bajkę muzyczną Rybi bal na chór, zespół rytmiczny i fortepian wykonają uczniowie szkoły, przygotowani przez Bogumiłę Szeligowską-Wojtecką i Katarzynę Korpik. Prowadzenie - Klaudyna Woszczyk.


W środę i czwartek, 19 i 20 czerwca 2013 roku o godz. 19.00 w Centrum Kultury ZAMEK (ul. Św. Marcin 80/82) w ramach X Poznańskiej Wiosny Baletowej odbędzie się premiera projektu Lutosławski. Wieczór młodych choreografów, podczas którego pokazane zostaną prace artystów związanych z Teatrem Wielkim w Poznaniu. Opiekunem artystycznym prac choreograficznych jest Jacek Przybyłowicz.

Koncepcja projektu skupia się wokół wykorzystania nagrań utworów muzycznych Witolda Lutosławskiego, do których zostaną przygotowane choreografie klasyczne i neoklasyczne. Wydarzeniu towarzyszyć będą prezentacje prac wizualnych i multimedialnych inspirowanych muzyką Lutosławskiego. Jednocześnie realizacja projektu służyć ma konfrontacji zgromadzonych przedstawicieli środowisk twórczych z zakresu muzyki, tańca, sztuk wizualnych. Interdyscyplinarny charakter zadania nawiązuje do wielowymiarowego aspektu postaci Witolda Lutosławskiego jako pianisty, kompozytora, dyrygenta.

Pięcioczęściowy wieczór składać się będzie z krótkich form choreograficznych. Zarówno choreografowie - Diana Gajownik-Stankow, Wiktor Dawydiuk, Stephan Aubry, Natalia Trafankowska i Monika Gałęska (na co dzień pracownicy zespołu baletowego Teatru Wielkiego w Poznaniu), jak i autorzy oprawy wizualnej spektaklu, antraktu czy też towarzyszącej premierze wystawy, swoją pracę konsultowali z opiekunami artystycznymi - artystami i autorytetami w danych dziedzinach. Przed debiutującymi realizatorami wieczoru choreograficznego - reprezentantami sztuki tańca, a także młodymi absolwentami kierunków artystycznych, postawione zostało zadanie stworzenia artystycznej kreacji na kanwie muzyki Witolda Lutosławskiego. Prace wizualne stanowić będą zarówno element spektaklu, jak i osobną część wieczoru. Celem projektu jest nie tylko poszerzenie grona odbiorców muzyki Lutosławskiego, ale także zainspirowanie młodych choreografów do tworzenia klasycznych i neoklasycznych form choreograficznych do muzyki współczesnych, polskich kompozytorów, a także konfrontacja i współpraca przedstawicieli różnych obszarów artystycznych.

Bezpłatne bilety do odebrania w kasach Teatru Wielkiego.
Projekt realizowany jest w ramach programu „Lutosławski 2013 - Promesa”, prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca.


Warszawska Opera Kameralna zaprasza na XXIII Festiwal Mozartowski, który odbędzie się w dniach 20 czerwca – 21 lipca 2013 roku.

Tegoroczną edycję otworzy premierowe wykonanie Così fan tutte w reżyserii Marka Weissa. Finałowym spektaklem Festiwalu będzie opera Don Giovanni – widowisko plenerowe na dziedzińcu Pałacu w Wilanowie.

W ramach festiwalu odbędzie się blisko 40 spektakli i koncertów w najbardziej prestiżowych miejscach w Warszawie: na Zamku Królewskim, w Kościele Seminaryjnym, Kościele św. Krzyża, Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich, Pałacu w Wilanowie (Trakt Królewski) oraz w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej.

Odbywający się już od ponad 20 lat Festiwal Mozartowski jest sztandarowym przedsięwzięciem artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej. Zorganizowany został po raz pierwszy w 1991 roku dla uczczenia 200. rocznicy śmierci wiedeńskiego kompozytora. Jego pomysłodawcami byli założyciel i wieloletni dyrektor WOK Stefan Sutkowski oraz reżyser Ryszard Peryt. Od początku swego istnienia Festiwal był jedynym w Europie, podczas którego przedstawiano - i robił to zespół artystyczny jednego teatru operowego - cały dorobek sceniczny Wolfganga Amadeusza Mozarta. Każdego roku w Warszawie prezentowano wszystkiedzieła sceniczne kompozytora, a także jego dzieła oratoryjne, symfonie, koncerty instrumentalne i utwory kameralne.

XXIII Festiwal Mozartowski odbędzie się po raz pierwszy w zmienionej formule. Nowa koncepcja jest – jak mówi Dyrektor Artystyczny WOK Ruben Silva - próbą wykreowania wydarzenia szerzej otwartego na potrzeby publiczności. Przedstawione zostaną najpopularniejsze opery geniusza z Salzburga i jak co roku bogata będzie oferta koncertowa.

Read more


Dnia 20 czerwca 2013 roku o godz 20:00 w Galerii Freta w Warszawie odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Lokal Na Poważnie”.

Utwory Wojciecha Błażejczyka, Zofii Dowgiałło, Macieja Jabłońskiego, Michała Markiewicza, Tomasza Jakuba Opałki, Weroniki Ratusińskiej, Ignacego Zalewskiego oraz Witolda Lutosławskiego wykona Dźwiękolektyw w składzie: Ania Karpowicz – flet, Seweryn Zapłatyński – flet, Jagoda Sudujko – flet, Wioletta Strączek – flet, Zofia Dowgiałło – harfa, Agnieszka Guz – skrzypce, Aleksandra Demowska-Madejska – altówka i Łukasz Owczynnikow – kontrabas. Live video przygotuje Jerzy Dowgiałło, a klipy - Krzysztof Kozłowski "Sonofrenia".

Z kolei portrety kompozytorów wyszehradzkich: Ivana Buffy, Pavla Haasa oraz Leoša Janáčka przedstawi Qaartsiluni Ensemble czyli Anna Rákóczy – flet, Horia Dumitrache – klarnet, Attila Jankó – fagot, Béla Horváth – obój, Endre Tekula – waltornia, Lajos Rozmán - klarnet, kierownik artystyczny zespołu. Live video - Anna Pető. Realizacja audio - Piotr Czerny, Firma Nagraniowa Fisdur Rec.

Bezpłatne zaproszenia do odebrania w Galerii Freta (ul. Freta 39) od 13 czerwca 2013 roku.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Święto Muzyki - Fête de la Musique - to wydarzenie, które odbywa się na całym świecie 21 czerwca. Polega na spontanicznym wyrażaniu się artystów i muzyków na ulicach miast. Przez to, daje szerokiej publiczności dostęp do różnego rodzaju muzyki.

Tego dnia Filharmonia w Szczecinie zaprasza na ulice miasta oraz do swojej siedziby. Całodniowe, niebiletowane wydarzenie zamieni się w muzyczny happening. Będzie można wziąć udział między innymi w grze miejskiej „Zagraj w rondo” oraz w koncercie Chóru Chłopięcego „Słowiki”. Tego dnia zostanie rozstrzygnięty także plebiscyt na repertuar koncertu „Filharmonia szczecinianom”, który odbędzie się w nowej siedzibie. Poznamy także laureata konkursu na najlepszą REC.enzję.

Read more


Hommage a Manuel de Falla Aleksandra Tansmana, Koncert na gitarę, orkiestrę smyczkową i kotły Krzysztofa Meyera - w 70. rocznicę urodzin kompozytora, Divertimento na kameralną orkiestrę smyczkową Marka Stachowskiego i prawykonanie dzieła portugalskiego kompozytora Beethovelna Cunha zadedykowane Capelli Bydgostiensis wypełnią program koncertu 21 czerwca 2013 roku w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.

W roli solisty wystąpi znany polski gitarzysta Łukasz Kuropaczewski, a Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis poprowadzi José Maria Florêncio.


II EURO Chamber Music Festival w Gdańsku odbędzie się w dniach 21-24 czerwca 2013 roku. Tegoroczna edycja, podobnie jak pierwsza, połączy zarówno artystów pochodzących z różnych stron świata, jak i rozmaite dziedziny sztuki.

Festiwal rozpocznie się pierwszego dnia lata, będącego nieprzypadkowo Międzynarodowym Świętem Muzyki, a zakończy się w Noc Świętojańską. Sześć zróżnicowanych koncertów kameralnych będzie się przenikać z twórczością artystów malarzy i plastyków, jednym wyjątkowym show muzyczno-graficznym tworzonym live na temat słynnych Czterech pór roku Vivaldiego oraz pokazem kultowego filmu niemego Metropolis z muzyką improwizowaną na żywo przez legendę muzyki elektronicznej, Władysława „Gudonis” Komendarka.

Koncerty odbywać się będą w Ratuszu Staromiejskim, kościołach św. Mikołaja i św. Jana.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Koncert symfoniczny na zakończenie sezonu 2012/13 Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się w piątek, 21 czerwca 2013 roku. Podczas wieczoru usłyszymy trzy dzieła wielkich mistrzów: Witolda Lutosławskiego (Uwertura smyczkowa), Edwarda Griega (Koncert fortepianowy a-moll op. 16) i Johannesa Brahmsa (Kwartet fortepianowy g-moll op. 25, w opracowaniu na orkiestrę). Zabrzmią one w wykonaniu artystów wyjątkowych i wzbudzających wielkie zainteresowanie. Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi Benjamin Shwartz (na zdjęciu), który od nowego sezonu artystycznego będzie dyrektorem artystycznym zespołu. Partię fortepianu wykona utalentowana młoda niemiecka artystka – Alice Sara Ott.

 Uwertura smyczkowa Witolda Lutosławskiego z 1949 roku trwa zaledwie pięć minut. Rozpoczyna ją czterodźwiękowy motyw: h-ais-gis-a, który w tak krótkim utworze pojawia się aż sto trzydzieści dwa razy. Jest to dzieło szczególne, gdyż dla kompozytora stanowiło pierwszą próbę w poszukiwaniach nowego, bardzo oryginalnego języka muzycznego. Wiele z pomysłów zawartych w Uwerturze twórca wykorzystał w późniejszych kompozycjach.


W piątek, 21 czerwca 2013 roku o godz. 13.00 w Towarzystwie Muzycznym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu odbędzie się premiera wyjątkowego trzy-płytowego albumu pt. Piotr Janowski. Legenda, wydanego w połowie maja br. przez Fundację im. Piotra Janowskiego.

Na płytach znalazły się nagrania z V Międzynarodowego Konkursu Skrzypowego im. Henryka Wieniawskiego (1967), wybór nagrań z Archiwum Polskiego Radia, jak również amerykańskie kreacje wybitnego skrzypka. W dołączonej do albumu książeczce opublikowano m.in. teksty Piotra Janowskiego poświęcone Henrykowi Wieniawskiemu i jego wybranym kompozycjom.

Gościem wydarzenia będzie żona śp. Piotra Janowskiego - Joanna Maklakiewicz, autorka koncepcji publikacji.

W programie spotkania m.in. projekcje filmów o Piotrze Janowskim – jednym z wybitniejszych polskich skrzypków XX wieku, zwycięzcy V Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1967) oraz konferencja prasowa.

Wydawnictwo jest bezpłatne i będzie dystrybuowane przez Fundację im. Piotra Janowskiego po premierze w Poznaniu.

Drugie spotkanie promujące płytę odbędzie się w czwartek, 27 czerwca 2013 roku w Warszawie, w Sali konferencyjnej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Więcej informacji o albumie - na stronie: www.wieniawski.pl


Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza 21 czerwca 2013 roku do Dworu Artusa w Toruniu na wspólne obchody Międzynarodowego Święta Muzyki. Z tej okazji na toruńskiej scenie wystąpi gwiazda światowego formatu - pianistka Yulianna Avdeeva, która koncertem tym zainauguruje swoje światowe tournée. Towarzyszyć jej będzie Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Kai’a Bumanna.

Urodzona w Moskwie (3 lipca 1985) Avdeeva w wieku 17 lat bezapelacyjnie wygrała V Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów Arthur Rubinstein in memoriam w Bydgoszczy (II nagrodę zdobył wtedy jej rówieśnik Rafał Blechacz). Rok 2010 przyniósł jej zwycięstwo na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2012 roku na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina artystka nagrała oba koncerty fortepianowe Chopina na fortepianie Erarda. Avdeeva, dysponująca znakomitym warsztatem pianistycznym, posiada bardzo rozległy repertuar. W nadchodzącym sezonie jej „koronnym” koncertem będzie I Koncert fortepianowy d-moll Johannesa Brahmsa, który - po wykonaniu w Toruniu - prezentować będzie m.in. z Filharmonikami Londyńskimi.


W piątek, 21 czerwca 2013 roku o godz. 20.00 Filharmonia Krakowska zaprasza na plenerowy koncert, organizowany w ramach „Wianków w Krakowie”. Muzyczna estrada, na której wystąpi zarówno Orkiestra, jak i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Antoniego Wita, ustawiona będzie przed Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego przy ulicy Powiśle 11, czyli bezpośrednio u podnóża Zamku Królewskiego na Wawelu.

Koncert jest hołdem złożonym Giuseppe Verdiemu i Richardowi Wagnerowi – największym kompozytorom w historii rozwoju opery – w przypadającym obecnie jubileuszowym roku 200-lecia ich urodzin. W niecodziennej plenerowej scenerii zabrzmią najsłynniejsze fragmenty oper obu twórców. Usłyszymy sceny z oper Lohengrin, Holender Tułacz czy Tannhäuser Wagnera oraz Moc przeznaczenia, Trubadur, Traviata, Nabucco i Aida Verdiego.


Filharmonia Kaliska zakończy sezon artystyczny Festiwalem Muzycznym Południowej Wielkopolski. Koncert Inauguracyjny Festiwalu odbędzie się 21 czerwca 2013 roku, w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej. Pozostałe koncerty odbywać się będą w soboty i niedziele, do 14 lipca.

Tradycyjnie miejscem wydarzeń festiwalowych będą najpiękniejsze zabytkowe obiekty regionu. Na stałe do terminarza koncertów wpisały się Pałac w Lewkowie, Zespół Pałacowo-Parkowy w Dobrzycy, Pałac w Śmiełowie, Synagoga w Ostrowie Wielkopolskim. Po raz pierwszy odbędzie się koncert w Pałacu w Tłokini (w niedzielę, 23 czerwca).

Będzie to festiwal różnorodny pod względem repertuarowym - będzie klasycznie, jazzowo, swingowo…

Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

Read more


Mariusz Kwiecień ponownie wystąpi w tytułowej partii Eugeniusza Oniegina. Niezrównany polski baryton zaśpiewa na scenie Opery Krakowskiej tylko dwa spektakle - 21 i 23 czerwca 2013 roku, zamykając sezon artystyczny. Tą samą partią Oniegina Mariusz Kwiecień otworzy sezon artystyczny 2013/2014 Metropolitan Opera.

Tę romantyczną operę, opartą na poemacie Puszkina o tym samym tytule, nazwał Czajkowski "scenami lirycznymi", podkreślając poetyckość działa. Tym tropem podążają twórcy inscenizacji. Nie eksponując realistycznych szczegółów tworzą poetycko-liryczną opowieść o straconych złudzeniach, o czasie, który wprawdzie leczy rany, ale też oddala od uniesień młodości, ogołaca z marzeń i unicestwia pragnienia wszystkich uczestników tej historii. Metaforyczne obrazy, oparte na motywie topniejącego lodu zdają się dopełnić przejmującą muzykę, wibrującą namiętnościami, wyrażającą tęsknotę, smutek i żal.

- Eugeniusz Oniegin jest z krwi i kości liryczny i romantyczny. To przepiękna muzyka i piękne śpiewanie. - powiedział Mariusz Kwiecień. - Charakterologicznie ta postać nie jest aniołem; nie będę więc uosobieniem mężczyzny, o którym marzy każda kobieta. Ale daje mi wiele możliwości, by pokazać samego siebie.

Inscenizacja Eugeniusza Oniegina Michała Znanieckiego została uznana za najlepszy spektakl operowy w Hiszpanii w sezonie 2010/2011.


Koncert finałowy 54. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda odbędzie się 21 czerwca 2013 roku (piątek) o godz. 18:00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie.

W programie: Haiku na sopran, klarnet basowy, puzon basowy i perkusję, godło Crow726an, La réalité exagérée cykl pieśni na biały głos męski, skrzypce i klarnet basowy, godło Aludra, Muzyczna maszyna na bas, gitarę klasyczną i fortepian, godło Widoku8, Cosas que puderion ser na głos wysoki i fortepian preparowany, godło Marzyciel i Jamaica Plain na sopran, klarnet basowy i wiolonczelę, godło Balthus 90. Wystąpią: Oliwier Andruszczenko - klarnet basowy, Magdalena Bojanowicz - wiolonczela, Leszek Lorent – perkusja, Barbara Malcolm – skrzypce, Andrzej Olewiński - gitara klasyczna, Radosław Rzepecki - głos męski, Julia Samojło – fortepian, Łucja Szablewska - sopran i Robert Żelazko - puzon basowy.

Po wysłuchaniu kompozycji Jury w składzie: Edward Pałłasz – przewodniczący, Sławomir Zamuszko – sekretarz, Jadwiga Rappé i Lidia Zielińska ogłosi zwycięzcę Konkursu.


W piątek, 21 czerwca 2013 roku na Zamku Książ w Wałbrzychu, w ramach międzynarodowego kongresu ISPA (International Society for the Performing Arts) odbędzie się sesja dyskusyjna, która przybliży obecny stan polskiej sztuki performatywnej, wyzwania i możliwości, jakie przed nią się rysują, źródła funduszy i rolę Unii Europejskiej w finansowaniu sztuki. W dyskusji udział wezmą: Lech Dzierżanowski (Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina), Grzegorz Jarzyna (reżyser), Elżbieta Sikora (kompozytorka), Joanna Szymajda (zastępca dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca). Dyskusję moderować będzie Michał Merczyński (Międzynarodowy Festiwal Malta, Narodowy Instytut Audiowizualny).

Bezpośrednio po dyskusji pokazany zostanie spektakl taneczno-muzyczny Kai Kołodziejczyk, wybitnej tancerki i choreograf młodego pokolenia. Przedstawienie do muzyki Witolda Lutosławskiego granej na żywo powstało na specjalne zamówienie Filharmonii Wrocławskiej oraz Instytutu Muzyki i Tańca. Udział wezmą: Kaya Kołodziejczyk, Ilona Gumowska i Sławek Bendrat.


Z okazji obchodów 110. rocznicy urodzin ormiańskiego kompozytora, dyrygenta i pedagoga Arama Chaczaturiana, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus we współpracy z Aram Khachaturian Cultural Foundation oraz Ministerstwem Kultury Republiki Armenii zaprasza na wyjątkowy koncert 22 czerwca 2013 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Gwiazdą wieczoru będzie Jarosław Nadrzycki – znakomity skrzypek młodego pokolenia, laureat Międzynarodowego Konkursu im. A. Chaczaturiana w Erewaniu w 2010 roku, który wykona Koncert skrzypcowy Arama Chaczaturiana.

Jarosław Nadrzycki - absolwent Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu oraz Royal Academy of Music w Londynie - zadebiutował już w wieku 12 lat. Jest zwycięzcą wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów skrzypcowych, m.in. w Bukareszcie (im. George Enescu), w Berlinie (im. Maxa Rostala) i w Wielkiej Brytanii (Haverhill Sinfonia Soloist Competition). W 2010 roku Jarosław Nadrzycki wystąpił z Simon Bolivar Youth Orchestra of Venezuela w Caracas u boku Maestro Krzysztofa Pendereckiego, wykonując jego II Koncert skrzypcowy Metamorphosen. W 2011 roku koncertował w Armenii z Youth State Orchestra pod dyrekcją Maxima Vengerova. Występował również z takimi orkiestrami, jak: Royal Philharmonic Orchestra, Symphonisches Orchester Zürich, Hamburger Philharmoniker, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus oraz z wieloma orkiestrami w Polsce. Jego nagrania były transmitowane przez wiele stacji radiowych i telewizyjnych w Europie, m.in. Mezzo TV, ORF, TV Montenegro.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje Dymitra Szostakowicza: Uwertura uroczysta op. 96 oraz Symfonia d-moll op. 47. Koncert poprowadzi Tadeusz Wojciechowski, dyrygent oraz dyrektor naczelny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

Bilety na koncert dostępne na stronie www.ebilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59, Warszawa).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Latem w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie odbędzie się pierwsza edycja festiwalu „Strefa Ciszy”. Przez sześć weekendów między 22 czerwca a 28 lipca 2013 roku urokliwe zakątki parkowe wypełnią dźwięki pięknej muzyki klasycznej, jazzowej i folkowej.

Podczas 12 dni festiwalowych wystąpią znane orkiestry (m.in. Kremerata Baltica, Orkiestra Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Aukso, Arte dei Suonatori) i zespoły kameralne (m.in. Apollon Musagete, Royal String Quartet, Lutosławski Piano Duo, TWOgether Duo), a także utalentowani soliści (m.in. Marcin Zdunik, Marcin Masecki, Marcin Grochowina) i młodzi artyści – studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W programie festiwalu przewidziane są także występy muzyków-amatorów i koncerty dla małych melomanów - zarówno w konwencji plenerowej (soboty), jak i operowej (niedziele). Na czas Festiwalu w Łazienkach zainstalowana zostanie specjalna stacja multimedialna, w której zadyrygować będzie można wirtualną orkiestrą. Dla najlepszych dyrygentów-amatorów przewidziano wyjątkową nagrodę - możliwość zadyrygowania prawdziwą, międzynarodową orkiestrą. A jeżeli ktoś miałby ochotę stać się gwiazdą Festiwalu - wystarczy, że skontaktuje się z organizatorami, którzy w ramach akcji „Przyjdź ze swoim instrumentem” udostępnią w wybrane dni jedną ze scen muzykom-amatorom.

Organizatorami festiwalu są: Muzeum Łazienki Królewskie, Fundacja "Muzyka jest dla wszystkich" i Fundacja "Ogrody Muzyczne".

Więcej informacji – na stronie: www.ogrodymuzyczne.pl


Tuż po Nocy Kupały Filharmonia Łódzka wyrusza z muzyką w najpiękniejsze zakątki województwa łódzkiego. Tego lata, od 22 czerwca do 31 sierpnia 2013 roku, podczas 14. edycji Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” towarzyszyć nam będą m.in. jazz, klasyka, muzyka barokowa, filmowa, musicalowa, ludowa, żydowska, elektroniczna, bałkańska i góralska.

W kilkunastu miejscach rozbrzmiewać będą utwory różnych gatunków i epok, dobrane pod kątem historii oraz atmosfery danego miejsca. Muzyczne atrakcje zapewnią słuchaczom m.in. Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Łódzkiej, Krzysztof i Jakub Jakowiczowie, formacje „Vołosi”, „Très.b” oraz „Wielbłądy”, zespół „Sentido del Tango” wraz z tancerzami Ośrodka Kultury „TangoŁódź” czy obdarzone niesamowitymi głosami Beata Przybytek i charyzmatyczna Megitza. W czasie kolejnych wakacyjnych weekendów zwiedzimy całą Ziemię Łódzką – od Sieradza po Tomaszów Mazowiecki, od Zelowa do Łowicza, a muzyczne wojaże zakończy wielki finał w Wieluniu.

Poszukiwaczy pozamuzycznych wrażeń organizatorzy zapraszają do zapisywania się na wycieczki. Ich program obejmuje zwiedzanie zabytków na trasie i w miejscowości docelowej.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Szczegółowe informacje i program koncertów – na stronie: www.kolorypolski.pl


Uroczysty koncert z okazji wręczenia Nagrody im. Jerzego Kurczewskiego odbędzie się 22 czerwca 2013 roku o godzinie 18.00 w poznańskiej Auli Uniwersyteckiej. Laureatką nagrody jest Violetta Bielecka - dyrygent i kierownik Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz profesor Fili w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (na zdjęciu).

Nagroda pod patronatem Krzysztofa Pendereckiego i Marszałka Województwa Wielkopolskiego Marka Woźniaka jest przyznawana przez kapitułę składającą się z wybitnych polskich dyrygentów pod przewodnictwem kompozytora Krzysztofa Meyera.

Laureatka poprowadzi Poznański Chór Chłopięcy oraz Chór Dziewczęcy Poznańskiej Szkoły Chóralnej, zespoły Jacka Sykulskiego i Doroty Wojnowskiej. Drugą część wypełni program Głosy z przeszłości, zawierający między innymi utwory Mordechaja Gebirtiga, który Poznański Chór Chłopięcy pod dyrekcją Jacka Sykulskiego wykonał w Berlińskiej Synagodze Rykestrasse z okazji 70. rocznicy wybuchu Powstania w Getcie w Warszawie.


Koncerty i projekty dźwiękowe artystów sztuk wizualnych Festiwalu „The Artists” odbędą się 22 czerwca 2013 roku w Warszawie – w muszli koncertowej w Parku Skaryszewskim od godz. 17 i klubie NA LATO (ul. Rozbrat 44a) od godz. 22.

Festiwal „The Artists” stanowi podsumowanie najważniejszych projektów dźwiękowych i muzycznych artystów sztuk wizualnych w Polsce w ciągu ostatnich kilku lat. Wezmą w nim udział twórcy, dla których praca z dźwiękiem jest stałym i nieodłącznym elementem praktyki artystycznej, o poważnym, na skalę międzynarodową, dorobku kompozytorskim, koncertowym i wydawniczym w dziedzinie muzyki współczesnej i eksperymentalnej, jak również ci, dla których działalność muzyczna stanowi odrębne pole poszukiwań i eksperymentów i nie jest ściśle związana z twórczością wizualną. Fascynacja wielu artystów sztuk wizualnych muzyką i zaangażowanie w projekty dźwiękowe wiąże się również ze szczególnym podejściem do występowania na scenie, które traktowane jest jak swego rodzaju performans, kiedy rytuały i charakterystyczne gesty muzyków stają się punktem wyjścia do tworzenia własnej scenicznej choreografii. Wśród projektów prezentowanych w ramach festiwalu znajdą się te wykorzystujące zabawę konwencjami, niejednokrotnie ocierające się o teatralizację (kostiumy, wcielanie się w role), ale także minimalistyczne, wyrafinowane dźwiękowo prezentacje, w których ważnym elementem staje się warstwa tekstowa traktowana na równi z dźwiękiem.

Tytuł festiwalu nawiązuje do rozpowszechnionej praktyki umieszczania w nazwie zespołów muzycznych anglojęzycznego rodzajnika określonego „the” – The Doors, The Beatles, The Cars, The Strokes — i ma nasuwać skojarzenia z gwiazdorskim światem muzyki rozrywkowej i rządzącymi nim mechanizmami. Artyści tworzą zespoły, grają koncerty, nagrywają płyty, niejednokrotnie wykraczając poza hermetyczny świat galerii sztuki, a ich koncerty nie odbywają się w bezpiecznej przestrzeni galeryjnego white cube, ale w popularnych klubach muzycznych i na festiwalach, zaś nagrania trafiają do radia i sprzedaży w dużych sklepach muzycznych. Zespoły założone przez artystów sztuk wizualnych coraz częściej funkcjonują w branży muzycznej jako grupy muzyczne, a nie projekty artystyczne. Jednocześnie wielu artystów tworzy na pograniczu mediów. W ich projektach aspekt wizualny łączy się nierozerwalnie z dźwiękiem, który traktowany jest bardzo świadomie. Wprowadzanie rozróżnienia na sztuki wizualne, performans czy muzykę staje się coraz bardziej sztuczne, a w wielu przypadkach wręcz niemożliwe. Festiwal „The Artists” rozmywa te granice, a kuratorzy świadomie i celowo operują narzędziami używanymi przy organizacji wydarzeń i festiwali muzycznych, a nie wystaw sztuki współczesnej, takimi jak jednorazowość wydarzenia, czas i kolejność występów, wyraźny podział na scenę i publiczność oraz techniczna oprawa festiwalu. Festiwal opuszcza oswojoną przestrzeń galerii i odbywa się w muszli koncertowej, miejscu kojarzonym z wykonywaniem muzyki na żywo.

Read more


Burmistrz miasta Zakopane, Dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego oraz Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna pod Honorowym Patronatem Burmistrza Zakopanego zapraszają na uroczysty koncert ku czci Jaśnie Wielmożnego Pana Hrabiego Władysława Zamoyskiego oraz Jego Czcigodnej Matki, Jaśnie Wielmożnej Pani Hrabiny Generałowej Jadwigi Zamoyskiej, który odbędzie się dnia 22 czerwca 2013 roku o godz. 19.30 w ogrodach dawnego dworu Homolaczów w Kuźnicach.

Wystąpi Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna pod batutą Agnieszki Kreiner, na saksofonie zagra Andrzej Rzymkowski, zaśpiewa Chór „Cepculek” vel Szumny pod kierunkiem Mirosławy Lubowicz. Koncert poprowadzi Agnieszka Kreiner.

W programie miłe dla ucha piosnki i melodie polskie oraz zagraniczne.

W razie niepogody koncert odbędzie się w siedzibie Dyrekcji Tatrzańskiego Parku Narodowego w Kuźnicach.
Wstęp na koncert jest bezpłatny.


Theatrum Musicum – letni teatr muzyki Capelli Cracoviensis. By miesiące wakacyjne mogły być prawdziwym wypoczynkiem, czyli by służyły oczyszczeniu przestrzeni umysłów, otwierając je na nowe doznania, doświadczenia, nową ciekawość świata. Każdy przejaw sztuki jest tym, co zapewnia nam tę otwartość, co ukazuje szerzej i głębiej nasze miejsce w świecie – czyli pozwala je zmienić, poprawić albo czerpać z niego więcej. Program Theatrum Musicum służy tym właśnie wartościom: wsłuchując się dziś w arcydzieła ludzkiej myśli – w symfonie Mozarta i Beethovena, w koncerty Vivaldiego – czerpiemy rozkosz, ale też dostrzegamy, co kształtuje naszą własną formację. Dając swoim artystom carte blanche, Capella Cracoviensis pozwala im wypowiedzieć to, co ich zdaniem ważne. Skorzystajmy z zaufania do największych mistrzów, do Giuliano Carmignoli, Alessandro Moccii...

Theatrum Musicum - od 22 czerwca do 2 września 2013 roku.

Więcej informacji – na stronie: www.theatrummusicum.pl